سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه خاگینه با ماست (خاگینه ماستی قاشقی)

خاگینه ماستی قاشقی

دستور پخت خاگینه ماستی قاشقی دسری خوشمزه و آسان

خاگینه ماستی قاشقی یا سکه ای خیلی ساده، خوشمزه، آسان، ترد و سبکه. همونطور که از اسمش پیداست ماده اصلی این خاگینه ماست هستش و به صورت قاشقی درون روغن سرخ میشه و درون شهد سرد انداخته میشه.

اشتغال و بخصوص اضافه کاری های طولانی باعث میشه زمان برای آشپزی و دسرپزی خانم های شاغل محدود باشه، ولی خاگینه ماستی به عنوان یه دسر خوشمزه، سنتی و محبوب همیشه روی آدم رو سفید می کنه چون حین تهیه غذا به صورت نسبتاً همزمان میشه خاگینه با ماست را تهیه کرد و مثل بقیه دسر ها نیست که باید از قبل تهیه کرد و در یخچال قرار داد تا خودش رو بگیره. اگر شما هم مشکل من رو دارید پس این دسر خوشمزه را از دست ندید.
خاگینه ماستی در اغلب خانه های ترکها تهیه میشه و موادش رو اغلب چشمی می ریزند ولی من این دستور خوب رو از وبلاگ دوست وبلاگی خوب و هنرمندم اسرا جان “دنیای اسراء” برداشتم. دست گلشون درد نکنه.

مواد لازم برای تهیه خاگینه با ماست

تخم مرغ۲ عدد
ماست شیرین سفت (من ماست همزده پگاه استفاده می کنم)۲ قاشق غذاخوری سرپر
آرد (من آرد قنادی استفاده کردم)۳ قاشق غذاخوری کاملا سرپر
نمک۱ پینچ
بکینگ پودر۲ قاشق چایخوری
زعفران خشک (در اصل دستور محلول زعفران/عفران دم شده استفاده شده.به مقدار لازم
هل (در صورت تمایل، من اینبار استفاده نکردم)به مقدار دلخواه
روغن مایع مخصوص سرخ کردنبه میزان لازم
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

مواد لازم برای تهیه شهد و شربت (به ترکی شیره)

  • شکر: یک پیمانه (پیمانه استاندارد شیرینی پزی ۲۵۰ میلی لیتری)
  • آب: یک پیمانه سرخالی
  • زعفران خشک: مقداری
  • گلاب: چند قطره (گلاب مورد استفاده ما سالهاست که سوغاتی است و گلاب کاشان اصل است و به شدت غلیظ است شما بسته به نوع گلابتان اندازه را کم و زیاد کنید)

سه نکته مهم در تهیه خاگینه ماستی :

۱-  روغن جهت سرخ کردن بایستی گرم باشد. نه سرد و نه خیلی داغ. با این کار خاگینه کاملاً مغزیخت شده و خوشرنگ خواهد ماند.

۲-  شهد کاملا سرد و خاگینه گرم/داغ می باشد. با این کار خاگینه خمیر نخواهد شد و کاملا ترد و سبک خواهد بود.

۳- اگر  به جای زعفران خشک از محلول زعفران استفاده کردید حتما باید خنک باشد. چون اگر گرم باشد تخم مرغ را می برد.

طرز تهیه خاگینه با ماست :

برای تهیه شهد :

ابتدا شکر، آب و گلاب را درون ظرفی ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا شکر در آب حل شده و به جوش آید. محلول زعفران یا پودر زعفران را به آن می افزائیم تا شربت خوشرنگ شود. چند غل که زد و از رقیقی درآمد زیر حرارت را خاموش می کنیم. شهد نبایستی خیلی غلیظ باشد چون در آن صورت خاگینه آن را زیاد جذب نخواهد کرد. اکنون اجازه می دهیم شهد کاملا خنک شود. من حدود ده دقیقه داخل جایخی قرارش دادم.

درون تابه ای مقداری روغن مایع مخصوص سرخ کردن میریزیم و در کناری قرار می دهیم (زیر اجاق خاموش باشد). میزان روغن نه کم باشد تا خاگینه بسوزد و نه زیاد باشد. با آماده کردن روغن درون تابه، صرفا سرعت تهیه خاگینه بالا خواهد رفت.

تخم مرغ ها و یک پینچ نمک را درون کاسه ای شکسته و با همزن (من از نوع دستی استفاده کردم) یا چنگال کاملاً‌ هم میزنیم تا از لختگی در بیاید، رنگش کمی سفید شده و کف کند.

خاگینه ماستی قاشقی

اکنون ماست، بکینگ پودر و زعفران را به مواد افزوده و مجدداً با همزن یا چنگال هم می زنیم.

خاگینه ماستی قاشقی

حالا دو قاشق غذاخوری سرپر آرد را به درون مواد الک کرده و باز هم میزنیم. در صورت نیاز یک قاشق غذاخوری آرد مجدداً می افزائیم و باز هم می زنیم. غلظت مواد طوری است که تا حدودی به غلظت کاچی است. یعنی نبایستی خیلی شل باشد و همچنین خیلی سفت هم نباشد. مواد من ۳ قاشق غذاخوری آرد برد. شما می توانید کمتر یا بیشتر کنید. ضمناً اگر موادتان خیلی سفت شد، خیلی راحت یک قاشق غذاخوری سرخالی آب خنک به آن بیفزائید و هم بزنید.

خاگینه ماستی قاشقی

سپس مواد را هم زده و یک قاشق غذاخوری از مایه را بر می داریم. زیر قاشق را یکی دو بار به لبه کاسه می کشیم تا کاملاً تمیز شود و حین کار جایی نچکد. سپس نوک قاشق را به صورت عمودی به درون روغن نزدیک می کنیم و به تابه میچسبانیم و به آرامی منتظر می شویم مواد به درون روغن جاری شود. در صورت نیاز نوک قاشق را درون مواد ریخته شده کمی تکان می دهیم تا فرم دلخواه به خود بگیرد. ولی به روشی که گفتم کلیه خاگینه ها هم اندازه خواهد بود.

خاگینه ماستی قاشقی

هر بار که مواد را درون خاگینه میریزیم ابتدا مواد درون کاسه را با قاشق کی دوبار هم زده و سپس مراحل فوق را تکرار می کنیم تا مواد ته نشین نشود. روغن بایستی گرم باشد ولی خیلی داغ نشود تا خاگینه ته نگیرد. کل تابه را با فواصل معین با مواد پر می کنیم و مابینشان کمی فاصله می دهیم تا مواد به هم نچسبد.

خاگینه ها که خودشان را گرفتند می توانیم جابجایشان هم بکنیم و کنار هم بکشیمشان تا جا برای سایر خاگینه ها باز کنیم.

خاگینه ماستی قاشقی

مواد که خود را گرفت و طلایی شد با چنگال یا قاشق خاگینه را بر می گردانیم. برای این کار چنگال را آرام کمی زیر خاگینه ببرید و سریع خاگینه را بر گردانید. با این کار خاگینه سوراخ یا بدفرم نخواهد شد. به حرارت دقت کنید که روغن خیلی داغ نشود.

اکنون خاگینه را بعد از برداشتن از درون تابه درون شربت خنک می اندازیم تا چند دقیقه ای بماند. بعد درون ظرفی می چینیم.

خاگینه ماستی قاشقی

من با مواد فوق حدود دو بار و نیم تابه را با مواد پر کردم و هر سه خاگینه را همزمان درون شهد قرار می دادم. وسط کار چون شربت کمی گرم شد حین سرخ کردن خاگینه ها وقت کردم شربت را درون جایخی قرار دادم.

بعد از اتمام کلیه خاگینه ها، قبل از چیدن در ظرف سرو، خاگینه ها را تک به تک مجدداً درون شهد فرو برده و چند ثانیه ای مکث کردم و در ظرف سرو چیدم تا خاگینه ها شهد را جذب کنند. در انتها چند قاشق از شهد را هم روی خاگینه ها ریختم. چند قاشق باقیمانده را هم نگه داشتم که چند دقیقه مانده به سرو روی خاگینه بریزم تا براق و زیباتر شود.

با مواد فوق حدود ۲۴ عدد خاگینه به دست آمد.

مواد با کمی پودر پسته تزئین شد. این خاگینه به صورت سرد سرو می شود. البته بسته به تمایل می توان گرم نیز سرو کرد یعنی چند ثانیه درون ماکروفر/ماکروویو قرار داد.

این خاگینه بهتر است یکی دو ساعت قبل از سرو تهیه شود تا شهد را به خود جذب کند.

خاگینه ماستی قاشقی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 125, میانگین امتیاز: 4,34 از 5)
Loading...