سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

درمان شوره سر و علایم آن

شوره سر

شوره سر یک بیماری مزمن و شایع پوست سر است که مشخصه ی اصلی آن پوسته پوسته شدن پوست سر فرد بیمار است. اگرچه این بیماری مسری نیست و به ندرت جدی و مشکل ساز می شود اما می تواند شرم آور و آزار دهنده بوده و به سختی درمان شود.

خبر خوب این است که در اکثر موارد می توان شوره سر را کنترل کرد. در بیشتر موارد شوره سر به کمک تغییر سبک زندگی و یا نوع و روش شامپو زدن درمان می شوند. موارد شدیدتر نیز به اغلب به کمک شامپو های مخصوص درمان می شوند.

 

علائم شوره سر چه چیزهایی هستند؟

در بسیاری از موارد تشخیص علائم شوره سر بسیار ساده قابل تشخیص است. ذرات سفید و تکه های پوست مرده (اغلب چرب) که لابه لای موها و یا بر روی شانه افراد مشاهده می شود. احتمال دارد که این علائم با خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر نیز همراه باشد. این علائم ممکن است در پاییز و زمستان که هوای داخل اتاق گرم و خشک است بیشتر شده و در طول بهار و پاییز بهتر شود.

نوعی از شوره سر وجود دارد که در نوزادان رخ می دهد و باعث پوسته پوسته و خشن شدن پوست سر نوزاد می شود. این بیماری خطرناک نبوده و معمولا تا سن ۳ سالگی به صورت خود به خود درمان می شود.

 

چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از شوره های سر نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. اما اگر خارش پوست سر شما شدید است و بعد از چند هفته استفاده از شامپو های ضد شوره و رعایت نکاتی که در ادامه توضیح خواهیم داد، شوره سر شما درمان نشد، به پزشک عمومی و یا متخصص پوست مراجعه کنید. برخی از سایر بیماری های پوستی علائمی شبیه به شوره سر دارند لذا ممکن است بیماری شما شوره سر نباشد. از این جهت بهتر است بعد از چند هفته تداوم این بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید. اغلب پزشک می تواند با یک معاینه ساده مشکل شما را تشخیص دهد.

 

علل شوره سر چه چیزهایی هستند؟

شوره سر می تواند چند علت عمده داشته باشد:

خشکی پوست: خشکی پوست شایع ترین علت بروز شوره سر است. این دسته از افراد از خشکی پوست در سایر نقاط بدن نیز رنج می برند و دانه های شوره سر در این افراد کوچکتر و کمتر چرب است.
درماتیت سبورئیک: این عامل نیز بسیار شایع است و این شوره سر در این افراد اغلب سفید و یا زرد است و پوست سر چرب و قرمز می شود. این بیماری ممکن است بروها، گوشه های بینی، پشت گوش ها، زیر پستان ها، کشاله های ران و گاهی اوقات زیر بغل را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
عدم شستشوی مناسب موها: اگر شما دیر به دیر از شامپو استفاده می کنید، چربی و سلول های پوست سر شما ممکن است جمع شده و باعث ایجاد شوره شوند.
سایر بیماری های پوستی مانند اگزما و یا بیماری صدف (پسوریازیس) ممکن است شبیه به شوره به نظر برسند.
قارچ ها مانند مالاسزیا: مالاسزیا در پوست سر بسیاری از افراد بزرگسال وجود داشته و ممکن است در برخی موارد باعث تحریک پوست سر شود. این اختلال باعث افزایش رشد سلول های پوست و در نتیجه ریزش بیش از حد سلول های مرده پوست شده که همین قضیه موجب ایجاد شوره سر می شود. علت این پدیده ی پزشکی هنوز مشخص نیست.
حساسیت به محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست: استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب و یا استفاده بیش از حد از آنها نیز می تواند باعث ایجاد شوره سر شود.

عوامل خطر افزایش دهنده احتمال ابتلا به شوره سر چه چیزهایی هستند؟

تقریبا تمام افراد ممکن است به این اختلال پوستی دچار شوند اما برخی از عوامل خاص می توانند خطر ابتلا به این اختلال را بیشتر کنند:

سن: شوره سر اغلب در جوانی شروع شده و تا میان سالی ادامه پیدا می کند. البته این بدان معنی نیست که افراد مسن با این مشکل مواجه نمی شوند. ممکن است این اختلال به صورت مادام العمر وجود داشته باشد.
مرد بودن: از آنجا که مردان بیشتر از زنان با شوره سر مواجه می شوند، محققان معتقدند که هورمون های مردانه در ایجاد شوره سر می تواند موثر باشد. همچنین غدد چربی در پوست سر مردان بیشتر از زنان است.
چرب بودن پوست و موی سر: داشتن پوست و موی سر چرب شما را بیشتر در معرض ابتلا به شوره سر قرار می دهد.
رژیم غذایی نامناسب: اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد غذایی حاوی روی، ویتامین های B و یا برخی از انواع چربی ها نباشد، احتمال بیشتری برای ابتلا به شوره سر وجود دارد.
برخی از بیماری های خاص: به دلایلی که هنوز مشخص نشده است، برخی از بیماری های خاص مانند پاکینسون باعث می شوند که احتمال ابتلا به شوره سر بیشتر شود. مبتلایان به HIV، افرادی که دوره های نقاهت بعد از یک حادثه استرس زا را طی می کنند و کسانی که سیستم ایمنی آنها دچار اختلال شده است نیز از این دسته افراد هستند.

 

درمان شوره سر چگونه است؟

تقریبا تمام موارد شوره سر در بزرگسالان قابل درمان است. تنها مشکل درمان شوره سر این است که این فرایند مستلزم صبر و پشتکار زیادی است. به طور کلی شستشوی روزانه به کمک یک شامپو و به طور منظم می تواند مقدار چربی و تجمع سلول های پوست را کم کند و باعث خفیف شدن شوره سر شود.

اگر نمی توانید به صورت منظم سرتان را با شامپو بشویید ممکن است شامپو های ضد شوره (قابل تهیه در داروخانه ها) بتواند به شما کمک کند. البته به یاد داشته باشید که تمام شامپوهای ضد شوره یکسان نبوده و شما باید انواع مختلف آن را امتحان کنید تا بتوانید شامپوی ضد شوره ی مناسب خودتان را پیدا کنید. اگر بعد از مصرف هر محصول بهداشتی با خارش، سوزش و یا قرمزی پوست مواجه شدید، حتما مصرف آن ماده را متوقف کنید و در صورتی که با هر نوع راش پوستی، کهیر، یا اشکال در تنفس مواجه شدید حتما به متخصص مراجعه کنید.

شامپوهای ضد شوره را به صورت روزانه مصرف کنید تا زمانی که شوره سر شما درمان شود، بعد از آن، میزان استفاده از شامپو را به دو تا سه بار در هفته محدود کنید. اگر یک شامپوی خاص بعد از یک مدت استفاده تاثیر گذاری خود را از دست داد، بهتر است شامپوی خود را عوض کنید. برای حل این مشکل، داشتن دو عدد شامپوی موثر و متفاوت و استفاده به صورت متناوب می تواند به شما کمک کند. سعی کنید شامپو را به آرامی و به طور کامل بر روی سر خود پخش کنید و آن را برای ۵ دقیقه آب نکشید. این کار به مواد تشکیل دهنده ی شامپو اجازه می دهد تا زمان کافی برای تاثیر گذاشتن بر روی موهای شما را داشته باشند.

اگر برای چند هفته این کار را کردید و مشکل شوره سر شما درمان نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در سبک زندگی به منظور درمان شوره سر

علاوه بر موارد بالا، شما می توانید به کمک چند نکته ی ساده، شوره سر خود را کنترل کنید:

تکنیک های مدیریت استرس را یاد بگیرید. استرس می تواند بر روی سلامت عمومی شما تاثیر بگذارد و شما را با بیماری ها و مشکلات عدیده ای مواجه کند. استرس می تواند باعث آغاز شوره سر شده و یا شوره سر را بدتر کند.
به صورت منظم موهای خود را با شامپو بشویید. این کار برای افراد با موهای چرب می تواند تاثیرگذارتر باشد.
از حالت دهنده ها و محصولاتی که جنبه ی آرایشی دارند استفاده نکنید. اسپری های مو، ژل های حالت دهنده و واکس ها، همگی می توانند شوره سر را بدتر کنند.
یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.
آفتاب بگیرید. آفتاب می تواند شوره سر را کمتر کند. روزانه مدت کمی را در هوای آزاد و زیر نور آفتاب سپری کنید. البته فراموش نکنید که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب می تواند خطرناک باشد لذا حتما این زمان را کوتاه کرده و از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...