پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

از بین بردن بوی بد بدن با روش های ساده و تضمینی

یکی از مشکلات رایج افراد در روزهای گرم، بوی ناخوشایند بدن است. در این مطلب با روشهای خانگی از بین بردن بوی بد بدن ، علل و عوامل بو گرفتن بدن و هم چنین روش های پیشگیری از آن آشنا خواهید شد.

روش های از بین بردن بوی بد بدن 

 از بین بردن بوی بد بدن

قبل از آشنا شدن با راهکارهای طبیعی و خانگی ازبین بردن بوی بدن، به برخی علل ایجاد بوی بد بدن می پردازیم.

علت ایجاد بوی بد بدن

با عرق کردن دمای بدن تنظیم می شود. هر گاه به دلایلی مانند گرمای زیاد، ورزش سنگین یا عصبی شدن، تعریق بیش از اندازه باشد، عرق با باکتری ترکیب شده و بوی نامطبوع و ناخوشایندی از بدن خارج می شود. بوی بیش از حد بدن، آزار دهنده و باعث شرمندگی است.

سایر علل ایجاد بوی تند بدن عبارتند از :

  • بهداشت نامناسب
  • کمبود مواد مغذی
  • مشکلات معده‌ای و روده‌ای مانند یبوست مزمن
  • اختلالات متابولیسمی ژنتیکی
  • استرس
  • رژیم غذایی
  • مصرف دارهای خاص مانند روغن ماهی، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج، آنتی کلسترول و میگرن
  • دیابت
  • تغییرات هورمونی
  • چاقی
  • مشکلات کلیوی یا کبدی
  • تومور
  • نقرس
  • یائسگی
  • پرکاری تیروئید
  • آسیب به سر
  • مشکلات غده هیپوفیز
  • سرمازدگی
  • عفونت
  • مصرف الکل

راهکارهای رفع بوی بد بدن

اکنون به روش های خانگی پیشگیری و برطرف کردن بوی بد بدن می پردازیم.

دوش گرفتن منظم و روزانه و اطمینان از تمیز شدن پوست

 از بین بردن بوی بد بدن

دو بار دوش گرفتن در روزهای تابستان یک باید است، حتی اگر کمتر از ۵ دقیقه زمان ببرد. بیشتر افراد فکر می‌کنند وقت زیادی از آن‌ها گرفته خواهد شد و این کار را انجام نمی‌دهند، اما این یک باید است. مقداری زاج و کمی اسانس معطر  به آب وان اضافه کنید، این ماده مانند یک ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده‌ قوی عمل کرده و بوی بدن را نیز از بین می‌برد.

پوشیدن لباس‌های پنبه ای و خنک

 از بین بردن بوی بد بدن

قانون دیگری که خصوصاً در نواحی گرم مفید است پوشیدن لباس‌های نخی و نازک است. نباید لباس شما از الیاف مصنوعی باشد. بگذارید پوست نفس بکشد و لباس‌های تنگ نپوشید. لباس‌هایی بپوشید که هوا در آن جریان داشته باشد و شما را خنک نگه دارد.

سایر راهکارها

  • استفاده از صابون های ساده یا ضد باکتری به همراه آب برای تمیز شدن پوست
  • تمیز نگه‌ داشتن زیر بغل
  • اصلاح موی زیر بغل
  • کمتر غذاهای تند بخورید
  • شستشوی بدن با دم‌ کرده برگ خشک‌ شده گیاه مورد
  • استفاده از دم‌ کرده غلیظ برگ تازه شیرین‌ بیان ۲ تا ۳ بار در روز
  • شستشوی بدن با پودر حنا به همراه پودر سدر و یا جوش‌شیرین
  • شستشوی بدن با دم‌کرده نعناع
  • استفاده از گل برگ‌های گل سرخ در زیر بغل یا شستشوی بدن با گلاب
  • کفش‌های تنگ به پا نکنید و پاهایتان برای مدت طولانی در کفش نباشد
  • استرس و خشم‌تان را کنترل کنید چون باعث بیشتر شدن تعریق می‌شوند
  • تا جایی که امکان دارد، بدن‌تان را خشک نگه دارید؛
  • به مقدار زیاد آب بنوشید تا سموم از بدن‌تان دفع شوند.
  • ترک سیگار و الکل

 از بین بردن بوی بد بدن

الکل و سیگار تنها باعث بدبو شدن دهان نمی‌شوند بلکه با ساختن مواد سمی در بدن باعث بوی بد آن نیز خواهند شد. زمانی که سیگار می‌کشید بوی بد در بدن و لباس‌های شما برای زمانی طولانی می‌ماند.

مراقب خوراکی هایی که می خورید باشید

 از بین بردن بوی بد بدن

در ابتدا باید ببینید چه می‌خورید. از غذاهایی که بر پایه‌ی سیر یا پیازهای با بوی تند هستند استفاده نکنید. این غذاها بر بدن شما تأثیر خواهند گذاشت. در  کنار آب از نوشیدنی‌های خنک دیگر نیز استفاده کنید، مانند آب لیمو، آب نارگیل  و … سالاد و میوه‌ها را به مقدار زیاد در رژیم غذایی خود بگنجانید. سبزیجات سبز برگ یک بوبر طبیعی هستند که نه تنها پوست شما را سالم و صاف نگه می‌دارند بلکه آن را از ناخالصی‌ها پاک می‌کنند.

استفاده از بوبرهای طبیعی برای از بین بردن بوی بد بدن

شما می‌توانید در خانه برای خود یک بوبرطبیعی تهیه کنید، گیاهان زیادی برای رفع بوی بد بدن موثرند. در طول قرن‌های بسیار این گیاهان برای درمان‌های زیبایی استفاده می شده‌اند، از جمله مریم گلی، رزماری، برگ گل داوودی، کرفس، جعفری و گیاه انجدان. همه‌ی این گیاهان را می‌توان مانند چای دم کرده و بدن را با آن شستشو داد. کرفس، مریم گلی، رزماری و انجدان می‌توانند در رژیم غذایی شما گنجانده شوند.

جوش شیرین

برای رفع بوی بد بدن یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو را با هم ترکیب کنید و آن را به زیربغل و سایر قسمت‌های بدن که زیاد عرق می‌کنند، بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با آب بشویید؛ طوری که روی پوست سابیده نشود. بعد دوش بگیرید. این کار را هر روز و به‌مدت چند هفته انجام بدهید.
می‌توانید مقادیر مساوی از جوش شیرین و نشاسته‌ی ذرت را با هم ترکیب کنید و آن را مستقیما به زیربغل‌تان که خشک است بمالید تا هم از تعریق و هم از بوی بد جلوگیری شود. هر وقت که نیاز داشتید چندین ساعت بدون عرق کردن بمانید، از این شیوه استفاده کنید.

آب‌لیمو

برای درمان بوی بد بدن یک لیمو ترش تازه را دو نیم کنید و یک بُرش آن را به زیربغل‌تان بمالید، طوری که آب‌لیمو کاملا به پوست‌تان نفوذ کند، اجازه بدهید خودش خشک شود و سپس دوش بگیرید. این کار را هر روز انجام بدهید تا زمانی که بوی بد بدن‌تان کاملا برطرف شود.
اگر پوست‌تان حساس است، می‌توانید آب نصف لیموترش را با نصف فنجان آب رقیق کنید و با یک پنبه‌ی توپی به زیربغل‌تان بمالید. بگذارید ده دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. هر روز این کار را انجام بدهید تا وقتی که بوی بد از بین برود.

رزماری

 از بین بردن بوی بد بدن

برای رفع بوی بد بدن نصف فنجان برگ خشک رزماری را به چهار فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه بدهید ده دقیقه خیس بخورد و سپس آن را در آب وان‌تان بریزید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان غوطه‌ور باشید. بعد از بیرون آمدن از وان، فورا پوست‌تان را خشک کنید. این کار را روزی یک‌بار انجام بدهید تا در طول روز خوش‌بو باشید.
می‌توانید ۸ تا ۱۰ قطره عصاره‌‌ی رزماری را با ۲۵ میلی‌لیتر آب ترکیب کنید و آن را به عنوان یک بو زُدا به زیربغل‌تان بمالید.
نکته: اگر رزماری باعث ایجاد هرگونه حساسیت پوستی شد، دیگر از آن استفاده نکنید.

گوجه‌ فرنگی

هفت تا هشت عدد گوجه ‌فرنگی را له کنید.
گوجه فرنگی‌های له شده را در صافی بگذارید و با فشردن، عصاره‌‌ی آن را بگیرید.
عصاره‌ی به‌دست آمده را در یک سطل پُر از آب بریزید.
در وان، از آن استفاده کنید.
این کار را هر روز انجام بدهید تا بوی بد بدن‌تان از بین برود.
می‌توانید روزانه، یک تا دو لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید تا از بوی بدن‌تان کم شود.

علف گندم 

یک یا دو قاشق غذاخوری از آب علف گندم را با یک فنجان آب ترکیب کنید.
این ترکیب را صبح‌ها با معده‌ی خالی بنوشید.
این کار را هر روز انجام بدهید تا بوی بد بدن‌تان برطرف شود.
هشدار: علف گندم، مزه‌ی بسیار تندی دارد و ممکن است برای بعضی از افراد تهوع‌آور باشد.

عصاره‌ی اسطوخودوس

 از بین بردن بوی بد بدن

عصاره‌ی اسطوخودوس بوبری عالی است. شما می‌توانید با استفاده از ۲۵۰ گرم از این گیاه به همراه۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش برای خود یک چای تهیه کنید و سپس چند قطره از آن را قبل از خوردن به بدنتان بزنید.

از بین بردن بوی بد بدن با مریم‌گلی

می‌توانید با پنج قطره عصاره‌ی مریم‌گلی، پنج قطره عصاره‌ی گشنیز و پنج قطره عصاره‌ی اسطوخدوس، همراه با ۵۰ میلی‌لیتر عصاره‌ی تیره انجیلی، یک بو زُدای طبیعی درست کنید. این مواد را با هم ترکیب کنید و محلول حاصل را در یک بطری اسپری بریزید تا هر روز از آن به عنوان بو زُدا استفاده کنید.
می‌توانید دو قاشق غذاخوری مریم‌گلی خشک شده را به چهار فنجان آب داغ اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه خیس بخورد. وقتی محلول خنک شد، زیر بغل‌تان را با آن بشویید. این کار را روزی دو بار انجام بدهید تا زمانی که نتیجه بگیرید.
همچنین می‌توانید از دم‌نوش مریم‌گلی نیز استفاده کنید. به این شکل که یک قاشق چای‌خوری از مریم‌گلی خشک شده را در یک فنجان آب داغ اضافه کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس این دم‌نوش را میل کنید و از آن لذت ببرید. این نکته را هم به‌یاد داشته باشید که نباید بیش از دو فنجان از آن را در روز بنوشید.
نکته: زنان باردار یا شیرده نباید از مریم‌گلی استفاده کنند.

ازبین بردن بوی بد بدن با سیب‌زمینی

سیب‌زمینی هم یک ترکیب مفید دیگر در رفع بوی بد بدن است. سیب‌زمینی را خوب بشویید و پوست آن را بگیرید. سپس آن را به لایه‌های نازک برش بزنید. لایه‌های سیب‌زمینی را به زیربغلتان بمالید. اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس زیر بغل خود را با آب بشویید.

روغن نارگیل

مقدار کمی از روغن نارگیل را روی نواحی از بدن بمالید که مستعد عرق کردن هستند.

نوشیدن چای کافور

 از بین بردن بوی بد بدن

برای افرادی که مشکل زیادی با بوی بدنشان دارند یک نوشیدنی قدیمی را پیشنهاد می‌کنیم. مواد زیر را آماده کنید:

پوست ۱ عدد لیمو

۲۵۰ میلی‌لیتر شیر

۳ قطره روغن کافور

به آرامی شیر را گرم کرده و بگذارید پوست لیمو ده دقیقه در آن غوطه‌ور باشد. عصاره‌ی کافور را به آن افزوده و قبل از خواب شیر را بنوشید.

از بین بردن بوی بد بدن با گلاب

یک کاسه بردارید و گلاب و سرکه‌ی سیب را با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط ایجاد شده را درون بطری اسپری بریزید و هر زمان که لازم شد آن را زیر بغل و سایر قسمت‌های بدنتان اسپری کنید.

نشاسته‌ ذرت

خواص ضدباکتریایی نشاسته‌ی ذرت به کنترل باکتری‌ها کمک می‌کند. نشاسته‌ی ذرت همچنین پوست را خشک نگه می‌دارد و تولید عرق را کاهش می‌دهد. مقداری نشاسته‌ی ذرت را به زیر بغل و سایر نواحی مستعد عرق کردن بمالید. اجازه دهید ترکیب تا پایان روز روی بدنتان بماند.

جعفری

آب جعفری را هر روز بنوشید تا بهترین نتایج را بگیرید. برگ‌های جعفری را به آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بجوشد. مخلوط را از صافی رد کنید و آن را بنوشید.

سرکه‌ی سیب

 از بین بردن بوی بد بدن

سرکه‌ی سیب شوینده‌ای عالی برای رفع بوی بدن است و اسید پوست را از بین می‌برد. ۱قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب بریزید و به عنوان شوینده استفاده کنید. از بوی سرکه نترسید، در کمتر از ده دقیقه خواهد رفت.

از بین بردن بوی بد بدن با روغن درخت چای

دو قطره روغن درخت چای را با ۲۵ میلی‌لیتر آب (دو قاشق غذاخوری) ترکیب کنید.

محلول به‌دست آمده را داخل یک بطری اسپری بریزید و از آن به عنوان بو زُدا استفاده کنید.

نکته: افرادی که پوست بی‌نهایت حساسی دارند، نباید از روغن درخت چای استفاده کنند.

رفع بوی بد بدن با شلغم

دو یا سه عدد شلغم را خُرد کنید و با کمک مخلوط‌کُن به‌شکل خمیر درآورید.

خمیر به‌دست آمده را در یک صافی بگذارید و با قاشق فشار بدهید تا عصاره‌ی آن گرفته شود.

عصاره‌ی حاصل را به زیربغل و کشاله‌ی ران‌تان بمالید.

اجازه بدهید خودش خشک شود و سپس با آب ولرم بشویید.

این کار را هر روز صبح انجام بدهید تا دست‌کم به‌مدت ۱۰ ساعت، بدن‌تان بوی بد ندهد.

می‌توانید از شلغم در رژیم غذایی‌تان هم استفاده کنید.

چای شنبلیه

تخم شنبلیله خواص ضدباکتریایی دارد و جلوی پخش شدن هر نوع عفونت باکتریایی را می‌گیرد. باور بر این است که چای شنبلیله از طریق رفع علت ریشه‌ای، بوی بد بدن را به‌طور طبیعی برطرف می‌کند. می‌توانید این چای را هر روز صبح بنوشید تا بدنتان را سم‌زدایی کنید.

بر طرف کردن بوی بد بدن با دانه‌ رازیانه

هر روز صبح این مخلوط را مصرف کنید تا نتیجه‌ی دلخواه خود را بگیرید. دانه‌ی رازیانه‌ی له شده را به آب اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط بجوشد. در صورت تمایل مقداری عسل به آن اضافه کرده و آن را نوش جان کنید.

چای سبز

استعمال موضعی چای سبز پوست را خشک نگه می‌دارد و باکتری‌ها را کنترل می‌کند. مصرف روزانه‌ی چای سبز تمام سموم بدن را از بین می‌برد. یک روز در میان از چای سبز استفاده‌ی موضعی کنید، چون استفاده‌ی روزانه می‌تواند بعضی انواع پوست را خیلی خشک کند.

نوشیدن منظم از چای سبز با شکم خالی هم می‌تواند اثرات مثبتی در رفع بوی بد بدن داشته باشد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 21, میانگین امتیاز: 4,29 از 5)
Loading...