سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

روش های پیشگیری از موخوره

 

پیشگیری از موخوره - جلوگیری از موخوره

راه های پیشگیری از موخوره

 

در این مطلب آنچه که باعث می شود موهای تان آسیب بیند و منجر به موخوره شود را لیست کرده ایم تا با راه های پیشگیری از موخوره آشنا شده و موهای سالم تری داشته باشید .

 

موخوره در موهای خشک متداول است

به طور کلی، موخوره در موهای خشک متداول است. موخوره هنگامی اتفاق می افتد که لایه ی محافظ مو، یا کوتیکول، آسیب می بیند که معمولا به دلیل شستشوی زیاد، رنگ کردن بیش از حد، شانه کردن ناملایم و استفاده ی زیادی از مواد شیمیایی است. تمامی این موارد مو را ضعیف کرده، کوتیکول را از بین برده و در نتیجه به شکستن مو و موخوره می انجامد.

متاسفانه، ترمیم موی آسیب دیده توسط موخوره ممکن نیست و تنها راه خلاص شدن از شرش، کوتاه کردن مو است.

 

راههای پیشگیری از موخوره
در این بخش چند راهی که هر روز موهای تان آسیب می بیند و منجر به موخوره می شود را لیست کرده ایم تا با مهار کردن شان موهای سالم تری داشته باشید.

 

مواد شیمیایی
۱- سعی کنید تا حد مقدور از مواد شیمیایی اجتناب نمایید، موی طبیعی زیبا است. اگر حتما باید موی تان را رنگ کنید به دنبال ملایم ترین رنگ مو بگردید و اگر ممکن است از مواد طبیعی مانند حنا، قهوه و چای استفاده نمایید. اما اگر از مواد شیمیایی استفاده می کنید، حتما مرتب از نرم کننده استفاده کنید.

۲- پیش از شنا در دریا، استخر یا رودخانه موهای تان را بپوشانید. این کار شامل: استفاده از کلاه شنا، روغن های طبیعی (مثل بادام تلخ و نارگیل که باعث پرپشتی مو نیز می شوند) و یا ماسک موی بدون آبکشی است. آبکشی کامل مو بلافاصله پس از شنا نیز باعث جذب حداقل میزان مواد شیمیایی می شود. در صورت امکان، حتما موهای تان را با شامپو بشویید.

۳- از میزان مواد شیمیایی درون آبی که با آن موی تان را می شویید، مطلع شوید.
ممکن است در آب لوله کشی که با آن موی تان را می شوید، مواد شیمیایی مخصوصا کلر باشد. برای کاهش میزان این مواد شیمیایی می توانید از فیلتر های تصفیه ی مخصوص استفاده نمایید.

 

شانه کردن
بسیاری از افراد از میزان شکننده بودن مو مطلع نیستند. به خرج دادن خشونت زیاد هنگام شانه کردن، یا بیش از حد شانه کردن می تواند به موی تان آسیب برساند.
۱- موی تان را به عقب شانه نکنید. این روش ریشه ی موها را می کشد و بیشترین آسیب را به موها می رساند و در صورت تکرار، باعث ریزش مو می شود.

۲- بیش از حد شانه نکنید. ۱۰۰ بار برس کشیدن لازم نیست و ممکن است منجر به موخوره ی بیشتری شود. همین که موی تان صاف شد، دست از سرش بردارید.

۳- موی تان را ملایم شانه کنید. از بالا شروع کنید و به آرامی پایین بروید. اگر به گره ای رسیدین، شانه را روی آن نکشید، گره را با دست باز کنید و ادامه دهید. هنگام باز کردن گره ی مو باید احتیاط کنید، و بهتر است که موهای فر را هنگامی که خیس است شانه کنید.

۴- از گیره های موی با کیفیت استفاده کنید
کش موهای دارای قطعه ی اتصال فلزی، بدترین دشمنان مو هستند. در عوض از کش موهایی استفاده کنید که دو طرفشان با چسب یا دوخت به یکدیگر متصل شده اند.

 

پیشگیری از موخوره - جلوگیری از موخوره

ترمیم موی آسیب دیده توسط موخوره ممکن نیست

 

خورشید
از موی تان در مقابل نور خورشید محافظت نمایید. امواج فرابنفش علاوه بر پوست، به مو ها نیز آسیب می رساند.

 

شستشو و خشک کردن
شستشوی ناصحیح و با شامپوهای خشن که حاوی ترکیبات مضر هستند، به موهای تان آسیب می رسانند. خشک کردن مو با کشیدن حوله روی آن و هم چنین استفاده ی مکرر از سشوار باعث وارد آمدن آسیب های جدی به مو می شود.

۱- شامپو و نرم کننده ی خوب بخرید و آزمایش کنید که چه شامپویی با موهای تان سازگار است.
این امر شامل نشستن هر روزه است، چرا که استفاده از نرم کننده کافی است.

۲- موی تان را صحیح بشویید
بهترین راه، شستن ریشه ها و اجازه ی آویزان ماندن دادن به ساقه ها است، ساقه ها نباید روی سر جمع شوند. هنگامی که موی تان را آب می کشید، شامپو به سمت پایین ساقه ها می رود که به اندازه ی کافی آنها را شستشو می دهد. نرم کننده نیز می بایست ابتدا به ساقه ها مالیده شود، اجازه دهید مدتی روی مو بماند، سپس آب کشی نمایید. آب داغ رطوبت را از بین می برد، پس موی تان را با خنک ترین درجه آبی که تحملش را دارید، آبکشی نمایید.

۳- به آرامی خشک کنید
وحشیانه مالیدن حوله به موهای تان برای خشک کردن، ایده ی خوبی نیست. موی خیس آب چکان می بایست به آرامی با حوله فشرده شود تا آب اضافی اش گرفته شود. هنگامی که آب اضافی گرفته شد، بهتر است بگذارید موی تان به حالت طبیعی خشک شود.

 

برای پیشگیری از موخوره به نکات زیر توجه کنید:
– نوک موها را چند سانتیمتر کوتاه کنید.
– از برس ها و شانه هایى از جنس مواد طبیعى ( چوب و …) استفاده کنید.
– از روغن هاى گیاهى به موهایتان بمالید.
– از شامپو هاى طبیعى که اسیدى و قلیایى نیستند استفاده کنید.
– هنگام شست و شوى موها از آب خیلى گرم استفاده نکنید.
– کمتر از سشوار استفاده کنید.
– گاهى موهایتان را ببافید.
-از کش‌های پلاستیکی یا کلیپس‌های فلزی برای موهای خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است موهای شما را بشکنند. به جای آن از کش‌هایی که روکش پارچه‌ای دارند و ملایم‌ترند استفاده کنید.
– از محصولات مو که دارای ضد آفتاب‌اند استفاده کنید تا به مراقبت از موهای خود کمک کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 8, میانگین امتیاز: 3,38 از 5)
Loading...