سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

سایت ثبت اعتراض به یارانه معیشتی – hemayat.mcls.gov.ir

مشکل پرداخت یارانه نقدی آبان حل شد

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: مشکل به وجود آمده در پرداخت یارانه مرحله ۱۵۳ به صورت کامل برطرف شده است.
اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشکل به وجود آمده در پرداخت یارانه مرحله ۱۵۳ مربوط به آبان ماه ۱۴۰۲ به صورت کامل برطرف شده و یارانه کلیه سرپرستان خانوار مشمول در سراسر کشور واریز و قابل برداشت می‌باشد.

پیشتر حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با اشاره به اینکه یارانه مرحله ۱۵۳ سرپرستان خانوار عمده بانک‌ها واریز شده است گفته بود: در برخی از بانک‌ها به‌دلیل مشکلات فنی یارانه‌ها واریز نشده است که با برطرف شدن مشکل فنی تا پایان هفته واریز می‌شود.


مراحل درخواست بازبینی دهک بندی خانوار یارانه بگیر

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده که خانوارهایی که به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند با ثبت تغییرات درآمد، دارایی‌ها و شرایط ویژه خود در سامانه hemayat.mcls.gov.ir درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خود را ارایه کنند. در این اینفوگرافیک شیوه اعتراض به دهک‌بندی خانوارها را دنبال کنید.


حدود سه میلیون نفر دوباره یارانه گرفتند

تسنیم: براساس اطلاعات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از مجموع ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳ میلیون نفر مجدد مشمول یارانه شدند.

همچنین یک میلیون نفر نیز در دهک ۱۰ درآمدی قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند.


سامانه جدیدی پیگیری عدم واریز یارانه و اعتراض به دهک بندی

تهران- ایرنا- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره قابلیت‌های سامانه جدید درخواست از طریق کارت‌های بانکی خانوار، اطلاعات خودرو و درآمد، اعلام کرد: هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانند ضمن مشاهده نتایج، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را ثبت کنند.

جزئیات بیشتر را در لینک زیر ببینید.


معوقات یارانه ۳۰۰ هزار تومانی جاماندگان کی واریز می شود

(۱۴۰۱/۰۵/۰۵) سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبر از پرداخت معوقات مشمولین یارانه داد.

طبق اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، فرایند بررسی جهت پرداخت معوقات یارانه افراد مشمول، در حال انجام است و به زودی با تکمیل اطلاعات، به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

ایسنا گزارش داد، معوقه یارانه‌ها مربوط به دو گروه است؛ کسانی که تا اردیبهشت امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند ولی با واریز مبالغ جدید، به عنوان دهک پردرآمد یارانه آنها قطع شد و در سامانه hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کرده و درخواست بازبینی دهک‌بندی را داشتند. گروه دیگر کسانی که تا پیش از این یارانه‌ای دریافت نکرده و از اردیبهشت ماه برای ثبت نام در سامانه my.gov.ir اقدام کردند. درنهایت درخواست‌های هر دو گروه بررسی و افرادی که بین دهک اول تا نهم قرار گرفتند، به لیست یارانه‌بگیران اضافه شدند.

بر این اساس برای افراد معترض، همراه با یارانه تیرماه، اولین پرداخت انجام شد و حدود یک هفته بعد برای ثبت‌نام کنندگان نیز به تناسب دهکی که در آن قرار داشتند، یک پرداخت پرداخت صورت گرفت. قرار بود که یارانه اردیبهشت و خرداد (مبالغ جدید) نیز به عنوان معوقه برای آنها پرداخت شود که در اعلام اولیه اواخر تیرماه مطرح بود ولی تاکنون واریز نشده است.

در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت معوقات یارانه و زمان آن که مورد سوال افراد مشمول قرار دارد، حسینی- سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها – به ایسنا گفته است که این تاخیر به معنی عدم پرداخت معوقات نیست و حتما اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت مشمولان در حال انجام است، توضیح داد: در مورد افرادی که نسبت به قطع یارانه خود اعتراض کرده بودند، قبلا یک مرحله یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز و مسدود شده بود که این رقم متعلق به دهک چهار تا ۹ است، بنابراین باید برای کسانی که دهک اول تا سوم تشخیص داده شده‌اند، این مبلغ به تناسب پرداختی برای آنها که هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است، تغییر کند. از این رو باید فرایند بررسی و انجام محاسبات طی شده و پرداخت‌های انجام شده در قالب دهک‌بندی صورت گرفته انجام شود.

معوقات اردیبهشت و خرداد چه زمانی پرداخت می‌شود؟
به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به محض تکمیل جریان بررسی و محاسبات، معوقه اردیبهشت و خرداد به حساب مشمولان واریز می‌شود.

یارانه‌های نقدی از سال ۱۳۸۹ با شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر در حال پرداخت بود و از سال ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین، یارانه معیشتی از محل این مابه‌التفاوت در دستور کار قرار گرفت که دولت حدود ۶۰ میلیون نفر از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر نقدی را گزینش و مبلغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به تناسب اعضای خانوار پرداخت کرد.

اما از اردیبهشت امسال و با اقدام برای حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای، رویه پرداخت تغییر و با حذف حدود شش میلیون نفر تحت عنوان دهک دهم، پرداخت برای ۹ دهک دیگر شروع شد. برای دهک اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهار تا شش نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه پرداخت می‌شود.

متقاضیان دریافت یارانه همچنان می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض به دلیل قطع یارانه و یا ثبت نام برای ورود به لیست یارانه‌بگیران اقدام کنند.


ثبت‌نام جاماندگان یارانه آغاز شد

(۱۴۰۱/۰۴/۲۶) سامانه ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه معیشتی سیصد و چهارصد هزارتومانی که هفته گذشته مسئولان وزارت کار قول راه اندازی آن را داده بودند، برای ثبت نام و بررسی درخواست متقاضیان در دسترس قرار گرفت.

این سامانه در چهارچوب «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به آدرس https://my.gov.ir امکان ثبت نام را برای جاماندگان فراهم کرده است.

ورود به این سامانه با یک شماره تماس و ارائه کد ملی ممکن خواهد بود. همچنین به دلیل آزمایشی بودن این سامانه در صورت قطع شدن دسترسی به مراحل ثبت نام، متقاضیان در صورت بروز مشکل می‌توانند با شروع دوباره مراحل و بروزرسانی صفحه مرورگر خود به مراحل ثبت نام ادامه دهند.

در صورت مشمول پرداخت یارانه بودن افراد، این سامانه به‌ صورت اتوماتیک فرد یارانه بگیر را شناسایی و پنجره ثبت نام برای این افراد باز نخواهد شد.

همچنین سامانه در صورت شناسایی فرد به‌ عنوان مشمول دریافت یارانه که نیاز به ثبت نام جدید ندارد، پیامی به این محتوا را نشان می‌دهد: “چنانچه شما به دهک اعلام شده خانوار خود توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اردیبهشت ماه معترض هستید به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارتخانه مذکور مراجعه فرمایید.”

به این ترتیب معترضان به دهک بندی و مبلغ پرداختی می‌توانند به سامانه «حمایت» وزارت کار به آدرس فوق مراجعه و درخواست بازنگری خود درباره دهک‌ بندی را ثبت کنند.


منتظر سامانه جدید برای ثبت اعتراض در مرداد ماه باشید

(۱۴۰۱/۰۴/۲۵) سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: مرداد ماه از سامانه‌ای رونمایی می‌شود که افرادی که امکان ثبت نام برای دریافت یارانه نداشتند، بتوانند در سامانه جدید یارانه ثبت نام کنند.

سومین مرحله یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی رییسی، چند روز پیش واریز شد؛ واریز این یارانه در حالی بود که هنوز یکی از بزرگترین باگ‌های این سیستم بر سر جای خود باقی بود؛ اما این باگ چه بود؟

کسانی که سال ۹۳ از یارانه انصراف دادند

سال ۹۳، برخی از افراد تصمیم گرفتند از دریافت یارانه انصراف دهند؛ در این بین برخی از فرزندان خانواده‌ها از دریافت یارانه انصراف دادند؛ یعنی پدر و مادر و سایر فرزندان یارانه می‌گرفتند؛ اما برای مثال یکی از فرزندان از دریافت یارانه انصراف داد؛ حال این فرد امسال می‌خواهد یارانه ۳۰۰ و۴۰۰هزار تومانی بگیرد. اگر دهک یک تا ۹ باشد که مشکلی وجود ندارد و مانند سایرین برای دریافت یارانه ثبت نام می‌کند؛ اما اگر فرد یک دهک دهمی باشد، دیگر داستان متفاوت است. اما چرا؟

اعتراض به دهک بندی

این فرد نمی‌تواند در سامانه ثبت نام، ثبت نام کند؛ زیرا دهک دهمی است؛ بنابراین یا واقعا دهک دهمی است و از دریافت یارانه منصرف می‌شود و یا فکر می‌کند اینطور نیست و باید یارانه بگیرد؛ بنابراین اعتراض می‌زند؛ اما امکان اعتراض هم برای این فرد وجود ندارد؛ چرا که برای اعتراض زدن نیازمند شماره حسابی است که یارانه می‌گرفته؛ اما این فرد به طور مستقل یارانه‌ای دریافت نمی‌کرده که شماره حساب داشته باشد؛ بنابراین امکان دریافت یارانه برای این افراد و یا سایر افرادی که شرایط مشابه دارند وجود ندارد؛ حال چاره چیست؟ سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این سوال پاسخ می‌دهد.

طیبه حسینی، در مورد این افراد به اقتصاد آنلاین، گفت: این افراد باید منتظر بمانند تا مرداد ماه از سامانه جدید رونمایی شود و بتوانند در آن سامانه ثبت نام و یا ثبت اعتراض کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که یارانه‌های قبلی این افراد چه می‌شود اظهار داشت: اگر آن زمان هنوز بنا برآن بود که معوقات پرداخت شود، یارانه ماه‌های گذشته این افراد نیز پرداخت خواهد شد.


یارانه جاماندگان واریز شد!/ یارانه تیر قابل برداشت است؟

(۱۴۰۱/۰۴/۲۵) اگرچه قرار بود یارانه جاماندگان تا عید غدیر واریز شود اما برخی از این افراد می‌گویند همزمان با واریز یارانه ۹ دهک اول درآمدی جامعه، یارانه آنها هم واریز شده است. اما قابل برداشت نیست.

به گزارش تصویر زندگی به نقل از تجارت‌نیوز، سومین مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در تاریخ ۲۱ تیر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. در اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است که تنها کمک معیشتی دهک اول تا نهم واریز شده و قابل برداشت است و یارانه جاماندگان در تاریخ دیگری واریز می‌شود.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از جاماندگان همزمان با واریز یارانه مرحله سوم، این پول را دریافت کرده‌اند. اما همچنان قابل برداشت نیست.

برخی دیگر اما همچنان منتظر واریز یارانه جدیدند و نمی‌دانند آیا جزو ۹ دهک درآمدی دسته‌بندی شده‌اند یا جزو دهک دهم. به نظر می‌رسد دولت در واریز این یارانه خطا کرده و یارانه برای برخی از جاماندگان واریز شده و برای برخی دیگر نه.

اگرچه قرار بود یارانه جاماندگان تا عید غدیر واریز شود اما برخی از این افراد می‌گویند همزمان با واریز یارانه ۹ دهک اول درآمدی جامعه، یارانه آنها هم واریز شده است. اما قابل برداشت نیست.

یارانه تیر قابل برداشت است!

در ادامه پیام‌ برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را می‌خوانید. افرادی که در لیست جاماندگان بوده‌اند و علاوه بر دریافت یارانه اردیبهشت، یارانه خرداد و یا خرداد و تیر برای آنها واریز شده است.

«من باز نشسته بیمه اجتماعی هستم یارانه منو قطع کردن اعتراض کردم یک میلیون و ۱۰۰  برام ریختن که تا الان نتونستم بر داشت کنم.»

« برای ما هم دو ماه واریز شد (خرداد و تیر ) اما هنوز قابل برداشت نیست؟؟!!»

«ما یارانه اومده برامون ولی نمی‌تونیم برداشت کنیم این چه وضعشه آخه؟»

« تا الان دو تا یارانه برای ما ریختن. یکی اردیبهشت و یکی هم این ماه داده شده. دومی را برداشت کردیم. اما  اولی هنوز قابل برداشت نیست.»

یارانه خرداد هنوز قابل برداشت نیست؟

«ما از جاماندگان یارانه هستیم. این ماه  ۸۰۰ ریختن ولی قابل برداشت نیست. چرا؟»

«برای من یارانه تیر ماه واریز شده و قابل برداشت هم شد.اما پولی که اردیبهشت واریز شده هنوز هم مسدود هست. چرا دومی قابل برداشته اولی نه؟»

«یارانه ما از اردیبهشت قطع شد ماه قبل نفری ۳۰۰ تومن ریختن که مسدود بود دیشب هم نفری ۳۰۰ ریختن که باز هم مسدود است با توجه به اعتراضی که کرده بودیم اگر قرار است یارانه نگیریم چرا به عنوان یارانه مبلغی رو میریزن ولی قابل برداشت نیست لطفا جواب بدید»

«برای ما دونوبت یارانه ریختن ولی قابل برداشت نیست چرا؟»

«برای من علاوه بر اولی گویا دومی همواریز شده. کارت که میزنم موجودی رو نشون نمیده اما رفتم بانک گفتن مبلغ جدید به حسابم اومده. »

«من تونستم یارانه تیر رو برداشت کنم. اما اون یارانه‌ای که خرداد واریز کردن توی حسابم هست اما قابل برداشت نیست.»


جزئیات پرداخت یارانه و معوقات معترضان و جاماندگان

افرادی که اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت یارانه، ثبت یا به عنوان متقاضی جدید ثبت‌نام کرده‌ و در مرحله شناسایی و دهک‌بندی تعیین‌ تکلیف شده‌اند، درصورت قرار گرفتن بین دهک اول تا نهم مشمول پرداخت یارانه خواهند بود و تا آخر هفته جاری برایشان معوقه نیز پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، در اردیبهشت‌ماه سال جاری و با تغییر رویه در پرداخت یارانه‌های نقدی، از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، حدود شش میلیون نفر حذف و باقی‌مانده در قالب ۹ دهک مشمول دریافت یارانه شدند. بر این اساس مبلغ  ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر برای دهک اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر دهک چهارم تا نهم از اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

در این بین بخشی از افرادی که تا اردیبهشت‌ماه یارانه می‌گرفتند و از ماه خرداد در دهک دهم قرار گرفته و یارانه‌شان حذف شده، نسبت به این موضوع اعتراض داشتند. آنها می‌توانستند با ورود به سامانه hemayat.mcls.gov.ir  درخواست بازنگری کنند. در همین راستا با دستور رئیس جمهوری برای پیگیری وضعیت معترضان به عدم پرداخت یارانه نقدی،‌ برای تمامی سرپرستان خانواری که اعتراض کرده بودند، یک مرحله یارانه نقدی با مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به صورت مشروط واریز شد؛ به این صورت که تا زمان نتیجه بررسی اعتراضات قابل برداشت نبود تا  لیست این افراد، در وزارت رفاه مورد بررسی قرار گرفته و دهک‌بندی شوند.

آن طور که حسینی – سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها – به ایسنا اعلام کرده، طی بررسی‌های وزارت رفاه و لیستی که در اختیار این سازمان قرار گرفته، برای افرادی که اعتراض کرده و مشخص شد که بین دهک ۱ تا ۹ قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه همانند سایر مشمولان واریز شده است.

یارانه معوق اردیبهشت و خرداد کی واریز می شود

به گفته وی، برای این دسته از افراد یارانه دو مرحله اردیبهشت و خرداد نیز به عنوان معوق واریز می‌شود؛ با این توضیح که در صورت قرارگیری آنها در دهک اول تا سوم، یارانه مسدودی اردیبهشت‌ آنان که ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار بود، به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند که همراه با یارانه خرداد تا پایان هفته جاری به حسابشان واریز خواهد شد.

اما گروه دیگر کسانی هستند که تاکنون اصلا یارانه‌ای دریافت نکرده یا یارانه آنها قبلا قطع شده و متقاضی دریافت آن بودند. این دسته از افراد می‌توانستند از اواخر اردیبهشت‌ماه از طریق سامانه my.gov.ir ثبت‌نام کنند تا درخواست آنها مورد بررسی و پایش قرارگیرند.

طبق اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، بررسی‌ درخواست کسانی که تا ۱۵ خرداد نیز برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده بودند، انجام شده و براساس لیستی که از سوی وزارت رفاه در اختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته است، یارانه اردیبهشت، خرداد و تیرماه آنان به صورت یکجا و به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته، تا پایان هفته جاری به حسابشان واریز خواهد شد.

در این رابطه یادآور می‌شود که متقاضیان ثبت‌نام و همچنین کسانی که یارانه‌ آنها از اردیبهشت ماه قطع شده است، همچنان فرصت مراجعه به سامانه‌های مربوطه و ثبت درخواست، دارند.


لیست یارانه‌بگیران و دهک‌بندی، دوره‌ای تغییر می‌کند؟

(۱۴۰۱/۰۴/۲۲) لیست یارانه‌بگیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثابت نیست و هر شش ماه یکبار تغییر می‌کند. آخرین به روز رسانی این فهرست یک روز پیش از واریز یارانه تیر صورت گرفت.

کاهش یارانه واریزی افراد می‌تواند ناشی از شناور بودن موقعیت دهک درآمدی افراد باشد. موقعیتی که به دلیل به روز رسانی اطلاعات مربوط به دهک‌های درآمدی ثابت نیست و مدام تغییر می‌کند.

مبنای این به روز رسانی، آزمون وسع و بازبینی اطلاعات مالی و بانکی مربوط به شهروندان در دوره‌های زمانی معین است. یکی از نتایج احتمالی این اتفاقمی‌تواند جابجایی دهک‌های درآمدی افراد و تغییر فهرست یارانه‌بگیران باشد.


برای پیگیری واریز نشدن یارانه با چه شماره‌ای تماس بگیریم؟

(۱۴۰۱/۰۴/۲۱) به نظر می‌رسد که دهک‌بندی درآمدی یارانه‌‌ها در این ماه تغییر کرده است و برخی از افراد دهک‌های اول تا سوم وارد دهک‌های درآمدی بالاتر شده‌اند و یارانه کمتری گرفته‌اند.

حالا سوال این است که برای اعتراض به دهک‌‌بندی یارانه‌ها به کجا باید مراجعه کرد و شماره تلفن پیگیری یارانه کدام است؟ پیش از این هم اعلام شده بود که افراد برای اطلاع از دهک‌بندی درآمدی خود با شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرند.

همچنین بر اساس اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، معترضان به دهک‌بندی اعلام شده یا افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری اعتراض و درخواست بازبینی دهک‌بندی خود به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.


چرا یارانه تیر، کم واریز شد؟ دولت دوباره در واریز یارانه‌ها خطا کرد؟

(۱۴۰۱/۰۴/۲۱) به گزارش تصویر زندگی به نقل از تجارت‌نیوز، واریز این یارانه هم مانند دفعات گذشته با حواشی زیادی همراه شده است. یک گروه می‌گویند ماه‌های قبل یارانه گرفته‌اند و این ماه نه. گروه دوم هم خبر از کاهش یارانه خود می‌دهند.

افراد گروه دوم هم دو دسته‌اند؛ یکی آنها که می‌گویند دهک درآمدی آنها تغییر کرده. چون ماه قبل یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گرفتند و این ماه ۳۰۰ هزار تومان برای آنها واریز شده است. گروه دیگر هم افرادی‌اند که مبلغ ۳۵ هزار تومان از یارانه آنها کم شده. ماجرا چیست؟

چرا هر ماه یارانه آب میره؟

آنچه در ادامه می‌آید پیام مخاطبان تصویر زندگی درباره نحوه واریز یارانه تیرماه است.

« چرا هر ماه یارانه آب میره؟»
«سلام ما ۵ نفریم اون دفعه نفری ۴۰۰ ریختن اما این سری ۳۰۰ دادن. ۲۰ ساله جزو دهک ۱تا ۳ بودم ولی با واریز یک یارانه رفتم دهک ۹ خیلی وضعمان خوب شده خبر نداریم.»

«به ما هم اون ماه ۴۰۰ ولی این دفعه ۳۰۰ دادند.»

«من تحت پوشش کمیته امداد هستم. دو ماه گذشته را ۴۰۰ هزار تومان یارانه دادند اما این ماه به ۳۰۰ هزار تومان تقلیل یافت لطفاً بررسی بفرمایید متشکرم.»

«ما جز دهک یک تا سوم بودیم دو ماه قبل ۴۰۰ واریز داشتیم این ماه شده ۳۰۰ چرا ؟»

علت کاهش ۱۰۰ هزار تومانی یارانه

ماجرای این گروه چیست؟ این مساله می‌‌تواند به دلیل به روزرسانی بانک اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ داده باشد. یعنی این وزارتخانه در دهک‌بندی جدید، تشخیص داده که عده‌ای از افرادی که جزو دهک اول تا سوم بودند، در دهک‌های بالاتر درآمدی قرار دارند. با به روز شدن بانک اطلاعاتی وزارت رفاه و دهک‌زنی مجدد این وزارتخانه مرتبط باشد.

البته در پیگیری‌های تجارت‌نیوز، سازمان هدفمندی یارانه‌ ها با عجیب خواندن این مورد گفت که آن را پیگیری می‌کند.

یارانه چه کسانی کلا حذف شد؟

گروه دومی که به واریز یارانه انتقاد داشتند، دسته‌ای هستند که می‌گویند دو ماه قبل یارانه جدید را دریافت کرده‌اند اما این ماه هیچ مبلغی به حساب آنها واریز نشده است.

« یارانه دو ماه قبل را چهارصد تومن واریز کردن اما این ماه حتی سیصد تومن هم واریز نکردن دلیلش چیه ؟ میشه حداقل به عنوان یه رسانه پیگیری کنید خبر بدید؟»

«از اول تا الان هرچی یارانه دادن به ما هم دادن ولی این ماه برای ما واریز نشد میخواستم بدونم چرا واریز نشده؟»

«ما تا آلان همه یارانه رو گرفتیم اما این ماه هیچ یارانه‌ای واریز نشد. خطا رخ داده یا چیز دیگری؟»

کسر ۳۵ هزار تومانی از یارانه هر فرد

در کنار این موارد برخی هم گفته‌اند که مبلغ ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان از یارانه آنها کسر شده‌است.

« چرا من و دخترم مبلغ ۵۶۵ هزار تومان دریافت میکنیم؟»

«از یارانه ما مبلغی کسر شده. حدود ۳۰ هزار تومان. دلیلش چیه؟»

این بار هم مانند دفعات گذشته، از یارانه شهروندانی که در دوران کرونا کمک هزینه یک میلیون تومانی را دریافت کرده بودند، مبلغ ۳۵ هزار تومان کسر شده است.

افراد برای اطلاع از دهک جدیدی که در آن قرار دارند می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرند.


نتیجه اعتراض به عدم پرداخت یارانه معیشتی و ثبت نامی های جدید

(۱۴۰۱/۰۴/۲۰) واریز یارانه به حساب متقاضیان بازبینی به دهک بندی که در سامانه اعتراض خودشان را ثبت کرده بودند و از سوی مراجع مورد بررسی و تایید قرار گرفته اند و همچنین ثبت نام شدگان جدید که در دهک ۱ تا ۹ قرار گرفته اند امشب انجام خواهد شد.

ثبت‌نام‌کنندگان جدید واجد شرایط، یارانه و معوقات را می‌گیرند

تمامی سرپرستان خانوار که تا ۱۵ خردادماه جهت دریافت یارانه کمک معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشمول دریافت یارانه شناخته شده‌اند، تا پایان هفته یارانه و معوقات خود را دریافت می‌کنند.

پیرو اطلاعیه‌های قبلی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر امکان ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی یا متقاضیان جدید دریافت یارانه، اطلاعات سرپرستان خانواری که تا تاریخ ۱۵ خردادماه در سامانه https://my.gov.ir ثبت‌نام کرده‌اند، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پس از انجام آزمون وسع و تعیین دهک‌بندی توسط آن وزارتخانه، فهرست سرپرستان خانوار جدید مشمول دریافت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

در صورتی که بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم شناخته شده باشند، ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم معرفی شده باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان ماهانه به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه : در فایل صوتی زیر به سوالات پیرامون پاسخ داد.

زمان دقیق برداشت یارانه جاماندگان اعلام شد

(۱۴۰۱/۰۴/۱۸) بیستم تیر ماه یارانه نقدی واریز می‌شود و علاوه بر ۹ دهک درآمدی جامعه که از دو ماه قبل مشمول یارانه بودند، یارانه جاماندگان هم واریز می‌شود.

اما یارانه معترضان به دهک بندی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی چه می‌شود؟

علاوه بر افرادی که کمک معیشتی نقدی دولت را دریافت نکرده‌اند، بخشی از مردم هم به دهک درآمدی که در آن قرار دارند اعتراض کرده‌اند. یعنی افرادی که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی گرفته و جزو دهک چهارم تا نهم محسوب شده‌اند اعتراض کرده‌اند که دهک درآمدی آنها بین دهک اول تا سوم است.


یارانه معیشتی تیرماه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

(۱۴۰۱/۰۴/۱۷) در روزهای گذشته خبری منتشر شد، مبنی براینکه از مجموع ۲٫۵ میلیون تقاضای بررسی شده برای دریافت یارانه جدید، درخواست ۲٫۳ میلیون شهروند مورد موافقت قرار گرفت و حدود ۳۰۰ هزار نفر به عنوان دهک دهم از شمول دریافت یارانه معیشتی محروم شدند.
به گزارش تجارت‌نیوز، مطابق روال دو ماه گذشته، برای روز دوشنبه بیستم تیرماه یارانه معیشتی به حساب شهروندان واریز می‌شود و این یعنی به احتمال خیلی  زیاد سرنوشت معترضان و جاماندگان یارانه معیشتی برای دریافت یارانه تیر و ماه‌های معوقه این هفته مشخص خواهد شد.

هفته گذشته سازمان هدفمندی یارانه‌ها از انتشار اخبار جدیدی در خصوص شهروندان معترض و جامانده خبر داده بود و قرار بود این اتفاق تا پیش از موعد واریز یارانه جدید بیفتد.

این سازمان همچنان از شهروندانی که در یکی از دو گروه یادشده قرار دارند، می‌خواهد تا انتشار اطلاعیه جدید و مشخص شدن نتیجه درخواست‌شان صبر کنند. از زمان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، دولت اعلام کرد که حق اعتراض جاماندگان و معترضان محفوظ است و در صورت وارد بود این اعتراض به همه آنها از اردیبهشت ماه یارانه پرداخت می‌کند.

توضیح رئیسی درباره بررسی اعتراضات یارانه جدید

(۱۴۰۱/۰۴/۱۵) در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی که سه‌شنبه شب به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از روند رسیدگی به اعتراض کسانی که یارانه آنها در جریان اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، قطع شده است، ارائه کرد.

در این گزارش با مرور شاخص‌های تعیین دهک‌های مشمول و دلایل حذف برخی خانوارها از شمول دریافت یارانه تاکید شده که به اعتراضات رسیدگی و پرداخت یارانه، به تناسب شاخص‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است.


اعلام نتایج اعتراض به “دهک‌بندی خانوار” طی یکی دو هفته‌ آینده

(۱۴۰۱/۰۳/۲۱) معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعلام نتایج اعتراضات ثبت شده پیرامون دهک‌بندی گفت: احتمالا نتایج نهایی اعتراضات تا پایان ماه و طی یکی دو هفته دیگر از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه بررسی‌ها را مشاهده کنند.

دستور رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت؛

کمک‌معیشتی ماه اول به حساب مشمولان متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی‌ها، واریز شود

رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

به گزارش ایسنا،‌ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

یارانه معیشتی شامل من نشده کجا اعتراض کنم؟

امکان ثبت اعتراض به یارانه معیشتی فراهم شد

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فراهم شدن امکان ثبت اعتراض نسبت به یارانه تخصیصی از طریق «سامانه رسیدگی به درخواست کمک حمایت معیشتی و یارانه نقدی» خبر داد.

سامانه اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم وطنان گرامی می‌رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هم وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.»

کسانی که به نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (refahdb.mcls.gov.ir) اعتراض خود را ثبت کنند.

افرادی که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۳۰۰ هزار تومانی دریافت نکردند می توانند به سایت اعتراض به یارانه معیشتی مراجعه کنند.

🔹 ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت می‌کنند.

🔹 ۶۰ درصد جمعیت نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

🔹 ۱۰ درصد نیز بی نیاز از دریافت یارانه هستند.

افرادی که یارانه نگرفتند، سه ماه فرصت اعتراض دارند

📌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

🔹معیشت و آرامش مردم دغدغه اصلی رئیس‌جمهور است؛ دشمن می‌خواهد حالا که قرار است یارانه‌ها، مردمی و عادلانه توزیع شود با انتشار شایعه، آرامش شما را برهم بزند.

🔹مردم عزیز هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت نشده، ۳ماه فرصت اعلام دارد؛ یارانه، برای شما و مبلغ آن محفوظ است.

شماره‌های پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص «دهک‌بندی یارانه‌ها»

شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته می‌شود.

ویدیو روش اعتراض به عدم پرداخت یارانه معیشتی و درخواست بازبینی

Video Credit Goes To Telegram Channel: @bourseonshows

بررسی استحقاق خانوارها برای دریافت کمک حمایت معیشتی بر چه مبنایی انجام می شود؟

وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی معیار دهک بندی خانوار جهت دریافت یارانه معیشیتی را بازگو کرد.

❌ شرایط زیر مربوط به یارانه معیشتی قبلی هستش که  از خود سایت hemayat.mcls.gov.ir حذف شده و به احتمال زیاد مبنای دهک بندی در یارانه معیشتی جدید نمی باشد. ❌

خانوارهایی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند، مشمول کمک حمایت معیشتی نمی‌شوند:

  • خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور همزمان هستند یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند
  • خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیرزیارتی هوایی (در چهار سال اخیر) داشته‌اند
  • خانوارهایی که دارای خودرو سواری به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودرو عمومی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند
  • کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه پرداز داشته باشند
  • خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰۰ میلیون تومان باشد
  • گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از ۳۰۰ میلیون تومان که در حال بازپرداخت اقساط باشند
  • خانوارهایی که مجموع درآمد ماهانه آنها با توجه به تعداد اعضای خانوار بیشتر از مبالغ زیر باشد:
    • ۱ نفره: ۴ میلیون تومان
    • ۲ نفره: ۵ میلیون تومان
    • ۳ نفره: ۶ میلیون تومان
    • ۴ نفره: ۷ میلیون تومان
    • ۵ نفره و بیشتر: ۸ میلیون تومان

زمان ثبت نام از متقاضیان یارانه جدید، جاماندگان یارانه و افرادی که از یارانه انصراف داده بودند (منصرفین دوره قبل)

به گزارش اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد.

سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه می‌باشند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری نمایند و سپس  با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند. متقاضیان برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی را ندارند.

زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برای اعداد زوج و همچنین روز های پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱  برای اعداد فرد از طریق این درگاه می‌باشد.

درصورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روزهای یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱  نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است ثبت‌نام پس از این تاریخ متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقباً اعلام می‌شود.

برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار،کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.

بدیهی است، پس از ثبت‌نام کلیه اطلاعات سرپرستان جهت تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می گردد که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

معترضین به دهک‌بندی اعلام‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری نمایند.

بر اساس این فراخوان، افرادی که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرارگرفته‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به درگاه های اعلام‌شده ندارند.

بانوان بدسرپرست چطور یارانه خود را از همسر جدا کنند؟

سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها: افرادی که بدسرپرست هستند باید به دادگاه مراجعه و در آنجا حکم عدم سازش یا بدسرپرستی بگیرند؛ سپس با آن حکم به فرمانداری مراجعه کنند و فرمانداری طبق حکم دادگاه به پلیس به علاوه ١٠ نامه می‌دهد؛ و پلیس به علاوه ١٠ این را اعلام می‌کند که یارانه این خانم از همسرش جدا شود.

امکان جداسازی یارانه افراد مجرد وجود دارد؟

از آنجایی که دارایی و درآمد همه اعضای خانواده ملاک ارزیابی جهت دریافت یارانه و دهک بندی قرار گرفته، افراد مجرد بالای ۱۸ سال می توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ نسبت به جداسازی یارانه خود اقدام نمایند.

کسانی که طلاق گرفته‌اند یا ازدواج کرده‌اند و میخواهند یارانه خود را از همسر سابق یا پدر و مادر خود جدا کنند چه باید بکنند؟

سیده طیبه حسینی مجد سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها:

نظرات خودتون رو در پایین این صفحه با ما به اشتراک بگذارید

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 315, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...