پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

مهمترین نشانه های خشکی و کم آبی بدن

عوارض کم آبی بدن

نشنه های خشکی و کم آبی بدن

کم آبی بدن یا دهیدراته شدن بدن که به آن بیابانی شدن بدن هم می گویند به سلامتی آسیب جدی می زند. این مشکل ممکن است در هر فصلی از سال بروز کند، اما با فرا رسیدن روزهای گرم سال امکان آن بیشتر است. به خاطر اینکه در فصل گرما نیاز بدن به آب دو برابر می شود و باید طبق نیاز آن عمل کرد. در غیر این صورت بدن نشانه هایی بروز می دهد که خبر از کم آبی آن دارد.

دانستن نشانه های خشکی یا کم آبی بدن بخصوص در فصل تابستان یا زمانی که روزه هستید بسیار اهمیت دارد. در این مقاله با مهمترین نشانه ها و نیز عوارض خشکی و کم آبی بدن آشنا می شوید.

 

بدن ما یک دریاچه ی کوچک متحرک است. می گویید مگر می شود؟ زیر این بدن از حدود ۶۵ درصد آب تشکیل شده است، یعنی بیش از نیمی از بدن آب است و برای همین می گوییم دریاچه است. دریاچه ای که نباید خشک شود، چون تبدیل به بیابان خواهد شد.

 

نشانه های کم آبی بدن :

سردرد

تابستان که می شود خیلی از افراد از سردرد شکایت می کنند و نور آفتاب را مقصر می دانند. اما این باور اشتباه است. مغز ما توسط یک پوشش مایع محافظت می شود. زمانی که میزان آب بدن کم شده باشد، این پوشش چروک شده و باعث ایجاد سردرد می شود.

قبل از اینکه داروی مسکن برای تسکین سردردتان روانه بخورید، از خودتان بپرسید آیا به میزان کافی آب می خورید یا نه؟

 

تند شدن ضربان قلب 

اگر ضربان قلب تان نامنظم شده است، بیشتر مراقب باشید. کاهش الکترولیت های مربوط به کم آبی بدن، قدرت قلب را برای پمپاژ خون کاهش می دهد. در نتیجه دچار ضربان نامنظم و تپش قلب می شوید.

 

بی حالی و احساس ضعف

زمانی که مایعات بدن کم می شوند و فشار خون پایین می آید، سر به دوران می افتد. در صورت کم آبی های شدید احتمال اینکه تعادل تان به هم بخورد و دچار منگی شوید، افزایش می یابد.

سرگیجه شوخی نیست، و ممکن است  زمانی که شما نیاز به آب دارید اتفاق بیفتد. هنگامی که دچار کم آبی بدن هستید، دچار تحریک پذیری، خستگی و خلق و خوی بد خواهید شد.

 

عوارض کم آبی بدن

 

بوی بد دهان

بوی بد دهان را گردن پیاز و سیر و کربو هیدرات ها نیندازید! کم آبی بدن نیز می تواند تولید بزاق شما را به حداقل برساند و در این حالت  باکتریها بیش از حد رشد میکنند و در نتیجه بوی بد دهان افزایش می یابد.

 
گرفگی عضلات

زمانی که عضلات به سختی کار می کنند و در عین حال بدن به میزان کافی آب ندارد، میزان سدیم و پتاسیم بدن دچار اختلال شده و این مسئله نیز روی عضلات تاثیر منفی می گذارد و منجر به گرفتگی و کرامپ های عضلانی می شود.

عضلات با سوخت ساز تولید گرما میکنند و برای خنک شدن آب بدن را می گیرند  ، بنابراین اگر شما به اندازه کافی آب ننوشید، گرفتگی عضلات را تجربه خواهید کرد.

 

یبوست در اثر کم آبی بدن

آب برای گوارش خوب لازم و ضروری است. اگر به میزان کافی آب ننوشید، روده هایتان نرمی و انعطاف پذیری خود را از دست می دهند.

روده های خشک و سفت نیز آب مواد غذایی را جذب می کنند، و مدفوعی سفت و خشک تولید می کنند که به سختی دفع می شود.

 

میل به شیرینی

شروع دوره قبل از عادت ماهیانه ممکن است تنها گزینه ای باشد  که شما هنگام داشتن میل زیاد به مصرف شیرینی به آن فکر کنید. اما باید دانست اگر شما به طور ناگهانی ولع مصرف شیرینی دارید می تواند به خاطر از دست دادن آب بدن و کم آبی باشد. در این حالت  بدن شما می تواند در تولید گلیکوژن با مشکل مواجه شود و شما ناگهان هوس شیرینی کنید.

 

مشکل در انجام تمرینات ورزشی

مشکل در انجام تمرینات ورزشی. کم شدن آب بدن باعث  افزایش فشار خون شده و خود سبب  می شود تا  قلب سخت تر کار کند و در نتیجه می تواند ظرفیت ورزش را کاهش دهد.

 

خشکی و افتادگی پوست

پوست خشک یک علامت واضح کم آبی است، اما یک راه بهتر که بدانید آیا دچار کم آبی هستید یا خیر این است که یک آزمایش ساده انجام دهید. کم آبی باعث می شود پوست شما فاقد کشسانی شود بنابراین خیلی راحت می توانید پوست صورت خود  را نیشگون  بگیرید، اگر پوستی که بین دو انگشت خود می گیرید به نظر برسد که  نازک و شل است و به  سرعت به عقب بر نمی گردد شما احتمالا دچار کم آبی هستید.

 

تار شدن دید در اثر کم آبی بدن 

هنگامی که به اندازه کافی مایع در بدن خود ندارید ، چشم شما می تواند خشک شده و تار ببینید.  اگر شما در حال تار دیدن هستید باید رانندگی یا انجام هر کاری که نیاز به دید صحیح دارد اجتناب کنید زیرا می تواند به شما آسیب جدی وارد آورد  .

 
مشکل در گریه کردن

اگر شما در حال گریه میکنید ولی فقط  کمی یا حتی هیچ اشکی  بیرون نمی آید، می تواند نشانه ای از این باشد که بدن شما به طور جدی با کم آبی مواجه است .

 

عوارض کم آبی بدن

 

عوارض ناشی از کم آبی بدن

۱- آسیب های گرمایی:

اگر وقتی که به شدت ورزش می کنید و خیلی عرق می کنید، آب و مایعات کافی ننوشید، دچار آسیب های ناشی از گرمای هوا می شوید که می تواند از گرفتگی خفیف عضلات تا خستگی گرمایی و یا گرمازدگی کشنده متغیر باشد.

 
۲- ورم مغزی:

گاهی اوقات وقتی بعد از کم آبی بدن ، آب و مایعات مصرف می کنید، بدن سعی می کند آب زیادی را به سمت سلول های شما هل دهد. این کار باعث می شود برخی سلول ها ورم کنند و پاره شوند. این مسئله مخصوصا زمانی خطرناک است که سلول های مغزی تحت تأثیر قرار بگیرند و ورم کنند.

 
۳- تشنج:

املاح بدن مانند پتاسیم و سدیم، پیام های الکتریکی را از یک سلول به سلول دیگر می برند. اگر تعادل املاح بدن شما به هم بخورد، پیام های الکتریکی قاطی می شوند که این مسئله منجر به جمع شدن غیرارادی عضلات (تشنج) و گاهی وقت ها بی هوشی فرد می شود.

 
۴- شوک ناشی از کاهش حجم خون: 

این مشکل یکی از خطرناک ترین و حتی مرگبارترین عوارض ناشی از کم آبی بدن است.

زمانی که حجم کم خون در اثر کم آبی باعث افت فشار خون و افت میزان اکسیژن در بدن شما شود، این شوک اتفاق می افتد.

 
۵- نارسایی کلیه:

مشکل مرگبار نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه های شما دیگر نتوانند مایعات اضافی و مواد زائد را از خون شما بردارند و دفع کنند.

 
۶- کوما و مرگ:

اگر کم آبی شدید بدن به طور فوری و مناسب درمان نشود، می تواند باعث مرگ فرد شود.

 

منبع:شفاجو/آفتاب‌‌نیوز

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,67 از 5)
Loading...