سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

رفع عطش روزه دارن با نوشیدنی های سنتی

نسخه‌های سنتی برای رفع عطش روزه داران

برای رفع عطش هیچ چیز بهتر از نوشیدنی های سنتی و طبیعی نیست ، خصوصا برای روزه داران در هوای گرم این روزها. روزه‌داران با نوشیدن این شربت های گیاهی علاوه بر رفع عطش ، توانایی بدنشان را برای مقابله با گرما بالا می برند.

 

وقتی ماه مبارک رمضان با گرمی هوا به خانه‌های ما می‌آید، گنجاندن نوشیدنی‌های طبیعی و گیاهی به سفره‌های افطار بهترین گزینه برای رفع عطش روزه‌داران است، زیرا روزه‌داران با نوشیدن این شربت‌ها و عرق‌های گیاهی می‌توانند ضمن آنکه توانایی بدن‌شان را در طول روز افزایش دهند، مقاومت بدن خود را در برابر دمای هوا در این روزهای گرم نیز تضمین کنند.

پیشنهاد ما این است که نه تنها در ماه مبارک رمضان یا این روزهای گرم بلکه در تمام روزهای سال دست‌کم در طول روز یک تا دو فنجان از عرق‌های گیاهی با مشورت متخصص طب سنتی در برنامه غذایی خود بگنجانید تا به این ترتیب ذائقه فرزندان‌تان را نیز با طعم و عطر عرقیجات گیاهی آشنا کنید. در این مطلب به شما می‌گوییم برای رفع عطش چه کنید تا تشنگی و گرما در ماه رمضان را طاقت بیاورید.

 

نسخه‌های سنتی برای رفع عطش

 

رفع عطش و تشنگی با عرق شاه‌تره

یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای ازبین بردن تشنگی و رفع عطش در تابستان به‌ویژه برای افراد روزه‌دار گنجاندن عرق شاه‌تره به‌عنوان نوشیدنی سفره افطار است. نوشیدن این عرق گیاهی لطیف برای افرادی که معده‌ و دستگاه گوارش آنها حساس است بسیار مناسب است. نوشیدن این عرق گیاهی ۲تا ۳فنجان و در فاصله افطار تا سحری موجب کاهش میزان عطش، تشنگی و پیشگیری از خشکی دهان و گلو می‌شود. در حقیقت روزه‌داران با مصرف این نوشیدنی گیاهی می‌توانند میزان مقاومت بدن‌شان را در این روزهای گرم افزایش دهند.

 

اگر سردرد می‌گیرید، سنبل‌الطیب بنوشید

برخی افراد روزه‌‌دار در طول روز به‌دلیل روزه‌داری و دمای هوا ممکن است در طول ماه رمضان سردردهایی را تجربه کنند. این سردردها در این روزهای گرم تشدید می‌شود و گاهی ممکن است مانع از انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های روزمره آنها شود.

برای پیشگیری و درمان این سردردها و تخفیف آنها در طول روز پیشنهاد می‌کنیم یک تا دو فنجان از عرق گیاهی سنبل‌الطیب را بعد از افطار به‌صورت خنک میل کنند. نوشیدن این عرق علاوه بر کاهش سردردهای ناشی از گرمای هوا در ماه رمضان به کاهش تحریکات عصبی و درمان سردردهای میگرنی ناشی از گرسنگی نیز کمک می‌کند.

 

نسخه‌های سنتی برای رفع عطش

 

بدنتان را تقویت کنید

یکی از راه‌های افزایش مقاومت و توانایی بدن در برابر گرمای تابستان، گنجاندن عرقیات گیاهی با طبع سرد و‌ تر در برنامه غذایی روزانه است. عرق کاسنی یکی از بهترین این نوشیدنی‌هاست. این نوشیدنی می‌تواند دمای درون بدن را کاهش و مقاومت اندام‌های درونی را در برابر گرما افزایش دهد. نوشیدن این عرق علاوه بر تقویت بدن، موجب بهبود عملکرد معده و اندام گوارشی شده و می‌تواند میزان کلسترول خون را نیز کنترل کند. افرادی که در طول روز دو فنجان عرق کاسنی را به‌صورت خنک میل می‌کنند، روزهای بهتری را در گرما سپری می‌کنند. می‌توانید این عرق گیاهی را با مقدار کمی سکنجبین شیرین کرده و آن را به همراه یک خیار رنده شده میل کنید.

 

با گل گاوزبان بر اعصاب‌تان مسلط شوید

بیشتر ما با چای یا دمنوش گل گاوزبان آشنا هستیم درحالی‌که عرق این گیاه دارویی نیز مانند دمنوش این گیاه خواص درمانی متعددی دارد که از میان آنها می‌تواند به تقویت اعصاب، افزایش نشاط و شادابی مصرف‌کننده اشاره کرد.  نوشیدن یک فنجان از عرق گل گاوزبان به‌صورت روزانه باعث تقویت اعصاب و افزایش مقاومت بدن در گرما می‌شود و به افرادی که با افزایش گرمای هوا کلافه و عصبی می‌شوند نیز کمک‌کننده است.

افرادی که در فصل تابستان از این عرق گیاهی استفاده می‌کنند، می‌توانند مقاومت بدن خود را در زمستان در برابر سرماخوردگی هم افزایش دهند.

 

نسخه‌های سنتی برای رفع عطش

 

درمان بی‌اشتهایی ناشی از گرما

گرمای زیاد هوا موجب می‌شود میزان اشتهای شما کاهش یابد که می‌توانید برای درمان آن از عرق خارشتر استفاده کنید. برای این کار لازم است هر روز یک فنجان عرق شاه‌تره را بعد از افطار میل کرده و بهتر است این عرق را به‌صورت خنک میل کنید. نوشیدن روزانه عرق خارشتر علاوه بر افزایش اشتها می‌تواند موجب افزایش تعرق بدن شده و به این ترتیب گرما و حرارت موجود در بدن را کاهش دهد. از دیگر خواص درمانی عرق خارشتر می‌توان به خاصیت آن در درمان سنگ کلیه اشاره کرد.

 

برای وقتی که زولبیا و بامیه زیاد خورده‌اید

اگر در گروه افرادی هستید که باید میزان قندخون خود را کنترل کنید و نمی‌توانید از خوردن بامیه صرفه‌نظر کنید، پیشنهاد می‌کنیم نوشیدن عرق هفت‌گیاه را در برنامه غذایی خود بگنجانید. نوشیدن این عرق در شب‌هایی که زولبیا و بامیه یا شیرینی زیاد خورده‌اید به شما کمک می‌کند تا از افزایش میزان قندخون خود پیشگیری کنید. البته باید مراقب باشید، هرگز به‌طور خودسرانه از این گیاه به‌مدت طولانی برای درمان بیماری دیابت استفاده نکنید یا آن را بدون مشاوره با متخصص و درمانگر طب سنتی جایگزین داروهای خود نکنید.

 

عرق‌نعناع بهترین نوشیدنی ضد نفخ

بی‌شک گرمای هوا در این روزها بسیاری از روزه‌داران را در زمان افطار وادار به خوردن انواع میوه‌های تابستانی مثل هندوانه، خربزه و دیگر میوه‌ها می‌کند. میوه‌هایی که ممکن است مصرف آنها بعد از چندساعت روزه‌داری موجب بروز نفخ و دل درد در افراد شود. از این‌رو گنجاندن عرق‌نعناع در برنامه‌غذایی مابین افطار تا سحر می‌تواند به پیشگیری از بروز نفخ معده و دردهای ناشی از آن کمک کند.

 

نسخه‌های سنتی برای رفع عطش

پیشگیری از بروز نفخ معده و دردهای ناشی از آن با عرق نعنا 

برای هضم بهتر، چهل‌گیاه بنوشید

براساس متون طب سنتی ایران، نوشیدن یک فنجان عرق چهل‌گیاه که از ترکیب چندنوع مختلف از گیاهان دارویی تولید شده، پیش از وعده‌های غذایی به تقویت معده و بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. به این ترتیب با نوشیدن این عرق گیاهی و تقویت معده، سوخت‌وساز و هضم مواد‌غذایی در شرایط بهتری انجام شده و بدن از ابتلا به انواع سوءهاضمه، نفخ و انواع دل‌درد آسوده می‌شود.

 

برای شما که کار پراسترس دارید

اگر در گروه افرادی قرار دارید که در طول روز مجبورید با افراد زیادی سر و کار داشته باشید و حرفه‌ای پراسترس و پردردسر دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از افطار یک تا دو فنجان عرق بهارنارنج بنوشید. نوشیدن این عرق گیاهی به شما کمک می‌کند که در طول روز آرامش بیشتری داشته باشید و هنگام انجام فعالیت‌های روزمره کمتر دچار استرس شوید. بوییدن عصاره بهارنارنج نیز بعد از افطار برای این منظور مناسب است.

 

فواید شربت گلاب

این نوشیدنی معطر و خوشبو می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش میزان سبکی و نشاط روزه‌داران در طول روز داشته باشد. افرادی که از این نوشیدنی طبیعی می‌نوشند علاوه بر آنکه به نشاط و شادابی خود کمک می‌کنند موجب تقویت عملکرد قلب‌شان نیز می‌شوند.

 

نسخه‌های سنتی برای رفع عطش

شربت گلاب را جایگزین نوشابه کنید

 

رفع عطش و تشنگی با شربت گلاب 

شربت گلاب یکی از بهترین و مناسب‌ترین شربت‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی برای شب‌های ماه رمضان است. شما می‌توانید این نوشیدنی را با مقدار کمی خاکشیر و یک قاشق غذاخوری سکنجبین ترکیب کنید و به جای نوشابه از آن در کنار غذا استفاده کنید.

 

منبع:مجله سیب سبز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,33 از 5)
Loading...