جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی خوشمزه و مجلسی

شیرینی ناپلئونی,شیرینی عید

دستور پخت شیرینی ناپلئونی مجلسی و خوشمزه 

شیرینی ناپلئونی نوعی شیرینی چند لایه فرانسویه. این شیرینی با خمیر هزارلا درست میشه ولی می تونین این شیرینی را با خمیر بوفکا هم بپزین. برای تزیین شیرینی ناپلئونی می تونین از شکلات، میوه ، پودر قند و … استفاده کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی ناپلئونی :

خمیر ورقه شده یا خمیر هزار برگ یک عدد

خامه ۴۰۰ گرم

خاکه قند ۵ قاشق سوپخوری

سفیده تخم مرغ ۳ عدد

 

شیرینی ناپلئونی,شیرینی عید

 

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی :

خمیر ورقه شده را به قطر ۱ سانتیمتر و به فرم مستطیل باز کنید و در سینی مخصوص فر قرار دهید.

فر را با درجه حرارت ۴۵۰ درجه فارنهایت به مدت یک ربع گرم کنید و سپس سینی را روی اولین پنجره فر از طرف پائین، به مدت نیم ساعت قرار دهید تا خمیر کاملا برشته و ورقه شود.

سینی را از فر در آورده و بگذارید کاملا سرد شود. بعد ۴۰۰ گرم خامه را با ۵ قاشق سوپخوری خاکه قند بزنید تا فرم بگیرد.

۴ عدد سفیده تخم مرغ را آنقدر هم بزنید(با همزن یا چنگال) تا کاملا سفید شده و وقتی ظرف را برمی گردانید نریزد.

سپس سفیده را با خامه مخلوط کنید. خمیر برشته (نان) را که ورقه ورقه شده و به راحتی از هم جدا می شوند.

از قطر دو نیم کنید و لای هر ورقه مقداری خامه بمالید و ورقه دیگر را روی آن قرار دهید و با دست کمی روی نان ها را فشار دهید.

سپس بصورت مربع مربع نان های خامه ای را ببرید. در آخر کار روی شرینی ها خاکه قند و پودر پسته بپاشید.

می توانید قبل از گذاشتن خمیر در داخل فر نیز خمیر را به صورت مربع های یکسان ببرید و سپس در فر قرار دهید.

من خاک قند نزدم از خامه شیرین استفاده کردم داخل مایکرو با گریل پایین ۶٠٠ وات و ١۵ دق پختم و به جاى دو لایه سه لایه گذاشتم مثل بیرون.

 

شیرینی ناپلئونی,شیرینی عید

 

نکات مهم برای پخت خمیر هزار لا:

‎حرارت فر ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت یا شماره ۵ مناسب است اگر هنگام پخت خمیر ورقه ای کمی بخار به وجود آورید کیفیت خمیر بسیار خوب می شود.

‎در تهیه خمیر هزارلا دقت کنید تا خمیر را از یک طرف باز نکنید بلکه هر بار جهت باز کردن خمیر را تغییر دهید در غیر این صورت هنگام پخت خمیر جمع می شود برای آنکه هنگام آماده کردن خمیر دچار اشتباه نشوید در هر مرحله از باز کردن خمیر در سمتی که خمیر باز شده نشانه ای بگذارید.

‎اگر خواستید روی خمیر ورقهای را زرده تخم مرغ بمالید دقت کنید به لبه های آن مالیده نشود زیرا مانع لایه لایه شدن خمیر می شود.

باقیمانده خمیر را می توانید روی یکدیگر بگذارید و خیلی آرام به هم فشار دهید و آن را دوباره باز کنید البته این قسمت خمیر را می توانید برای شیرینی های کوچک یا رشته های تزئینی استفاده کنید.

‎نکته مهم اینکه هر بار برای باز کردن خمیر نیاز به آرد پاشی است ولی حتماً موقع جمع کردن خمیر تمام آردها را با برس پاک کنید و در آخر سرمای خمیر و محیط نقش بسیار مهم تر در بهبود تهیه این خمیر دارد.

‎بهتر است تمام مواد هنگام مصرف کاملاً سرد باشند در صورتیکه خواستید این خمیر را می توانید به مدت ۴ ماه در فریزر نگهداری کنید.

‎بعداز آماده شدن خمیر. خمیر رو پهن کنید و دور تا دور آن را (حدود یکی دو میلی متر) با چاقو ببرید اینکار باعث میشه تا موقع پخت خمیر پف کنه چون از طریق کناره ها هوا وارد خمیر میشه وپف میکنه.

‎واسه شیرینی ناپلئونی روی خمیر رو با چنگال سوراخ کنید تا پف کنه.حتما حتما موقع کار خمیر سرد باشه. من بعد از قالب زدن چندتا از شیرینی هام گذاشتمشون توی یخچال تا بقیه رو قالب بزنم.

درجه حرارت محل کار باید خنک باشد. گرمای محیط باعث ذوب شدن کره و خراب شدن خمیر می‌شود.

 

منبع:کانال پخت و پز آسان

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 14, میانگین امتیاز: 4,36 از 5)
Loading...