شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

در سال آینده افزایش قیمت بنزین خواهیم داشت؟

افزایش قیمت بنزین

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد دولت در بودجه۱۴۰۲ هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد که مطابق این اظهارنظر، قیمت بنزین سال آینده نیز بدون تغییر خواهد بود.

به گزارش مُنیبان؛ دغدغه گرانی قیمت بنزین این روزها از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه جلسه هیات دولت از آغاز فرآیند تدوین بودجه ۱۴۰۲ و قیمت بنزین خبر داد و اعلام کرد قیمت بنزین جدید و پیش‌نویس آن هفته آینده برای بررسی و تصویب به دولت ارسال می‌شود. او در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که طبق قانون، تا ۱۵ آبان‌ماه بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس تحویل داده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره جزئیات بودجه سال آینده گفت هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۲ نخواهیم داشت. میرکاظمی در ادامه صحبت‌هایش با تکذیب خبر استعفایش ادامه داد و گفت درحالی‌که مقرر شده بود افزایش منابع هدفمندی یارانه‌ها صرف تولید و اشتغال شود، افزودن ۲۰۰هزار میلیارد تومان به منابع هدفمندی یارانه‌ها با توجه به عدم‌افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری و همچنین سال آینده، منابع موهوم است. رئیس سازمان افزود این سازمان در حال تدوین لوایح برنامه هفتم نیز هست اما اولویت را به بودجه ۱۴۰۲ داده است. اظهارات میرکاظمی حاکی از آن است که تغییر قیمت بنزین تا پایان سال ۱۴۰۲ منتفی است.

روز گذشته در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد. بر این اساس میرکاظمی از آغاز فرآیند تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد و اعلام کرد این نهاد تدوین بودجه سال آینده را به تدوین قانون هفتم توسعه اولویت داده است. او در ادامه با ذکر این موضوع که در حال حاضر برنامه ششم توسعه در کشور حاکم است گفت: اکنون در حال تدوین بودجه هستیم و مراحل نهایی را در این سازمان پشت‌سر می‌گذارد؛ این لایحه امروز ویرایش و سپس به دولت ارسال می‌شود.

او در این باره افزود: نظر رئیس مجلس این است که برنامه هفتم زودتر به مجلس ارسال شود، اما چون سیاست‌های برنامه هفتم به‌تازگی ابلاغ شده، امکان ارسال سریع‌تر برنامه جدید وجود نداشت و از همین رو اولویت ارسال تدوین بودجه سال‌ آتی بود. او در ادامه به امکان عدم‌پذیرش این مساله از سوی مجلس اشاره کرد و گفت: فرصت ما خیلی کم است اما اگر قرار شد برنامه توسعه را زودتر از بودجه ارائه کنیم، وزن کار را بیشتر سمت برنامه هفتم می بریم تا در موعد خود برنامه هفتم را تحویل دهیم. او درباره پیشبرد بودجه بیان کرد: طبق زمانبندی تا ۱۵ آبان باید بودجه شرکت‌ها را تهیه می‌کردیم که تهیه شده و ۱۵ آبان تحویل مجلس داده شده است.


یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در واکنش به گمازنی ها درباره افزایش قیمت بنزین گفت: تاکنون هیچ برنامه رسمی برای افزایش قیمت بنزین وجود نداشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام دولت برای کاهش میزان سوخت آزاد موجود در کارت ها نمی تواند در مبارزه با قاچاق سوخت موثر باشد.

عبدالعلی رحیمی مظفری با اشاره به طرح جدید دولت در خصوص کاهش میزان سوخت آزاد در کارت ها بیان کرد: مطالبی که این روزها برای افزایش قیمت بنزین، به دنبال این طرح مطرح می شود صرفا گمانه زنی و یا نظرات افراد است و تاکنون هیچ برنامه رسمی برای افزایش قیمت بنزین وجود نداشته است.
وی در ادامه اظهار کرد: علی رغم اینکه عده ای معتقدند که با اجرای طرح کاهش سهمیه آزاد سوخت کارت ها می توان جلوی قاچاق بنزین را گرفت، ولی بنده با توجه به شناختی که از سیستم حمل و نقل دارم معتقدم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. ما اگر به دنبال جلوگیری از قاچاق سوخت هستیم باید اصل برنامه پیمایش و سامانه هوشمند مربوط به باربری ها و راهداری را کنترل کنیم.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از قاچاق سوخت، نیازمند طرح هوشمند هستیم، گفت: این طرحی که اجرا شده است یک مسکن جزئی است اما اصل درد در جای دیگری است که باید درمان شود.

این خبر به ظاهر ساده است اما بوی دیگری می‌دهد

محمد مهاجری، فعال اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: دیروز خبری در رسانه ها منتشر شد که ظاهری بسیار ساده و معمولی دارد. خبر این است که سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت سوخت از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا می کند. گفته شده دلیلش هم این است که مردم بیش از ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰تومانی مصرف نمی کنند. در ادامه خبر هم آمده که کارت سوخت جایگاه داران سرجای خودش است و مردم می توانند از آن استفاده کنند.

خب اگر کارت جایگاه در دسترس همه است و هرکس می تواند به هر اندازه دلخواه در ماه بنزین مصرف کند(به قیمت لیتری۳۰۰۰تومان) پس با چه منطقی سهمیه کارت از ۲۵۰ به ۱۵۰لیتر کاهش یافته؟ به نظر می آید این کار بیهوده باشد. اما نه. این خبر بنزینی بوی دیگری می دهد.

احتمال حذف کارت سوخت جایگاهها

احتمالا معنایش این است که کارت سوخت جایگاهها در آینده ای نه چندان دور حذف می شود. برایش هم استدلال وجود دارد. همانطور که دولت می فهمد هر شهروند چه تعداد و از کدم نانوایی نان خریده، از این پس می تواند به بنزین هم تسری پیدا کند و میزان مصرف هر خودرو مشخص شود.ضمن اینکه می تواند گفته شود همانطور که روزانه چندهزار تن آرد گم می شود، بنزین هم به طریق اولی می تواند گم یا قاچاق شود.

بنزین در حال سه نرخی شدن است؟

خب حالا برمی گردیم به کاهش ۱۰۰لیتری. اگر کارت سوخت جایگاه حذف شود هر خودرو فقط می تواند ۱۵۰لیتر بنزین ۳۰۰۰تومانی مصرف کند. بعدش چه؟ در خبری که منتشر شده چیزی در این باره گفته نشده، اما می توان حدس زد که بنزین در حال سه نرخی شدن است. ۶۰لیتر ۱۵۰۰تومانی؛ ۱۵۰لیتر ۳۰۰۰تومانی ؛ مازاد بر آن به قیمتی که هنوز چیزی از آن نمی دانیم.

مجددا تاکید می شود اگر غیر از این می بود هیچ دلیلی نداشت که سهمیه کارت را ۱۰۰لیتر کم کنند و همزمان بگویند می توان از کارت سوخت جایگاهها(به هرمیزان) استفاده کرد.

افزایش قیمت سوخت ، اتفاقا توجیه اقتصادی دارد و شواهد نشان می دهد اثر تورمی آن کمتر از حذف ارز۴۲۰۰تومانی است. با این حال چرا دولت شفافتر در این زمینه اظهارنظر نمی کند تا این مقوله هم مانند نان، به ناکجاآباد بلاتکلیفی فرستاده نشود؟

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...