جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کی اعمال می شود؟

(۱۴۰۲/۰۱/۲۴) رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در خصوص دلیل عدم پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس رقم جدید در فروردین‌ماه توضیح داد.
به گزارش اقتصا آنلاین به نقل از تسنیم، علی دهقان کیا  با اشاره به پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: طبق روال گذشته حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه بر اساس حروف الفباء آغاز می‌‌شود و تا پایان هر ماه ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نخستین حقوق بازنشستگان این سازمان در سال جاری از بیستم فروردین‌ماه آغاز شده است و این روند تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در فروردین‌ماه افزایش یافته است یا خیر، گفت: بازنشستگان در فروردین‌ماه، همانند سال گذشته حقوق خود را دریافت کردند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در خصوص چرایی عدم پرداخت حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه جدید شورای عالی کار ادامه داد:  باید ابلاغ حقوق جدید بازنشستگان توسط دولت و سپس مدیرعامل سازمان صادر شود و با توجه به اینکه تا پانزدهم‌ماه جاری همه جا تعطیل بود  و تکلیف بازنشستگان سایر سطوح مشخص نبود به همین جهت سازمان تامین اجتماعی احکام حقوقی جدید بازنشستگان را صادر نکرده است و حقوق بازنشستگان بر اساس رقم سال گذشته پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در اردیبهشت‌ماه، حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه جدید شورای عالی کار به بازنشستگان پرداخت خواهد شد به‌طوری که حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیران ۲۷ درصد و سایر سطوح ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ تومان در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش از اول فروردین‌ماه خواهد بود به‌طوری که مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان نیز در اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود.

احکام جدید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کی صادر می شود؟

دهقان‌کیا گفت: احکام جدید حقوق بازنشستگان در اردیبهشت‌ماه صادر خواهد شد.


بالاخره افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ابلاغ شد

(۱۴۰۱/۰۵/۲۷) به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز (۲۷ مرداد)، سرپرست وزارت کار در جمع بازنشستگان و در حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بندر انزلی، عین مصوبه شورایعالی کار برای افزایش مستمری بازنشستگان را ابلاغ کرد.

با این حساب، مستمری بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت افزایش خواهد یافت.


امروز منتظر اعلام افزایش مستمری بازنشستگان نباشید

(۱۴۰۱/۰۵/۲۶) امروز بازنشستگان منتظر بودند که سرپرست وزارت کار اصلاح مستمری بازنشستگان براساس مصوبه وزارت کار و نحوه پرداخت معوقات این پنج ماه را اعلام کند اما آخرین اخبار حاکی از آن است که این امر دوباره به فردا موکول شده است.


فردا نحوه افزایش حقوق بازنشستگان اعلام می‌شود

(۱۴۰۱/۰۵/۲۵) سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تصمیم‌های خوبی برای بازنشستگان گرفته شده است که فردا بعد از جلسه با نمایندگان بازنشستگان اعلام می‌شود.

به گزارش ایرنا، «محمدهادی زاهدی وفا» روز سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: در گذشته تصمیم‌های حرفه‌ای برای صندوق‌ها گرفته نشده و نتیجه آنها این شده که منابع صندوق‌ها متکی به بودجه دولت شود.این در حالی است که باید رفتار اقتصادی منطقی داشت و بر اساس فرمول اقتصادی سیاستگذاری شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی باید همسان‌سازی انجام شود گفت: این صورت‌مسئله بزرگی است که با کمک اصحاب رسانه باید حل شود.

زاهدی وفا گفت: در همین راستا اختیارات هیات وزیران به هیات امنای تأمین اجتماعی تفویض شد. باید در چارچوب مصوبه شورای عالی کار تصمیم می‌گرفتیم اما محدودیت‌های منابع وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص حقوق بازنشستگان جلسه‌های مختلفی با نمایندگان آنان گذاشتیم که در جلسه فردا با بازنشستگان تصمیم نهایی رسانه‌ای می‌شود.

سرپرست وزارت کار با تاکید بر اینکه منزلت بازنشستگان باید حفظ شود گفت: باید حقوق و دارایی مثل زمین، ساختمان یا سهام به آنها واگذار شود.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم گفت: کارهای سختی که در ۴۰ سال گذشته باقی‌مانده بود و همه دولت‌ها از آن سر باز می‌زدند را این دولت انجام داد.


اعمال افزایش و صدور احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی از شهریور ماه

(۱۴۰۱/۰۵/۱۹) مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت:‌ اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی در شهریور ماه انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا از سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در رابطه با زمان اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان افزود: پیرو اعلام سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر موافقت با اصلاح و افزایش مستمری سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی، با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان عزیز انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

وی وی تصریح کرد: از دستور اکید و ویژه رییس‌جمهور محترم برای اصلاح مصوبه هیات دولت محترم و پیگیری‌های معاون اول محترم دولت و همچنین سرپرست محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی که با رویکرد خدمت‌رسانی بهتر و رفع دغدغه بازنشستگان محترم بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی و مصوبه مربوطه انجام پذیرفت؛ تشکر و قدردانی می‌کنم.


برای ارزیابی میزان افزایش حقوق بازنشستگان به زمان بیشتری نیاز داریم

(۱۴۰۱/۰۵/۱۹) سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باتوجه به منابع و اعتبارات لازم برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیازمند زمان بیشتر برای ارزیابی هستیم.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدهادی زاهدی‌وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، دولت به وزرای عضو هیات امنای تامین اجتماعی اختیار تصمیم‌گیری داد که در بررسی‌های گذشته به جمع نهایی نرسیدیم و مستلزم ارزیابی مجدد هستیم.

وی افزود: باتوجه به منابع و اعتبارات لازم برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیازمند زمان بیشتر برای ارزیابی هستیم که احتمالا هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و اعلام نتیجه خواهد شد.


اطلاعیه تامین اجتماعی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان

(۱۴۰۱/۰۵/۱۸) خبرهایی به گوش می‌رسد که قرار است تامین اجتماعی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان اطلاعیه صادر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خبرهایی از احتمال صدر اطلاعیه توسط تامین اجتماعی به گوش می‌رسد؛ ظاهراً قرار است تا ساعاتی دیگر سازمان تامین اجتماعی اطلاعیه‌ای در رابطه با جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان صادر کند.

از قرار معلوم امروز یا فردا سرپرست وزارت کار در مصاحبه‌ای، رای و نظر دولت در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان را ابلاغ می‌کند.

بازنشستگان بی‌صبرانه در انتظار دریافت این اخبار هستند.


خبر خوش برای بازنشستگان غیر حداقلی بگیر تامین اجتماعی

(۱۴۰۱/۰۵/۱۷) بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگانی که تاکنون اقدام نشده بود، قطعی و اجرایی می‌شود و به این ترتیب ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از خبرآنلاین: بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگانی که تاکنون اقدام نشده بود، قطعی و اجرایی می‌شود و به این ترتیب ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده خواهد شد.

نماینده سیرجان در حاشیه جلسه نمایندگان با «رئیسی» و میرکاظمی با اعلام این خبر که بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگان تامین اجتماعی ، اجرایی و ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده می‌شود ، گفت: از رئیس جمهور خواستار برخورد قاطع با مقصران تأخیر در اجرای رتبه‌بندی معلمان هستم.

ابراهیم «رئیسی» رئیس جمهور با مجمع نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان ، هرمزگان و یزد با دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار مجامع نمایندگان استان‌های مذکور دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره مسائل مختلف استان‌های خود و همچنین موضوعات مربوط به مسائل ملی را مطرح کردند.

شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان که در آستانه سفر رئیس جمهور به این استان برگزار شد، خواستار توجه جدی دولت به مسائل و مشکلات عدیده استان کرمان در بخش‌های مختلف شد.

رییس فراکسیون اشتغال و اصناف مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه نمایندگان این مجمع با آقای رئیس جمهور و معاونان وی و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این خبر که بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگانی که تاکنون اقدام نشده بود، قطعی و اجرایی می‌شود و به این ترتیب ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه همه زیرساخت‌ها فراهم شده است، از رئیس جمهور محترم خواستار برخورد جدی و قاطع با مقصران تأخیر در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان هستم.


(۱۴۰۱/۰۵/۱۴) عاقبت خبر مربوط به اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد اما نه از سوی دولت بلکه از طرف یکی از نمایندگان مجلس. آنطور که دنیای اقتصاد از زبان علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس نقل کرده است، دولت حاضر شده است تا به شرط حذف شدن رقم ثابت ماهیانه ۵۱۵ هزار تومان، حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر را ۳۸ درصد افزایش دهد.

افزایش حقوق بازنشستگان چگونه خواهد بود؟

براساس صحبت‌های نقل شده از عنابستانی، قرار است از ماه آینده، حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی ۱۸ درصد افزایش یابد.

براساس مصوبه شورای عالی کار که مورد پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی هم قرار گرفته بود، قرار بود افزایش مستمری این افراد به میزان ۱۸ درصد به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه باشد.

در مقابل اما حقوق این افراد که جمعیتشان ۱٫۶ میلیون نفر است، این افزایش تا سقف ۱۰ درصد اعمال شد و تنها برای بازنشستگان سایر سطوحی که حقوقشان زیر ۱۰ میلیون تومان در ماه است، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان به صورت ثابت درنظر گرفته شد.

با وجود آنکه انتظار می‌رفت بعد از مداخله هیات تطبیق مقررا مجلس و ابطال این مصوبه، افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر به اندازه کارگر شاغل سایر سطوح باشد اما در نهایت با صحبت‌های اخیر عنابستانی و نیز نقل‌قول‌های صورت گرفته از مذاکرات انجام شده، این افزایش ۱۸ درصدی بدون پرداخت رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان تصویب شده است.

حقوق بازنشستگی مرداد ۱۴۰۱ چگونه پرداخت می‌شود؟

هرچند صحبتهای عنابستانی پی‌رنگی از واقعیت دارد اما تجربه نشان داده است که تا زمان اعلام و ابلاغ رسمی آن خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نیست و مادامی که این افزایش به صورت رسمی ابلاغ نشود، خبری از افزایش حقوق نیست.

با این حال طبق صحبت این نماینده مجلس ممکن است این افزایش نه از پایان مرداد که از پایان شهریور ماه اعمال شود.

این وضعیت درحالی است که پیش از این میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از آمادگی سازمان متبوعش برای صدور هرچه زودتر احکام بازنشستگی مطابق اصلاح مصوبه افزایش حقوق خبر داده بود.

افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی کی اعمال می شود؟

در صورتی که طبق گفته‌های عنابستانی، افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی از پایان ماه شهریور اعمال شود، این گروه از بازنشستگان بابت مابه التفاوت پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ از سازمان تامین اجتماعی طلبکار خواهند بود.


مستمری سایر سطوح بازنشستگان تأمین اجتماعی اصلاح می‌شود

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمدهادی زاهدی وفا»  با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، تأکید دارند، افزود: بر این اساس هیأت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

وی با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رییس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.


دولت مصوبه افزایش ۳۸ درصدیِ حقوق بازنشستگان را تأیید کرده

(۱۴۰۱/۰۵/۱۲) یک نماینده مجلس گفت: طبق اطلاعی که بنده دارم و طبق اظهارات روز گذشته مدیرعامل تأمین اجتماعی کشور در کمیسیون اجتماعی مجلس، دولت مصوبه هیئت امنا را تأیید و بر مبنای همان ۳۸ درصد به تأمین اجتماعی اعلام کرده و الان هم تأمین اجتماعی به دنبال راهکار اجرای مصوبه و تأمین منابع مورد نیاز است.

به گزارش ایلنا، علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح گفت: جمع‌بندی دولت این است که می‌تواند در مصوبه هیئت امنا دخل و تصرف کند که ما در مجلس تأکید کردیم دولت این اجازه را ندارد.

تأمین اجتماعی به دنبال تأمین منابع مورد نیاز است

وی افزود: طبق اطلاعی که بنده دارم و طبق اظهارات روز گذشته مدیرعامل تأمین اجتماعی کشور در کمیسیون اجتماعی مجلس، دولت مصوبه هیئت امنا را تأیید و بر مبنای همان ۳۸ درصد به تأمین اجتماعی اعلام کرده و الان هم تأمین اجتماعی به دنبال راهکار اجرای مصوبه و تأمین منابع مورد نیاز است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکیدکرد: طبق اعلام آخرین نظر دکتر موسوی مدیرعامل تأمین اجتماعی کشور در مجلس، دولت مصوبه هیئت امنا که همان افزایش ۳۸ درصدی است را تأیید و به سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده و اگر این حرف تا این مرحله درست باشد همه اختلاف نظرها حل می‌شود و تا پایان این ماه هم پرداختی‌ها شروع می‌شود.

عنابستانی با بیان اینکه مبنای این افزایش از ابتدای سال است و معوقات هم پرداخت خواهدشد گفت: این افزایش ۳۸ درصدی از ابتدای سال اعمال می‌شود.

همچنین در این برنامه حسن صادقی گفت: علت انعکاس خبرهای متناقض درمورد حقوق بازنشستگان این است که دولت در گرفتن تصمیمات اثرگذار در جامعه به ویژه افزایش حقوق بازنشستگان خیلی منفعلانه عمل می‌کند.

وی افزود: الان پنج ماه است که جامعه کارگری بازنشسته با استرس روحی روانی مواجه است و به همین دلیل هم مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد نظارتی مصوبه اولیه دولت را به درستی ابطال کرده است.

دبیرکل خانه کارگر اظهارکرد: دولت برای زمان خریدن این موضوع را با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی، به هیئت امنای تأمین اجتماعی که اکثراً هم وزرای خودش است محول کرده است.


جلسه با هیات امنای سازمان بازنشستگی برای تعیین افزایش حقوق بازنشستگان برگزار شد

(۱۴۰۱/۰۵/۱۲) به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جلسه با هیات امنای سازمان بازنشستگی برای تعیین افزایش حقوق آنها، اظهار کرد: جلسه برگزار شده است، اما جزئیات آن را آقای زاهدی‌وفا که وزیر مرتبط هستند، ارائه خواهد کرد.


وزرای رفاه و اقتصاد تصمیم گیر نهایی افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

(۱۴۰۱/۰۵/۱۲) سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه وزرای رفاه و اقتصاد تصمیم گیر نهایی افزایش حقوق بازنشستگان هستند ، گفت: باید از بازنشستگان تامین اجتماعی بابت تاخیر عذرخواهی شود.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن زدا گفت: بحث افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی به وزرای هیأت امنای تأمین اجتماعی تفویض شده است همانطور که پیش بینی می‌کردیم دولت نمی‌تواند در این خصوص تصمیم دیگری بگیرد و همان ۳۸ درصد +۵۱۵ هزار تومانی که پیشنهاد خود تأمین اجتماعی به دولت بود را باید اجرا کنند و نمی‌توانند سناریوی دیگری را تهیه کنند و باید همان اجرایی شود.

وی ادامه داد: در ترکیب هیأت امنای تأمین اجتماعی وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد حضور دارند که تصمیم گیری در خصوص افزایش حقوق به این دو وزیر واگذار شده است این وزرا تصمیمی مغایر با چیزی که در گذشته گرفته بودند نمی‌توانند بگیرند و باید همان را برای تصویب و اجرا بدهند.

سرپرست اسبق سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: درخواست ما به عنوان بازنشستگان از مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی این است که هر چه سریع‌تر با رایزنی که با هیأت امنا انجام می‌دهند این مصوبه را بگیرند.

زدا با اشاره به اینکه در حال حاضر در ماه پنجم سال هستیم و این همه بی احترامی، وقت کشی و سرگردانی برای چند میلیون پیشکسوت و بزرگ‌تر جامعه کافی است گفت: بهتر است هر چه سریع‌تر به این بی سر و سامانی خاتمه داده و احکام را صادر کنند.

این کارشناس تأمین اجتماعی افزود: با توجه به اینکه از بیستم هر ماه پرداخت حقوق‌ها آغاز می‌شود زمان کافی هنوز وجود دارد و بهتر است با تشکیل تیم‌هایی ویژه و انجام کارهای نرم افزاری لازم کاری کنند تا حقوق‌ها از ۲۰ مرداد با افزایش ۳۸ درصد همراه با ۵۱۵ هزار تومان به حساب بازنشستگان سایر سطوح واریز شود و همچنین اعلام شود ما به التفاوت فروردین تا مرداد چه زمانی پرداخت خواهد شد.

وی گفت: به نظر می‌رسد برای این تأخیر باید از بازنشستگان تأمین اجتماعی دلجویی شود چرا که در ماه پنجم سال هستیم و تاکنون سابقه نداشته تصویب و پرداخت افزایش حقوق‌ها اینقدر طولانی شود و بازنشستگان بلاتکلیف باشند. بنابراین باید با افزایش سریع حقوق‌ها و پرداخت ما به التفاوت ها از بازنشستگان دلجویی شود.

به گفته وی، نباید فراموش کنیم این کشور هر چه دارد از ثمره تلاش و کوشش بازنشستگانی است که عمر و جوانی خود را برای آبادانی و پیشرفت کشور گذاشته اند و درست نیست برای گرفتن حق طبیعی و اولیه شأن، پنج ماه معطل و بلاتکلیف باشند.


دولت اختیار تصمیم‌گیری درباره حقوق بازنشستگان را به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد

(۱۴۰۱/۰۵/۱۱) به گزارش ایلنا، هیئت دولت اختیارات خود برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش حقوق بازنشستگان را به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد.

علی بهادری جهرمی (سخنگوی دولت) امروز صبح با اعلام این خبر در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار کرد: معتقدیم هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصمیمی به نفع بازنشستگان خواهد گرفت.

وی اعلام کرد: پیرو دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را در تصمیم گیری در مورد افزایش حقوق بازنشستگان را به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد.

پیش از این مجلس شورای اسلامی از طریق نامه رئیس قوه مقننه حکم به ابطال مصوبه هیات دولت در زمینه افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی داده بود.


اگر دولت مصوبه‌ی افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان را اصلاح نکند، مصوبه ملغی می‌شود

(۱۴۰۱/۰۵/۱۱) اسماعیلی با اشاره به نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور برای لغو مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان بیان کرد: اگر اصلاح صورت نگیرد پس از یک هفته آن مصوبه خود به خود ملغی می شود و باید افزایش ۳۸ درصد حقوق بازنشستگان انجام شود.

به گزارش ایلنا، ولی اسماعیلی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو به اقدامات انجام شده در خصوص حقوق بازنشسته‌ها اشاره و گفت: وقتی مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشسته‌ها ابلاغ شد، مقرر شد برای حداقل بگیرها ۵۷ درصد و برای سایر سطوح ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند.

وی با اشاره به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و قانون اساسی تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی و مجلس آن مصوبه را مغایر با قانون اعلام کرد. در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی آمده است افزایش حقوق بر اساس معیشت و تورم ماهانه باید محاسبه شود. رویه گذشته این بود که شورای عالی کار یا هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی مصوبه حقوق را به دولت ابلاغ و مصوب می‌کرد اما برای نخستین بار دولت مصوبه را نپذیرفت و صرفا ۱۰ درصد را مصوب کرد که مجلس وارد شد و آن را غیر قانونی دانست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی موافق افزایش ۳۸ درصد حقوق بازنشستگان است، اظهار کرد: نظر کمیسیون اجتماعی برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان مورد تائید اعضای هیئت تطبیق هم قرار گرفت.

وی افزود: ابتدا یک نامه مشورتی به دولت مبنی بر اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان دولت ابلاغ شد و پس از آن بر اساس قانون رئیس مجلس ده روز پیش نامه‌ای به شخص رئیس جمهور برای لغو مصوبه دولت در این مورد و اصلاح آن نوشته شد. مجلس منتظر است آن مصوبه تغییر و اصلاح کند. البته دولت باید ظرف یک هفته این اصلاح را انجام می‌داد و یا به شورای عالی کار و هیئت مدیره تامین اجتماعی عودت داده شود.

اسماعیلی درباره ادامه روند کار توضیح داد و بیان کرد: اگر اصلاح صورت نگیرد پس از یک هفته آن مصوبه خود به خود ملغی می‌شود و باید افزایش ۳۸ درصد حقوق بازنشستگان انجام شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: مجلس و کمیسیون اجتماعی به عنوان قانون گذار و ناظر بر حسن اجرای قوانین تمام مراحل برای تحقق حقوق بازنشستگان را طی کرده است؛ به طوری که در همان روز ابلاغ مصوبه هیئت دولت برای افزایش فقط ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان، بنده به رئیس جمهور نامه نوشتم و حتی لحظه‌ای را در این زمینه غافل نشدم.


افزایش ۳۸درصدی مستمری بازنشستگان سایر سطوح تایید شد

(۱۴۰۱/۰۵/۰۹) علی اکبر عیوضی گفت: مقرر شده افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر عیوضی (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) با اعلام این مطلب که روز چهارشنبه و پنج شنبه همراه با اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونان وزارتخانه و سازمان دیداری داشتیم، اظهار کرد: در جلسه قرار شد افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

وی در پاسخ به این سوال که «منظور از عین قانون در جلسات مطرح شده چه بوده است؟» جواب داد: منظور از قانون در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان آن چیزی است که مجلس تایید کرده و از طریق رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است. آنچه مجلس تایید کرده است، مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار است که ضامن افزایش ۳۸درصدی به علاوه ۵۱۵ هزارتومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است.

احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی از همین ماه صادر می‌شود

عیوضی در پایان با بیان اینکه «قرار بوده است امروز زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، به طور رسمی‌تر از طریق رسانه‌ها این خبر را اعلام کند.» افزود: ما نیز امیدوار هستیم که ایشان در اسرع وقت امروز خبر رسمی این لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و اجرای آن توسط دولت را اعلام کند. به ویژه اینکه در جلسه به ما قول داده شده در همین مرداد ماه احکام حقوقی جدید بازنشستگان در پروفایل‌های آنها قرار داده شود.


(۱۴۰۱/۰۵/۰۹) مهلت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تمام شد اما هنوز خبری از مصوبه جدید نیست. این وضعیت چه تاثیری بر حقوق بازنشستگان دارد؟

با توجه تبعاتی که در قانون برای ممانعت از اصلاح مصوبات معیوب دولت پیش‌ بینی شده‌است، انتظار می‌رفت که در راستای تامین نظر مجلس شورای اسلامی و رفع ایرادات وارده، اصلاحات لازم هرچه سریع‌تر از سوی دولت انجام شود.
هرچند در این خصوص عنوان شد که در روزهای پایانی هفته گذشته میان مسئولان وزارت رفاه، مدیران سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان مذاکراتی صورت گرفته است اما برخلاف انتظار عموم بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز سکوت دولت در مورد اصلاح افزایش حقوق بازنشستگی ادامه دارد.

آیا طولانی‌تر شدن این مساله می‌تواند بر پرداخت حقوق بازنشستگی ماه مرداد تامین اجتماعی تاثیر بگذارد؟

مرداد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه تغییری می‌کند؟

علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره ادامه این وضعیت می‌گوید: وقتی مجلس افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را باطل اعلام کرد، یعنی سازمان تامین اجتماعی از نظر قانونی مجوزی برای ادامه این پرداخت ندارد. در نتیجه اگر این وضعیت بلاتکلیفی تا پایان مرداد طول بکشد ممکن است سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان غیر حداقل‌بگیر را به صورت علی‌الحساب و برمبنای مصوبه سال گذشته پرداخت کند.

وی افزود: این مساله با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب عموم بازنشستگان تامین اجتماعی، بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند نارضایتی بازنشستگان را تشدید کند.

حیدری افزود: از نظر قانونی هرگونه پرداخت مستمری سازمان تامین اجتماعی براساس مصوبات دولت است. وقتی یک مصوبه باطل می‌شود از نظر عرفی ملاک پرداخت مصوبه قبلی خواهد بود. بنابراین چنین احتمالی وجود دارد که در صورت ادامه این سرگردانی، بازنشستگان سایر سطوح حقوق مرداد خود را به نرخ سال گذشته دریافت کنند.

وی افزود: در این شرایط بهتراست که دولت هرچه زودتر تکلیف موضوع را مشخص کند. مجلس به صراحت مصوبه مربوط به افزایش ۱۰ درصدی حقوق غیر حداقل‌بگیران را معیوب تشخیص داد و ابطال آن را به صورت رسمی ابلاغ کرد. سازمان تامین اجتماعی هم که از ابتدا برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق این گروه از بازنشستگان اعلام آمادگی کرده بود.

حیدری در خاتمه گفت: با توجه به این اتفاقات انتظار این است که دولت هرچه زودتر به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی بازگردد. خود سازمان هم اعلام کرده است که در صورت تصحیح مصوبه، مشکلی از بابت صدور احکام بازنشستگی و پرداخت مستمری جدید نخواهد داشت.


دولت به‌ دنبال فرمول جدید برای افزایش حقوق مستمری‌بگیران

(۱۴۰۱/۰۵/۰۸) برخی گزارش‌های درگوشی حاکی از آن است که دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان چند سناریو دارد که نتیجه هرکدام از آنها با مقداری اختلاف به خواسته بازنشستگان نزدیک است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با امروز می‌شود ۹ روز که مصوبه دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان باطل شده و تاکنون هیچ موضع رسمی‌ای از سوی دولت در قبال این موضوع نشان داده نشده است. این در شرایطی است که مهلت یک هفته‌ای دولت برای اصلاح مصوبه نیز به اتمام رسیده است.

البته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالا هفته آینده محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رونمایی از فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان، به صورت رسمی پایان اختلاف به وجود آمده میان بازنشستگان تامین اجتماعی و دولت را اعلام کند.

در این میان، علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره روند افزایش حقوق بازنشستگان گفته، در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت داشته ایم و جلساتی در حال برگزاری است و امروز نیز جلساتی برگزار می‌شود و انشاالله که به زودی این قضایا به اتمام خواهد رسید.

بنا به این گزارش، سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور سوم مردادماه امسال در جریان جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به صورت تلویحی یه موضوع بازنشستگان اشاره کرد و دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را داد.

او با تاکید بر این‌که بررسی موضوع حقوق بازنشستگان در مسیرهای کارشناسی قرار دارد، بخش‌های مرتبط با این موضوع را مکلف کرد که هر چه سریع‌تر تصمیمات موثر و منطبق با قانون و به نفع معیشت بازنشستگان، در مسیر ابلاغ و اجرا قرار گیرد.


خبر مهم برای بازنشستگان/ حقوق جدید امروز ابلاغ می‌شود؟

(۱۴۰۱/۰۵/۰۵) خبرآنلاین در یادداشتی به افزایش حقوق بازنشستگان اشاره کرد و نوشت: استفاده از کلمه «بدبینانه» به این دلیل است که متأسفانه تعلل در تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تأثیر منفی شدیدی بر روح و روان آنان گذاشته و آنها را علیرغم خواست خودشان نسبت به مسئولین بدبین کرده است.

اگر دستور جدید رئیس‌جمهور رئیسی در زمان مقرر قانونی عملی و ابلاغ نشود، این بدبینی افزایش می‌یابد و تعبیر «بدبینانه‌تر» مصداق پیدا می‌کند.

مهلت مقرر قانونی برای تصمیم‌گیری دولت درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و ابلاغ آن برای اجرائی شدن از زمان ارسال آن از مجلس به ریاست ‌جمهوری، یک هفته است. به عبارت روشن‌تر، امروز چهارشنبه آخرین مهلت است و انتظار بازنشستگان تأمین اجتماعی اینست که خبر ابلاغ مصوبه دولت را دریافت نمایند.درباره موضوع افزایش حقوق‌های مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی

چهار نکته مهم وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

اول اینکه انصاف اقتضا نمی‌کرد قشر بازنشسته بیش از ۴ ماه از دریافت حق خود محروم بماند و برای احقاق آن ناچار شود به کف خیابان‌ها برود.

دوم اینکه دولت در حالی برای افزایش حقوق بازنشستگان دچار تردید و یا بهتر بگوئیم مرتکب کوتاهی شد که قرار نیست از جیب خودش چیزی به آنها پرداخت کند.

بازنشستگان با پرداخت‌هائی که خودشان و کارفرمایانشان – که بخش خصوصی است – در قالب بیمه تأمین اجتماعی کرده‌اند، در دوران بازنشستگی، مستمری دریافت می‌کنند.

سرمایه‌ای که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است، متعلق به خود بازنشستگان است و ربطی به دولت ندارد.

آنچه مایه تعجب و تأسف شد این بود که با اینکه سازمان تأمین اجتماعی برای آن دسته از بازنشستگانی که حداقل‌بگیر نیستند میزان مشخصی از افزایش حقوق را در نظر گرفت، دولت آن را نپذیرفت و به میزان زیادی کاهش داد، اقدامی که هیأت تطبیق آن را خلاف قانون تشخیص داد و رئیس ‌مجلس غیرقانونی بودن آن را به دولت اعلام کرد.

چنین روشی از دولتی که رئیس آن می‌گوید از دشواری زندگی بازنشستگان خبر دارد و به ضرورت توجه به آنان معتقد است، انتظار نبود به ویژه آنکه پرداختی‌ها از جیب دولت نیست و از اندوخته خود بازنشستگان است.

سوم اینکه این روزها نمایندگان کارگران از عدم تکاپوی افزایش ۵۷ درصدی حقوقشان در سال ۱۴۰۱ به دلیل افزایش بی‌مهار قیمت‌ها سخن می‌گویند. با توجه به گرانی‌های سرسام‌آوری که حتی کارگران شاغل را نیز با افزایش حقوق ۵۷ درصدی دچار مشکل کرده، چگونه از بازنشستگان انتظار دارید با افزایش ۱۰ درصدی روزگار بگذرانند؟

و آخرین نکته اینکه به مقتضای مصوبات هر ساله مربوط به مستمری ‌بگیران، تصمیمی که در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ توسط دولت گرفته می‌شود باید قابلیت اجرائی شدن از اول فروردین را داشته باشد.

پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی به دولت که به دلیل بی‌توجهی به آن گرفتار پیچ و خم‌های اداری شد و اکنون روی میز دولت قرار دارد، معطوف به اول فروردین بود. انتظار اینست که دولت، همان پیشنهاد را با همان ویژگی‌ها تأیید نماید و دستور اجرای آن از مردادماه را صادر کند و سازمان تأمین اجتماعی معوقات چهار ماه گذشته را نیز به بازنشستگان پرداخت نماید. تکریم عملی بازنشستگان فقط از این طریق میسر خواهد بود.


اطلاعیه مهم سازمان تامین‌اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان

(۱۴۰۱/۰۵/۰۳) به نظر می‌رسد بالاخره دولت تسلیم افزایش حقوق بازنشستگان شد. سازمان تامین‌ اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای در زمینه تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان سایر سطوح و متوسط بگیران صندوق این سازمان، از نظر مساعد دولت درباره افزایش حقوق این دسته بازنشستگان خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با نظر مساعد دولت مردمی، پیشنهاد این سازمان درباره سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی، در دستور کار دولت قرار گرفته و به زودی اعلام می‌شود.

بنا به این گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در نامه‌ای مصوبه هیات دولت درباره حقوق بازنشستگان را مغایر با قانون تشخیص داد.

بنا به گفته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، تعیین تکلیف وضعیت همسان‌سازیِ حقوق‌ بازنشستگان تامین اجتماعی با پیگیری‌های ویژه مجلس پس از سال‌ها به نتیجه رسید. بر همین اساس، ضروری است دولت هر چه سریعتر نسبت به رفع ایراد قانونی حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ و اتخاذ تصمیم لازم برای رفع دغدغه‌های بازنشستگان محترم مبادرت ورزد.

در مصوبه مورد اشاره که در ماه‌های گذشته منشا اختلاف میان گروهی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با هیات دولت شد، مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت. این درحالی بود که پیش از این قرار بود دریافتی این کارگران به میزان ۳۸ درصد افزایش یابد.

پرداخت حقوق بازنشستگان با عدد جدید

البته برای مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر سازمان تامین اجتماعی، دولت موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی اعلام کرده و در نتیجه مستمری این افراد به میزان ۵.۸ میلیون تومان شده بود.

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: اکنون دولت مکلف است مجددا مصوبه هیات امنای صندوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی و شورای عالی کار را در دستور کار قرار دهد.

وی متذکر شده بود: امیدواریم این اقدام مجلس در لغو مصوبه هیات وزیران این فضا را فراهم کند که دولت با ۳۸ درصدی موافقت کند و هر چه سریع‌تر پرداخت حقوق بازنشستگان در کشور با عدد جدید انجام شود.

فرصت به دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان

همچنین حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این خصوص تصریح کرده بود: براساس قانون دولت اگر در فرصت قانونی خود یعنی ۱۰ روز، ابلاغیه ریاست مجلس شورای اسلامی را اجرایی نکند، ریاست مجلس می‌تواند مستقیما مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را به دستگاه اجرایی مربوطه ارجاع دهد و دستگاه مربوطه نیز ملزم به اجرای مصوبه است.


تعیین تکلیف وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

(۱۴۰۱/۰۵/۰۲) قالیباف رئیس مجلس: فرا رسیدن روز خانواده و تکریم بازنشستگان را گرامی می‌دارم؛ مجلس یازدهم از زمان آغاز به کار، رسیدگی به مطالبات بازنشستگان را در چارچوب وظایف و اختیارات خود در دستور کار قرار داده است، از مهم‌ترین اقدامات مجلس در راستای پاسخ به مطالبات به حق بخشی از بازنشستگان عزیز و ارجمند، تعیین تکلیف وضعیتِ همسان‌سازیِ حقوق‌ بازنشستگان تامین اجتماعی بود که با پیگیری‌های ویژه مجلس پس از سال‌ها به نتیجه رسید؛ همچنین در بودجه ۱۴۰۱ نیز، قریب به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای استمرار همسان‌سازی و متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: با توجه به اهتمام ویژه دولت در پیگیری مطالبات بازنشستگان و با توجه به نظر هیات تطبیق مجلس در مورد تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱» با قانون، ضروری است دولت محترم هر چه سریعتر نسبت به رفع ایراد قانونی و اتخاذ تصمیم لازم برای رفع دغدغه‌های بازنشستگان محترم مبادرت ورزد.


اصلاح مصوبه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تکذیب شد!

(۱۴۰۱/۰۵/۰۱) نایب رییس کمیسیون اجتماعی «خبر منتشر شده از قول خودش» را درباره اصلاح مصوبه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را تکذیب کرد.

به گزارش تصویر زندگی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ولی اسماعیلی گفت: امروز خبری در فضای مجازی به نقل قول یکی از دوستان در مجلس منعکس شد و براساس همان خبر گفتم معاون اول همان افزایش ۳۸ درصدی را ابلاغ کرده است.

پس از آن تماس گرفتم از مشاور اصلی رسانه‌ای مخبر، معاون اول رئیس جمهور پرسیدم، او ابلاغ این مصوبه را تکذیب کرد؛‌ و از این رو تکذیبیه خبر قبلی را اعلام می‌کنم.

این در حالی است که ساعاتی پیش آقای اسماعیلی به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود “معاون اول رئیس جمهور با اصلاح مصوبه دولت،‌ ابلاغ کرد که بازنشستگان تأمین اجتماعی به جز حداقل‌بگیران، افزایش حقوق ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان را داشته باشند”


مصوبه ۱۰ درصدی هیات دولت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی باطل شد

(۱۴۰۱/۰۴/۲۹) رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خوزستان از ابطال مصوبه ۱۰ درصدی افزایش حقوق بازنشستگان توسط مجلس و ابلاغ آن به هیات دولت خبر داد و گفت: مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی به‌اضافه ۵۱۵ هزار تومان برای بازنشستگان سایر سطوح به تایید نهایی رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عبدالحمید عبایی حسنی با اعلام این خبر اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر کانون عالی کشور و در رأس آن رئیس کانون عالی و عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی و رایزنی‌ها، ایستادگی و مقاومت خستگی‌ناپذیر، مجوز ابطال مصوبه ۱۰ درصدی هیات دولت توسط ریاست مجلس شورای اسلامی دریافت و به هیات دولت ابلاغ شد.

بازنشستگان سایر سطوح منتظر افزایش ۳۸ درصدی به‌اضافه ۵۱۵ هزار تومان باشند

وی افزود: درنهایت افزایش حقوق ۳۸ درصدی به‌اضافه ۵۱۵ هزار تومان بر اساس مصوبه شورای عالی کار و هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگان به تایید نهایی رسید و محقق شد.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خوزستان گفت: این خبر مسرت‌بخش که ماه‌ها بازنشستگان انتظار آن را می‌کشیدند ساعتی پیش از سوی بیات رئیس کانون عالی و عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی منتشر شد.

وی ادامه داد: اینجانب به‌عنوان نماینده ۲۳۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی خوزستان ،رؤسا، اعضای هیات مدیره و بازرسان ۲۲ کانون شهرستان‌های تابعه استان از تلاش‌های مستمر، ایستادگی و مقاومت رئیس کانون عالی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همراهی بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستان تشکر می‌کنم.

حقوق بازنشستگان با متناسب‌سازی چقدر افزایش می‌یابد؟

(۱۴۰۱/۰۴/۲۸) علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:  با تمدید قانون برنامه ششم توسعه، یعنی متناسب‌سازی یک بار دیگر باید برای جمعیت ۳٫۶ میلیون نفری بیمه‌شدگان این سازمان عملیاتی شود. این یعنی دولت باید یکبار دیگر برای کل این جمعیت منابع مالی لازم را پیش‌بینی کند.

به اعتقاد حیدری تاثیر این افزایش چیزی معادل ۲۰ درصد ارزش حقوق‌ کنونی عموم بازنشستگان حداقل‌بگیر و غیر حداقل‌بگیر خواهد بود که به مراتب تاثیر آن از افزایش ۵ درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل‌بگیر بیشتر است.

برنامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، به عنوان بخشی از برنامه ششم توسعه، از انتهای سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۰ در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی شد. دولت اجرای بخشی از آن را نیز در ارتباط با مستمری‌بگیران غیر حداقلی‌بگیر، به سال ۱۴۰۱ موکول کرده است.

اگر مجلس با تمدید اجرای این برنامه برای سال ۱۴۰۱ موافقت نکرده بود، تعهدات سازمان در حد همان ۲۵ درصد معوقه باقی می‌ماند. اما به دلیل این تمدید حالا انتظار می‌رود که مدیریت دولتی این سازمان یکبار دیگر برای اجرای کامل و دوباره طرح متناسب‌سازی تامین منابع کند.

این توقع گرچه منشا و مبنای قانونی دارد اما به دلیل مقاومتی که دولت در برابر افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقلی‌بگیر از خود نشان داده است، کمی بعید و تحقق نشدنی به نظر می‌رسد.

سخت و دشوار بودن تحقق چنین مطالبه‌ای زمانی بیشتر به چشم می‌آید که به یادبیاوریم بهمن سال گذشته دولت لایحه موسوم به دائمی شدن متناسب‌سازی را به دلیل مسائل مالی از مجلس پس گرفت.


احتمال افزایش چراغ خاموش حقوق بازنشستگان

(۱۴۰۱/۰۴/۲۶) مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در روزهای گذشته حرف‌های دلگرم کننده‌ای راجع به احتمال افزایش حقوق بازنشستگان معترض زد. از طرف دیگر علیرضا محجوب نماینده ادوار مجلس نیز نگاهی خوشبینانه به ماجرا دارد و از احتمال توافق ضمنی بر افزایش چراغ خاموش حقوق بازنشستگان خبر می‌دهد.

دعوایی که ابتدای امسال میان مستمری بگیران تامین اجتماعی با دولت برسر نحوه افزایش حقوق بازنشستگان ایجاد شده بود به رویارویی دولت و مجلس ختم شد. آیا ممکن است این مشکل در سکوت و بی‌خبری حل بشود و خواسته معترضان برآورده شود؟

باوجود آنکه پرونده این اختلاف حقوقی همچنان مفتوح است و احتمال تغییر در افزایش حقوق بازنشستگان وجود دارد اما سازمان تامین اجتماعی این روزها به واریز مستمری تیرماه مشغول است و بازنشستگان این سازمان همان مبلغی را دریافت می‌کنند که به تصویب هیات دولت رسیده بود.

این درحالی است که حدود یک ماه پیش هیات تطبیق مقررات مجلس در این مرافهه جانب کارگران بازنشسته را گرفت و رای به ابطال مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی داد. از آن زمان تاکنون موضع شخص رئیس مجلس در این رابطه معلوم نیست، علت اهمیت این مسئله آن است که تنها رئیس مجلس است که می‌تواند، دولت را نسبت به تغییر حقوق تعیین شده برای بازنشستگان وادارد.

این روزها برای بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ چیز مهمتر از افزایش حقوق نیست. سازمان تامین اجتماعی حدود ۳٫۶ میلیون نفر بازنشسته و مستمری بگیر دارد که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر در زمره میانه بگیران و حداکثری بگیران قرار دارند.

صحببت‌های دلگرم کننده میرهاشم موسوی

سکوت به وجود آمده در مجادله اخیر میان مجلس و دولت درحالی است که در روزهای گذشته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به صورت تلویحی، احتمال تغییر مصوبه جنجالی دولت را تایید کرد و گفت: پیگیری‌ها برای حل مشکل به وجود آمده ادامه دارد، به صورت مشخص از دفتر رئیس جمهور جویای مسئله هستند. بنابراین جای نگرانی برای بازنشستگان وجود ندارد. هر زمان که این مصوبه تغییر کند، سازمان آمادگی دارد تا با صدور احکام جدید بازنشستگی، حقوق بازنشستگان را به نرخ جدید افزایش دهد و مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته را نیز پرداخت کند.

توافق ضمنی مجلس و دولت؟

از این صحبت می‌توان اینطور استنباط کرد که دولت و مجلس بر سر حل مشکل مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان به توافقی ضمنی رسیده‌اند، توافقی که از یکسو حرمت مصوبات دولت حفظ شود و از سوی دیگر بازنشستگان معترض به حقوق خود برسند.

تاکید بر حفظ وجه دولت یکی از موضوعاتی بود که در همان روزهای اول شکل گیری دعوای میان بازنشستگان با دولت، راجع به آن صحبت می‌شد.

به صورت مشخص نمایندگان نهادهای صنفی بازنشستگی در نقل قول‌هایی که از جلسات مشترکشان با مقامات دولتی داشتند، گفتند: دولت حاضر به تغییر مصوبه است و در عین حال تمایل دارد این اتفاق طوری بیفتد که وجهه آن مخدوش نشود.

نظر خوشبین‌نانه علیرضا محجوب

در همین رابطه علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده ادوار مجالس پنجم تا دهم شورای اسلامی به تجارت‌نیوز گفت: مطلع هستیم که شخص رئیس مجلس اقدامات قانونی لازم را انجام داده است، این مصوبه در عمل یک گام تا ابطال شدن فاصله دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شواهد و قرائن نشان می‌دهد که برخلاف موضعگیری‌های اولیه، دولت اشتباه خود را پذیرفته است اما قصد دارد بی‌سرو صدا و چراغ خاموش موضوع را فیصله دهد.

محجوب افزود: طبق آیین نامه مربوط به هیات تطبیق مقررات مجلس، دولت یک ماه بعد از ابلاغ نظر رئیس مجلس فرجه دارد تا مصوبه را مورد بحث را رفع ایراد کند، به نظر می‌رسد در موضوع مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان، دولت می‌خواهد این فرجه سپری شود و بعد مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را مبنای پرداخت مستمری‌ها قرار دهد. البته این در حالتی است که مصوبه قبلی ابطال شود اما اگر دولت قصد تصحیح آن را داشته باشد این نگرانی وجود دارد که به جای افزایش ۱۰ درصد این بار رقم دیگری غیر از ۳۸ درصد پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی به عنوان مستمری جدید تعیین شود.

به گزارش تجارت‌نیوز اگر قسمت خوش بینانه صحبت دبیرکل خانه کارگر را در کنار حرف‌های دلگرم کننده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که به احتمال زیاد پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با اتمام رسیدن فرجه زمانی تعیین شده به پایان خواهد رسید و در نهایت با ملاک قرار گرفتن پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی، مابه التفاوت ماه‌های سپری شده از سال ۱۴۰۱ به حساب مستمری بگیران واریز خواهد شد.


واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به میزان افزایش حقوق بازنشستگان

(۱۴۰۱/۰۴/۲۵) روزنامه جمهوری اسلامی ایرانی در واکنش به افزایش حقوق بازنشستگان نوشت: برخی از حضرات، عدالت را با مساوات اشتباه می‌گیرند چنان که در ماجرای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، چنین شعار می‌دهندو سخن‌ها می‌گویند.

ازجمله سخنگوی دولت می‌گوید “عادلانه کردن پرداخت حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم است. “، اما باید پرسید “عادلانه” در نگاه شما چه معنایی دارد که مجلس را هم به ناهمراهی می‌نوازید و می‌گوئید، “مجلس لایحه دولت در رابطه با عادلانه سازی حقوق به نفع دهک‌های پایین جامعه را نپذیرفت. “؟ عدالت که “همه شمول” است. نمی‌شود آن را به نفع کسی تعریف کرد.

بی‌توجهی رئیس مجلس را فراموش نمی‌کنیم

اتفاقا حرف بر سر عدالت است. عدالت هرگز به معنای مساوات نیست. بلکه استحقاق و اولویت‌ها باید در نظر گرفته شوند. عدالت آنست که هر موجودی به میزان حق، استعداد و لیاقت خود سهمی دریافت کند. ” آنچه ما خواهان آنیم هم دقیقا همین است که براساس بیمه پردازی، و استحقاقی که ایجاد شده، مستمری بگیریم.

دولت محترم اگر مساوات را عدالت می‌داند، حقوقِ رئیس‌جمهور و معاون اول و سخنگو را درست به اندازه یک کارمند معمولی تعیین و فیشِ آن را منتشر کند. وقتی خود چنین نمی‌کنند و برای خود مساوات را عدالت نمی‌دانند چطور برای دیگران که می‌خواهند به اندازه‌ای که گذاشته‌اند از جیب خود بردارند ادعای عدالت می‌کنند؟ ما این رفتار را خلاف عدالت می‌دانیم. با سپاس از تلاش برخی نمایندگان مجلس و کمیسیون تطبیق، بی‌توجهی امروزِ شخصِ رئیس مجلس را فراموش نمی‌کنیم و درکنارِ خاطره نگرانی تبلیغاتی ایشان از یخچال بازنشستگان در تبلیغاتِ ریاست جمهوری ۱۳۹۶ را به یاد می‌سپاریم.


ماجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟/ احتمال افزایش مجدد مستمری‌ها

(۱۴۰۱/۰۴/۲۳) مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان این سازمان روایتی متفاوت از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دارند. اختلاف میان این دو روایت به حدی است که به نظر می‌رسد این سازمان به زودی در رابطه با مستمری‌بگیران خود با چالش جدیدی غیر از چالش افزایش ۱۰ درصدی حقوق آنها روبرو می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از مطالبات تسویه نشده بازنشستگان تامین اجتماعی، بخش اجرا نشده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که از زمان اجرا در اسفند سال ۹۹ تاکنون معطل مانده است.

به روایت تشکل‌های صنفی بازنشستگی، از مجموع کل عایدی که قرار بود با اجرای برنامه متناسب‌سازی نصیب کارگران بازنشسته شود، ۲۵ درصد باقیمانده است. طبق تکلیف قانونی دولت باید آن را اعمال کند. علاوه براین، با توجه به تمدید قانون برنامه ششم توسعه برای یک بار دیگر، مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی باید ضمن پرداخت این طلب، برای یکبار دیگر متناسب‌سازی را به عنوان یکی از مفاد این برنامه از نو اجرا کند.

اختلاف بر سر افزایش حقوق مستمری‌بگیران

البته این ماجرا به پیش از جنجالی شدن نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ مربوط است. در حقیقت این روزها در سایه روزه سکوت مجلس، اختلاف نظر میان دولت و بازنشستگان بر سر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان به شدت سابق برقرار است. در نتیجه کمتر راجع به طلب پرداخت نشده متناسب‌سازی صحبت می‌شود.

با این حال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تازگی راجع به بخش اجرا نشده متناسب‌سازی، صحبت‌های داشت که با توقع بازنشستگان متفاوت بود. به صورت مشخص در روایتی که ایلنا آن‌ را از زبان میرهاشم موسوی آورده، آمده است: «این ۲۵درصد باقی‌مانده درست است ولی ۲۵درصد مزبور مربوط به زمان برقراری حقوق است. عددی که از این ۲۵درصد روی حقوق مستمری تاثیر می‌گذارد چیزی بین چهار تا پنج درصد است. به صورت جدی پیگیر اعمال تاثیر همین ۲۵درصد باقی‌مانده در سال جاری هستیم و این موضوع حق بازنشستگان است. ما نیز اعلام کردیم که انشاالله باید برای سایر سطوح بای اعمال شود.»

واضح است که در این روایت، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چیزی از بخش دوم خواسته کارگران بازنشسته نمی‌گوید. این یعنی اینکه سازمان خود را مکلف نمی‌داند تا در چارچوب تمدید یک ساله قانون برنامه ششم توسعه، قانون متناسب‌سازی را یکبار دیگر اجرا کند.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، اتفاقی بود که عاقبت بعد از فراز و فرود فراوان در انتهای سال ۹۹ انجام شد. در هر نظام اقتصادی، مستمری بازنشستگی به دلیل تورم سالیانه ‌به مرور ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد. با توجه به تکرار نوسانات اقتصادی در ایران، مساله زوال حقوق بازنشستگان شیب شدیدتری دارد.

این به معنی آن است که اگر کارمند یا کارگری ۱۰ سال پیش با دریافت مستمری قابل قبولی بازنشسته شده بود، حالا حقوق بازنشستگی او دیگر ارزش سابق را ندارد. حتی در مقایسه با کارگر یا کارمند هم‌رتبه دیگری که در سال‌های بعد از او بازنشسته می‌شود، به صورت چشمگیری کمتر است.

نتیجه این وضعیت اجرای برنامه‌های ادواری متناسب‌سازی از سوی دولت‌هاست. زیرا با توجه به ماهیت اجتماعی و بین‌النسلی صندوق‌های بازنشستگی، دولت‌ها در قبال استمرار فعالیت این صندوق‌ها مسئولیتی تضامنی دارند.

بر همین اساس بود که یک نوبت در انتهای دهه ۸۰ و نوبت دوم در انتهای دهه ۹۰ دولت‌های وقت به ترتیب برنامه‌های موسوم به همسان‌سازی و متناسب‌سازی را اجرا کردند تا از محل منابعی غیر منابع این صندوق‌ها امکان ترمیم قدرت خرید بازنشستگان را فراهم کنند.

با توجه به تفاوتی که بین دیدگاه‌های بازنشستگان و مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، به نظر می‌رسد سوای از مساله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در سال ۱۴۰۱، تامین اجتماعی در رابطه با اجرای قانون متناسب‌سازی نیز به زودی با چالش دیگری روبرو می‌شود.


احکام حقوق بازنشستگان اصلاح می‌شود؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: آنچه که تاکنون برای افزایش حقوق بازنشستگان انجام شده بر اساس قانون بوده و تصمیم دولت به ما ابلاغ شده و باید آن را اجرا می‌کردیم و اگر آن را اجرا نمی‌کردیم بازنشستگان به همان افزایش حداقلی هم نمی‌رسیدند.

او گفت: اگر واقعا در قانون تغییر ایجاد شود، حتما احکام اصلاح می‌شود و بازنشستگان نگران نباشند زیرا مشکلی در زمینه تغییر احکام وجود ندارد.


لغو افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

(۱۴۰۱/۰۴/۱۱) همچنین یکی از خبرهای داغ این روزهای بازنشستگان مربوط لغو افزایش ۱۰ درصدی حقوق آنهاست. به علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس درخصوص تعیین تکلیف مصوبه دولت درخصوص حقوق بازنشستگان و نظر هیات تطبیق مصوبات مبنی بر مغایرت آن با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، گفت: هیات تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از دریافت گزارش و مستندات کمیسیون اجتماعی پس از یک مهلت قانونی یک هفته‌ای نظر خود را مبنی بر مغایرت مصوبه دولت با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی طی نامه‌ای به دولت اعلام کرد.

وی ادامه داد: دولت هم بعد از دریافت نامه یک مهلت ۱۰ روزه داشت که به این ایراد وارد شده و پاسخ بدهد که روز سه‌شنبه دولت نظر خود را طی نامه‌ای به هیات تطبیق مصوبات اعلام کرد.

بابایی کارنامی افزود: این نامه اکنون به هیات تطبیق مصوبات رسیده و این هیات باید طی یک مهلت قانونی جواب دولت را با آنچه که خودش تفسیر کرده تطبیق دهد و نظر نهایی را به رئیس مجلس اعلام کند.

وی عنوان کرد: بعد از اعلام نظر هیات تطبیق مصوبات به آقای قالیباف، رئیس مجلس طی یک نامه نظرنهایی را به دولت اعلام خواهد کرد که این نامه می‌تواند محتوی ابطال یا تایید مصوبه دولت درخصوص حقوق بازنشستگان باشد.


خبر خوش برای بازنشستگان داریم

(۱۴۰۱/۰۴/۵) رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای برگزاری جلسه با کانون عالی بازنشستگان اظهار کرد: این جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و چهار ساعت به طول انجامید. در این جلسه تصمیم گرفته شد ماده ۹۶ تامین اجتماعی اجرایی شود اما قرار بر این شد اجرایی شدن آن توسط معاون اول صورت بگیرد.وی بیان کرد: هفته گذشته نیز رئیس جمهور به معاون خود دستور دادند با هماهنگی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات بازنشستگان حل شود. کانون عالی نیز جلسه‌ای را با سرپرست وزارت کار داشت که سرپرست این وزارت خانه در پایان جلسه اعلام کرد خبر خوشی را برای بازنشستگان دارد.

دهقان کیا افزود: همه افراد مرتبط در حوزه بازنشستگان اعم از کانون و خود بازنشستگان منتظر هستند که این خبر خوش را بشنوند و از این حالت استرس و اضطراب چند ماه گذشته خارج شوند و اساسا از رئیس جمهور انتظاری به جز این نداریم.


مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان ابطال و برای اصلاح به هیئت دولت ارجاع شد

(۱۴۰۱/۰۳/۳۰) ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز (دوشنبه ۳۰ خرداد ماه) هیئت تطبیق مصوبات درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ، گفت: هیئت تطبیق مصوبه ۱۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر با ماده ۹۶ قانون کار تشخیص داده است و بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی این مصوبه را ابطال و در نهایت این مصوبه برای اصلاح به هیئت دولت ارجاع داده خواهد شد.


(۱۴۰۱/۰۳/۲۹) ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نشستِ روز گذشته هیات تطبیق مقررات دولت با قوانین درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: در این نشست که پیرو مباحثی درباره مصوبه هیات دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و نظر کمیسیون اجتماعی مبنی‌بر مغایرت این مصوبه با ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، برگزار شد؛ حقوقدانان، مخالف این مغایرت بودند و تصریح کردند طبق این مصوبه دولت باید این افزایش حقوق را تصویب کند.

دولت حق دخالت در تامین اجتماعی را دارد؟

به گفته اسماعیلی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس که مخالف دیدگاه حقوقدانان حاضر در جلسه بودند استدلال می‌کردند طبق اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی که یک موسسه عمومی غیردولتی است، دولت حق دخالت در امور اداری و منابع این سازمان را ندارد و براساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی باید میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی متناسب با افزایش هزینه زندگی و تورم سالانه در نظر گرفته می‌شد درحالی که مصوبه هیات دولت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را تنها ۱۰ درصد افزایش داده که این افزایش با ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و مصوبه هیات امنا و هیات مدیره تأمین اجتماعی مغایرت دارد و همچنین دخالت دولت در کاستن از افزایش سایر سطوح از ۳۸ به ۱۰ درصد، نادرست و بلاوجه است.

زمان اعلام نتیجه نشست مجلس درباره افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نتیجه نشست کارشناسی هیئت تطبیق مقررات درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی فردا ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ اعلام می‌شود.


پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شد

(۱۴۰۱/۰۳/۲۵) سازمان تامین‌اجتماعی:

پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان از امروز به صورت استانی آغاز شده و ظرف چند روز آتی در سراسر کشور تکمیل می‌شود.

مستمری‌بگیرانی که واریزی آن‌ها در حساب‌هایی به جز بانک رفاه انجام می‌شود، مجموع حقوق و مابه‌تفاوت خرداد را در تاریخ ۲۹ خرداد دریافت خواهند کرد.

فرایند پرداخت حقوق این ماه، مشابه روال معمول و فهرست الفبایی، از بیستم خرداد آغاز شده و تا پایان ماه ادامه دارد.

همچنین مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین و اردیبهشت بازنشستگان نیز طی ماه‌های تیر و مرداد پرداخت می‌شود.


رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی:

افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان ابطال می‌شود؟

(۱۴۰۱/۰۳/۲۳) اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نحوه افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر با قانون تامین اجتماعی خواندند و لذا در نهایت مقرر شد ظرف ۴۸ ساعت آینده مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق سایر سطوح بازنشستگان ابطال شود.

در صورتی که این مصوبه توسط هیئت دولت ابطال نشود، کمیسیون اجتماعی مجلس راسا درخواست ابطال این مصوبه را به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد.


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:

دستور رئیس‌ جمهور برای بررسی وضعیت دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی

(۱۴۰۱/۰۳/۲۲) در پی درخواست‌ گروه‌هایی از بازنشستگان در خصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری از رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی به معاون اول دستور داد تا موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه کنند.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از تصویب در هیئت وزیران اعلام شد که بر اساس آن حداقل دریافتی مستمری بگیران نباید از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر باشد.

مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش ایسنا، بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، افزایش مستمری مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی هر سال به تصویب هیئت وزیران می رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰، حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.

افزایش حقوق حداقلی بگیران بازنشسته تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

بنابراین براساس مصوبه اخیر هیئت وزیران مقرر شد که در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد؛ با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار ، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.

در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

افزایش مستمری سایر سطوح

همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می شود. همچنین به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور ، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

حقوق فروردین و اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی چه می‌شود؟

مابه التفاوت حقوق فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ با حقوق تیر ماه و مرداد ماه پرداخت خواهد شد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 79, میانگین امتیاز: 4,11 از 5)
Loading...