سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

هزینه‌ کرایه ماشین در عراق برای زائران اربعین چقدر است؟

راهپیمایی اربعین

کرایه خودرو سواری،ون و اتوبوس از مرز ایران تا کربلا و نجف

فارس نوشت: مخاطبان فارس من این‌بار به سراغ نرخ هزینه‌های خودرو در عراق برای سفر اربعین رفته‌اند و خواستار کاهش قیمت‌ها و نظارت بر آن شده‌اند.

هرساله با نزدیک شدن به حرکت جهانی اربعین و شهادت امام حسین علیه‌السلام، عشاق اباعبدالله از نقاط دور و نزدیک کشور آماده برای پیاده روی اربعین می‌شوند. عده‌‌ای از این زائران در پویشی در فارس من خواستار «نظارت بر هزینه کرایه‌ ماشین در عراق برای زائران اربعین» شده‌اند.

سید خلیل مطهری سردبیر این پویش می‌گوید: «رانندگان عراقی در خصوص نرخ کرایه‌های مرزها به کربلا و نجف مصوبه‌ای ندارند و قیمت‌ها از زمین تا آسمان فرق می‌کند و هرکس قیمت دلخواه خود را می‌گوید.»

او که اربعین سال پیش برای اولین بار مشرف به زیارت شده بود درباره هزینه بالای کرایه‌ها می‌افزاید: «یکی از ویژگی‌های اربعین این است که افرادی به زیارت می‌روند که وسع مالی زیارت را در روزهای عادی سال ندارند. با وجود اینکه توصیه‌های فراوانی در خصوص زیارت اربعین از سوی امامان و بزرگان شده، اما متاسفانه خرج سفر در اربعین نیز زیاد است. هرچند، سال پیش برادران ما در کشور عراق با بهترین پذیرایی و امکانات خودشان از ما استقبال کردند، ولی از جهت حمل و نقل خودرویی وضعیت مناسبی از باب نرخ هزینه ها وجود ندارد. سال پیش حدود ۱ میلیون تومان هزینه کرایه ماشین فقط در کشور عراق دادم و خرج خودرو در کشور خودمان  یک مبحث جداگانه است.»

البته در اربعین سال ۱۴۰۱ کرایه خودروها در عراق مطابق جدول ذیل گزارش شده بود که تفاوت چندانی با سال‌های پیش از آن نداشت هرچند به دلیل کاهش ارزش ریال، هزینه بالایی را به زائران ایرانی تحمیل می‌کرد.

تعرفه نرخ کرایه خودروها در ایام زیارتی اربعین سال ۱۴۰۲

مرزفاصله تا کربلافاصله تا نجف تعداد گیت خروجیکرایه تا کربلاکرایه تا نجف
مهران۲۷۹ کیلومتر۳۰۳ کیلومتر۶۰ون یا اتوبوس:

۱۳ تا ۱۵ هزار دینار
سواری :۲۵ هزار دینار

ون یا اتوبوس:

۱۵ تا ۱۸ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

خسروی۳۱۵ کیلومتر۳۸۰ کیلومتر۵۸ون یا اتوبوس:

۱۵ تا ۱۷ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

ون یا اتوبوس:

۱۵ تا ۱۸ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

شلمچه۵۴۹ کیلومتر۴۶۰ کیلومتر۴۸ون یا اتوبوس:

۱۸ تا ۲۲ هزار دینار
سواری : ۲۸ تا ۳۲ هزار دینار

ون یا اتوبوس:

۱۲ تا ۱۵ هزار دینار
سواری : ۲۵ هزار دینار

چذابه۴۶۰ کیلومتر۳۹۰ کیلومتر۲۸ون یا اتوبوس:

۱۵ تا ۲۰ هزار دینار
سواری : ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار

ون یا اتوبوس:

۱۰ تا ۱۸ هزار دینار
اسواری : ۲۵ هزار دینار

*قیمت دینار عراق (۱۰۰ دینار) در زمان تهیه این خبر  ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ معادل ۳۷۴۵ تومان در بازار آزاد و نرخ دولتی ۳۱۵۶ تومان می باشد

امسال هم اصلی‌ترین هزینه‌ زائران اربعین در عراق، هزینه حمل‌ونقل برای تردد از مرزهای خروجی کشورمان تا شهر‌های زیارتی نجف اشرف، کربلای معلی، سامرا و کاظمین است.
به گزارش تصویر زندگی به نقل از خبرگزاری برنا ؛ امسال با توجه به افزایش زائران اربعین حسینی(ع) که عازم عراق هستند باید به این نکته توجه داشت و برای جلوگیری از خسارت بیشتر در محاسبه و تبدیل پول در سفر اربعین، “دینار عراقی” مورد نیاز سفر خود را پیش از عزیمت به عراق از داخل کشور تهیه کرد چرا که عراقی‌ها چندان تمایلی به دریافت پول ایرانی از زائران ندارند.

مطلع شوید: آخرین اخبار پیاده روی اربعین و نکات ضروری

از این رو در مطلب پیش‌ِرو، قیمت‌های تقریبی مسیرهای پرتردد زائران ایرانی در عراق را آورده‌ایم تا زائران اربعین قبل از شروع این سفر بهتر بتوانند برنامه‌ریزی لازم مالی برای سفر خود داشته باشند.

  • هزینه کرایه ماشین ون از مرز مهران تا شهر مقدس نجف، ۱۷ هزار دینار است.
  • هزینه کرایه ماشین سواری از مهران تا نجف برای هر نفر ۲۵ هزار دینار است.
  • هزینه کرایه از مرز مهران تا کربلا نیز همان رقم ۱۷ هزار دینار است.
  • هزینه کرایه از شهر نجف تا کربلا با اتوبوس و ون ۳ هزار و ۵۰۰ دینار و سواری چهارنفره، برای هر نفر ۶ هزار دینار است.
  • هزینه کرایه‌ از نجف تا کاظمین با ون و اتوبوس‌ ۹ هزار دینار و با سواری چهارنفره برای هر نفر ۱۴ هزار دینار است.
  • هزینه کرایه از کربلا تا کاظمین با اتوبوس‌های حرم امام حسین(ع) رفت و برگشت به‌همراه زیارت دوطفلان مسلم ۷ هزار دینار و با سواری چهارنفره فقط رفت ۱۰ هزار دینار است.
  • هزینه کرایه‌ از کربلا به سامرا با اتوبوس‌های حرم امام حسین(ع) رفت و برگشت همراه با زیارت کاظمین و دوطفلان مسلم ۱۲ هزار دینار و از کاظمین به سامرا با سواری چهارنفره برای هر نفر ۱۰ هزار دینار است.
  • هزینه کرایه از کربلا به مدائن مرقد سلمان فارسی با اتوبوس‌های حرم امام حسین(ع) رفت و برگشت ۸ هزار دینار تخمین زده شده است.
  • هزینه‌ کرایه بازگشت از کربلا تا مهران با اتوبوس‌های حرم امام حسین(ع) ۱۵ هزار دینار است.

***شایان ذکر است نرخ دینار عراقی به‌ ازای هر ۱۰۰۰ دینار برابر با حدود ۳۱ هزار تومان امسال است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 82, میانگین امتیاز: 4,06 از 5)
Loading...