سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

کاهش عوارض یائسگی با گیاهان دارویی

 

کاهش عوارض یائسگی با داروهای گیاهی

کاهش عوارض یائسگی با گیاهان دارویی

 

گیاهان دارویی برای کاهش عوارض یائسگی بسیار مفید است. در این مطلب به این گیاهان و خواص دارویی آنها اشاره شده است. برخی از این گیاهان به شکل غذا مصرف می شود.

 

معمولاً افراد با پشت سر گذاشتن سال های فعال زندگی امیدوارند که در دوران فراغت بتوانند روزهای خوشی را پشت سر بگذارند اما این موضوع برای بسیاری از خانم ها صدق نمی کند زیرا خانم ها دائماً درگیر مشکلاتی هستند که تمامی ندارد و تازه با پا گذاشتن به سنین یائسگی، مشکلات بیشتری به سراغ آن ها می آید.

یائسگی دورانی است که در آن بدن بانوان استراحت می کند. اگر در دوران یائسگی دچار مشکل می شویم به این دلیل است که دوران قاعدگی خوبی نداشته ایم و از سلامت روحی و جسمی خوبی برخوردار نبوده ایم.
در واقع هر چه در دوران قاعدگی مشکل بیشتری داشته باشیم عوارض دوران یائسگی نیز شدیدتر خواهد بود. سال های پایانی تولید مثل در خانم ها با علائمی مانند گر گرفتگی، خون ریزی شدید و تغییر خلق و خو، تعریق زیاد، رشد موهای زاید، تجمع چربی، بی خوابی، افسردگی، پرخاشگری و تحریک پذیری همراه است. گیاهان دارویی برای کاهش عوارض یائسگی بسیار مفید است. از جمله این گیاهان که به شکل غذا مصرف می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

کاهش عوارض یائسگی با داروهای گیاهی

کاهش عوارض یائسگی با گیاهان دارویی

کرفس، کنگر، کدو، بامیه :

تهیه خورش هر یک ازاین گیاهان و یا مصرف آن به اشکال دیگر تا حد زیادی گر گرفتگی را کاهش می دهد. میوه های قرمز رنگ مانند شاه توت، گیلاس، آلو و… می تواند تعریق را کاهش دهد. مصرف داروهای گیاهی مانند دم کرده گیاهان خانواده زالزالک مانند سرخ ولیک، کیالک، قره قاط، برگ درخت انگور، کاسنی و برگ چنار مفید است.

 

دمنوش نسترن:

سازمان بهداشت جهانی مصرف دمنوش نسترن را پیشنهاد می کند که علاوه بر کاهش تعریق و گر گرفتگی سرشار از ویتامین C و آنتوسیانین است و مانع از بروز و عود واریس می شود؛ به همین دلیل به آن دمنوش سلامت گفته می شود. بگذارید ۷-۵ میوه نسترن با یک لیوان آب جوش ۲۰ دقیقه دم بکشد و سپس مصرف کنید. میوه نسترن نباید پودر شود زیرا پرزهای داخل آن حساسیت زاست.

 

شنبلیله:

شنبلیله سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند. کسانی که سوخت و ساز بدنی پایینی دارند می توانند از این گیاه استفاده کنند. می توان از عرق شنبلیله قبل از ناهار و شام استفاده کرد.

 

— کم خونی
یکی از مشکلات شایع خانم ها کم خونی است ،بانوان نباید به مشکل کم خونی خود بی اعتنا باشند زیرا این امر بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. در این زمینه شیر، توت، شیره انگور، شاه توت، آبجو، کنجد، عدس، اسفناج و تره مناسب است.این میوه ها و گیاهان علاوه بر آهن، حاوی ویتامین C است و جذب آهن را افزایش می دهد. دم کرده برگ و گل بادرنجبویه، اسطوخدوس، استفاده از پونه و نعناع کم خونی را تا حد زیادی برطرف می کند.

 

— تجمع چربی دور شکم
مشکل شایعی که در خانم ها باعث کاهش قدرت باروری می شود، تجمع چربی در ناحیه شکم، زیر شکم و پهلوها است. نکته ضروری توجه به اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت بدنی است. از جمله شیوه های مورد تأیید در طب سنتی و طب رایج استفاده از تخم کرفس است که می توان یک قاشق مرباخوری پودر آن را بعد از ناهار به ویژه اگر وعده اصلی غذایی باشد، مصرف کرد. همچنین استفاده از آلوئه ورا از تجمع چربی در نواحی یاد شده جلوگیری می کند. مصرف گیاه خرگوشک نیز مفید است و به افرادی که بیش از ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن دارند مصرف یک قاشق مرباخوری آن با نصف استکان آب بعد از وعده ناهار و شام توصیه می شود.
جوی دو سر نیز به دلیل داشتن سبوس فراوان، از جذب چربی در روده جلوگیری می کند و در دراز مدت به کاهش وزن کمک می کند. جو ی دو سر آسیاب شده را می توان به غذا یا سالاد اضافه کرد.

 

نکته: پودر جوی دو سر را تنها به مدت ۱۰ روز در یخچال نگه داری کنید.

منبع: سلامت نیوز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 10, میانگین امتیاز: 3,30 از 5)
Loading...