سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

این گروه از فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی معلمان نشدند + بخشنامه جدید

گروه‌هایی از معلمان که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر عهده ندارند، مشمول قانون رتبه‌بندی فرهنگیان نمی‌شوند.

به گزارش تصویر زندگی به نقل از فارس، این روزها با پرداخت علی‌الحساب رتبه‌بندی معلمان، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که در اجرای این قانون مُصر است.
احکام اعضای هیأت ممیزه هم اواخر خرداد امسال از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر شد و احکام اعضای هیأت‌های ممیزه استانی و رؤسای هیأت‌های ممیزه شهرستان، منطقه، ناحیه توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان و احکام اعضای هیأت ممیزه شهرستان، منطقه و ناحیه توسط مدیر، رئیس آموزش و پرورش شهرستان منطقه و ناحیه صادر شده است.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هم در حال آماده‌‌سازی شرایط برای فعالیت ارزیابان حرفه‌ای است. وزارت آموزش و پرورش هم سایت رتبه بندی معلمان – rtb.medu.ir را معرفی کرده است تا معلمان به بارگذاری مستندات خود اقدام کنند.

عباس نجار رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، بخشنامه رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: خطاب به معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز، دانشگاه‌ها، ادارات‌کل و دفاتر زیر مجموعه آموزش و پرورش اعلام کرد: بنا به وعده انتخاباتی ریاست جمهوری و اعتقاد به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت و توجه به وضعیت معیشتی معلمان عزیز، علی‌رغم نقص لایحه رتبه‌بندی ارسال دولت گذشته به مجلس شورای اسلامی و عدم تأمین اعتبار لازم برای اجرای آن، دولت، لایحه رتبه‌بندی را تقویت کرده و بر اجرای آن پافشاری کرد.

این مهم که بند ۵ ماده ۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری و از ارکان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی(شماره راهکارهای ۸.۷، ۱۰.۲، ۱۱.۴، ۱۱.۷، ۱۲.۱) و جزء(۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ است، خوشبختانه با همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شور ای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره‌های ۵۹۴۲۶.ت۵۹۷۹۴ه مورخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ و اصلاحیه ۸۱۸۴۳.ت۶۰۱۵۱ه مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در هیأت وزیران تصویب شد.

شایسته است مشمولین قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مطابق آیین‌نامه اجرایی آن جهت شروع فرایند رتبه‌بندی به آدرس اینترنی rtb.medu.ir مراجعه کنند.

سؤالات خود را از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بپرسید

مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که استان‌ها سؤالات خودشان درباره رتبه‌بندی را از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بپرسند.

در اطلاعیه مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش مورخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ با موضوع سؤالات رتبه‌بندی خطاب به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها آمده است: در اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به استحضار می‌رساند جهت اطلاع از چگونگی تکمیل فرم‌‌ها، بارگذاری مستندات و خوداظهاری‌ها در سامانه رتبه‌بندی و رفع سؤالات احتمالی، خواهشمند است در این خصوص با مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هماهنگی لازم به عمل آید.

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؟

کدام گروه از فرهنگیان در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان مشمول نمی‌شوند.

  1. ۱- اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر عهده ندارند از قبیل:

الف) کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی(با حفظ پست سازمانی یا بدون حفظ پست سازمانی)

ب) کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی(به استثنای مدیران و معاونان که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)

ج) افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی

  1. مأمور به مجلس شورای اسلامی
  2. دانشجومعلمان
  3. خدمات
  4. انباردار
  5. اداری محض
  6. مرخصی بدون حقوق
  7. بازنشستگان قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
  8. و همچنین نیروهای طرح مهرآفرین هم هنوز مشمول رتبه‌بندی نشدند. درباره این گروه به طور جداگانه در خبر تعیین تکلیف معلمان مهرآفرین و پاسخ وزیر به سوالات رتبه‌بندی معلمان  و عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین خلاف مصوبه مجلس است پرداخته می‌شود.

 گلایه‌های معلمان از نحوه رتبه‌بندی

سامانه رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مرداد فعال شد و اعلام شد که معلمان مشمول، مدارک خود را بارگذاری کنند اما عده‌ای از معلمان گلایه دارند. یکی از معلمان گفت: خوداظهاری را چندبار تکمیل کردم و ثبت اطلاعات را می‌زنم اما سیستم می‌زند خطا در عملیات و ذخیره نمی‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مستندات زیادی برای بارگذاری پیش‌بینی شده است و جمع آوری این مستندات و بارگذاری آنها بسیار وقت‌گیر است.

معلم دیگری به خبرنگار فارس گفت: باید در رتبه‌بندی معلمان به تدریس یک معلم و نحوه آموزش به دانش‌آموزانش نمره بدهند. اینکه معلم چقدر نسبت به آنچه تدریس می‌کند به‌روز است و چقدر خلاقیت و نوآوری در تدریس دارد.

وی ادامه داد: اینکه از معلم توقع برود که کتاب بنویسد چه معنایی دارد؟ اگر یک معلمی دوست دارد بنویسد، بحث دیگری است اما اینکه معلمان را به سمت نوشتن کتاب ببرند، به چه دلیل است؟
آقای هاشمی یکی از معلمان باسابقه تهران هم به خبرنگار فارس گفت: ما معلمان فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهیم اما تاکنون فکر نمی‌کردیم که باید مستندات آنها را نگه می‌داشتیم. اینها همه دردسر شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما انسان‌های زیادی را آموزش و تربیت کردیم و آنها در این سال‌ها به جایگاه‌های رفیع رسیدند، این آموزش و این اتفاق، در کجای رتبه‌بندی دیده شده است؟

علی‌الحساب فوق‌العاده رتبه‌بندی معلمان چگونه محاسبه شد؟

چند روز پیش و در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مبلغ علی الحساب رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده است و خستگی یک و نیم ساله از تنمان بیرون رفت. وی ادامه داد: ۸۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت علی الحساب شد و شاهد اجرایی شدن رتبه‌بندی معلمان هستیم که طلیعه‌ای نو در آموزش و پرورش است.

این فوق‌العاده فقط به افرادی تعلق گرفته است که از تاریخ اول مهر ۱۴۰۰ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ اشتغال به کار داشته‌اند و حقوق دریافت کرده‌اند. افرادی که در این محدوده زمانی بازنشسته شدند و یا مرخصی بدون حقوق بودند به اندازه کارکرد مشمول این فوق‌العاده شدند.

فوق‌العاده بر اساس روز کارکرد در هر ماه به طور مجزا محاسبه شده است یعنی اگر فردی از ابتدای شروع طرح تاکنون شاغل بوده است، برای او به تعداد ۱۱ ماه فوق‌العاده رتبه‌بندی محاسبه شده است. به استناد آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، این فوق‌العاده به میزان ۴۵ درصد بندهای مشمول(حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل) محاسبه و معادل ۵۰ درصد آن برای هر ماه بدون کسورات قانونی به صورت علی‌الحساب به افراد مشمول پرداخت شد.

نوری:  به گونه‌ای نباشد که بگویند رتبه همینطور داده شد

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور خطاب به مدیران آموزش و پرورش خطاب به مدیران آموزش و پرورش تأکید کرد که با دقت و بدون عجله، معلمان را رتبه‌بندی کنند. وزیر آموزش و پرورش گفت: «احراز صلاحیت در رتبه بندی جدی است و به گونه‌ای نباشد که بگویند رتبه همینطور داده شد. عجله نکنید. همچنین رتبه هر فرد به خودش داده شود و بی‌عدالتی در حق حتی یک نفر نداشته باشیم».

به گزارش فارس، هنوز وزارت آموزش و پرورش اعلام نکرده است از زمان فعالیت سامانه رتبه‌بندی معلمان تاکنون، چه تعداد معلم، مدارک خود را بارگذاری کردند و این روند تا چه زمانی ادامه دارد. باید منتظر ماند و دید که فرایند اجرای رتبه‌بندی معلمان چگونه به ثمر خواهد رسید

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 4,67 از 5)
Loading...