پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

نحوه پرداخت افزایش حقوق معلمان مشمول رتبه بندی

معوقات رتبه‌بندی معلمان با صدور احکام جدید واریز شد

معاون وزارت آموزش‌وپرورش گفت: معوقات رتبه‌بندی معلمان پس از صدور احکام جدید با حقوق شهریور ۱۴۰۲ واریز شد.
محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ گفت: امروز روز نخست سال تحصیلی بود و جشن بازگشایی در همه مدارس انجام شد و رویکرد ما توجه به مدارس دولتی است.

وی درباره سرویس مدارس افزود: این موضوع ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش ندارد و وظیفه مدیر مدرسه فعالیت آموزشی و تربیتی است. در آیین نامه جدید سرویس مدارس بحث‌های کارشناسی در این‌باره انجام شد و اگر مدیر مدرسه بخواهد برای سرویس هم وقت بگذارد با مشکل مواجه می‌شود، شهرداری و وزارت کشور مسئولیت پیدا کردند کار سرویس مدارس را انجام دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از سال گذشته تاکنون ۲۰ هزار و ۲۰ مدرسه با ظرفیت ۱۰ هزار کلاس درس ایجاد شد همچنین باید برای جذب معلمان با کیفیت اقدام کنیم و امسال ۵۰ هزار معلم جدید را جذب کردیم.

کاظمی درباره آموزش معلمان مدارس غیردولتی عنوان کرد: این فرایند از خرداد ماه شروع شده و توسط دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود که در برخی استان‌ها فرآیند آموزش این معلمان به اتمام رسیده است.

وی درباره خدمتگزاران و سرایداران مدارس بیان کرد: با همراهی سازمان اداری و استخدامی تا پایان سال ۱۴۰۲ مجوز لازم نهایی شده و تعدادی خدمتگزار و سرایدار برای مدارس جذب می‌کنیم و تا پایان اسفند این کار انجام خواهد شد.

کاظمی درباره نبود معلم در برخی مدارس ابتدایی بیان کرد: نتایح آزمون استخدام آموزگار روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد و سازماندهی این افراد در مناطق مشخص بود و از روز دوشنبه سازماندهی انجام خواهد شد و البته در برخی استان‌ها امروز سازماندهی این معلمان اتفاق افتاد و آن‌ها در مدرسه حضور داشتند، اگر والدین در مدرسه‌ای با نبود معلم مواجه بودند می‌توانند به اداره آموزش و پرورش منطقه مراجعه و موضوع را اعلام کنند البته ادارات آموزش و پرورش از موضوع آگاه هستند، با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی و بازنشستگی نیروی انسانی شاهد بودیم که ورودی معلم اندک بود و بیشترین استخدام در دو سال گذشته انجام شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود حقوق معلمان مدارس غیردولتی عنوان کرد: آموزش و پرورش به دنبال تصویب قانون برای حمایت بیشتر از معلمان مدارس غیردولتی است و طرحی از سال گذشته در حال بررسی است که براساس آن مدارس غیردولتی برای پرداخت حقوق از قانون کار تبعیت خواهند کرد.

وی در پایان با اشاره به ممنوعیت به کارگیری معلمان خرید خدمات بیان کرد: همکاران ما به دنبال مجوز هستند البته اکثر معلمان خرید خدمات در آزمون استخدامی اخیر شرکت کرده و پذیرفته شدند.

کاظمی درباره معوقات رتبه بندی معلمان گفت: معلمانی که به رتبه‌بندی معترض بودند و احکام جدید آن‌ها بعد از اعتراض صادر شد با حقوق شهریور معوقات برایشان واریز شد.


(۱۴۰۲/۰۶/۳۰) بالاخره بعد از کش و قوس فراوان، رتبه‌بندی از فرآیند اجرا شدن به مرحله عمل رسید؛  البته این مرحله هم هنوز بخش اول یعنی صدور احکام اولیه که همان رتبه «آموزشیار معلم‌» است را طی می‌کند اما آنچه مسلم است معلمان این روزها اثرات آن را در حقوق خود می‌بینند.

بر اساس قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، در اجرای جزء(۲) بند «الف» ماده(۶۳) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب چهارم اسفند ۱۳۹۵ و به منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها بر اساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه‌بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می‌شود.

در این قانون عنوان شده است که منظور از معلم افرادی هستند که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده دارند که می‌توان به آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی اشاره کرد.

اعتبار رتبه‌بندی معلمان و صدور احکام

در این قانون رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده است؛ هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس می‌گوید: هدف اصلی رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است یعنی اگر رتبه‌بندی این سه را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد و البته اصلاح نظام پرداخت هم چهارمین بند آن است که باید انجام شود و در حال حاضر به بند چهارم آن پرداخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اعتبار رتبه‌بندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه احکام را صادر کنیم تا رقم نهایی از این ۳۸ هزار میلیارد تومان بالاتر نرود و بعد پرداخت‌ها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد یک تعدادی از معلمان، رتبه‌های بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد یعنب رتبه افراد را اعلام می‌کنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.

جاماندگان ار رتبه بندی معلمان

بنا بر گفته صادق ستاری‌فرد سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، قریب به ۸۰ درصد از مشمولان، مزایای رتبه آموزشیار معلم و حدود ۹۰ درصد از فرهنگیان، مزایای ترمیم حقوق را دریافت کرده‌اند.

ستاری‌فرد می‌گوید: برای معلمان مشمول احکام آموزشیار معلم صادر شده است که مزایای آن، ۴۵ درصد مجموع حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل است که از از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال شده اسد اما وجوه و معوقات در آبان امسال از اول فروردین ۱۴۰۱ به مدت ۸ ماه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری، برای همکاران تابع صندوق بازنشستگی کشوری، مقرری ماه اول (افزایش حقوق نسبت به ماه قبل) از ترمیم حقوق و رتبه‌بندی کسر شده است و البته مقرری ماه اول در زمان واریز معوقات ۱۴۰۰ دیگر کسر نخواهد شد، ادامه می‌دهد: برای جاماندگان یعنی ۲۰ درصد باقی مانده مشمولان رتبه‌بندی از جمله منتقل‌شدگان درون دستگاهی و بازنشستگان و ۱۰ درصد باقی مانده ترمیم حقوق، احکام صادر و همزمان با حقوق آذرماه به همراه معوقات پرداخت می‌شود؛ جای نگرانی نیست قطعا در پرداختی بعدی همه مشمولان لحاظ خواهند شد.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، معوقات ۱۴۰۰ نیز پرداخت شود، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در چندماه گذشته علی الحسابی به میزان تقریبا ۵۰ درصد از معادل ریالی رتبه آموزشیار معلم برای مدت ۹ ماه (۶ ماهه سال ۱۴۰۰ و ۳ ماه ۱۴۰۱) واریز شده است، در فیش حقوقی این کسور تحت عنوان برگشت جبرانی منظور شده است‌.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح می‌کند: خالص دریافتی این ماه همکاران شامل، اختلاف حقوق آبانماه و مجموع معوقات مزایای رتبه آموزشیار معلم ۸ ماه نخست ۱۴۰۱ و نیز ۲ ماه ترمیم حقوق مهر و آبان با علی‌الحساب ۳ ماه واریز شده، مقرری ماه اول و سایر کسورات قانونی است.حقوق مهر و آبان با علی‌الحساب ۳ ماه واریز شده، مقرری ماه اول و سایر کسورات قانونی است. همچنبن فرهنگیان تابع صندوق بازنشستگان کشوری که دارای ۳۰ سال خدمت و بالاتر هستند، از کسور مقرری ماه اول معاف هستند.

بر این اساس بنا بر گفته سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش جای هیچ نگرانی نیست و احکام تمام مشمولان صادر می‌شود و معوقات خود را هم دریافت می‌کنند


منابع رتبه‌بندی معلمان در ۱۸ ماه بین مشمولان توزیع می‌شود

(۳۰ شهریور ۱۴۰۱) وزیر آموزش و پرورش منابع اختصاص یافته برای رتبه‌بندی معلمان را ۳۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این منابع در ۱۸ ماه میان مشمولان توزیع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی، یوسف نوری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران افزود: از اول سال آینده تقویمی، به صورت استحقاقی هر فرد در هر رتبه وارد می‌شود.

یوسف نوری درباره پیوستن وزارت آموزش‌وپرورش به پنجره ملی گفت: سامانه اصلی آموزش‌وپرورش مدت‌هاست که به پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت پیوسته است و زیرمجموعه‌ها را هم مکلف کردیم هر چه زودتر این اقدام را انجام دهند.

نوری ادامه داد: اگر احیانا زیرساخت‌ها آماده نباشد باید همکاران ما با منطق مستدل دلیل تأخیر احتمالی‌شان را در این ارتباط اعلام کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید آیا کل آموزش‌وپرورش به این پنجره واحد می‌پیوندد، اظهار کرد: آنچه که برای ما تکلیف شده چهار سامانه است که اولین و مهم‌ترین آن را وصل کرده‌ایم و سه سامانه زیرمجموعه نیز باید وصل شود.

تمدید زمان بارگذاری مدارک رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش منابع اختصاص یافته برای رتبه‌بندی معلمان را ۳۸هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این منابع در ۱۸ ماه میان مشمولان توزیع می‌شود.

یوسف نوری در پاسخ به اینکه قانون رتبه‌بندی معلمان چه موقع اجرایی می‌شود، تصریح کرد: برخی از همکاران ما مدارک لازم را هنوز بارگذاری نکرده‌اند.

نوری در پاسخ به اینکه آیا وزارت آموزش‌وپرورش مدارک لازم معلمان را در اختیار ندارد، اضافه کرد: یک سری از مدارک هستند که در سامانه ما قرار دارند و همکاران ما باید یک سری مدارک تکمیلی را هم بارگذاری کنند که این مدارک مربوط به صلاحیت عمومی یا شایستگی عمومی و شایستگی تخصصی و حرفه‌ای است و ما این مدارک را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: باید یک بار برای همیشه در راستای اجرای این طرح، مدارک موردنیاز در سامانه مشخص شده قرار بگیرد و از همکارانمان درخواست می‌کنیم که این کار را هرچه زودتر انجام دهند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، بارگذاری مدارک تا فردا (۳۱ شهریور) تمدید شده است و معلمان هرچه زودتر باید این مدارک را جمع آوری و ثبت کنند تا وزارت آموزش‌وپرورش هم بتواند رتبه‌بندی معلمان را سریع‌تر انجام دهد.


اجرای قانون رتبه بندی معلمان از فردا کلید می خورد

(۱۴۰۱/۰۵/۱۱) یوسف نوری گفت: آئین نامه قانون رتبه بندی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نهایی و ایرادات هیات تطبیق برطرف شده تا از فردا اجرای آن کلید بخورد.

وزیر آموزش و پرورش پس از نشست امروز (سه‌شنبه ۱۱ مرداد) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در تشریح این جلسه، گفت: در نشست امروز ۳ سوال مطرح شد که عمدتا در خصوص رفع مشکلات آموزش و پرورش بود. نمایندگان واسط بین مردم و حاکمیت هستند که از همین طریق سوالات مردم را به دولت به عنوان دستگاه مجری منتقل می‌کنند و در نشست امروز مشکلات اصلی حوزه آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یوسف نوری با بیان اینکه بخشی از پاسخ ما به نمایندگان سوال کننده ناظر به اقداماتی بود که تاکنون انجام شده و بخشی دیگر در خصوص مواردی بود که ناظر به آینده است.

بررسی ایرادات آیین نامه رتبه بندی معلمان در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت

وی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبه بندی، گفت: آئین نامه قانون رتبه بندی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نهایی و ایرادات هیات تطبیق مصوبات طی دو جلسه مطرح و این ایرادات برطرف شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در واقع از فردا سامانه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان راه اندازی خواهد شد و برای اجرای این قانون میزکاری تشکیل خواهد شد تا ضمن راه اندازی هیات‌های ممیزه، اجرای رتبه بندی براساس آئین نامه تصویب شده برای همکاران فرهنگی کلید بخورد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا برای مشمول شدن معلمانی که ۳۰ سال خدمت کرده اند و به آن‌ها گفته شده باید ۲ سال دیگر در آموزش و پرورش بمانند تا مشمول رتبه بندی شوند، چاره اندیشی شده یا خیر، گفت: این موضوع مورد ایراد کمیسیون تطبیق مصوبات نیز واقع و پس از بررسی در دولت برطرف شد لذا نگرانی از این جهت برای همکاران فرهنگی وجود ندارد.

رفع ۱۰ ایراد رتبه بندی معلمان در هیأت دولت

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درخصوص رفع ۱۵ ایراد آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان در دولت گفت: طی جلساتی که در دولت برگزار شد، ۱۰ ایراد آیین نامه رتبه بندی معلمان پس از تصویب در هیات دولت به هیات تطبیق مصوبات اعلام شد. برهمین اساس اجرای قانون رتبه بندی معلمان از فردا آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای اجرای قانون رتبه بندی ابتدا لازم است هیات‌های ممیزه ارزیابی و تشکیل و سپس مطابق آیین نامه اجرایی کانون‌های ارزیابی نظرات خود را عنوان کنند. به طور طبیعی رتبه‌بندی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش زمان‌بر خواهد بود، ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نسبت به ارتقای تعلیم و تربیت در کشور دقت لازم را به خرج دهیم.

رتبه بندی معلمان

حقوق معلمان چقدر افزایش پیدا می کند؟

(۱۴۰۱/۰۵/۰۸) وی در خصوص اینکه چه میزان به حقوق معلمان اضافه خواهد شد، گفت: برداشت ما از قانون این است که بر اساس بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومانی که برای یک سال طرح رتبه بندی در نظر گرفته شده است، بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا چهار یا پنج میلیون تومان بر اساس رتبه معلمان، به حقوق آنان اضافه شود. البته این بستگی به نظر دولت دارد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در عین حال گفت: طرح رتبه بندی باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ اجرایی شود و بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومانی برای امسال تامین شده است. همچنین بودجه سال گذشته را نیز دولت از محل فروش اموال مربوطه تامین کرده است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز روز سه شنبه چهارم مرداد ماه در حاشیه بازدید از نمایشگاه «هم‌افزایی مدیریت ایران» با اعلام اینکه تلاش می شود آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در هفته جاری نهایی شود، از اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور امسال (۱۴۰۱) خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه معلمان نباید نگران باشند و این طرح اجرایی می‌شود، گفت: خواسته فرهنگیان اجرای قانون رتبه بندی معلمان است و انتظار دارند این کار زودتر انجام شود اما این امر مهمی است و مراحل قانونی دارد که باید طی شود. ایراداتی را کمیسیون تلفیق قوانین مقررات مجلس در خصوص این آیین نامه داشتند که در چند روز گذشته به ما ارجاع دادند. در کمیسیون مربوطه ایرادها برطرف شد و در این کمیسیون به توافق رسیدند که در اولین جلسه هیات دولت، آیین نامه نهایی شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بنابراین سعی می کنیم این آیین نامه را که رئیس جمهور هم اصرار دارند سریعتر اجرایی شود، در جلسه این هفته هیات دولت نهایی کنیم.


زمان نهایی شدن رتبه‌بندی معلمان کی است؟

(۱۴۰۱/۰۵/۰۶) به گزارش تصویر زندگی به نقل از بازار، وزیر آموزش و پرورش که در سفر استانی رئیس جمهور به همدان در نهاوند حاضر شده از نهایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان در یکشنبه هفته آینده خبر داد.

یوسف نوری صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران در نهاوند اعلام کرد: آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان ۱۲ خرداد ماه به دولت ابلاغ شد اما ایراداتی بر آیین نامه وارد بود که هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس آن را به دولت ارسال کرد و ۱۰ ایراد مطرح بود.
دیروز در جلسه هیئت دولت ایرادات مطرح و به توافق رسیدند و یکی از ایرادات که بحث کارشناسی داشت در جلسه یکشنبه هیئت دولت بررسی و آیین نامه رتبه بندی نهایی می شود.


قانون رتبه بندی معلمان به اجرا نزدیک شد

صادق ستاری فرد، معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پیامی در شبکه‌های اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت قانون رتبه بندی معلمان نوشت: احکام اعضای هیئت‌های ممیزه برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان از سوی وزیر صادر و تمهیدات اجرای رتبه‌بندی توسط مرکز نیروی انسانی وزارت فراهم شد.

ستاری فرد پیش از این در ۱۸ خرداد ماه در پیام دیگری اعلام کرده بود که آئین نامه رتبه بندی در هیئت وزیران تصویب شده و قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان برای اجرا از تیر ماه منعقد شده است.

با طولانی شدن روند بررسی و تصویب آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، ابهامات و اخبار متفاوتی از نتایج بررسی این آیین نامه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که از جمله آنها می‌توان به برگزاری آزمون برای تعیین رتبه معلمان در طرح رتبه‌بندی اشاره کرد.


معیار رتبه بندی معلمان تغییر کرد؟

(۱۴۰۱/۳/۱۷)  با طولانی شدن روند بررسی و تصویب آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، ابهامات و اخبار متفاوتی از نتایج بررسی این آیین نامه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که از جمله آنها می‌توان به برگزاری آزمون برای تعیین رتبه معلمان در طرح رتبه‌بندی اشاره کرد.

حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی، امروز در حاشیه گردهمایی دو روزه معاونان سوادآموزی آموزش و پرورش استان‌های کشور به این ابهامات پاسخ داده و در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر اینکه قرار است طبق موارد مطرح شده در کمیسیون دولت، آزمونی از معلمان برای رتبه‌بندی گرفته شود، معیارهای آن چیست؟ گفت: آیا در کمیسیون دولت مطرح شده؟ الان اجرا می‌شود؟. هر زمان که آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی در دولت مصوب شد و بیرون آمد درباره اجزایش می‌توان صحبت کرد. مادامی که هنوز هیچ بندی از آن تثبیت نشده، نمی‌توان اظهار نظر کرد.

کیفیت احراز رتبه‌ بندی معلمان بسیار مهم است

معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی درباره این سوال که گفته شده ارزیابی قرار است توسط ارزیابان سازمان امور اداری و استخدامی انجام شود، آیا درست است؟ عنوان کرد: آیا ما اینقدر ارزیاب داریم؟ فضای مجازی نباید معیار قضاوت من و شما باشد. تکذیب می‌کنم. کیفیت احراز رتبه‌های رتبه‌بندی بسیار مهم است و قانونگذار هم تاکید و تصریح کرده است که کیفیت آن همین آیین نامه می‌شود که باید اجازه دهید نهایی شود. پس از آن مفصل با رسانه‌ها صحبت خواهیم کرد.

دلیل طولانی شدن بررسی طرح رتبه بندی معلمان چیست؟

عرب اسدی درباره علت طولانی شدن بررسی و تصویب رتبه‌بندی نیز گفت: بسیار مهم است که اینقدر طول کشیده. برخی فکر می‌کنند مسئله ما فقط بودجه است، مسئله اصلا بودجه نیست قانوگذار مصوب کرده و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ هم باید پرداخت شود. مهم آن کیفیت است. درباره ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها چنددهه آیین نامه چکش خورده داریم که از لحاظ کیفی می‌شود مشخص کرد فرد در چه رتبه‌ای قرار می‌گیرد، دانشیار می‌شود استاد می‌شود و… حالا قر ار است نسخه آموزش و پرورشی‌اش را داشته باشیم و کار سخت و فنی است که زمان می‌برد و فکر می‌کنم به زودی در هیات دولت تصویب شود؛ البته ما مسئول هیات دولت نیستیم.


ماجرای برگزاری آزمون برای رتبه بندی معلمان چیست؟

(۱۴۰۱/۳/۱۶) رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: برگزاری آزمون برای رتبه‌بندی معلمان خلاف قانون است و از معلمان شاغل هیچ گونه آزمونی نباید گرفته شود. در صورت وجود آزمون در آیین نامه اجرایی قانون، رئیس مجلس می‌تواند با استفاده از اختیاراتش این آیین نامه را لغو کند.

آیین نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان که از ۲۳ اسفند ماه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، با پایان مهلت یک ماهه قانون برای تهیه آن، هنوز تدوین نشده است.

وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس ششم خرداد ماه از تعلل در تدوین و ویرایش چند باره آیین نامه اجرایی این قانون انتقاد کرد و گفت «مشخص نیست چرا بدون حضور ناظران مجلس این اتفاق میفتد.»

او علت این تعلل را کارشکنی برخی افراد در بدنه دولت دانست. رئیس کمیسیون آموزش همچنین گفت که تأخیر در رتبه‌بندی «نومعلمان» خلاف متن قانون نظام رتبه‌بندی معلمان است.


آخرین مهلت به دولت برای تصویب رتبه بندی معلمان

(۱۴۰۱/۳/۱۲) صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت فرآیند تصویب آیین‌نامه رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: دولت تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مهلت دارد که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را تصویب کند و وزارتخانه به جد پیگیر است تا این آیین‌نامه در مهلت قانونی و طبق مواد و چارچوبی که قانون تعیین کرده است، تنظیم و ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: درخواست داریم مفاد آیین‌نامه منطبق با قانون باشد و تکلیف مالایطاقی درباره نحوه اجرای قانون نظام رتبه‌بندی به آموزش و پرورش محول نشود.

ستاری‌فرد افزود: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیأت تطبیق مصوبات مجلس می‌تواند نسبت به لغو مصوبه دولت اگر خلاف متن و روح قانون باشد، اقدام کند لذا همه تقاضای ما این است که آیین نامه در خدمت قانون باشد و از مفاد و روح قانون عدول نکند.

وی با بیان اینکه قانون رتبه بندی معلمان به دنبال افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، رضایتمندی شغلی معلمان و اصلاح نظام عادلانه پرداخت بر اساس شایستگی‌هاست، اظهار امیدواری کرد که در هفته جاری، آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در هیأت دولت بررسی و تصویب شود.

وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از زبان نوری

همچنین چندی پیش نوری، وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گفته بود: طرح رتبه‌بندی معلمان هنوز وقت دارد و از ۳۱ شهریور آغاز شده است و دولت و مجلس برای اجرای این طرح همگام هستند و این اطمینان خاطر را به معلمان می‌دهیم که طرح به خوبی اجرا خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت پای کار است و اتفاقات خوبی در این حوزه روی داده است، افزود: با همت دولت و مجلس و همراهی شورای نگهبان طرح رتبه‌بندی معلمان به خوبی درحال اجراست به نحوی که در حکم اول این طرح ابتدا پنج هزار میلیارد تومان بود که درحال‌حاضر به ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱.۵ سال رسیده است.

آیین‌ نامه اجرایی رتبه‌ بندی معلمان در مراحل پایانی است

سخنگوی دولت نیز گفته است: تدوین این آیین‌نامه کار زیادی برده است. آیین نامه اجرایی در مراحل پایانی است و امیدواریم هرچه سریع‌تر متن نهایی و تقدیم صحن دولت شود.


جدیدترین وضعیت طرح رتبه بندی معلمان

(۱۴۰۱/۳/۱۲) وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رفع مشکلات بیمه و رفاهیات نیروی آموزش و پرورش در دست پیگیری و اقدام است، اظهارکرد: در بودجه امسال قدرت مانور ما بیشتر شده هرچند نتوانستیم به واسطه افزایش و پرداخت حقوق‌ها، سرانه را پرداخت کنیم، در حالیکه سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان سرانه پرداخت کردیم.

وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان
نوری همچنین درباره اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان هنوز وقت دارد و از ۳۱ شهریور آغاز شده است و دولت و مجلس برای اجرای این طرح همگام هستند و این اطمینان خاطر را به معلمان می‌دهیم که طرح به خوبی اجرا خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت پای کار است و اتفاقات خوبی در این حوزه روی داده است، افزود: با همت دولت و مجلس و همراهی شورای نگهبان طرح رتبه‌بندی معلمان به خوبی درحال اجراست به نحوی که در حکم اول این طرح ابتدا پنج هزار میلیارد تومان بود که درحال‌حاضر به ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱.۵ سال رسیده است.

نوری همچنین به توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: در ساخت‌وسازها از محل سفرهای استانی دولت ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه‌ای که داشتیم به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و در بخش خیرین نیز اعتباراتی خوبی گذاشتیم که نوید موفقیت‌ها و انجام کارهای بزرگی را در این حوزه می‌دهد.

به گفته وی، روند سریع مهاجرت، رشد جمعیت، فرسودگی مدارس و دیگر موارد اجازه نمی‌دهد به درستی به ساخت‌وساز و بهسازی فضاهای آموزشی بپردازیم هرچند در ۶ ماه گدشته پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش در سفر دولت ۲ برابر شده و باید روش‌های دیگری نیز برای این موضوع طراحی شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فضای فیزیکی هنرستان‌های کشور حدود پنج هزار و ۷۰۰ هکتار است که تنها از یک‌هزار هکتار آن استفاده می‌شود و این فضا باید برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها درنظر گرفته شود و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه برای مهارت آ»وزی دانش آموزان استقبال می‌کنیم.


چرا طرح رتبه بندی معلمان در هیات دولت معطل مانده است؟

(۱۴۰۱/۳/۱۰) روز گذشته نشستی در شورای‌عالی آموزش و پرورش برگزار شد. در این نشست نمایندگان معلمان عضو شورا نقدهایی را نسبت به وضعیت آموزش و پرورش کشور ارائه کردند.

جواد نوبختی از معلمان استان آذربایجان‌شرقی و عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اینکه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش تا به امروز یک برنامه راهبردی ارائه نکرده است، اظهار کرد: درباره تجمعات معلمان به وزیر آموزش و پرورش هشدار داده و حتی گفته بودیم وضعیت بدتر خواهد شد، چون آیین‌نامه رتبه‌بندی بدون دخالت شورای‌عالی آموزش و پرورش تدوین شده و کپی شده از دانشگاه است و تا کنون ۲۸ بار ویرایش داشته است.

رتبه بندی معلمان در هیات دولت معطل مانده است
وی افزود: عباس نجار رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه کپی شده رتبه‌بندی معلمان را به شورای‌عالی تحویل داد و به اعتراضات توجهی نکرد، نتیجه این شد که آیین‌نامه به دولت رفته و همچنان در هیات دولت معطل مانده است.

نوبختی درباره سند تحول بنیادین گفت: این سند باید هر ۵ سال بازنگری می‌شد اما هنوز هم اجرا نشده چون به خوبی متولد نشد و بودجه کافی برای اجرای آن تعیین نشد. دستگاه‌های مختلف باید در کنار آموزش و پرورش باشند تا سند تحول اجرا شود اما بنده به عنوان معلم با ۳۲ سال خدمت هیچ کدام از راهکارهای سند تحول را نمی‌شناسم.

مریم رنگ‌آمیز طوسی مدیر مدرسه از استان خراسان رضوی و عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش در این نشست درباره تغییرات رتبه‌بندی معلمان گفت: خواسته فرهنگیان در ابتدای کار اعلام شد، آنها می‌خواستند حقوقشان همانند سایر کارکنان دولت باشد یعنی ابتدا معیشت معلمان تأمین شود و بعد کیفیت آموزشی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: خواسته فرهنگیان افزایش حقوق است چون نسبت به سایر کارکنان دولت حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند، این خواسته با این روش رتبه‌بندی محقق نمی‌شود.

طوسی ادامه داد: فرهنگیان می‌گویند اختلاف حقوق آنها با اساتید دانشگاه ۲۰ درصد باشد اما این موضوع در رتبه‌بندی محقق نشد و به علت بودجه اندکی که به آن اختصاص داده‌اند، می‌خواهند همه فرهنگیان را در رتبه یک قرار دهند.


شرایط جدید احراز رتبه‌های پنجگانه رتبه بندی معلمان

(۱۴۰۱/۳/۰۹) منابع آگاه می‌گویندکه در دیدار اخیر عوامل اجرایی قانون رتبه بندی در وزارت آموزش و پرورش با یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، ضمن اتمام حجت دستور داد که تمام اقدامات لازم برای اجرای این قانون و صدور احکام رتبه بندی حداکثر تا پایان خرداد، انجام شود. شرایط احراز رتبه‌های ۱ تا ۵ رتبه بندی معلمان را به قرار زیر است:

رتبه‌های پنجگانه، این رتبه‌ها جدای از رتبه بندی معلمان هستند.

رتبه ۱ رتبه بندی معلمان

  • دارای ۲سال سابقه تجربی:
  • تجربه مرتبط: ۲سال
  • دوره ضمن خدمت: ۱۲۰ساعت
  • حداقل میانگین ارزشیابی ۲سال منتهی به رتبه: ۷۵%
  • حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۷۰%
  • حداقل امتیازات صلاحیت‌های معلمی: ۶۰%
  • حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۵۰%

در کسب رتبه ۱، تجربه غیر مرتبط (تعجیل خدمت در مناطق کمتر توسعه یافته، تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، دوره مهارت آموزی پیمانی ماده ۲۸ و سربازی و … تاثیر ندارد..

رتبه ۲ رتبه بندی معلمان

  • دارای ۶سال سابقه تجربی:
  • تجربه مرتبط: ۴سال
  • تجربه غیر مرتبط: ۲سال
  • حداقل ۴سال سنوات تجربی (جایگزین ۴ سال توقف شده است)
  • دوره ضمن خدمت بین دو رتبه: ۱۸۰ساعت
  • حداقل میانگین ارزشیابی بین دو رتبه: ۸۰%
  • حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۷۵%
  • حداقل امتیازات صلاحیت‌های معلمی: ۶۵%
  • حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۵۵%

دانشجو معلمان که بعد از ۹۵/۰۷/۰۱ استخدام قطعی شده اند، چهار سال بعد استخدام قطعی یعنی در سال ۹۹ مشمول رتبه ۲ می‌شوند.

رتبه ۳ رتبه بندی معلمان

  • دارای ۱۲ سال سابقه تجربی:
  • تجربه مرتبط (یک دوم): —> ۶سال
  • تجربه غیر مرتبط: —> ۶سال
  • حداقل ۳سال توقف در رتبه ۲ یا پایه
  • دوره ضمن خدمت بین دو رتبه: ۱۵۰ساعت
  • حداقل میانگین ارزشیابی بین دو رتبه: ۸۵%
  • حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۸۰%
  • حداقل امتیازات صلاحیت‌های معلمی: ۷۰%
  • حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۶۵%

رتبه ۴ رتبه بندی معلمان

  • دارای ۱۸سال سابقه تجربی:
  • تجربه مرتبط (یک دوم): —> ۹سال
  • تجربه غیر مرتبط: —> ۹سال
  • حداقل ۳سال توقف در رتبه ۳ یا ارشد
  • دوره ضمن خدمت بین دو رتبه: ۱۲۰ساعت
  • حداقل میانگین ارزشیابی بین دو رتبه: ۹۰%
  • حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۸۵%
  • حداقل امتیازات صلاحیت‌های معلمی: ۷۵%
  • حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۷۰%

رتبه ۵ رتبه بندی معلمان

  • دارای ۲۴ سال سابقه تجربی:
  • تجربه مرتبط (یک دوم): —> ۱۲سال
  • تجربه غیر مرتبط: —> ۱۲سال
  • حداقل ۳سال توقف در رتبه ۴ یا خبره
  • دوره ضمن خدمت بین دو رتبه: ۱۰۰ساعت
  • حداقل میانگین ارزشیابی بین دو رتبه: ۹۰%
  • حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۸۰%
  • حداقل امتیازات صلاحیت‌های معلمی: ۸۵%
  • حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۸۰%

تجربه مرتبط

سابقه تدریس (مدیریت ومعاونت) تمام وقت

تجربه غیرمرتبط

تعجیل (خدمت در مناطق کمترتوسعه یافته)

سوابق خدمت غیررسمی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی، دوره مهارت آموزی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان سربازی و…


زمان اعمال رتبه بندی معلمان در فیش حقوقی اعلام شد

(۱۴۰۱/۲/۳۰) وزیر آموزش و پرورش از طرح رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: ‌رتبه‌بندی معلمان از اول شهریور در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش گفت: اولین اقدام دولت مبارزه جدی با ویروس کرونا بود که البته این مهم را از دو جهت کاهش مرگ و میر و ساخت واکسن پیگیری کردیم و این مهم برگه زرین تاریخ انقلاب بود.

او اظهار کرد: عدالت محوری یکی دیگر از اقدامات دولت بود دولت سیزدهم بود که برجسته‌ترین این عدالت حضور در میان مردم و سخن با توده‌های مختلف مردم در نقاط مختلف کشور بود

نوری گفت: شفافیت یکی دیگر از کارهای مهم دولت بود که اکنون به راحتی برای هر مجوزی بدون کوچکترین مشکلی می‌توان اقدام کرد

او بیان کرد: رتبه بندی معلمان دیگر کار مهم دولت بود که ۱۰ سال در بوروکراسی اداری معطل مانده بود که این مهم الان تصویب شده و قطعا در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد اجرای آن خواهیم بود و از اول شهریور ماه نیز در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رسانه‌های ضد انقلاب طی ماه‌های گذشته بیشترین حجم خبری خود را به مسئله رتبه‌بندی معلمان آن هم به دروغ اختصاص دادند که خوشبختانه جامعه فرهنگیان کشور پاسخی به این دروغ‌پراکنی‌ها نشان ندادند.

فرهنگیان در ماه‌های آینده منتظر خبرهای خوب باشند

او اظهار کرد: اعمال رتبه‌بندی معلمان شروع شده و در ماه‌های آینده نیز فرهنگیان کشور خبرهای بسیار خوبی در حوزه بیمه و دیگر مسائل خواهند شنید.

نوری افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای در این دولت به کلیه مدارس کشور اختصاص داده شده که به نوبه خود یک انقلاب مهم در این حوزه است که بودجه احداث آن‌ها نیز اختصاص پیدا کرده است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 10, میانگین امتیاز: 4,40 از 5)
Loading...