سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

اجرای رتبه‌ بندی معلمان بازنشسته تا شهریورماه

اعمال رتبه‌بندی برای ۱۹۴ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تا قبل از شهریور، رتبه‌بندی معلمان بازنشسته به سرانجام می‌رسد.

مجتبی هاشمی؛ مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره صدور احکام رتبه‌بندی معلمان بازنشسته اظهار کرد: رتبه افراد بازنشسته همانند معلمان شاغل محاسبه و احکام آنها صادر شده است، تعدادی از معلمان بازنشسته نسبت به رتبه تعیین شده اعتراض داشتند که در مرحله رسیدگی به اعتراضات هستیم و در بررسی اعتراضات رتبه‌بندی، افراد بازنشسته در اولویت هستند.

وی افزود: در حوزه اجرا باید هماهنگی میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بازنشستگی اتفاق بیفتد تا برخی مشکلات قانونی موجود رفع شود، تا جایی که مطلع هستم، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری موضوع است و چند جلسه میان آنها و سازمان بازنشستگی برگزار شده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: مشکل موجود به لحاظ رویه‌های قانونی و محاسبه یک روز بیشتری است که برای بازنشسته‌ها وجود دارد چون طبق قانون تاریخ اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است اما معلمان از اول مهر بازنشسته شدند.

سنوات خدمت و مدرک تحصیلی نهایتاً ۱۴۰ امتیاز دارد

به گفته هاشمی، در قانون رتبه‌بندی معلمان ۱۰۰۰ امتیاز مشخص شده است و افراد در ۴ شایستگی عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه سنجیده می‌شوند و هر کدام از شایستگی‌ها حداقل و حداکثر امتیاز دارد. امتیاز سنوات خدمت و مدرک تحصیلی در مجموع ۱۴۰ است یعنی اگر فردی بالاترین سنوات خدمت و مدرک تحصیلی را داشته باشد در نهایت ۱۴۰ امتیاز دریافت می‌کند و باید ۸۶۰ امتیاز باقی مانده را از سایر معیارها کسب کند.

صدور احکام بازنشستگان ۱۴۰۱ تا چند هفته آینده

رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش نیز اخیراً گفته است: صدور احکام بازنشستگان ۱۴۰۱ با اِعمال پاداش و رتبه‌بندی تا چند هفته آینده به اتمام می‌رسد، این کار به حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که تامین شد.

با این حال نعمت‌الله ترکی؛ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره رتبه‌بندی معلمان بازنشسته گفت: طبق قانون، رتبه بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرا شد و ۶۴۱ هزار نفر از معلمان شاغل مشمول رتبه‌بندی شدند و اگر فردی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بازنشسته شد نیز مشمول رتبه‌بندی است.

وی افزود: منابع مالی برای اجرای رتبه‌بندی ۶۴۱ هزار نفر از معلمان شاغل باید تأمین می‌شد اما طبق اطلاعی که ما داریم، آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ رتبه‌بندی را به صورت علی الحساب پرداخت کرده یا اگر به صورت کامل پرداخت شده باشد، کسورات را به حساب صندوق بازنشستگی واریز نکرده‌اند، در یک ماه گذشته جلساتی را با وزارت آموزش و پرورش و سازمان و بودجه برگزار کردیم.

بازنشستگی ۸۰ هزار نفر در مهرماه

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری  بیان کرد: ۶۳ هزار نفر تعداد معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ است همچنین ۵۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ بازنشسته شدند و اعمال رتبه‌بندی برای آنها نیازمند واریز منابع مالی به حساب صندوق بازنشستگی کشوری است؛ پیش بینی می‌شود مهر ۱۴۰۲ نیز ۸۰ هزار معلم بازنشسته شوند.

ترکی گفت: براساس محاسباتی که انجام دادیم برای رتبه‌بندی۶۴۱ هزار نفر از معلمان شاغل ۵هزار میلیارد تومان مطالبه از آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه داریم البته در اینباره اختلاف حسابی وجود دارد و سازمان برنامه می‌گوید این رقم را پرداخت کرده است و اختلاف حساب با آموزش و پرورش تا هفته آینده نهایی و تکلیف روشن خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای ۶۳ هزار معلم بازنشسته سال ۱۴۰۰، ۵۱ هزار بازنشسته سال ۱۴۰۱ و ۸۰ هزار بازنشسته سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیاز است و سازمان برنامه و بودجه تعهد داده است تا دو ماه آینده کل مبلغ را وصول کند تا بتوانیم تا قبل از شهریور، رتبه‌بندی معلمان بازنشسته را به طور کامل اجرا کنیم.


(۱۴۰۱/۱۱/۲۳) کارگروه اجرایی رتبه‌بندی معلمان وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که صدور احکام رتبه‌بندی بازنشستگان مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان از امروز، یکشنبه، ۲۳ بهمن اجرا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، کارگروه اجرایی رتبه‌بندی معلمان وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که صدور احکام رتبه‌بندی بازنشستگان مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان از امروز، یکشنبه، ۲۳ بهمن اجرا می‌شود.

در اطلاعیه مذکور خطاب به رؤسای هیئت ممیزه رتبه‌بندی معلمان استان‌ها قید شده است که «حسب برنامه‌ریزی انجام شده در هیئت ممیزه مرکزی، صدور احکام رتبه‌بندی همکاران بازنشسته مشمول طرح رتبه بندی معلمان از تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ اجرا می‌شود. مقتضی است مسئولین میز کار رتبه‌بندی استان و مناطق نسبت به تمهید مقدمات، برنامه‌ریزی و اجرای مناسب، فرایند صدور احکام بازنشستگان در ادارات کل استان‌ها و مناطق تابعه اقدام کنند.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «بدیهی است احکام شاغلان نیز بلافاصله پس از طی مراحل اجرایی صادر خواهد شد. شایسته است هماهنگی و آمادگی عوامل اجرایی صدور احکام در سطح استان و مناطق در هفته جاری به‌صورت تمام وقت مورد نظر قرار گیرد.»

بازنشستگان مشمول رتبه‌بندی چه کسانی هستند؟

مرکز منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای که مهرماه سال جاری ابلاغ کرده بود درباره نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی و اعمال مزایای رتبه‌بندی برای بازنشستگان به نکاتی اشاره کرده است که در ذیل می‌آید:

-به استناد ماده ۷۸ قانون استخدام کشوری، میزان حقوق بازنشستگی عبارت است از؛ میانگین حقوق و مزایای مشمول کسور دو سال آخر خدمت مستخدم که به ازای هرسال خدمت مازاد بر ۳۰ سال نیز ۲.۵ درصد به حقوق بازنشستگی افزوده می‌شود. لذا به‌منظور بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب همکاران و بهره‌مندی کامل از مزایای رتبه‌بندی در حقوق بازنشستگی، استمرار خدمت کارکنان صرفاً در واحدهای آموزشی و در پست‌های آموزشی حسب تشخیص و موافقت در کمیته راهبری توسعه مدیریت استان و با در نظر گرفتن شاخص‌ها و ضوابط متعددی از جمله نیاز و ضرورت استان، کارایی، عملکرد و توانایی فرد، عدم وجود مازاد نیرو در رشته شغلی موردنظر و … بلامانع است.

افرادی که از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ (اجرای قانون رتبه‌بندی) به بعد به‌افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند، از مزایای رتبه‌بندی متناسب با رتبه اکتسابی برخوردار و احکام بازنشستگی آنان برابر مقررات اصلاح خواهد شد.


(۵ /۱۴۰۱/۷) استمرار خدمت و بهره‌مندی کامل از مزایای رتبه‌بندی معلمان صرفاً برای کارکنان آموزشی البته با در نظر گرفتن شاخص‌هایی امکان‌پذیر است. بخشنامه بازنشستگی کارمندان با درخواست شخصی توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

در این بخشنامه ذکر شده است:

طبق قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کارمند خود را با حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و ۳۵ سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بعد از ۳۰ سال بازنشسته کنند، بنابراین موارد زیر ابلاغ می‌شود؛

  1. به‌استناد ماده ۷۸ قانون استخدام کشوری، میزان حقوق بازنشستگی عبارت است از میانگین حقوق و مزایای مشمول کسور دو سال آخر خدمت مستخدم و به‌ازای هر سال خدمت مازاد بر ۳۰ سال ۲.۵ درصد به حقوق بازنشستگی افزوده می‌شود لذا به‌منظور بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب همکاران و بهره‌مندی کامل از مزایای رتبه بندی معلمان در حقوق بازنشستگی استمرار خدمت کارکنان صرفاً در واحدهای آموزشی و در پست‌های آموزشی حسب تشخیص و موافقت در کمیته راهبری توسعه مدیریت استان و با در نظر گرفتن شاخص‌ها و ضوابط متعددی از جمله نیاز و ضرورت استان، کارایی، عملکرد و توانایی فرد، عدم وجود مازاد نیرو در رشته شغل موردنظر و… بلامانع است.

رتبه بندی فرهنگیان بازنشسته در سال ۱۴۰۰

  1. افرادی که از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ (اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان) به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند از مزایای رتبه بندی معلمان متناسب با رتبه اکتسابی برخوردار می‌شوند و احکام بازنشستگی آنها برابر مقررات اصلاح خواهد شد.

به‌استناد بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور، استمرار خدمت کارمندان شاغل در مشاغل اداری دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر در مشاغل تخصصی و غیرتخصصی با ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی و با هر سنی و نیز دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر با ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی در صورت تقاضای فرد و ۳۵ سال سابقه خدمت دولتی و با هر سنی کمافی‌السابق امکان‌پذیر نیست.


وزیر آموزش و پرورش ایران توضیحاتی را درباره رتبه بندی فرهنگیان بازنشسته ارائه داد.

به گزارش تصویر زندگی ، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره این که آیا فرهنگیان در آستانه بازنشستگی مشمول طرح رتبه بندی معلمان می شوند؟ گفت: معمولا میانگین دو سال آخر حقوق و مزایا برای حقوق بازنشستگی محاسبه می شود.

وی افزود: چون رتبه بندی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است به طور طبیعی اگر بخواهند تا امسال بازنشسته شوند همان ابتدای مهر ماه خواهد بود و این که تا یکسال دیگر می‌توانند از این شرایط بهره مند شوند، یعنی اگر می خواهند بایستند یکسال دیگر از این میانگین بهتر استفاده می‌کنند.

شرایط استفاده معلمان بازنشسته از رتبه‌بندی

 وزیر آموزش و پرورش گفت: بازنشسته‌ها می‌توانند پس از دو سال از قانون رتبه‌بندی استفاده کنند.

یوسف نوری در خصوص وضعیت رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی یکی از مهم‌ترین اقدامات سند تحول بنیادین بود و در حال اجرا شدن است.

وی با اشاره به این که همکاران آموزش‌وپرورش در سایت رتبه‌بندی ثبت‌نام کرده و در حال بررسی هستند، گفت: رتبه‌بندی کیفیت آموزش و صلاحیت حرفه‌ای معلمان را ارتقا می‌دهد.

نوری افزود: بخشی از پرداختی رتبه‌بندی از ۳۶ شهریور ۱۴۰۰ تا ۹ ماه واریز شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: حقوق بازنشسته‌ها بر اساس میانگین دو سال آخر حقوق و مزایایشان تعیین می‌شود و به طور طبیعی اکثر همکاران مهرماه بازنشسته می‌شوند.

نوری با اشاره به این که از تاریخ فوق تا کنون یک سالِ حقوق و مزایای بازنشسته‌ها محاسبه می‌شود، در خصوص پیشنهاد عده‌ای به این قشر که فعلاً دست نگه دارند تا بتوانند از حقوق و مزایای دو سال استفاده کنند، گفت: بازنشسته‌ها می‌توانند پس از دو سال، از این قانون استفاده کنند.

 

از این لینک دنبال کنید » آخرین اخبار رتبه بندی معلمان

چه خبر از رتبه بندی فرهنگیان مهرآفرین

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با طرح مهرآفرینان گفت: حدود ۶۵ هزار نفر از معلمان ما هستند که حدودا سال ۸۹ به بعد وارد آموزش و پرورش شده اند. او گفت: البته این افراد در کل دستگاه‌های کشور ۳۵۰ هزار نفر هستند که بیش از ۶۰ هزار نفر آن‌ها مربوط به آموزش و پرورش هستند.

لاشکی گفت: هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این آزمون برای تمامی معلمان درگیر این طرح اکنون به سرعت در حال انجام است و به محض انجام این کار مشکلات رتبه بندی معلمان مهرآفرین نیز حل خواهد شد و رتبه بندی شامل این طرح نیز خواهد شد.

قانون رتبه بندی معلمان سلیقه ای اجرا می شود

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: متاسفانه امروز قانون رتبه بندی معلمان سلیقه ای اجرا می شود، بیش از هشتاد هزار معلم در قانون معلمان طرح مهرآفرین، معلمان در حال اشتغال و معلمان مامور استثناء شده اند و آن ها را از این قانون محروم کرده اند.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس تاکید کرد: چرا باید در این شرایط سخت اقتصادی بخشی از معلمان استثناء بشوند؟ مگر این تورم روی آن ها تاثیر نمی گذارد؟ مگر آن ها معلمان خارج از کشور هستند. از هیات رئیسه مجلس درخواست دارم این مشکل را حل کند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 38, میانگین امتیاز: 3,55 از 5)
Loading...