سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه کیک اسفنجی

کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی

آماده سازی: ۱ ساعت
مدت انتظار: ۱ ساعت
مجموعاً: ۲ ساعت
مواد اولیه برای ۱۰ نفر :

آب نصف پیمانه (جوش)

وانیل ۱چهارم قاشق چایخوری

بیکینگ پودر ۱قاشق چایخوری سر صاف

نمک ۱چهارم قاشق چایخوری

تخم مرغ  ۶عدد (خنک)

پودر قند۲پیمانه سرخالی

آرد ۲پیمانه

طرز تهیه:

ابتدا فر را روشن کنید تا موقع پخت کیک شما کاملا داغ شده باشد و البته بهتر است ظرف کوچکی آب هم داخل فر قرار دهید.آرد و نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و ۴بار الک کنید تا هوا بخورند و سبک شوند.تخم مرغ ها را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شوند .سپس سفیده و زرده آنها را جدا کنید.سفیده ها را با همزن برقی و ترجیحا دور متوسط خوب میزنیم تا سفید و سفت شوند و سپس نصف پودر قند را به آن اضافه میکنیم و باز هم آن را میزنیم تا کاملا فرم بگیرد و با وارونه کردن ظرف از آن نریزد.سپس آن را داخل یخچال قرار میدهیم.در ظرفی جداگانه زرده ها و وانیل و بقیه پودر قند را با هم مخلوط کرده و کمی با همزن میزنیم و آب را که کاملا جوش است به آن اضافه میکنیم و خیلی سریع میزنیم که زرده سفت نشود.همزن باید روی دور تند باشد .به سرعت پس از اضافه کردن آب مواد را بزنید که خراب نشوند.مواد را آنقدر بزنید تا کشدار شوند و از حالت روان بودن خارج شوند.
حالا سفیده را از یخچال خارج کرده و مواد را به آرامی از کنار به آن اضافه کرده و با لیسک یا کفگیر به صورت دورانی مخلوط میکنیم تا پف مواد نخوابد.بعد مخلوط آرد را کم کم و با دقت به مواد اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم تا یکدست شوند مواد را به گونه ای هم بزنید که تقریبا روی هم تا شوند نه اینکه مثل آش هم بزنید! آرام و دورانی روی هم تا کنید.سپس قالب را چرب میکنیم و یا کاغذ روغنی می اندازیم و مواد را به گونه ای در قالب بریزید که ۲سوم قالب شما خالی باشد و به عبارتی مواد فقط ۱سوم قالب را بگیرند.حالا آن را داخل فر با دمای حدود ۱۸۰ قرار میدهیم و کیک را حدود ۵۰دقیه میپزیم و با خلال دندان تست میکنیم که پخته یا نه!کیک پخته به خلال نمیچسبد.وقتی پخت از فر خارج کرده و وقتی خنک شد آن را با کمک بشقاب یا سینی برمیگردانیم و کاغذ روغنی را جدا کرده و آن را داخل یخچال میگذاریم تا سرد شود.

نکات:

۱)اگه خواستید کیک اسفنجی کاکائویی درست کنید، پودر کاکائو را به زرده اضافه کنید و با آرد مخلوط نکنید.
۲)اگر دوست دارید کیک اسفنجی خوش طعم با کیفیت و ماندگاری بالا داشته باشید سعی کنید تا آنجایی که میتوانید از میزان بیکینگ پودر کم کنید و کمبودش را با اضافه کردن تخم مرغ به مواد اولیه جبران کنید.
۳) برای کیک شیفون و اسفنجی، فر را در دمایی تنظیم کنید که همیشه برای کیک ساده ی خانگی تنظیم می کنید و یا برای بیسکوئیت : دمای فر یک مقدار پائین تر از زمانی که کیک ساده می پزید.
۴)این مواد برای قالب شماره ۲۵مناسب است.
۵)می تونیم کف قالب رو با روغن مایع کم چرب کنیم و کاغذ روغنی بذاریم که بچسبه بهش و مایه کیک خوب و یه دست پخته بشه . دیواره ها رو مطلقا بیشتر از همون ۱ سانت چرب نکنین که مانع پف خوب کیک میشه .
۶)یک نکته بسیار مهم در تهیه کیک اسفنجی نوع آرد است به هیچ وجه از آرد نانوایی استفاده نکنید و آرد شیرینی پزی یا سفید بسیار مرغوب تهیه کنید شما هرچه زحمت بکشید اگر آردتان بد باشد کیک خراب میشود.!!!

 

فود سوران

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 26, میانگین امتیاز: 3,85 از 5)
Loading...