سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

خواص گیلاس و آلبالو در پیشگیری و درمان بیماریها

خواص گیلاس و آلبالو در پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری‌های التهابی و بیماری آلزایمر اثبات شده است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که آلبالو باعث حذف چربی اضافی بدن و افزایش ملاتونین شده و باعث ایجاد یک چرخه‌ی خواب سالم می‌شود.

خواص گیلاس و آلبالو

 

آشنایی با برخی خواص گیلاس و آلبالو

گیلاس از میوه‌های بسیار خوش‌طعم تابستان‌ است که مواد مغذی فراوانی دارد و یک فنجان آن حاوی ۹۰ کالری است که در سلامتی بدن و حتی طول عمر انسان بسیار موثر است.بنابر نظر متخصصان تغذیه،گیلاس سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ و فیبر است و در پیشگیری از سرطان و تقویت حافظه به افراد مسن کمک می‌کند. در ادامه‌ با خواص گیلاس و آلبالو به‌طور کامل آشنا می‌‌شوید.

 

کمک به کاهش وزن 

گیلاس و آلبالو مواد مغذی زیاد و کالری پایین دارند. بنابراین برای افرادی که رژیم غذایی دارند مفید است.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی پزشکی غذایی (Journal of Medical Food) منتشر شد، موش‌هایی که به مدت ۹۰ روز پودر گیلاس و آلبالو را در ترکیب با یک رژیم غذایی پر چرب دریافت کردند، به اندازه‌ی موش‌هایی که پودر گیلاس و آلبالو دریافت نکرده بودند وزن اضافه نکردند و چربی در بدن‌شان تشکیل نشد. مصرف گیلاس و آلبالو با کاهش غلظت چربی خون، درصد توده‌ی چربی و وزن چربی شکمی مرتبط بودند.

خون موش‌ها سطح تورم بسیار پایین‌تری را نشان داد. التهاب با بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت مرتبط است. با مصرف گیلاس و آلبالو و آب آلبالو، یا یک مکمل آلبالو، التهاب و چربی را که منجر به ناراحتی‌های قلبی و افزایش وزن می‌شود، در خون‌تان کاهش خواهید داد.

 

بهبود ورم مفاصل

از خواص گیلاس و آلبالو ، کاهش حملات نقرس است. این میوه ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی‌ هستند که می‌توانند از مقدار نیترواکسید در بدن بکاهند. ترکیب شیمیایی نیترواکسید باعث ایجاد بیماری‌هایی چون آرتروز و روماتیسم مفصلی می‌شود. همچنین محققان دانشگاه بوستون، به‌مدت یک سال ارتباط بین مصرف گیلاس و خطر عود نقرس را در ۶۳۳ نفر مبتلا، مشاهده و بررسی کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف گیلاس در یک دوره‌ دو روزه می‌تواند از حملات نقرس تا ۳۵‌درصد بکاهد. حتی خطر عود این بیماری با مصرف گیلاس در کنار داروی آلوپورینول تا ۷۵درصد کاهش نشان داد.

 

حفظ سلامت مو

عصاره گیلاس و  آلبالو، ماده‌ای فعال در مکمل‌های دارویی متعدد و ویتامین‌ها هستندکه باعث تقویت مو و مبارزه با مشکلات مو مانند ریزش و موخوره می‌شود.

گیلاس و آلبالو حاوی ویتامین A هستند که به هیدراته شدن پوست سر کمک می‌کنند. این میوه ها، رتینوئیک اسید نیز دارند که می‌تواند سلامت مو را افزایش دهد. ویتامین E و ویتامین C موجود در گیلاس و آلبالو ریشه مو را تقویت کرده و جریان خون در پوست سر را بهبود می‌بخشند.

 

کمک به پایین آوردن قند خون

از خواص گیلاس و آلبالو می‌توان به وجود آنتی‌اکسیدان آنتوسیانین اشاره کرد. در واقع آنتوسیانین رنگ‌سازی طبیعی است که رنگ‌دانه‌های میوه‌ها را تولید می‌کند و برای سلامت بدن،فواید بی‌شماری دارد.در بررسی‌های آزمایشگاهی روی سلول‌های لوزالمعده‌ حیوانات، مشخص شده که آنتوسیانین می‌تواند تولید انسولین را تا ۵۰‌درصد افزایش دهد.البته این آزمایش هنوز روی انسان صورت نگرفته است و محققان توصیه می‌کنند، افراد مبتلا به دیابت از مصرف شربت گیلاس و آلبالو یا گیلاس شکری‌شده، به‌دلیل داشتن شکر اضافه و رنگ‌دانه‌های کمتر پرهیز کنند.

 

بازسازی عضلات ( مصرف قبل از فعالیت)

گیلاس خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند به کاهش درد عضلات کمک کند. با استناد به مطالعات انجام شده توسط دانشگاه سلامت و علم ایالت ارگان، ورزشکارانی که قبل از دویدن یک مسیر طولانی، آب گیلاس نوشیدند در مقایسه با کسانی که این آبمیوه را ننوشیدند با درد کمتری در عضلات روبرو شدند.

 

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

آلبالو درست مانند داروهای تجویزی برای تنظیم چربی و قندخون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک(سوخت‌وسازی) که به سلامت قلب‌ و عروق‌شان کمک می‌کند، مفید است. در بررسی‌هایی که روی فشارخون سیستولیک و همچنین حرکت،تعادل و هماهنگی در اندام‌های موش‌های مستعد سکته‌ قلبی انجام شد، نشان داد که ترکیب آلبالو و داروی اکتوس(Actos) می‌تواند بیماری‌های عدم تعادل و هماهنگی را بهبود ببخشد و از فشار خون بالا بکاهد. از طرفی مواد مغذی موجود در آلبالو و گیلاس ، همچون ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر،برای قلب‌وعروق بسیار مفید هستند.

 

خواص گیلاس و آلبالو

از خواص گیلاس و آلبالو کند کردن روند پیری پوست است

 

پیشگیری از پوسیدگی دندان

حفره‌های دندانی و پوسیدگی دندان به‌دلیل عدم بهداشت دهانی ایجاد‌می‌شوند. ترکیبات موجود در آلبالو، مانع تشکیل پلاک می‌شود که معمولا عامل حفره‌ها و پوسیدگی است. بنابراین، می‌توانید برای کاهش احتمال تجربه پوسیدگی دندان، از خواص آلبالو بهره بگیرید و آلبالو را به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید.

 

بهبود حافظه و عملکرد مغز

آلبالو و گیلاس‌ منبع خوبی از آنتوسیانین هستند و این رنگ‌ساز طبیعی می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد. در تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شد، آنتوسیانین توانست حافظه و مهارت‌های حرکتی موش‌ها را تقویت کند. درضمن فلاونوئید و کاروتنوئیدهای موجود در این میوه‌ها، کارایی مغز و حافظه را بالا می‌برند و مغز را فعال نگه می‌دارند.افرادی که می‌خواهند در کهنسالی، همچنان ذهنی روشن و فعال داشته باشند، بهتر است به‌اندازه‌ کافی آلبالو وگیلاس مصرف کنند.

درضمن ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی این میوه‌ها باعث دور ماندن سیستم عصبی از اختلال‌های مربوط به دوران کهنسالی می‌شود.همچنین در درمان اختلال‌های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، افسردگی، ناامیدی، نگرانی بی‌دلیل و اضطراب مزمن مفیدند.

 

جوان ماندن پوست

دانشمندان دانشگاه ایالتی میشیگان در ایالات متحده آمریکا ادعا کردند که نوشیدن روزانه یک لیوان آب گیلاس می‌تواند فرآیند پیری را کند کند. به گفته آن‌ها  ۱۷ نوع آنتی اکسیدان در گیلاس وجود دارد.

گیلاس، یک خوراکی عالی برای پوست است. آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های متعدد موجود در گیلاس به درخشان شدن و انعظاف‌پذیری بیشتر پوست کمک می‌کنند. محققان دریافتند که گیلاس حدود ۲۰ نوع آنتی اکسیدان دارد. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و سرعت فرآیند پیری را کاهش دهند. آنتی اکسیدان‌های مختلف می‌توانند به درمان آکنه و دیگر اختلالات پوستی کمک کنند. ویتامین A و C موجود در گیلاس به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، با انواع میکروب‌ها و عفونت‌ها مبارزه می‌کنند.

 

کاهش خطر انواع سرطان‌ها

فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین‌های A و C، ترکیبات ضدسرطان بسیار قدرتمندی هستند و به‌طور موثری از رشد سلول‌های سرطان‌زا و افزایش رادیکال‌های آزاد که منجر به تولید سلول‌های سرطانی جدید می‌شوند، پیشگیری می‌کنند.

 

مراقبت از چشم‌ها

آنتی‌اکسیدان‌های آلبالو و گیلاس علاوه‌بر فوایدی که گفته شد نقش مهمی در مراقبت از چشم‌ها دارند. آنها از چشم‌ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد و پیری مانند ازدست‌دادن بینایی، تباهی لکه‌ی زرد در چشم و خشکی چشم مراقبت می‌کنند.

 

خواب خوب شبانه

مصرف یک لیوان آب آلبالو می‌تواند زمان کلی و کیفیت خواب را افزایش دهد. ملاتونین در بدن، مسئول تنظیم ساعت درونی بدن و چرخه‌های خواب-بیداری فرد است. ترکیب ملاتونین و ویژگی‌های ضدالتهاب آلبالو موجب خواب باکیفیت در افراد می‌شود.آب گیلاس هم اثر مفیدی روی خواب فرد می‌گذارد.

همچنین محققان با بررسی عادت خواب ۱۵ بزرگ‌سال که به‌مدت دو هفته، صبح‌ها و شب‌ها، یک فنجان آب گیلاس نوشیدند، متوجه‌ کاهش چشمگیر بی‌خوابی در این افراد شدند.درحقیقت آنها هر بار که شب‌هنگام به رختخواب می‌رفتند، به‌طور متوسط فقط ۱۷ دقیقه‌ بعد به خواب می‌رفته‌اند. آلبالو و گیلاس را می‌توان به‌جای داروهای خواب استفاده کرد.

 

منبع:روزنامه آرمان امروز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 12, میانگین امتیاز: 3,67 از 5)
Loading...