پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

خشکی چشم : علایم، درمان

خشکی چشم

با خشکی چشم چه میشه کرد؟

اشک برای سلامت کلی چشم و دید واضح ضروری است. خشکی چشم در افراد در سنین بالای ۵۰ شایع است. کمبود ترشح اشک در میان زنان به خصوص پس از یائسگی نیز شایع‌تر است.خشکی چشم یک از شایع ترین علت های مراجعه افراد به درمانگاه چشم پزشکی است.

بیماری خشکی چشم که ناشی از تغییر در کیفیت یا کمیت اشک چشم می باشد می تواند افراد را در همه گروه های سنی مبتلا کند اما شیوع آن در افراد مسن تر بیشتر است. به علاوه این بیماری بیشتر زنان را مبتلا می کند.

علائم این بیماری ممکن است از سوزش و خارش خفیف چشم در موقع انجام کارهای چشمی تا ایجاد سوراخ قرنیه در موارد خیلی شدید متغییر باشد.

احساس وجود جسم خارجی، سوزش، خشکی، ترس از نور، در موارد نادری تاری دید، قرمزی چشم، خستگی و سنگینی چشم از علائم شایع این بیماری است که با بالا رفتن سن و پس از سن یائسگی در زنان قابل ملاحظه است.

درمان خشکی چشم بستگی به علت آن دارد. درنتیجه ابتدا باید پزشک تعیین نماید آیا علت زمینه‌ای وجود دارد یا خیر. و در صورت وجود بیماری زمینه‌ای آن بیماری را درمان نماید.

همچنین اگر دارویی که برای درمان بیماری دیگری مصرف می‌شود، باعث خشکی چشم شده باشد، پزشک‌ شما می تواند دارویتان را عوض کند.

اگر لنزهای تماسی باعث خشکی چشم‌های شما شده باشد، چشم‌پزشک تان می تواند استفاده از نوع دیگر لنز را به شما توصیه کند، یا از شما بخواهد ساعت‌های استفاده از لنزتان را کاهش دهید.

چشم‌پزشک برای حل مشکل خشکی چشم ممکن است از عمل بستن منافذ خروجی اشک در گوشه‌های داخلی پلک‌ها که اشک را به درون بینی می‌فرستند، استفاده کنند.

“پلاگ‌های اشکی”(lacrimal plugs) یا “پلاگ‌های پونکتوم”(punctual plug)، وسیله ظریفی است که به طور موقت یا دائمی در منفذ مجرای اشکی قرار داده می‌شود.

در برخی از موارد هم عمل جراحی “کوتری پونکتوم” (سوزاندن منفذ خروجی اشک با کوتر) توصیه می‌شود که به طور دائم منافذ خروجی اشک را می‌بندد.

گرچه قطره‌های چشمی استروئید نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، اما معمولا برای درمان درازمدت توصیه نمی‌شوند.

سایر گزینه‌های درمانی ممکن است شامل پمادها، ژل‌ها و اینسرت‌ها باشد.

اسیدهای چرب اومگا ممکن است به تخفیف علائم خشکی چشم کمک کنند. اسیدهای چرب اومگا در غذاها و مکمل‌ها وجود دارند. همیشه پیش از مصرف مکمل‌های غذایی با دکترتان مشورت کنید.

یک بررسی جدید که در جورنال معتبر Cornea منتشر شده است نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب اومگا علائم خشکی چشم را تسکین می‌دهند. این بررسی در کالج پزشکی بیلور بر روی ۳۸ زن در دوران پس از یائسگی که دچار اختلال کارکرد اشکی در هر دو چشم بودند، انجام شد.

محققین اعلام کردند: “پیش از بررسی، شواهد بالینی چندانی دال بر مفید بودن مکمل‌های غذایی در درمان خشکی چشم در دست نبود. اما یافته‌های این بررسی نشان داد که پس از سه ماه، گروهی از زنان که با مکمل درمان شده بودند، تحریک چشمی کمتری را تجربه کردند، و پیشرفتی به سمت التهاب یا مشکلات قرنیه در آنها مشاهده نشد. در زنان گروه شاهد که دارونما دریافت می‌کند، علائم خشکی چشم در طول این مدت بررسی بدتر شد.

به عنوان یک نکته کلیدی به یاد داشته باشید که رژیم ‌های متعادل می ‌توانند به پیشگیری و بهتر شدن خشکی چشم کمک کند، به طوری که یکی از دلایل اختلال در تولید لایه موسینی اشک را کمبود ویتامین A عبوده و رژیم‌ های غذایی متعادل می ‌توانند تا حد زیادی کمک‌ کننده باشند.

لازم به ذکر است که گرما و سرمای زیاد، جریان هوای تند (کولر و گرم ‌کننده‌ ها)، رطوبت کم هوا، استفاده زیاد از کامپیوتر، تابش مستقیم خورشید و آلودگی هوا می ‌تواند از علل تشدید کننده خشکی چشم محسوب شود.

 

پزشکان بدون مرز

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...