جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

شرایط صدور گذرنامه زیارتی برای زائران اربعین (کربلا و نجف)

صدور گذرنامه زیارتی

سخنگوی پلیس گفت: صدور گذرنامه زیارتی با یک هشتم قیمت و درکمترین زمان ممکن برای ایام محرم و سفر در دستور کار پلیس قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار منتظر المهدی، سخنگوی پلیس اعلام کرد: صدور گذرنامه زیارتی با یک هشتم قیمت و در کمترین زمان ممکن برای ایام محرم و سفر در دستور کار پلیس قرار گرفت مشاهدات عینی و بررسی سوابق سنوات قبل، حکایت از آن دارد که امسال نیز خیل عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در راهپیمایی اربعین حضور چشمگیر داشته باشند.

وی افزود: با رایزنی و مذاکرات به عمل آمده فی‌مابین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق و تفاهم صورت گرفته با پلیس مقرر گردید، گذرنامه زیارتی برای متقاضیان عتبات عالیات صادر شود.

به روز رسانی: اجباری به نصب اپلیکیشن پلیس من نیست. می توانید با ثبت نام در سایت sakha.epolice.ir بعد از ثبت نام از بخش پنل اقدام نمایید.

۱- ثبت نام و ورود به سامانه سخا

ابتدا وارد آدرس sakha.epolice.ir شوید. در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام ننموده اید. نیاز به ثبت نام خواهید داشت.

۲- درخواست صدور گذرنامه زیارتی

مطابق تصویر زیر از منو سمت راست روی خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه کلیک کنید تا زیر منو مربوطه باز شود. روی درخواست صدور گذرنامه زیارتی کلیک کنید.

۳- انتقال به سایت egozar.epolice.ir

مطابق تصویر زیر فرایند درخواست پاسپورت زیارتی را تکمیل نمایید. ظاهراً شرط صدور گذرنامه زیارتی منوط به ثبت نام در سامانه سماح می باشد که متن خبر را در پایین این صفحه می توانید مطالعه کنید.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی

  • این گذرنامه صرفا برای مسافرت زیارتی به کشور عراق قابل استفاده می باشد.
  • افرادی که گذرنامه معتبر داشته باشند امکان دریافت گذرنامه زیارتی ندارند.
  • این گذرنامه فقط برای یک نفر (فردی که با کدملی خود وارد سامانه شده است) صادر می شود و افراد در همه سنین می توانند پس از ثبت نام در سامانه با نام کاربری خود وارد شوند و درخواست گذر زیارتی ثبت نمایند.

مدارک موردنیاز گذرنامه زیارتی

  • تصویر موافقت رسمی همسر برای بانوان دارای همسر.
  • تصویر گواهی فوت یا طلاق نامه برای بانوانی که همسر آنها فوت شده یا طلاق گرفته اند. آن دسته از بانوان متاهل که به دلیل عدم دسترسی به همسر(مفقودالاثر یا غیرقابل دسترس بودن) قادر به اخذ رضایت نمی باشند صرفا با ارائه نامه از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  • تصویر موافقت رسمی ولی یا قیم برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال (متقاضیان زیر ۱۸ سال درصورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخص نشدن قیم یا ولی قهری با ارائه مجوز از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  • درصورتی که در سامانه عکس وجود نداشته باشد بارگذاری عکس رنگی زمینه سفید ۴*۶ (تمام رخ، بدون عینک، بدون کلاه و کروات، از تاریخ گرفتن آن بیش از یک سال سپری نشده باشد، درمورد دوشیزگان بالای شش سال با رعایت کامل حجاب اسلامی)
  • کارکنان شاغل در نیروهای مسلح امکان ثبت درخواست گذرنامه زیارتی به صورت اینترنتی ندارند و باید به مراکز پلیس مهاجرت و گذرنامه شهر خود مراجعه نمایند.
  • به منظور ثبت درخواست صدور گذرنامه زیارتی لازم است اطلاعات آدرس، محل صدور و محل تولد شما در سامانه وجود داشته باشد. درصورتی که اطلاعات محل تولد یا محل صدور وجود ندارد در صفحه اطلاعات فردی آنها را وارد کنید و درصورت عدم وجود آدرس، آدرس خود را در سامانه ثبت نمایید.

اعتبار گذرنامه زیارتی چند سال است؟

اعتبار این گذرنامه‌های زیارتی، مانند دیگر گذرنامه‌ها ۵ سال بوده و صرفاً برای سفر به عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر است، هر چند که رایزنی‌های لازم با طرفِ عراقی، برای استفاده در سایر ایامِ سال نیز در دستور کار قرار دارد.

هزینه صدور گذرنامه زیارتی چقدر است؟

سخنگوی فراجا گفت: هزینه صدور گذرنامه حدود ۵۰ هزار تومان برآورد شده است که در مقایسه با گذرنامه عادی خیلی ارزان‌تر و حدود یک هشتم قیمت است.

زمان تحویل گذرنامه زیارتی چند روز است؟

سردار منتظرالمهدی خاطر نشان کرد: این گذرنامه زیارتی از زمان درخواست تا تحویل بین ۳ تا ۵ روز کاری به دست متقاضیان درب منزل خواهد رسید؛

درخواست گذرنامه زیارتی از طریق اپلیکیشن پلیس من

فرایند ثبت و درخواست گذرنامه زیارتی صرفاً از طریق اپلیکیشن پلیس من انجام می‌شود و برای آن دسته از عزیزانی که امکان استفاده از اپلیکیشن برایشان دشوار است می‌توانند با مراجعه به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها (نه دفاتر پلیس +۱۰) درسراسر کشور درخواست خودشان را ثبت و ارسال کنند.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی برای اتباع خارجی

وی اعلام کرد: اتباع خارجی مقیم ایران باید با مراجعه به دفاتر کفالت در سراسر کشور، درخواست خود را برای صدور مدرک مسافرتیِ زیارت عتبات عالیات ثبت کنند و طبق روال و در اسرع وقت برای آنها نیز مدرک مسافرتی مربوطه صادر و تحویل خواهد شد؛ در این خصوص نیز مرز چذابه برای تردد اتباع بیگانه مقیم ایران در نظر گرفته شده است.

سخنگوی فراجا گفت: پلیس از بهمن ماه سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ هزار گذرنامه برای متقاضیانی که در سال‌های گذشته برگه تردد زیارتی دریافت و موفق نشده بودند گذرنامه دریافت کنند گذرنامه بین المللی صادر و به درب منزل آنها ارسال کرده است.

شرط صدور گذرنامه ویژه اربعین اعلام شد

دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین گفت: گذرنامه ویژه اربعین فقط به افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.
به گزارش مشرق، امسال برای تسهیل سفر اربعین ، اقداماتی در حال انجام است. یکی از برنامه‌هایی که تاکنون پس از مذاکره با طرف عراقی نهایی شده، صدور گذرنامه ویژه اربعین است.

سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: گذرنامه ویژه اربعین به مدت پنج سال اعتبار دارد و تنها برای سفر اربعین صادر می‌شود.

صدور چنین گذرنامه‌ای برای نخستین‌بار بین ایران و عراق اجرایی شده و هدف از این امر، سهولت تردد زائران اربعین است. ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده بود که نام‌نویسی از متقاضیان زیارت اربعین از اول محرم آغاز می‌شود، اما هنوز سازمان حج و زیارت به عنوان متولی نام‌نویسی از متقاضیان، اطلاعیه‌ای منتشر نکرده است. حتی سامانه سماح هم با تغییراتی در اختیار افراد قرار دارد و امکان ثبت‌نام در این سامانه برای اربعین وجود ندارد.

با این وجود، امید کوثری، دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: گذرنامه ویژه اربعین پس از بازگشایی سامانه سماح فقط به افرادی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

سال گذشته با همکاری طرف عراقی، زائران به جای گذرنامه با برگه ویژه اربعین به عراق مشرف شدند و در حماسه اربعین شرکت کردند. امسال این برگه، به گذرنامه ویژه اربعین تبدیل شده که هزینه صدور آن ۵۰ هزار تومان است.

گذرنامه ویژه اربعین فقط در ایام اربعین و البته سفر به عراق اعتبار دارد و افراد امکان سفر به سایر کشورها را با این گذرنامه ندارند. البته ستاد اربعین از زائران خواسته در صورتی که گذرنامه آن‌ها تا زمان تشرف، کم‌تر از ۶ ماه اعتبار دارد، نسبت به تعویض یا تمدید آن اقدام کنند و به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند. اگر هم قصد سفر اربعین با گذرنامه ویژه را دارند، از حالا نسبت به دریافت آن اهتمام داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل برای سفر برنامه‌ریزی کنند.

سال گذشته حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده و به زیارت اربعین مشرف شدند. بر اساس برنامه‌ریزی ستاد اربعین، همه زائران باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و استفاده از برنامه‌هایی که برای اربعین امسال تدارک دیده شده، با ثبت‌نام در سامانه سماح امکان‌پذیر است.

امسال هم پیش‌بینی شده بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کشورمان به زیارت اربعین مشرف شوند. اعزام زائران هم از اول ماه صفر آغاز می‌شود.

اخبار زیر مربوط به سال گذشته می باشد

گذرنامه ویژه اربعین با پنج سال اعتبار صادر می‌شود

(۱۴۰۲/۰۲/۲۸) رئیس ستاد اربعین گفت: گذرنامه ویژه اربعین به مدت پنج سال اعتبار دارد و قرار است با هزینه کمتر و تنها برای سفر اربعین صادر شود.

سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور و رئیس ستاد قرارگاه اربعین پس از نشست مشترک با همتای عراقی خود و در جمع خبرنگاران در تشریح توافقات صورت گرفته گفت: در خصوص اتباع غیر ایرانی کلیاتی مطرح شد. مرزها و محل‌هایی برای ورود زوار هر یک از کشورها مطرح شد اما در مورد اسنادی که لازم داریم؛ تصمیم بر این شد که در جلسات آتی تصمیمات لازم گرفته شود و توافقات نهایی در جلسات آتی مشخص شود. در خصوص اتباع عراقی ساکن ایران هم توافق شد تا کمیته مشترکی میان دو طرف تشکیل شود.

هادی علی الفکیکی مشاور وزیر کشور عراق هم در این جلسه گفت: امروز در ایران حاضر شدیم تا در خصوص مسائل دو طرف و راهپیمایی میلیونی اربعین صحبت کنیم. در خصوص موارد زیادی به تفاهم رسیدیم تا ان شاالله ترافیک روانی را در نزدیکی مرزها شاهد باشیم.

وی با اشاره به تمهیدات لازم برای زیارت اتباع غیر ایرانی مقیم ایران گفت: در خصوص دانشجویان و سایر اتباع صحبت کردیم تا اسناد هویتی این افراد برای سفر اربعین از سوی ایران صادر شود.

الفکیکی در مورد عراقی‌های مقیم ایران هم گفت: دو نوع عراقی مقیم ایران داریم؛ یک دسته از این افراد اسناد هویتی ایرانی در اختیار دارند و دسته دیگر به دلیل ظلم‌های صدام هیچ گونه سندی مبنی بر ایرانی یا عراقی بودن ندارند و به این افراد هم در زمان صدام و هم در زمان حال ظلم می‌شود. با طرف ایرانی صحبت کردیم تا برای همه این افراد اسناد لازم تدارک دیده شود تا با هماهنگی دو سفارت در دو کشور سفر راحتی برای زیارت اربعین داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه از زوار اباعبدالله الحسین تحت هر شرایطی استقبال می‌کنیم گفت: زوار ایرانی بسیار علاقه‌مند راهپیمایی اربعین هستند و خوشبختانه دولت و ملت عراق هم از این راهپیمایی استقبال می‌کنند و هر شرایطی را برای زیارت آسان زوار اباعبدالله الحسین فراهم می‌کنند. طرف ایرانی و عراقی هر دو خواستار این مسئله هستند که بدون مشکل زوار اباعبدالله الحسین زیارت خود را انجام دهند.

میراحمدی در انتها تاکید کرد: گذرنامه ویژه اربعین را امسال خواهیم داشت که به تازگی تمهیدات لازم برای صدور آن صورت گرفته است، این گذرنامه ویژه به مدت پنج سال اعتبار دارد و قرار است با هزینه کمتر و تنها برای سفر اربعین صادر شود.


برگ گذر ویژه اربعین تا پایان ماه صفر اعتبار دارد

(۱۴۰۱/۰۶/۲۲) سخنگوی فراجا گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با طرف عراقی، برگ گذر ویژه اربعین حسینی(ع) تا پایان ماه صفر اعتبار دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار “مهدی حاجیان” با اعلام این خبر، اظهار داشت: با هماهنگی های به عمل آمده با طرف عراقی برگ گذر ویژه اربعین حسینی(ع) تا پایان ماه صفر اعتبار دارد.

وی افزود: زائران عزیزی که قصد دارند بعد از ماه صفر در کشور عراق حضور داشته باشند توصیه می شود گذرنامه رسمی به همراه داشته باشند چرا که گذرنامه ویژه اربعین بعد از پایان ماه صفر قابل پذیرش نیست.

گفتنی است پیش از این تاریخ اعتبار گذر ویژه اربعین تا روز ۲۶ شهریور مصادف با اربعین حسینی اعلام شده بود که با هماهنگی های به عمل آمده با کشور عراق تا آخرین روز ماه صفر تمدید شد.


از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه‌ها زائران اربعین

سردار مهدی حاجیان؛ سخنگوی فراجا از آمادگی ادارات مهاجرت و گذرنامه برای از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: البته متقاضیان باید بدانند که ظرف ۷۲ ساعت گذرنامه به دست آنها می رسد و بنابر همین موضوع باید برنامه‌ریزی کنند.

تسنیم: سخنگوی فراجا گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۶ هزار نفر به کشور بازگشتند و به تدریج موج برگشت زائران در حال افزایش است.

سردار مهدی حاجیان؛ سخنگوی فراجا در خصوص آخرین اقدامات فراجا در خصوص صدور و تمدید گذرنامه اظهار کرد: تا به امروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار گذرنامه جدید و ۵۵۰ هزار گذر ویژه اربعین صادر شده و ۴۱۰ هزار گذرنامه منقضی شده نیز تمدید شده‌اند.

سخنگوی فراجا از آمادگی ادارات مهاجرت و گذرنامه برای از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: البته متقاضیان باید بدانند که ظرف ۷۲ ساعت گذرنامه به دست آنها می رسد و بنابر همین موضوع باید برنامه‌ریزی کنند.


عدم صدور گذرنامه‌ اربعین در پی بسته‌شدن مرز

توقع بر این بود که زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل، امداد و نجات، تغذیه و پذیرایی و مخصوصا آبرسانی را مهیا کنند که شرایط مهیا نشد.
رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین از توقف صدور گذرنامه اربعین تااطلاع ثانوی خبر داد.به گزارش ایسنا، سردار شرفی با اشاره به جلسه بامدادی ستاد مرکزی اربعین در پی بروز مشکلاتی برای زائران، گفت: متاسفانه در ۱۶ شهریور به لحاظ عدم تمهیدات لازم از طرف کشور عراق، تعداد قابل ملاحظه ای از زائران عزیز در مرز خسروی ما دچار مشکلات تنفسی شدند و بعد از این موضوع شب گذشته هم شرایط بدی در مرز مهران داشتیم، هم زائران عزیزی که به سمت عراق رفته بودند و هم زائرانی که در پایانه بودند به دلیل تراکم جمعیت و عدم پذیرش مناسب زائران توسط عراق تعداد قابل توجهی از آنها دچار ناراحتی های تنفسی شدند و شرایط خوبی نبود.

وی بااشاره به جلسه وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین با مقامات عراقی گفت: تعهداتی داده شده اما به مرحله عمل نرسید، توقع بر این بود که زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل، امداد و نجات، تغذیه و پذیرایی و مخصوصا آبرسانی را مهیا کنند که شرایط مهیا نشد.
رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین در ساعت یک بامداد جلسه ای را در مرز مهران به ریاست وزیر کشور و سایر اعضا تشکیل داد، گفت: جمع‌بندی جلسه این شد که ما بخاطر سلامت، امنیت و کرامت زائران خودمان محدودیت‌هایی اعمال و بسته شدن مرزها را منعکس کنیم که این تصمیم عملیاتی شد.

وی درباره تکلیف زائرانی که در پایانه‌ها حضور دارند نیز گفت: به شرط اینکه بتوانیم با طرف عراقی وارد مذاکره شویم و به شرط تامین سلامت و امنیت ، این زائران اهسته به سفر عتبات عالیات می‌روند.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد در محورهای منتهی به مرزهای اربعین از همه زائران درخواست کرد که فعلا به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند، زائران عزیزی که بلیت اتوبوس تهیه کردند بلیت‌ آنها هم لغو شد و هزینه آن عودت می‌شود.

شرفی همچنین اعلام کرد که نیروی انتظامی نیز از چاپ گذرنامه ویژه اربعین و تمدید گذرنامه فعلا خودداری می‌کند تا شرایط تغییر کند.


پلیس: گذرنامه‌های تاریخ گذشته که از شهریور ۱۳۹۱ صادر شده، برای سفر اربعین، از امروز به رایگان تمدید می‌شوند. سردار ذوالقدری رئیس اداره گذرنامه فراجا گفت: از امروز گذرنامه افرادی که تاریخش منقضی شده است برای سفر اربعین و به مقصد کشور عراق رایگان تمدید می‌شوند.
رئیس اداره گذرنامه فراجا گفت: گذرنامه‌های با اعتبار کمتر از شش ماه و گذرنامه‌هایی که از شهریور سال ۱۳۹۱ صادر شده و تاکنون نسبت به تعویض آن اقدام نشده از امروز به صورت رایگان صرفا جهت سفر اربعین و به مقصد کشور عراق تمدید می‌شوند.

وی افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته ۴ برابر گذرنامه صادر کردیم. همکاران ما در سالن‌های چاپ به صورت شبانه روزی درحال انجام کار هستند تا گذرنامه‌ها به موقع به دست مردم برسد.

سردار ذوالقدری ادامه داد: صدور برگه گذر ویژه اربعین از امروز آغاز شده و مبلغ آن یک دهم قیمت گذرنامه است؛ این برگه گذر صرفا ویژه سفر اربعین صادر می‌شود.


سخنگوی فراجا گفت: کسانی که تاریخ گذرنامه‌شان منقضی شده و یا تاریخ اعتبار آن کمتر از یک ماه است، از روز شنبه می‌توانند به اداره گذرنامه مراکز استان یا شهرستان‌هایی که این اداره در آن فعال است، مراجعه کنند.

سردار “مهدی حاجیان” ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای والامقام و معزز انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای عرصه نظم و امنیت، مدافعان حرم، درود و سلام بر روح بلند و ملکوتی امام راحل، آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری امام خامنه ای عزیز “مدظله العالی” و عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت سیدالساجدین امام زین العابدین به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) و حضور پرشور مردم در آن اشاره کرد و گفت: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی برای همه مردم عزیز و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) یک فرصت است و همه شیعیان جهان با اشتیاق به دنبال انجام این راهپیمایی معنوی هستند و همه دستگاه‌های حاکمیتی از جمله پلیس وظیفه برقراری نظم و امنیت و تسهیل در ارائه خدمت رسانی به مردم را برعهده دارند تا هر چه آسانتر این مسیر را بپیمایند و به وصال خودشان برسند.

وی در ادامه به توضیح فرآیند تمدید ۶ ماهه گذرنامه پرداخت و اظهارکرد: پلیس، با توجه به ماموریتی که دارد، چند وظیفه را دنبال می‌کند که یکی از اینها صدور و کنترل گذرنامه‌هاست و همانطور که می‌دانید درخواست‌های زیادی برای گذرنامه شده و تراکم صدور گذرنامه داریم و از سویی دیگر، مردم برای تمدید گذرنامه‌های خود باید هزینه می‌کردند.

حاجیان در ادامه گفت: پلیس به همتایان عراقی خود پیشنهاد داد گذرنامه‌هایی که تاریخ‌شان منقضی شده این امکان را داشته باشند که با دریافت مهر ۶ ماهه تمدید یک بار خروج از مرز به مقصد عراق بتوانند در مراسم معنوی پیاده روی اربعین شرکت کنند؛ بر همین اساس، کسانی که تاریخ گذرنامه‌شان منقضی شده و یا تاریخ اعتبار آن کمتر از یک ماه است، از روز شنبه می‌توانند به اداره گذرنامه مراکز استان یا شهرستان‌هایی که این اداره در آن فعال است، مراجعه کرده و همکاران ما مهر تمدید ۶ ماهه بر گذرنامه‌شان می‌زنند تا بتوانند یکبار خروج آن هم به مقصد عراق داشته باشندکه البته این تمدید هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت.

صدور «برگ گذر موقت» ویژه اربعین

سخنگوی فراجا با اشاره به فرآیند صدور «برگ گذر موقت» ویژه اربعین تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم فاصله صدور گذرنامه را کمتر کنیم و هزینه کمتری به زائران عزیز تحمیل شود، طی توافق با طرف عراقی، قرار شد برگ گذر ویژه اربعین صادر شود؛ این برگ گذر موقت فقط برای یک بار است، اما فرآیند صدورش متفاوت است یعنی شهروندان عزیز باید به پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و یا درخواست صدور گذرنامه بدهند و هزینه آن را بپردازند و یا اینکه درخواست صدور «برگ گذر موقت» می‌کنند که تنها هزینه آن هزینه پست است.

حاجیان تصریح کرد: فرآیند صدور برای ما ۲۴ ساعت طول می‌کشد اما تا زمانی که از طریق پست به دست درخواست‌ کننده برسد، بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد.

وی ادامه داد: از روز اول صفر (دوشنبه ۷ شهریور) آمادگی پذیرش درخواست‌های مردم برای صدور برگ گذر موقت را داریم اما تلاش می‌کنیم که این زمان زودتر شود و از روز شنبه کار را آغاز کنیم؛ در همین‌جا باید بگویم که قبلا صدور گذرنامه اصلی ۳ روز طول می‌کشید اما در هفته‌های اخیر با توجه به حجم درخواست‌ها، بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد که گذرنامه به دست درخواست‌کنندگان برسد.

حاجیان گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم که تمدید گذرنامه‌های منقضی شده و یا آن هایی که کمتر از یک ماه اعتبار دارند، فقط در شعبات و ادارات گذرنامه انجام می‌شود و هیچ تمدیدی در مرز نداریم.

خروج بدون وثیقه دانشجویان و مشمولان غیر غایب سربازی

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی حضور دانشجویان، سربازان و مشمولان غایب در راهپیمایی اربعین حسینی (ع) گفت: دانشجویان و طلاب عزیز می‌توانند از طریق مدرسه یا دانشگاه خود در سایت نظام وظیفه ثبت نام کرده و به آنان مجوز داده می‌شود که بدون توثیق وثیقه از مرز خارج شوند اما مشمولان غایب اجازه خروج ندارند؛ این موضوع، قانون است. سربازان نیز می‌توانند از طریق حفاظت اطلاعات پادگان‌های خود درخواست خروج از کشور بدهند و با درخواست‌شان موافقت خواهد شد.

سخنگوی فراجا در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور حجم زیادی از زائران در پایانه‌های مرزی گفت: فراجا موکب شهدای ناجا را در مرز مهران راه‌اندازی کرده و بیش از ۲۵۰ گیت را قرار داده است تا زائری لب مرز معطل نماند، از نظر زیرساختی هیچ مشکلی در مرز نداریم و به همتای عراقی خود نیز کمک کردیم تا این فرآیند تسهیل شود.

وی با اشاره به فعالیت پارکینگ‌های مرزی گفت: لازم است اشاره کنم که پارکینگ‌داران مرزی را موظف کردیم که حتما مشخصات اتومبیل‌ها را ثبت‌ کنند. این پارکینگ‌ها لاین‌بندی شده و از نظر پایش، مانیتور شده است. علاوه بر این، پارکینگ‌داران موظف شده‌اند که به بهترین وجه از اتومبیل‌های مردم مراقبت کنند.

حاجیان درباره اقدامات پلیس برای کنترل ترافیک در مرز خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات پلیس برای کنترل ترافیک در مرزها، کنترل ناوگان مسافربری عمومی است که از طریق سامانه سپهتن بر رفتار رانندگان نظارت خواهد داشت؛ همچنین در مسیرهای رفت و برگشت، استراحتگاه‌هایی مشخص شده است که رانندگان بتوانند استراحت کنند. نقاط حادثه‌خیز شناسایی و ابلاغ شده و امروز هم رئیس پلیس راهور جلسه‌ای با راهداری برگزار کرد.

این مقام ارشد انتظامی از حضور پلیس زن برای اولین بار در مرز خبر داد و گفت: پلیس زن در مرز حضور دارد و آماده ارائه خدمات به بانوان هستند؛ این کار جدیدی است که امسال انجام شده و حدود هزار نفر از بانوان پلیس در مرز حضور دارند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری پلیس، حاجیان درباره اقدامات بخش‌های دیگر پلیس گفت: سامانه ۱۱۰ ما در مرز ظرفیت خود را از نظر مخابراتی بالا برده و مردم می‌توانند موارد مشکوک را اطلاع‌رسانی کنند؛ همچنین تعدادی از واحدهای گشتی ما در مرز فعال بوده و درخدمت مردم هستند، پلیس‌های تخصصی ما از جمله پلیس آگاهی در منطقه فعال است و پلیس راهور نیز در سراسر جاده‌های کشور آماده‌باش است و به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

چه کسانی می‌توانند برگ تردد دریافت کنند؟

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، شهروندان متقاضی صدور گذرنامه که قبل از این فاقد گذرنامه بوده یا تاریخ صدور گذرنامه‌هایشان مربوط به قبل از ششم شهریور ماه سال ۱۳۹۱ است، می‌توانند برای اخذ خدمات به «دفاتر پلیس + ۱۰» مراجعه کنند. این افراد می‌توانند با دریافت «برگ ویژه اربعین» به‌عنوان سند مسافرتی و به جای گذرنامه، از مزایای یک بار تردد مرزی به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین سال جاری با هزینه‌ای معادل یک دهم گذرنامه‌های عادی بهره‌مند شوند.

اعتبار برگ‌های تردد چقدر است؟

سردار علی ذوالقدری با بیان اینکه برگ گذر ویژه اربعین با یک دهم هزینه گذرنامه بین‌المللی صرفاً برای کشور عراق و مراسم اربعین صادر می‌شود، گفت: این موضوع مهمی است و مردم باید بدانند که این برگ‌های گذر ویژه صرفاً برای سفر به کشور عراق در ایام اربعین است.

وی درباره مدت اعتبار برگ‌های گذر ویژه تردد گفت: طبق توافقی که میان ما و طرف عراقی وجود دارد، برگ گذر ویژه اربعین برای زائران صادر خواهد شد. صدور این برگه‌ها توسط مراکز پلیس + ۱۰ انجام می‌شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا ادامه داد: برگه‌های تردد پس از اتمام مراسم اربعین دیگر اعتباری نخواهد داشت. دارندگان این برگه‌ها تنها تا روز اربعین اجازه خروج از ایران و ورود به عراق را خواهند داشت. این افراد می‌توانند پس از اتمام سفر خود در کشور عراق به ایران بازگردند. البته باید توجه شود که این گذرنامه از تاریخ خروج از ایران در کشور عراق یک ماه اعتبار خواهد داشت. پس زائران باید حتماً به دو نکته توجه کنند، اول اینکه اگر دارای چنین برگه‌ای هستند تا قبل از اربعین از کشور خارج شوند و دیگر اینکه حداکثر یک ماه امکان حضور در کشور عراق را خواهند داشت.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 30, میانگین امتیاز: 4,30 از 5)
Loading...