شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

ارز مسافرتی اربعین از کجا بگیریم (لیست مراکز فروش ارز دولتی اربعین ۱۴۰۲)

جزئیات دریافت دینار عراق برای زائران اربعین اعلام شد

ارز اربعین : مدارک مورد نیاز دریافت برای مراجعه به بانک و دریافت اسکناس دینار عراق، ارایه اصل کارت ملی و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر زائر است.
بانک مرکزی جزئیات و تمهیدات عرضه ارز اربعین حسینی از طریق پنج بانک عامل در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، شرایط دریافت و بانک های عامل توزیع کننده ارز اربعین به شرح زیر است:

  1. فروش ارز (اسکناس) به زائرین به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS که معادل ریالی آن حدود ۶۲تا ۶۵ میلیون ریال است.
  2. فروش ارز به زائرین بالای پنج سال از تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
  3. فروش ارز در بانک‌های منتخب ملی ایران، صادرات، تجارت، سپه و پست‌بانک
  4. فروش ارز به زائرین محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.
  5. سرپرستان خانوار با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانوار می‌توانند نسبت به خرید ارز اربعین اعضای خانوار خود (همسر و فرزندان) از طریق بانک‌های تعیین‌شده اقدام نمایند.
  6. فروش ارز تنها به زائرانی انجام خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام نموده‌اند و مجوز خرید ارز (کد پیگیری مربوط) را دریافت کرده‌اند.
  7. مدارک مورد نیاز برای مراجعه به بانک و دریافت اسکناس دینار عراق، ارایه اصل کارت ملی و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر زائر است.

برای دریافت ارز اربعین معادل ۲۰۰ هزار دینار عراقی با قیمت دولتی می توانید به شعب بانک‌های زیر مراجعه کنید

بدون ارائه کد زائر در سامانه سماح، از امروز ارز اربعین بگیرید

پس از بروز مشکل برای دریافت ارز اربعین، مقرر شد دیگر در شعب منتخب بانک‌های عامل، ارائه کد زائر ثبت شده در سامانه سماح الزامی نباشد. سخنگوی ستاد اربعین می‌گوید: زائران از امروز می‌توانند بدون کد زائر، ارز اربعین بگیرند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، بر اساس برنامه‌ریزی ستاد مرکزی اربعین، زائران باید برای دریافت ارز اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و پس از ارائه کد زائر که در سامانه سماح ثبت شده است، برای دریافت ارز اربعین اقدام کنند.

با توجه به اختلال سامانه سماح در روزهای گذشته، بسیاری از زائران امکان دریافت ارز اربعین نداشته و با مراجعه به بانک‌ها با مشکلاتی مواجه بودند، به طوری که به دلیل باز نشدن سامانه سماح نمی‌توانستند کد زائر را ارائه دهند.

جواد تشکری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: با برنامه‌ریزی بانک مرکزی مقرر شد دیگر زائران برای دریافت ارز اربعین نیازی به ارائه برگه زائر نداشته باشند و از امروز می‌توانند بدون نیاز به ارائه کد، ارز اربعین بگیرند. البته از زائران می‌خواهیم قبل از رفتن به عراق در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

تاکنون ۲۵۰ هزار نفر از زائران با مراجعه به یک هزار و ۵۰۰ شعبه منتخب بانک‌های ملی، سپه، تجارت، صادرات، پارسیان و پست بانک، ارز اربعین دریافت کرده‌اند. امسال ۲۰۰ هزار دینار با قیمت ارز ETS به زائران تعلق می‌گیرد که زائران برای دریافت این ارز باید ۶ میلیون و ۲۰۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازند.

همچنین بانک مرکزی از زائران خواسته تا در صورت بروز مشکل در دریافت ارز اربعین و مشاهده ازدحام جمعیت از ساعت ۷.۳۰ تا ۱۵ با شماره ۲۹۹۵۳۶۱۲-۰۲۱ تماس گرفته و شهر و نام شعبه را اطلاع‌رسانی کنند تا پیگکیری لازم انجام شود.

به گزارش فارس، ارز اربعین از ۲۸ مرداد در بانک‌های عامل توزیع شد که این روند تا ۱۶ شهریور ادامه دارد.

اخبار زیر مربوط به سال گذشته می باشد

فهرست مراکز فروش ارز مسافرتی اربعین (صرافی‌ها و بانک‌ها)

به گزارش تصویر زندگی از ایبِنا، زائرین امام حسین (ع) که در سامانه «سماح» نام‌نویسی کرده‌اند، می‌توانند به‌تدریج، به یکی از صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک‌های عامل، مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را تا سقف مبلغ یک صد دلار یا یک صد و پنجاه هزار دینار عراق با نرخ مندرج در نماد توافقی بازار متشکل ارز ایران خریداری نمایند.

امیرهامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران عنوان کرد: متقاضیان خرید ارز؛ پس از ثبت‌نام در سامانه سماح یا همان سامانه سازمان حج و زیارت به نشانی samah.haj.ir می‌توانند جهت خرید ارز به یکی از صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک‌های عامل تعیین‌شده مراجعه کنند.


زائران اربعین ۱۰۰دلار ارز توافقی می‌گیرند

طبق اعلام بانک مرکزی، بانک‌های عامل و صرافی‌های مجاز مکلفند نسبت به پرداخت ارز اربعین به‌میزان هر متقاضی ۱۰۰دلار به‌ نرخ ارز توافقی اقدام کنند.

آغاز پرداخت ارز اربعین از ۵ شهریور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به‌منظور تسهیل در ارائه خدمات ارزی به زائرین اربعین حسینی(ع) از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱.۶.۵ بانک‌های ملی،‌ سپه، ملت، تجارت و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به‌میزان ۱۰۰ دلار به‌نرخ توافقی به هر زائر اقدام می‌کنند.

برای گرفتن دلار برای پیاده روی اربعین چه مدارکی نیاز است؟

همچنین صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی نیز در چهارچوب ضوابط ابلاغی و احراز هویت متقاضیان (کارت ملی، شماره تلفن همراه به نام متقاضی و کارت بانکی به نام متقاضی)، مجاز به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به‌میزان هر متقاضی ۱۰۰ دلار آمریکا به‌نرخ توافقی هستند.

بانک مرکزی همچنین تأکید کرده است که فروش ارز بابت سرفصل زیارتی اربعین حسینی(ع) هیچ‌گونه محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

لازم به ذکر است در زمان حاضر صرفاً پنج بانک ملی ایران، سپه، ملت تجارت و صادرات ایران به زائرین اربعین حسینی خدمات ارزی ارائه می‌کنند، لیکن براساس میزان استقبال و تقاضای مردم امکان افزایش تعداد بانکها نیز وجود دارد.

همچنین درصورت تأمین دینار مورد نیاز از محل منابع تجهیزشده، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به‌جای ۱۰۰ دلار نسبت به پرداخت ۱۵۰ هزار دینار عراق به‌نرخ توافقی به متقاضیان اقدام کنند.


رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از موضوعات در دست بررسی، تامین ارز اربعین است که هنوز جمع‌بندی نشده و روی مسأله کار می‌کنیم تا امسال زوار اربعین از ارز دینار استفاده کنند و در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.

علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱) هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: درباره وام ازدواج به بانک‌ها اعلام شده از زمانی که مدارک متقاضی کامل باشد، نهایتا تا ده روز باید وام واریز شود و اگر بانکی این اقدام را انجام نمی‌دهد، باید به بانک مرکزی اعلام شود تا برخورد کنیم.
وی هم‌چنین درباره آخرین وضعیت بازار ارز عنوان کرد: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود ۱۴ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود ۸۰ درصد رشد داشتیم.

صالح‌آبادی بیان کرد: از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، از همان روز تا امروز حدود روزانه ۲ میلیون روبل در این بازار معامله شده و این میزان افزایش خواهد یافت و این شروع خوبی بود که به مرور صادرکنندگان وارد این بازار می‌شوند. استفاده از ارز‌های دیگر هم در حال بررسی است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از موضوعات در دست بررسی، تامین ارز اربعین است که هنوز جمع‌بندی نشده و روی مسأله کار می‌کنیم تا امسال زوار اربعین از ارز دینار استفاده کنند و در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 17, میانگین امتیاز: 3,47 از 5)
Loading...