سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

ورود به سامانه سماح و ثبت نام پیاده روی اربعین – samah.haj.ir

ثبت نام پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

سامانه سماح (جدید) باز شد

سامانه سماح با تغییراتی در دسترس قرار گرفت. دبیر کمیته ثبت‌نام اربعین با اشاره به ثبت رکورد جدید در این سامانه می‌گوید: در ساعات اولیه در دسترس قرار گرفتن سامانه سماح، ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت‌نام قطعی کرده‌اند.

 در روزهای اخیر سامانه سماح با مشکلاتی مواجه شده بود و زائران امکان ثبت‌نام در این سامانه را نداشتند. در حالی که ستاد اربعین از زائران خواسته بود قبل از سفر در این سامانه ثبت‌نام و حق بیمه را بپردازند.

زائران عزیزی که ثبت نام خود را در سامانه قبلی با پرداخت وجه بیمه تکمیل و قطعی نموده بودند نیازی به ثبت نام مجدد در این سامانه ندارند و اطلاعات این عزیزان به زودی به این سامانه منتقل خواهد شد و می توانند نسبت به چاپ رسید ثبت نام و کارت شناسایی خود اقدام نمایند.

ثبت‌نام بیش از ۲۸۶ هزار زائر اربعین در چند ساعت

از ساعاتی قبل سامانه جدید سماح با همان نشانی در دسترس زائران قرار گرفته است. حمیدرضا محمدی، دبیر کمیته ثبت‌نام و اعزام اربعین با اشاره به ثبت رکورد جدید در ثبت‌نام روزانه در سامانه سماح، می‌گوید: در ساعات اولیه در دسترس قرار گرفتن سامانه سماح، بیش از ۲۸۶ هزار نفر ثبت‌‍نام کرده و ۲۰۲ هزار نفر و ۵۰۰ نفر ثبت‌نام خود را با پرداخت حق بیمه قطعی کرده‌اند.

پیش از بروز اختلال در سامانه سماح، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده بودند که از روز جمعه با توجه به اختلال در سماح، ثبت‌نام با مشکلاتی همراه بود که اکنون نسخه جدید سامانه سماح در دسترس قرار دارد.

در سامانه جدید زائران پس از وارد کردن اطلاعات شخصی و شماره تماس، باید مرز خروجی و نوع بیمه را انتخاب کنند. هزینه بیمه از ۳۵ تا ۵۵ هزار تومان است که سازمان حج و زیار به عنوان متولی ثبت‌نام، مبلغی از آن دریافت نکرده و همه این مبلغ را در اختیار بیمه قرار می‌دهد.

زائران برای ثبت‌نام در سامانه سماح می‌توانند به https://samah.haj.ir مراجعه کنند.


شروع ثبت نام از زائران اربعین از ۳ مرداد ۱۴۰۲

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: نام نویسی از زائران و متقاضیان سفر به کربلا در ایام اربعین حسینی از روز سه شنبه هفته جاری (سوم مرداد) آغاز می‌شود. سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت، اظهار کرد: با تلاش شبانه روزی کارشناسان و دست اندرکاران، سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir آماده شده است و از ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه هفته جاری (۳ مرداد) در دسترس متقاضیان نام نویسی راهپیمایی اربعین، قرار دارد. وی اضافه کرد: متقاضیان عزیمت به راهپیمایی اربعین حسینی باید با مراجعه به سامانه سماح برای ثبت نام خود اقدام کنند.


معاون سازمان حج و زیارت، متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه سماح تاریخ سفر و مرز خروج خود را انتخاب و روند بیمه اربعین را تکمیل کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند برای نام نویسی به دفاتر خدمات زیارتی مراجعه کنند.

بنابر اعلام رییس ستاد مرکزی اربعین، زائران اربعین باید عملیات بیمه خود را انجام دهند تا ثبت‌نام آن‌ها در این سامانه قطعی شود. مبلغ بیمه زائران به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان است.

همچنین عنوان شده است: برای سفر اربعین لازم است گذرنامه هر شخص حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ اعزام داشته باشد. ثبت دقیق شماره تلفن همراه هر یک از زائران در اطلاع‌رسانی‌ها مهم و ضروری است؛ چرا که امور گمشدگان و ارتباط هم‌گروهی‌ها در پیاده‌روی اربعین، بسیار حائز اهمیت است.

تاکید شده است زائرانی که قصد عزیمت به صورت گروهی دارند حتماً به صورت گروهی ثبت‌نام کنند. در این صورت باید یک نفر به عنوان سرگروه معرفی شود. ثبت‌نام گروهی در اطلاع‌رسانی هم‌گروهی‌ها و امور گمشدگان بسیار مؤثر خواهد بود.

با توجه به میزان جمعیت به زائران توصیه شده است برنامه برگشت خود را حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ اعزام تعیین و برنامه‌ریزی کنند.

همچنین توصیه شده است پس از پایان ثبت‌نام، کارت شناسایی چاپ شود و در طول سفر همراه زائران به خصوص افراد مسن و کودکان باشد. همچنین بارکد (QRcod) تولیدشده نیز به تعداد نیاز چاپ و به وسایل همراه چسبانده شود. کارت شناسایی همراه زائران و بارکد الصاق‌شده به وسایل، در امور گمشدگان بسیار راه‌گشا خواهد بود.

سازمان حج و زیارت یادآور شده است چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف به زیارت اربعین در نظر گرفته شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شرایط ثبت نام سفر اربعین امسال

  1. داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ اعزام الزامی است؛ در صورت لزوم نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام گردد.
  2. ثبت دقیق شماره تلفن همراه هر یک از زائرین در اطلاع رسانی های مهم و ضروری، امور گمشدگان و ارتباط هم گروهی ها در پیاده روی اربعین، بسیار حائز اهمیت است لذا دقت لازم صورت پذیرد.
  3. تأکید می نماید زایرینی که قصد عزیمت به صورت گروهی را دارند حتماً به صورت گروهی ثبت نام نمایند. در این صورت می بایست یک نفر به عنوان سرگروه معرفی شود. ثبت نام گروهی در اطلاع رسانی هم گروهی ها، امور گمشدگان و … بسیار موثر خواهد بود.
  4. با عنایت به سیل مشتاقان زیارت اربعین حسینی و با توجه به محدودیت های موجود و به منظور امکان بهره مندی سایر زائرین از این فرصت ارزشمند، خواهشمند است زائرین گرامی برنامه برگشت خود را حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ اعزام تعیین و برنامه ریزی نمایند.
  5. از شرایط و تعهدات بیمه اربعین آگاهی کامل حاصل گردد.
  6. دستورالعمل های بهداشتی، توصیه های کنسولی و امنیتی، آموزش ها و … مطالعه و مورد توجه جدی قرار گیرد.
  7. پس از اتمام ثبت نام، کارت شناسایی چاپ شود و در طول سفر همراه زائرین به خصوص افراد مسن و کودکان باشد. همچنین بارکد (QRcod) تولید شده نیز به تعداد نیاز چاپ و به وسایل همراه چسبانده شود. کارت شناسایی همراه زائرین و بارکد الصاق شده به وسایل، در امور گمشدگان بسیار راه گشا خواهد بود.
  8. چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف به زیارت اربعین در نظر گرفته شود، اطلاع رسانی خواهد شد.
  9. طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین و با توجه به شرایط خاص ایام اربعین:
    الف) بیماران ذیل از تشرف به عتبات در این ایام منع شده اند و تاکید می شود از ثبت نام خودداری نمایند:- بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام.
    – بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند.
    – بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته.
    – بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی.
    – بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند.
    – بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند.
    – بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند.
    – بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده.
    – افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر می باشند (بالاخص بیماریهای تنفسی، گوارشی و پوستی).
    – افرادی که دارای بیماری حاد تب دار می باشند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماریهای تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد.
    ب) افراد ذیل الذکر نیز حتی الامکان از ثبت نام و تشرف به زیارت اربعین خودداری نمایند:
    – زنان باردار.
    – سالمندان بالای ۶۵ سال.
    – افراد دارای بیماری های زمینه‌ای صعب العلاج.
    – افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده.
    – افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده.
    – افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰.
    – افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی.
    – افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی درمانی می باشند.

در خاتمه تاکید می نماید:

با توجه به اینکه برنامه ریزی خادمین شما در ستاد مرکزی اربعین براساس اطلاعات ثبت شده متقاضیان عزیز در سامانه ثبت نام اعم از: مرز خروجی، تاریخ خروج از مرز و سایر اطلاعات ثبت شده می باشد، لذا خواهشمند است ضمن دقت در ثبت اطلاعات، براساس همان اطلاعات ثبتی برنامه ریزی و اقدام فرمایید تا با مشکلی مواجه نشوید.
ضمنا با توجه به تعیین ظرفیت روزانه برای خروج از هر یک از مرزهای زمینی، در صورت تکمیل شدن ظرفیت هر یک از روزها، متقاضیان محترم می بایست نسبت به انتخاب تاریخ و یا مرز خروجی دیگری اقدام نمایند.
تکمیل فرایند ثبت نام منوط به مشاهده عبارت “زائر گرامی، ثبت نام شما با موفقیت انجام شد.” می باشد:

مراحل ثبت نام پیاده روی اربعین در سامانه سماح my.haj.ir

زمان مورد نیاز: ۲۰ دقیقه

 

  1. ورود به سامانه سماح با شماره همراه

    شما برای دسترسی به سامانه سماح می توانید از طریق آدرس قدیمی سامانه سماح samah.haj.ir یا آدرس جدید این سامانه my.haj.ir اقدام نمایید. شما می توانید به دو روش وارد کردن شماره همراه و دریافت پیامک تایید یا ورود از طریق دولت من در سامانه ثبت نام کنید. که ما روش ورود با شماره همراه آموزش رو ادامه میدیم.
    شماره همراه خود (بایستی به نام خود متقاضی باشد) را وارد کرده و کد امنیتی را تکمیل نمایید و روی دکمه مرحله بعدی بزنید

  2. دریافت کد تایید ورود به سامانه

    کد ۶ رقمی ارسال شده به شماره همراه متقاضی ثبت نام سفر اربعین را در فیلد مربوطه وارد نمایید و روی دکمه ورود کلیک کنید.

  3. تکمیل اطلاعات فردی متقاضی

    توجه در صورتی که با زدن دکمه ورود به داشبورد منتقل شدید مرحله سوم و چهارم را نادیده بگیرید و از مرحله پنجم ادامه دهید) همانطور که در تصویر زیر می بینید بایستی کد ملی و تاریخ تولد خود را تکمیل نمایید و روی دکمه تایید بزنید.

  4. وارد کردن کد پستی متقاضی

    در صورتی که سامانه کد پستی شما را از سازمان ثبت احوال دریافت نکرده بود، کد پستی محل سکونت خود را در فیلد مربوطه وارد نموده و روی دکمه ورود بزنید.

  5. ثبت نام اربعین ۱۴۰۲

    از منو سمت راست در دسکتاپ روی ثبت نام اربعین کلیک کنید( در موبایل منو به صورت سه خط افقی دیده می شود)

  6. مشخص نمودن مرز و تاریخ رفت و برگشت

    لازم است در ادامه اطلاعات خواسته شده را تکمیل نماید:
    نوع اعزام خود (زمینی، هوایی و دریایی !!)، مرز رفت و برگشت، تاریخ رفت و برگشت و نحوه اعزام و … را تکمیل نم.ده و روی ثبت اطلاعات کلیک کنید. امسال نمودار ترافیک مرزی سال گذشته نیز به سامانه اضافه شده است که می تواند برای مشخص کردن تاریخ اعزام و جلوگیری از معطلی در مرز مفید باشد

  7. تایید اطلاعات و پرداخت

    در ادامه لازم است که اطلاعات وارد شده را بازبینی نموده و روی دکمه پرداخت (ثبت نام در سامانه سماح رایگان است. ۳۵ هزار تومان هزینه بیمه زائر می باشد) کلیک نموده و فرایند پرداخت را تکمیل نمایید

رفع ۱۰ مشکل سامانه سماح هنگام ثبت نام

به گزارش ایمنا: مشکل سامانه سماح، قطعی و در مواردی اختلال در ورود به سایت، باعث شده است متقاضیان سفر اربعین با مشکل مواجه شوند. در ادامه ۱۰ مشکل سامانه سماح هنگام ثبت‌نام از جمله کد پیگیری، قطعی سامانه سماح، سیم‌کارت مطابق با کد ملی و تغییر تاریخ سفر را بررسی می‌کنیم و نحوه برطرف کردن آن را خواهیم گفت.

  1. اگر مشکل دریافت کد رهگیری در سامانه سماح را دارید؛ برای دریافت شماره پیگیری باید ثبت نام را کامل انجام دهید و حق بیمه مسافرتی را نیز پرداخت کنید. اگر این مراحل را کامل انجام داده‌اید و کد رهگیری را دریافت نکرده‌اید، مجدداً وارد پروفایل خود شوید، انصراف دهید و شماره شبا را وارد نمائید. مبلغ ثبت نام به شما پس داده می‌شود و می‌توانید دوباره ثبت نام کنید. اگر باز هم به مشکل برخوردید به یکی از دفاتر پلیس+ ۱۰ مراجعه نمایید. به دلیل اختلالات اینترنت و تقاضای زیاد سامانه سماح دچار اختلال شده است.
  2. اگر مشکل قطعی سامانه سماح و اختلال در آن را دارید؛ به دلیل حجم بالای درخواست‌ها سایت چند روزی است که قطع شده است. طبق پیگیری‌ها این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.
  3. اگر برای ثبت نام در سامانه سماح مشکل سیم کارتی که با شماره ملی‌تان مطابقت ندارد را دارید، یا زیر ۱۸ سال هستید و هنوز سیم کارت دریافت نکردید؛ بهتر است یک سیم کارت به نام خود تهیه کنید؛ چرا که باید حتماً سیم کارت مطابق با کد ملی داشت. اگر زیر ۱۸ سال دارید می‌توانید به یک گروه ملحق شوید تا سرگروه شما را ثبت نام نماید یا از طریق والدین خود اقدام کنید.
  4. اگر برای ثبت نام در سامانه سماح و پیاده روی اربعین مشکل نداشتن تلفن همراه دارید؛ باید به یکی از مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید تا ثبت نام شما را انجام دهند.
  5. اگر می‌خواهید در پیاده روی اربعین شرکت کنید و جز اتباع خارجه هستید؛ به منظور ثبت‌نام آسان، هوشمند و سریع، اتباع می‌توانند به سامانه سهما مراجعه نمایند یا در صورت عدم دسترسی به بستر اینترنتی، با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات و اشتغال اتباع خارجی سازمان ملی مهاجرت اقدام به ثبت نام نمایند.
  6. اگر می‌خواهید تاریخ سفر به کربلا را در سامانه سماح تغییر دهید؛ به سامانه سماح مراجعه کنید. وارد حساب کاربری خود شوید و از قسمت ویرایش اطلاعات تاریخ را عوض کنید.
  7. اگر هنوز پاسپورتتان را دریافت نکردید؛ فرصت ثبت نام تا ۳ روز قبل از مراسم اربعین است. می‌توانید تا آن زمان ثبت نام خود را انجام دهید. به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید تا سریع‌تر گذرنامه زیارتی موقت خود را دریافت نمایید.
  8. اگر می‌خواهید زودتر از تاریخ مقرر به کربلا سفر کنید باید صبر کنید تا سامانه سماح باز شود.
  9. اگر به عنوان سرگروه مشکل تأیید اعضا را در سایت سماح دارید باید به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه نمایید.
  10. اگر می‌خواهید ثبت نام سفرتان را از حالت فردی به گروهی تغییر دهید، به سامانه سماح وارد شوید. وارد حساب کاربری خود شوید و در گزینه ثبت انصراف اطلاعات خود را وارد کرده شماره شبا خود را وارد کنید و انصراف خود را ثبت نمایید.

صدور گذرنامه زیارتی با ۵۰ هزار تومان و تحویل ۵ روزه

صدور گذرنامه زیارتی

سخنگوی پلیس گفت: صدور گذرنامه زیارتی با یک هشتم قیمت و درکمترین زمان ممکن برای ایام محرم و سفر در دستور کار پلیس قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار منتظر المهدی، سخنگوی پلیس اعلام کرد: صدور گذرنامه زیارتی با یک هشتم قیمت و در کمترین زمان ممکن برای ایام محرم و سفر در دستور کار پلیس قرار گرفت مشاهدات عینی و بررسی سوابق سنوات قبل، حکایت از آن دارد که امسال نیز خیل عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در راهپیمایی اربعین حضور چشمگیر داشته باشند.

وی افزود: با رایزنی و مذاکرات به عمل آمده فی‌مابین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق و تفاهم صورت گرفته با پلیس مقرر گردید، گذرنامه زیارتی برای متقاضیان عتبات عالیات صادر شود.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی

  • این گذرنامه صرفا برای مسافرت زیارتی به کشور عراق قابل استفاده می باشد.
  • افرادی که گذرنامه معتبر داشته باشند امکان دریافت گذرنامه زیارتی ندارند.
  • این گذرنامه فقط برای یک نفر (فردی که با کدملی خود وارد سامانه شده است) صادر می شود و افراد در همه سنین می توانند پس از ثبت نام در سامانه با نام کاربری خود وارد شوند و درخواست گذر زیارتی ثبت نمایند.

مدارک موردنیاز گذرنامه زیارتی

  • تصویر موافقت رسمی همسر برای بانوان دارای همسر.
  • تصویر گواهی فوت یا طلاق نامه برای بانوانی که همسر آنها فوت شده یا طلاق گرفته اند. آن دسته از بانوان متاهل که به دلیل عدم دسترسی به همسر(مفقودالاثر یا غیرقابل دسترس بودن) قادر به اخذ رضایت نمی باشند صرفا با ارائه نامه از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  • تصویر موافقت رسمی ولی یا قیم برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال (متقاضیان زیر ۱۸ سال درصورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخص نشدن قیم یا ولی قهری با ارائه مجوز از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  • درصورتی که در سامانه عکس وجود نداشته باشد بارگذاری عکس رنگی زمینه سفید ۴*۶ (تمام رخ، بدون عینک، بدون کلاه و کروات، از تاریخ گرفتن آن بیش از یک سال سپری نشده باشد، درمورد دوشیزگان بالای شش سال با رعایت کامل حجاب اسلامی)
  • کارکنان شاغل در نیروهای مسلح امکان ثبت درخواست گذرنامه زیارتی به صورت اینترنتی ندارند و باید به مراکز پلیس مهاجرت و گذرنامه شهر خود مراجعه نمایند.
  • به منظور ثبت درخواست صدور گذرنامه زیارتی لازم است اطلاعات آدرس، محل صدور و محل تولد شما در سامانه وجود داشته باشد. درصورتی که اطلاعات محل تولد یا محل صدور وجود ندارد در صفحه اطلاعات فردی آنها را وارد کنید و درصورت عدم وجود آدرس، آدرس خود را در سامانه ثبت نمایید.

اعتبار گذرنامه زیارتی چند سال است؟

اعتبار این گذرنامه‌های زیارتی، مانند دیگر گذرنامه‌ها ۵ سال بوده و صرفاً برای سفر به عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر است، هر چند که رایزنی‌های لازم با طرفِ عراقی، برای استفاده در سایر ایامِ سال نیز در دستور کار قرار دارد.

هزینه صدور گذرنامه زیارتی چقدر است؟

سخنگوی فراجا گفت: هزینه صدور گذرنامه حدود ۵۰ هزار تومان برآورد شده است که در مقایسه با گذرنامه عادی خیلی ارزان‌تر و حدود یک هشتم قیمت است.

زمان تحویل گذرنامه زیارتی چند روز است؟

سردار منتظرالمهدی خاطر نشان کرد: این گذرنامه زیارتی از زمان درخواست تا تحویل بین ۳ تا ۵ روز کاری به دست متقاضیان درب منزل خواهد رسید؛

درخواست گذرنامه زیارتی از طریق اپلیکیشن پلیس من

فرایند ثبت و درخواست گذرنامه زیارتی صرفاً از طریق اپلیکیشن پلیس من انجام می‌شود و برای آن دسته از عزیزانی که امکان استفاده از اپلیکیشن برایشان دشوار است می‌توانند با مراجعه به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها (نه دفاتر پلیس +۱۰) درسراسر کشور درخواست خودشان را ثبت و ارسال کنند.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی برای اتباع خارجی

وی اعلام کرد: اتباع خارجی مقیم ایران باید با مراجعه به دفاتر کفالت در سراسر کشور، درخواست خود را برای صدور مدرک مسافرتیِ زیارت عتبات عالیات ثبت کنند و طبق روال و در اسرع وقت برای آنها نیز مدرک مسافرتی مربوطه صادر و تحویل خواهد شد؛ در این خصوص نیز مرز چذابه برای تردد اتباع بیگانه مقیم ایران در نظر گرفته شده است.

سخنگوی فراجا گفت: پلیس از بهمن ماه سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ هزار گذرنامه برای متقاضیانی که در سال‌های گذشته برگه تردد زیارتی دریافت و موفق نشده بودند گذرنامه دریافت کنند گذرنامه بین المللی صادر و به درب منزل آنها ارسال کرده است.

سامانه سماح

مهلت ثبت نام پیاده روی اربعین

ثبت نام قطعی متقاضیان زیارت اربعین حسینی از تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۴ از طریق سامانه سماح (samah.haj.ir) انجام می‌شود. افرادی که در مرحله پیش ثبت نام شرکت کرده اند می بایست از قسمت پیگیری وضعیت و ویرایش و فقط با وارد کردن کدملی و شماره شناسنامه سرگروه با پرداخت حق بیمه ثبت نام خود را قطعی نمایند.

داشتن گذرنامه الزامی است

در صورت نداشتن گذرنامه از طریق دفاتر خدمات پلیس اقدام نمایید. متقاضیانی که گذرنامه شان فاقد اعتبار می باشد؛ قبل از عزیمت به مرز حتماً از طریق ادارات گذرنامه مرکز استان نسبت به تمدید گذرنامه خود اقدام نمایند

ثبت نام جدید برای پیاده روی اربعین

چنانچه قصد ثبت نام جدید دارید می بایست از قسمت ثبت نام با مطالعه شرایط ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

شرایط انصراف از پیاده روی اربعین

انصراف از تشرف صرفاً تا دو روز قبل از تاریخ اعزام امکان پذیر می باشد و وجه انصراف صرفاً با دریافت شماره شبا به حساب فرد منصرف واریز می گردد. در پایان ثبت نام قطعی حتماً نسبت به دریافت کارت شناسایی و رسید ثبت نام که توسط سامانه صادر می گردد اقدام نمایید. طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی تزریق حداقل دو دوز واکسن کرونا از شرایط تشرف می‌باشد. همچنین زائرینی که از آخرین تزریق شان بیش از شش ماه گذشته باشد لازم است یک دوز یادآور تزریق نمایند. همراه داشتن کارت واکسن دیجیتالی زائرین جهت خروج از مرز الزامی می باشد. جهت دریافت کارت واکسن اقدام نمایید. با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین، زایرین عزیزی که مرز تمرچین و باشماق را به عنوان مرز خروجی انتخاب می کنند توجه نمایند که با توجه به شرایط حاکم بر این دو مرز، می بایست از  نقاط مرزی مذکور تا شهرهای زیارتی کشور عراق صرفاً به صورت گروهی با استفاده از اتوبوسهای عراقی تردد نمایند.

آدرس سامانه سماح » https://samah.haj.ir


متن ششمین اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین حسینی به این شرح است: به اطلاع ملت عزیز و محبان اهل بیت علیهم السلام و تمامی متقاضیان سفر اربعین حسینی (ع) می‌رساند؛ ۱. از آنجا که پیش‌بینی خدمات مناسب رفاهی، حمل و نقلی و بیمه‌ای برای زوار اربعین مستلزم تکمیل فرایند ثبت‌نام در تمهید این خدمات خواهد بود، لذا تصریح می‌شود تکمیل و نهایی کردن فرآیند ثبت نام برای تمام متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین سال جاری ضرورت دارد و پیش ثبت نام‌های قبلی به منزله ثبت نام نهایی تلقی نخواهد شد. از این رو، بایسته است تمام افرادی که قبلاً پیش ثبت نام کرده یا متقاضی شرکت در مراسم اربعین سال جاری می‌باشند با مراجعه به سامانه سماح نسبت به تکمیل و نهایی کردن ثبت نام خود در اسرع وقت اقدام کنند. بدیهی است هرگونه ویرایش اطلاعات در این مرحله قابل اعمال خواهد بود. ۲. با عنایت به حذف روادید برای سفر زیارتی اربعین، ثبت نام در سامانه سماح برای تمام زوار اربعین الزامی است و در حکم روادید تلقی می‌شود و هنگام خروج از مرز مورد کنترل قرار خواهد گرفت.


ثبت‌ نام اربعین تمدید شد

ستاد مرکزی اربعین، حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین عراق را به پیش‌ثبت‌نام در سامانه «سماح» مشروط کرده است. تا کنون بیش از یک میلیون نفر برای اربعین پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند، اما پیش‌بینی برای حضور ۵ میلیون ایرانی است. پیش‌ثبت‌نام اربعین در سامانه «سماح» سازمان حج و زیارت از دهم تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان این هفته، جمعه ۲۱ مردادماه ادامه دارد. سازمان حج و زیارت یادآور شده است: در این مرحله، پیش ثبت‌نام به منزله ثبت‌نام قطعی نیست و زمان ثبت‌نام قطعی را اعلام خواهد کرد. ضمن آن‌که، هیچگونه تعهدی برای اعزام زائران ندارد.

پیش‌ ثبت‌ نام اربعین رایگان است

درحال حاضر پیش‌ثبت‌نام اربعین رایگان انجام می‌شود. سازمان حج و زیارت اعلام کرده در زمان ثبت‌نام قطعی، فقط هزینه بیمه را دریافت می‌کند که نرخ آن هنوز معلوم نشده است. عراق در توافق با ایران، ‌در زمان اربعین ویزا را لغو کرده، اما داشتن گذرنامه با حداقل ‌شش‌ماه اعتبار از تاریخ اعزام در هنگام سفر الزامی است. طبق اعلام ستاد مرکزی اربعین، صرفاً کسانی می‌توانند برای سفر اربعین اقدام کنند که دارای کارت واکسیناسیون معتبر بوده و حداقل دو دُز واکسن و در صورت گذشت شش ماه از دز دوم، دز یادآور را نیز تزریق کرده باشند. از بین افرادی که تا کنون برای سفر اربعین پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند بیشترین درخواست برای سفر زمینی و خروج از مرز مهران بوده است و پس از آن، مرزهای شلمچه، چزابه و خسروی به ترتیب بیشترین تقاضا برای تردد در زمان اربعین را داشته‌اند.


خبر خوب برای مشمولان غیرغایب؛ بدون پرداخت وثیقه به پیاده‌روی اربعین بروید

(۱۴۰۱/۰۵/۰۷) ایرنا نوشت: رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد: کلیه مشمولان غیرغایب در ماه های محرم و صفر به ویژه در ایام اربعین حسینی می توانند بدون نیاز به پرداخت وثیقه برای زیارت عتبات عالیات اقدام کنند. سردار تقی مهری روز جمعه در یک برنامه خبری اظهار کرد: همزمان با فرار رسیدن ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان، مشمولان غیر غایب می توانند در ماه های محرم و صفر به ویژه در ایام اربعین حسینی بدون نیاز به پرداخت وثیقه و به صورت غیر حضوری مجوز خروج از کشور دریافت کنند. وی ادامه داد: کلیه مشمولان غیرغایب که قصد زیارت در ماه های یاد شده را دارند می بایست در محدوده زمانی هشتم مرداد ماه تا پنجم مهرماه از طریق سامانه sakha.epolice.ir نسبت به ثبت درخواست خروج از کشور اقدام کنند.


در اربعین امسال هیچ هزینه ای از زائران دریافت نمی‌کنیم

رئیس جمعیت هلال‌احمر : در سال جاری که پس از وقفه‌ای دو ساله به دلیل شیوع بیماری کرونا انتظار حضور حداکثری مردم به صورت توده‌های میلیونی از سراسر نقاط میهن اسلامی پیش بینی می‌گردد، این جمعیت اعلام می‌ کند به جهت همکاری در فعالیت های یاد شده و تسهیل ارائه خدمات هیچ گونه هزینه‌ای را از زائرین و مجاورین حضرت اباعبد الحسین (علیه السلام) بابت خدمات یاد شده دریافت نخواهد کرد. یادآور می‌شود که در سال‌های گذشته از زائرانی که در ایام اربعین به عتبات مشرف می‌شدند، مبلغی به عنوان حق خدمات هلال‌احمر همراه با هزینه صدور روادید دریافت می‌شد.


مهلت پیش ثبت نام برای زائران اربعین تمدید شد

براساس اعلام ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) با توجه به درخواست‌های واصله به این ستاد پیرامون تمدید مهلت پیش ثبت نام برای امکان شرکت در این مراسم معنوی و آخرین تصمیمات مدنظر جهت تمدید مهلت اعلامی جهت مدنظر قرار گرفتن توسط تمامی متقاضیان سفر اربعین حسینی (ع) بدین شرح است: – مهلت پیش ثبت نام برای زوار اربعین تا تاریخ دهم ماه محرم مصادف با هفده مرداد ۱۴۰۱ (روز عاشورا) با رعایت سایر الزامات ابلاغی قبلی اعم از بهداشتی، امنیتی، بیمه‌ای و… در آدرس Samah.haj.ir (سامانه سماح – سازمان حج و زیارت) تمدید می‌شود. – با توجه به حذف ویزا برای سفر زیارتی اربعین، ثبت نام در سامانه سماح برای تمامی زوار اربعین الزامی بوده و در حکم روادید تلقی می‌شود. – صرفاً افرادی می‌توانند عازم سفر اربعین سال جاری شوند که دارای کارت واکسیناسیون معتبر بوده و حداقل دو دوز واکسن و در صورت گذشت ۶ ماه از دوز دوم دوز یاد آور را نیز تزریق کرده باشند. – با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه‌های «وزارت بهداشت و ایران من و …» موضوع احراز واکسیناسیون و سایر شرایط و ملاحظات بهداشتی وغیره مورد بررسی و راستی آزمایی قرار خواهد گرفت و افراد غیر واجد شرایط از فهرست نهایی زائرین حذف خواهند شد. – پیش ثبت نام موصوف به هیچ وجه ثبت نام قطعی زوار اربعین تلقی نخواهد نشد.


 شرایط و ضوابط پیش ثبت نام و نوبت دهی مهاجرین افغانستانی متقاضی شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی

مسئولان امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران: مهاجرین افغانستانی که دارای یکی از مدارکِ کارت آمایش، کارت هویت و گذرنامه خانواری باشند، تا دوم مرداد مهلت دارند برای پیش‌ثبت نام در این طرح، بصورت آنلاین نوبت بگیرند.


شرایط پیش ثبت نام متقاضیان اربعین حسینی ۱۴۰۱

پیش ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی از تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۰ ساعت ۹ صبح لغایت ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ از طریق همین سامانه (سماح) انجام می شود. در این مرحله صرفاً پیش ثبت نام انجام می شود و به منزله ثبت نام قطعی نیست. پیش ثبت نام از متقاضیان هیچگونه تعهدی برای سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام نخواهد داشت و متعاقباً اطلاع رسانی برای ثبت نام قطعی انجام خواهد شد. چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف به زیارت اربعین در نظر گرفته شود، نحوه ثبت نام قطعی متقاضیان از بین افرادی که پیش ثبت نام کرده اند تعیین و اعلام خواهد شد. تأکید می نماید زایرینی که قصد عزیمت به صورت گروهی را دارند در مرحله پیش ثبت نام نیز حتماً به صورت گروهی و با معرفی یک نفر به عنوان سرگروه اطلاعات خود را در سامانه ثبت نمایند. با توجه به اینکه نکات و موارد مهم از طریق شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه اطلاع رسانی خواهد شد، لذا در ثبت شماره تلفن همراه نهایت دقت را به عمل آورید. طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی تزریق حداقل دو دز واکسن کرونا از شرایط تشرف می‌باشد و در صورتی که از زمان تزریق آخرین دز، شش ماه گذشته باشد، متقاضیان محترم می بایست نسبت به تزریق دز یادآور اقدام‌ نمایند؛ که در زمان ثبت نام قطعی از وزارت بهداشت استعلام صورت می پذیرد؛ بدیهی است از ثبت نام قطعی متقاضیانی که شرایط واکسیناسیون اعلامی را نداشته باشند، جلوگیری می گردد. لذا از هم اکنون نسبت به تکمیل مراحل واکسیناسیون اقدام شود. داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ اعزام الزامی است؛ در صورت لزوم نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام گردد. طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین و با توجه به شرایط خاص ایام اربعین: الف) بیماران ذیل از تشرف به عتبات در این ایام منع شده اند و تاکید می شود از ثبت نام خودداری نمایند:

  • بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام.
  • بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند.
  • بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته.
  • بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی.
  • بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند.
  • بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند.
  • بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند.
  • بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده.
  • افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر می باشند (بالاخص بیماریهای تنفسی، گوارشی و پوستی).
  • افرادی که تست کرونا آنها مثبت است تا ۵ روز اول تست مثبت در صورت عدم وجود علایم حاد.
  • افرادی که دارای بیماری حاد تب دار می باشند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماریهای تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد.

ب) افراد ذیل الذکر نیز حتی الامکان از تشرف به زیارت اربعین و ثبت نام خودداری نمایند:

  • زنان باردار.
  • سالمندان بالای ۶۰ سال.
  • افراد دارای بیماری های زمینه‌ای.
  • افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده.
  • افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده.
  • افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰ .
  • افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی.
  • افرادی که بطور مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می نمایند.با توجه به اینکه بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین تشرف به زیارت اربعین حسینی منوط به ثبت نام در سامانه سماح می باشد، لذا از کلیه مشتاقان عزیز دعوت می نماید حداکثر تا پایان تیرماه، در سامانه سماح پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

زمان ثبت نام پیاده روی اربعین امسال کی هست؟

به گفته مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه پیش ثبت نام اعزام زائرین به عتبات در اربعین حسینی از جمعه ۱۰ تیر آغاز خواهد شد. ثبت نام پیاده روی اربعین سعید کریمی خو در گفتگو با ایسنا، بااشاره به فاصله زمانی حدودا سه ماهه تا اربعین حسینی، اظهار کرد: در این راستا برنامه ریزی‌هایی در سازمان حج و زیارت صورت گرفته تا پس از دوسال وقفه امسال شاهد اجتماع عظیم عزاداران حسینی در روز اربعین باشیم. وی ادامه داد: طبق برنامه، پیش ثبت نام اعزام زائرین از روز جمعه ۱۰ تیر آغاز و تا ۳۱ این ماه به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت.

آدرس سایت ثبت نام پیاده روی اربعین

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه با بیان اینکه علاقمندان به حضور در مراسم اربعین حسینی می‌توانند برای پیش ثبت نام به سامانه سماح به آدرس https://samah.haj.ir مراجعه کنند، گفت: کسانی که امکانات و زیرساخت لازم را در اختیار دارند می‌توانند در منزل پیش ثبت نام را انجام دهند، درغیر اینصورت به دفاتر حج و زیارت استان مراجعه کنند. وی اضافه کرد: در استان ۲۱ دفتر زیارتی وجود دارد که ۱۵ مورد آن در شهر کرمانشاه و مابقی هم در شهرستان‌های کنگاور، اسلام آبادغرب، روانسر، جوانرود و سنقر و کلیایی قرار دارند و علاقمندان می‌توانند برای پیش ثبت نام به آن‌ها مراجعه کنند. کریمی خو با تاکید براینکه امسال برای ورود زائرین به کشور عراق سخت گیری‌هایی وجود دارد، اعلام کرد: تا زمانی که زائرین در سامانه سماح ثبت نام نکنند، امکان خروج آن‌ها علیرغم داشتن گذرنامه امکان پذیر نیست.

داشتن واکسن کرونا برای پیاده روی اربعین ضروری است؟

وی افزود: همچنین تزریق دو دوز واکسن کرونا و داشتن گذرنامه با مدت اعتبار شش ماه، دیگر شرایط زائرین برای حضور در مراسم اربعین حسینی است. مدیر حج و زیارت استان با بیان اینکه هنوز جزییات دیگری از اعزام زائرین به عتبات در اربعین اعلام نشده، گفت: برای اعزام زائرین در قالب کاروان‌های حج و زیارت به عتبات عالیات نیز با توجه به بازگشایی مرز مهران، بسته‌هایی تدوین و به سازمان ارسال کرده ایم که در صورت تایید در روز‌های آینده آن را ابلاغ و ثبت نام‌ها را برای اعزام‌ها آغاز می‌کنیم. وی تاخیر در بسته شدن پکیج‌ها را ناشی از افزایش قیمت هتل، حمل و نقل و تغذیه و سایر خدمات در کشور عراق و تلاش مسئولین کشورمان برای تخفیف گرفتن از طرف عراقی اعلام کرد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 239, میانگین امتیاز: 4,23 از 5)
Loading...