سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آشنایی با خواص کاسنی و فواید درمانی و مضرات آن برای بدن

گیاه کاسنی را می شناسید؟ از خواص کاسنی و فواید درمانی آن اطلاع دارید؟ در این مطلب قصد داریم شما را با خواص این گیاه شگفت انگیز آشنا نماییم.

 

فواید درمانی و خواص کاسنی 

کاسنی یکی از گیاهان دارویی است که طبیعت در اختیار ما قرار داده است. این گیاه دارای گل های آبی رنگی است که در فصل بهار رشد می کنند. خواص کاسنی بسیار زیاد است. از برگ تازه آن می توان به سبب داشتن ویتامین ث برای درمان التهابات لثه استفاده کرد.

 

خواص کاسنی

 

ترکیبات مهم کاسنی

براساس تحقیقات دراین گیاه ویتامین ها و املاح معدنی چون روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، فولیک اسید آهن و پتاسیم، ویتامین A، B۶، C، E و ویتامین K وجود دارد که همگی برای بدن ضروری و مفید هستند.

 

خواص کاسنی در دفع سموم کبدی

گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند. از اثرات مفید کاسنی، حفاظت کبد  در برابر سموم کبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسیده است. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

 

کاسنی و خواص معجزه آسا برای پوست

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها “کبد” است. بنابراین باید کبد را تصفیه و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد. وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود.کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.

بهره گیری از عرق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است.روزی ۳ لیوان مخلوط عرق  و شاهتره (۲به۱) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

 

خواص کاسنی در کاهش وزن

گیاه کاسنی دارای فروکتوز بوده  و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است و اگر در برنامه غذایی گنجانده  شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر بسزایی در تحرکات روده ودر درمان یبوست را  دارد وبه کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کند.

هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است، کمک می کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.

 

فواید کاسنی در  پیشگیری از سرطان

عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی شده ، گزارشات اخیر حاکی از آن است که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. پلی فنول ها کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده  را دارد.

 

خواص کاسنی در کاهش دردهای مفاصل

این گیاه به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته و مطالعات نشان دادند که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود.

در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ ، گزارشات حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به طور قابل ملاحظه ای دردهایشان بهبود یافته. کاسنی را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف  نمود .

 

فواید کاسنی برای زنان باردار 

یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است. یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است. عرق کاسنی با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.
وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد.

کاسنی و مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

 

خواص کاسنی

 

خواص عرق کاسنی 

یکی از مواد طبیعی که می تواند در کاهش و کنترل فشار خون بارداری نقش ارزنده ای ایفا نماید ، عرق کاسنی می باشد. عرق کاسنی با تصفیه خون و کبد و پاک سازی بدن از سمومات و نیز به دلیل طبیعت نسبتا سردی که دارد می تواند کمک موثری در کنترل و کاهش فشار خون بارداری باشد.
ایمنی در برابر بیماری های عفونی از خواص عرق کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با تقویت مثانه و کلیه ها و پاک کردن آن ها از سنگ و خارج کردن سموم از بدن و نیز با پاک کردن مجاری ادراری نقش ارزنده ای در جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری دارد.

از جمله خواص عرق کاسنی درمان مشکلات گوارشی، جلوگیری از سوزش سردل، کاهش دردآرتروز مفاصل، سم زدایی از کبد و کیسه صفرا، جلوگیری از عفونت های باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت قلب است. این گیاه همچنین یک داروی طبیعی آرام بخش و تقویت کننده اعصاب است و می تواند مانع از ابتلای افراد به بیماری سنگ کلیه شود.

عرق کاسنی از گیاه کاسنی بدست می آید و دارای خواص مختلف از جمله درمان هترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است که نوشیدن آنها به همراه آب می تواند سبب افزایش دریافت مواد مغذی از گیاه کاسنی شود.

 

خواص کاسنی در طب سنتی

طبیعت گیاه کاسنی سرد و تر است. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:
ریشه کاسنی با افزایش جریان زردآب، به بدن کمک می کند تا مواد غذایی و مایعات موجود در بدن بهتر هضم شوند.
پماد تهیه شده از برگ های له شده آن برای درمان التهاب و ورم چشم استفاده می شود.
کاسنی در پیش گیری از پوکی استخوان، سرطان روده و سینه موثر است.
مخلوطی از آب کاسنی، هویج، کرفس و جعفری، غذایی مغذی برای اعصاب، چشم و سیستم عضلانی به حساب می آید.
این گیاه که خاصیت طبیعی رونده دارد، با یبوست حاد مقابله می کند.
آب کاسنی همراه با کرفس و جعفری خاصیت تقویت کنندگی دارد و برای بیماران کم خون بسیار مفید است.
مصرف پودر ریشه خشک آن همراه با عسل برای درمان برونشیت حاد مفید است.
کاسنی در ازدیاد نطفه موثر است و انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می دارد و توان و نیروهای بدنی را تجدید می کند.

 

مضرات کاسنی

اگر چه می‌توان مزایای فراوانی برای این گیاه برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خونریریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می‌باشد زیرا مواد موجود در این گیاه از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.

مصرف بیش از حد آن باعث ترش کردن معده، کاهش وزن (ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند روزی ۲ الی ۵ بار از عرق کاسنی استفاده بکنند).

 

گیاه کاسنی دارای عوارض محدودی است که موجب درماتیت و حساسیت پوستی می‌شود. مصرف کاسنی برای افرادی که دارای نارسایی‌های کلیه بوده یا سنگ کلیه دارند، توصیه نمیشود. لازم به ذکر است کاسنی دارای مقدار زیادی ویتامین A است و با نیکوتین داخل سیگار تداخل پیدا میکند، لذا افرادی سیگاری در زمان خوردن کاسنی باید از کشیدن سیگار خودداری کنند.

 

روش مصرف: بعد ازهر وعدهٔ غذایی با نصفی از لیوان آب مصرف شود.
این گیاه برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند، مضر است .

تخم کاسنی بدمزه و قی آور است.

مضرات عرق کاسنی

عرق کاسنی مضراتی نیز دارد. مصرف بلند مدت فرآورده‌ های این گیاه، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های این گیاه موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.

با توجه به این که مصرف فرآورده های این گیاه موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمالزایمان زودرس را تقویت می‌کند.

مصرف بلند مدت عرق کاسنی موجب تخریب عروق شبکیه می شود، علاوه بر این موجب افت فشار خـون و افـزایش ترشحات صفرا می‌گردد، همچنین کاسنی موجب تشدید تشنج در افراد مبتلا به صرع شده و تحریک کننـده تشـنج‌هـا اسـت.

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 15, میانگین امتیاز: 4,40 از 5)
Loading...