پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

پولیپ بینی :علل، علائم، تشخیص و درمان

ima1275ges

پولیپ بینی :علل، علائم، تشخیص و درمان

پولیپ بینی چیست؟

سینوس ها پارانازال حفره های هوایی در داخل جمجمه هستند که به داخل بینی راه دارند. اگر بافت نرم حفرات داخل بینی به صورت غیر طبیعی رشد کنند می توانند این حفره ها را مسدود کنند. به این بافت های غیر طبیعی پولیپ بینی گفته می شود. از آنجا که چند عدد حفره سینوسی کوچک بین چشم و بینی وجود دارند، پولیپ نیز می تواند تکی نباشد و به صورت چندگانه رشد کند.

علل پولیپ بینی چه چیزهایی هستند؟

علت پولیپ بینی به خوبی شناخته شده نیست. برخی از متخصصان معتقدند که پولیپ بینی به علت حساسیت به برخی مواد موجود در اتمسفر به وجود می آیند و برخی دیگر معتقدند که پولیپ بینی به علت عفونت سینوس ایجاد می شود.

علائم پولیپ بینی چه چیزهایی هستند؟

پولیپ، بینی را مسدود می کند. پولیپ های بزرگ می توانند مانع نفس کشیدن فرد از راه بینی شده و در چنین شرایطی فرد مجبور به تنفس از طریق دهان خواهد شد. پولیپ بینی اغلب باعث کاهش قدرت بویایی نیز می شود. در برخی از موارد آنها متورم می شوند به گونه ای که از داخل سوراخ بینی قابل مشاهده هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

انسداد بینی ممکن است به علل مختلفی از جمله پولیپ، انحراف تیغه بینی و یا التهاب پوشش داخلی بینی (رینیت) بروز کند. اگر شما با انسداد شدید بینی مواجه هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه بینی شما می تواند پولیپ را تشخیص دهد. معمولا پزشک عمومی شما بعد از تشخیص پولیپ را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد.

i5235mages

چگونه می توان به کاهش علائم پولیپ بینی کمک کرد؟

در برخی موارد اسپری های بینی و قطره های حاوی کورتیکو استروئیدها می توانند به کوچک تر شدن پولیپ کمک کنند. پولیپ های کوچک معمولا با این روش درمانی بهبود می یابند. قرص های کورتیکواستروئیدی نیز وجود دارند که همین تاثیر را داشته اما به علت عوارض جانبی خطرناکی که دارند به صورت دراز مدت نمی توان از آنها استفاده کرد.

درمان پولیپ بینی چگونه است؟

موثرترین درمان برای پولیپ بینی عمل جراحی است. پزشک قبل از عمل جراحی از بینی و سینوس های شما تصویر برداری CTscan به عمل خواهد آورد.

عمل جراحی پولیپ توسط دستگاه آندوسکوپ انجام می شود. این دستگاه داخل بینی فرستاده شده و به کمک دوربینی که در نوک آن کار گذاشته شده است داخل بینی قابل مشاهده خواهد بود. در برخی موارد پولیپ به سادگی از داخل بینی برداشته می شود. در برخی موارد دیگر بافت پولیپ از داخل سینوس برداشته می شود.

آیا عمل جراحی پولیپ می تواند خطرناک باشد؟

خطر خونریزی از بینی و سیاه شدن چشم ها به علت آسیب دیدن دیواره بینی وجود دارد.

وارد کردن دستگاه های پزشکی به داخل بینی می تواند برای چشم و عضلات آن خطرناک باشد و به آنها آسیب برساند. وارد شدن این ابزار ها به داخل جمجمه باعث نشت مایع از اطراف مغز می شود.

البته تمامی این عوارض بسیار نادر هستند و معمولا پزشک به کمک یک دستگاه CTscan از بروز اینچنین اتفاقاتی پیشگیری می کند.

آیا پولیپ بینی دوباره رشد می کند؟

متاسفانه از بین بردن پولیپ همیشه از رشد مجدد آن ها پیشگیری نمی کند. آنها ممکن است چند سال پس از عمل جراحی دوباره رشد کنند.

در صورت لزوم می توان دوباره عمل جراحی را تکرار کرد.

گاهی اوقات استفاده از اسپری های استروئیدی بینی به طور منظم می تواند از عود پولیپ بینی پیشگیری کند.

 

منبع:NetDoctor
مترجم:محمد نورسی
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...