پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

۱۰۰ پرسش و پاسخ درباره ویروس کرونا

این روزها در سراسر دنیا صحبت درباره ویروس کرونا است. گرچه شیوع این بیماری در صدر اخبار و گزارشها قرار داشته و همچنین در دنیای مجازی بسیار به آن پرداخته شده، اما هنوز هم پرسش هایی در ذهن ما هست که به دنبال پاسخ آن هستیم. در این مطلب به تعدادی از سوالات شما در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا (COVID-19) پاسخ داده شده است.

پرسش و پاسخ درباره ویروس کرونا

درباره ویروس کرونا COVID19

آیا ویروس از طریق آب سرایت می کند؟

کارشناسان می‌گویند که سرایت کرونا از طریق آب امکان پذیر نیست و تلاش بر آن است تا کیفیت آب شهری و روستایی را بالا برده و از ایجاد هر گونه بیماری از طریق آب جلوگیری شود.

آیا ویروس کرونا در آب از بین می‌رود؟

گروهی از محققان توانسته‌اند با انجام مطالعات جدید میزان سرعت از بین رفتن ویروس کرونا در آب را اندازه گیری کنند. بر اساس مطالعه پژوهشگران، ویروس کرونا به سرعت در آب و فاضلاب در دمای محیط غیرفعال می‌شود. آنچه ‌می‌توانید برای پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس انجام دهید، نوشیدن مقدار زیاد مایعات است.

آیا کرونا با آنتی بیوتیک درمان می شود؟

ویروس جدید کرونا نوعی ویروس است بنابراین نباید از آنتی بیوتیک‌ها برای پیشگیری و درمان استفاده کرد. با این حال اگر به خاطر ابتلا به بیماری های ویروس کرونا بستری شدید به دلیل عفونت‌های باکتریال ممکن است هم زمان آنتی بیوتیک دریافت کنید.

آیا ویروس جدید کرونا سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا افراد جوان‌ترمستعدترند؟

امکان آلوده شدن به ویروس جدید کرونا برای تمام گروه‌های سنی وجود دارد. سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مثل آسم ، دیابت و بیماری‌های قلبی  بیش از سایرین مستعد ابتلا به نوع شدید این بیماری ویروس هستند. سازمان بهداشت جهانی به همه مردم در تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کند با رعایت بهداشت دست ها و سیستم تنفسی از خود در برابر این ویروس محافظت کنند.

آیا حیوانات خانگی می توانند ویروس کرونا را منتقل کنند؟

در حال حاضر شواهد و مدارکی دال بر امکان آلوده شدن حیوانات خانگی مثل سگ و گربه به ویروس جدید کرونا وجود ندارد. با این حال  بهتر است بعد از تماس با حیوانات خانگی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و رعایت بهداشت می‌تواند از شما در برابر ویروس های شایع مانند ای کولای و سالمونلا که بین انسان و حیوان قابل انتقال است محافظت کند.

حیوان و انسان

آیا داروی اختصاصی برای پیشگیری درمان ویروس جدید کرونا وجود دارد؟

تا به امروز داروی اختصاصی برای پیشگیری یا درمان ویروس جدید کرونا توصیه نشده است با این حال افرادی که به این ویروس آلوده شده اند باید از مراقبت‌های مناسب در جهت بهبود علائم بیمارانی بهره‌مند شوند.

آیا لباس‌ها هم به ویروس کرونا آلوده می‌شوند؟

لباس‌ها به میزان زیاد به ویروس کرونا آلوده نمی‌شوند و می‌توان آن‌ها را با شوینده‌های طبیعی شست.

لباس‌هایی که خیلی آلوده نیستند را بعد از خروج از محل کار مانند محیط بیمارستان‌ها نه محیط‌های عادی که میزان تعامل و برخورد افراد با قطرات تنفسی زیاد نیست باید در کیسه زباله بزرگی بریزیم و بعد از وارد شدن به منزل آن‌ها را با شوینده‌های معمولی بشوییم.

ماندگاری این ویروس روی سطوح چقدر است؟

دوام ویروس به نوع سطح بستگی دارد.

روی سطوح سخت – مانند دستگیره درها، کلید‌های آسانسور، میز کار، صندلی، میز آشپزخانه، از ۲ ساعت تا ۹ روز است که بهترین ضدعفونی کننده روی این سطوح آب و محلول‌های سفید کننده است.

روی سطوح نرم مانند لباس، ویروس مدت زمان کمتری زنده می‌ماند، بنابراین اگر کتی دارید که ویروس ممکن است روی آن باشد، اگر آن را یک یا دو روز نپوشید، ویروس از بین خواهد رفت.

البته به یاد داشته باشید که لمس کردن یک سطح آلوده شما را مبتلا به ویروس کرونا نخواهد کرد. ویروس باید از طریق دهان، بینی یا چشم وارد بدن شود و به همین خاطر باید از لمس صورت خودداری شود.

برای تهیه محلول ضدعفونی کننده باید ۹ قسمت آب و یک قسمت سفید کننده مانند وایتکس را ترکیب کرده و با استفاده از پارچه خیس سطوح را تمیز کرده و با پارچه خشک هم باقی مانده رطوبت را پاک کرده و از بین ببریم.

آیا رابطه جنسی با همسر مجاز است؟

ارتباط جنسی با همسر مشکوک یا مبتلا به بیماری در این موقعیت زمانی جایز نیست. توصیه می‌شود در صورت وجود علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس در همسر خود از رابطه جنسی خودداری کنید.

امکان انتقال ویروس در ترشحات بدن مانند خلط گلو، عرق، خون، استفراغ، ادرار و مدفوع نه تنها در بیماری کرونا بلکه در تمام بیماری‌ها وجود دارد  و در سرویس‌های بهداشتی به شستشوی دقیق سرویس و دست و صورت خود توجه کنید.

آیا مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا مفید است؟

یکی از ویتامین‌هایی که می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با کرونا مفید باشد ویتامین D است.

راه‌های تامین ویتامین D برای بدن شامل نور خورشید، منابع غذایی و مکمل ویتامین D است که با توجه به محدود بودن منابع غذایی این ویتامین، بهترین راه برای دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است.

تامین ویتامین D کافی از طریق غذا واقعاً امکان پذیر نیست ویتامین D که به صورت سنتز پوستی در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب ساخته می‌شود و منظور ما از آفتاب مستقیم آفتابی است که بیشتر در تابستان داریم.

اگر دچار تنگی نفس شدیم، به پزشک مراجعه کنیم؟

تنگی نفس نسبت به دیگر علائم بیماری کرونا خطرناک‌تر است. شایع‌ترین علائم بیماری کرونا تنگی نفس است، البته سرفه‌های خشک هم از علائم دیگر این بیماری است، ولی سرفه خطرناک نیست.

تنگی نفس از علائم خطرناک و آزاردهنده برای بیماری است، هنگام مراجعه بیمار به بیمارستان، اکسیژن خون بیمار اندازه‌گیری می‌شود و اگر اکسیژن خون بیمار از یک شاخصی یعنی ۹۳ یا کمتر باشد، بیماری باید بستری شود.

تست تنفس ۲۰ ثانیه‌ای : به مدت ۲۰ ثانیه نفس خود را نگه دارید و بعد اگر دچار مشکل تنفسی نشدید، نگران کننده نیست.

راه دیگر تشخیص، شمردن تعداد تنفس در یک دقیقه است، یک فرد عادی در یک دقیقه به طور متوسط ۱۲ تا ۱۶ بار است که این تعداد طبیعی است.

اگر تعداد تنفس بیش از ۲۰ یا ۲۲ تا در یک دقیقه شود یک مقدار نگران کننده می‌شود و اگر به ۳۰ تا در یک دقیقه برسد وضعیت آن فرد خطرناک است و باید بستری شود.

فرد مشکوک به کرونا چه نشانه‌هایی دارد؟

• داشتن علائمی مانند سرفه‌های خشک، لرز و گلودرد همراه با تنگی نفس با تب یا بدون تب

• علائم تنفسی فوقانی/تحتانی

چه افرادی در برابر کرونا آسیب پذیرتراند؟

• بیماران با بیماری زمینه ایی: بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، بیماری‌های تنفسی زمینه ایی، چاقی مفرط ودیابت

• بیماران با نقص ایمنی: بیماران تحت درمان با کورتن، سیمی درمانی، بدخیمی ها، پیوند اعضا، مبتلایان به HIV

•  سنین بالای ۵۰ سال همواره در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

بیماران تنفسی از چه ماسک هایی استفاده نکنند؟

استفاده از ماسک برای تمام افرادی که دچار علائم تنفسی شده اند، جهت کاهش میزان انتقال به سایرین توصیه می‌شود.

استفاده از ماسک‌های دریچه یک سویه کننده بازدمی برای برای بیماران تنفسی بسیار خطرناک است.

چگونه در خانه ژل ضدعفونی کننده تهیه کنیم؟

اگر نمی‌توانید محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی کننده را بخرید و امکان دسترسی به آن‌ها را ندارید، می‌توانید به روش زیر آن‌ها را در خانه درست کنید.

هم چنین باید توجه داشته باشید که الکل برای کودکان مضر است و برای تهیه محلول ضدعفونی کننده دست کودکان باید از مواد گیاهی استفاده کنید.

ژل ضدعفونی کننده

برای تهیه ژل ضدعفونی کننده در خانه به مواد زیر نیاز دارید:

۲۵۰ سی سی ژل آلوئه ورا ۹۴ درصد (حدود یک سوم پیمانه)

۵۰۰ سی سی الکل طبی (الکل ایزوپروفیل یا الکل اتانول) (حدود دو سوم پیانه)

۳۰ قطره اسانس نعنا یا پنج تا ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس یا هر اسانس دیگری برای رفع بوی الکل

قیف

بطری یا محفظه مخصوص صابون مایع

مواد را در مخلوط کن ریخته و حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه مخلوط کنید. در نهایت محلول بدست آمده را در بطری یا ظرف اسپری ریخته و از آن استفاده کنید.

برای کودکان ار چه محلول ضدعفونی کننده استفاده کنیم؟

الکل باعث خشک شدن دست کودکان می‌شود و استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند به کودکان آسیب برساند؛ بنابراین برای تهیه محول ضدعفونی کننده برای کودکان باید از مواد گیاهی استفاده کرد.

برای درست کردن این محلول به یک چهارم پیمانه ژل آلوئه ورا و ۲۰ قطره روغن اسانس میکروب کش (ایمن برای کودکان) نیاز دارید. کافی است این مواد را با هم مخلوط کرده و در بطری سیلیکونی نگهداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که نباید از متانول، الکل چوب و الکل صنعتی برای ضدعفونی استفاده کنید؛ چرا که این مواد نه تنها خاصیت ضدعفونی بسیار کمی دارند بلکه سمی بوده و هرگونه تماس پوستی، دهانی و تنفسی با آن‌ها می‌تواند منجر به مسمومیت جدی شود.

آیا امکان آلوده بودن سبزی ها به ویروس کرونا وجود دارد؟

هر چیزی که در معرض هوا قرار بگیرد امکان آلوده شدن به ویروس کرونا را دارد.آلودگی سبزی خورشتی در اثر حرارت از بین می‌رود؛ بنابراین در هنگام پخت و پز دیگر نباید این نگرانی وجود داشته باشد.

توصیه ما این است که در این وضعیت بحرانی کشور با وجود ویروس کرونا هرگز از سبزیجات خام استفاده نشود مگر آن‌هایی که قابل پوست گیری مانند خیار و هویج هستند که در این صورت باید حتما با استفاده از مایع آن‌ها را خوب شستشو داد و سپس مصرف کرد.

به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید و در صورتی که پس از شست‌وشو آن‌ها را خورد کرده‌اید در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید.

چه درجه تبی خطرناک است؟

میزان تب برای ویروس کرونا بر اساس روش اندازه گیری در قسمت‌های مختلف بدن به این صورت است؛ پیشانی درجه تب ۵/۳۸ و بالاتر از آن، زیر زبان ۵/۳۸ و بالاتر از آن، زیر بغل ۸/۳۷ و بالاتر از آن که این درجه بر حسب سانتی گراد است.

دمای بدن انسان در طول ساعات شبانه روز کمی تغییر می‌کند و معمولا هنگام عصر بین یک تا نیم درجه بالاتر است.

نکات مهم در خصوص استفاده از تب سنج

افراد قبل از اینکه بخواهند از دماسنج استفاده کنند حتما دستان خود را با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه بشویند، و سپس تب خود و یا دیگران را بسنجند.

افراد باید از دما سنج ضدعفونی شده استفاده کنند؛ مخصوصا در دما سنج‌های لمسی این نکته را لحاظ کنند. زیرا بیشترین تماس در این نوع تب سنج‌ها وجود دارد.

افرادی که می‌خواهند دمای بدن خود را بسنجند پنج دقیقه قبل از سنجش دما خوراکی و نوشیدنی میل نکنند.

افراد پس از استفاده از دماسنج حتما آن را تمیز کنند.

تب سنج

آیا با اسپری الکل سفید روی پوست دست ویروس کرونا به طور کامل از بین می رود؟ 

الکل سفید باعث تمیز شدن و ضدعفونی دست‌ها می شود و ویروس و میکروب موجود در سطح آن‌ها را از بین می برد.

بهترین و مطمئن ترین دستکش کدام است؟

لاتکس بهترین نوع دستکش برای مقاومت در برابر کروناست که در بیمارستان ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین قابل ضدعفونی با اتانول بوده و عمر مصرف آن تنها ۱۶ ساعت است.

بهترین کار این است که دستکش‌ها یا ماسک را هنگام تعویض در کیسه انداخته و پس از گره زدن در کیسه، آن را در سطل زباله دردار بیندازید و بعد از تمامی این مراحل به منظور استفاده مجدد از ماسک دستان خود را با آب و صابون بشویید. در صورتی که این شرایط مهیا نبود می‌توان از ژل‌ ضدعفونی کننده  استفاده کرد. با این اقدامات ساده؛ گام صحیحی در پیشگیری از ابتلا به کرونا خواهیم برداشت.

چگونه خرید کنیم؟

محصولات داخل بسته بندی باشند، به ضدعفونی نیاز ندارد؛ اما اگر محصولاتی خریداری کردید که داخل بسته بندی قرار ندارند به دلیل احتمال تماس فرد آلوده با این مواد باید کار ضدعفونی حتماً صورت بگیرد.

هر محصولی که شما از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنید در صورتی که بسته بندی شده و تعداد بالا هستند ضدعفونی کردن بسته کفایت می کند، اما در صورتی که محصولات خود را به صورت تک خریداری می کنید هر محصول باید جداگانه ضدعفونی شود.

همچنین توصیه می‌شود پلاستیک‌هایی که محصولات خریداری شده در آن‌ها قرار دارند، برای احتیاط و مراقبت بیشتر قبل از ورود به منزل برای آن‌ها را جدا کنیم و در سطل زباله درب دار بیندازیم.

از دیگر توصیه‌های مربوط به خرید محصولات این است که بعد از بازگشت، بلافاصله دستان خود را بشویید، زیرا لمس اشیا آلوده شده به ویروس کوئید ۱۹ ممکن است باعث سرایت بیماری به داخل بدن شود.

همچنین اگر تماسی بین دست با چشم، دهان و بینی ایجاد شود، ممکن است باعث انتقال غیر مستقیم ویروس شود و از آنجا که زمان زنده ماندن ویروس کوئید ۱۹ متفاوت است بنابراین به ضدعفونی وسایل توجه ویژه داشته باشید.

از آن جا که این ویروس از طریق سطوح منتقل می‌شود، قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ یا دست زدن به سطوحی که در مکان‌های عمومی قرار گرفته، خطرناک و ممکن است باعث ابتلای ما به ویروس کرونا شود؛ بنابراین می‌توان یکی از راه‌های کاهش حضور در اماکن و فروشگاه‌های عمومی، خرید و پرداخت آنلاین را به شمار آورد؛ اما در صورت استفاده از این روش باید توجه داشت که برای انجام این کار، محصولات خریداری شده را هنگام تحویل از پیک، ضدعفونی کنیم و پلاستیک آن‌ها را جدا و داخل سطل زباله دردار بیندازیم.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سرفه‌ها علامتی شایع، به ویژه طی فصل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی هستند. بیشتر سرفه‌ها جدی نیستند، اما برخی این گونه هستند. در صورت مواجه با شرایط زیر مراجعه به پزشک توصیه شده است:

فردی که سرفه می‌کند نمی‌تواند به درستی تنفس کند.

سرفه مزمن که چند هفته ادامه داشته است.

فردی مبتلا به یک بیماری مزمن، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه که با استفاده از روش‌های معمول درمان سرفه تسکین نمی‌یابد.

فردی که سرفه خونی را تجربه می‌کند.

در صورت مواجه با شرایط زیر دریافت کمک پزشکی فوری لازم است:

سرفه‌ای که طی گذشت چند روز وخیم‌تر شده است.
نوزادی که سرفه می‌کند و نشانه‌های دیسترس تنفسی را نشان می‌دهد.

از نشانه‌های دیسترس تنفسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنفس بسیار سخت
خفگی
آبی شدن رنگ پوست
استفاده از عضلات دنده‌ها برای تنفس

آیا فریز کردن مواد غذایی باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود؟ 

فریز کردن مواد غذایی باعث از بین رفتن ویروس کرونا نمی‌شود. در واقع ویروس در عمل فریز شدن گاهی اوقات باعث حفظ و محکم شدن آن می‌شود.

نگهداری نان در فریزر نه تنها منجر به از بین رفتن ویروس کرونا نمی‌شود، بلکه منجر به پایداری احتمالی آن خواهد شد. هرچند که حرارت دادن نان قبل از مصرف می‌تواند منجر به از بین رفتن آلودگی احتمالی شود.

کدام مواد برای ضدعفونی کردن خانه خطرناک هستند؟

هر محلولی برای ضدعفونی کردن خانه مناسب نیست و می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

ترکیب مایع سفیدکننده (وایتکس) و الکل

این محلول کلروفرم و اسید هیدروکلریک تولید می‌کند که می‌تواند موجب آسیب به سیستم عصبی، ریه، کلیه، کبد، چشم و پوست شود.

ترکیب مایع سفیدکننده (وایتکس) با انواع مواد تمیزکننده

ترکیب این دو محلول با هم موجب تولید گاز سمی کلر می‌شود و مشکلات شدید تنفسی و چشمی را در پی دارد.

ترکیب سرکه و جوش شیرین

خطرناک‌ترین حالت تولید این ماده در ظروف سربسته است که منجر به انفجار شدید می‌شود.

ترکیب سرکه و مایع سفیدکننده (وایتکس)

این ترکیب نوعی گاز سمی تولید می‌کند که منجر به سوختگی شدید چشم و آسیب شدید به ریه‌ها می‌شود.

ترکیب سرکه و آب اکسیژنه

ترکیب این دو ماده با هم باعث تولید اسید پراستیک می‌شود که تحریک و آسیب به پوست، چشم ها، گلو، بینی و ریه‌ها را در پی دارد.

ترکیب وایتکس و آمونیاک

ترکیب این دو ماده سمی آسیب شدیدی به دستگاه تنفسی می‌رساند و هم چنین می‌تواند منجر به انفجار شود.

فرق اتانول و متانول چیست؟

متانول الکلی است که دارای یک گروه متیل در اسکلت کربن است و سطح اسیدی کمی بالاتر از سطح اب دارد. متانول بسیار سمی بوده و برای مصرف مناسب نیست. این ماده بیشتر از طریق کاتالیز از مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و هیدروژن به صورت مصنوعی تولید می‌شود. مقدار کمتر از نصف قاشق چای خوری متانول، می‌تواند موجب کور شدن فرد شود.

متانول را نباید برای ضدعفونی کردن سطوح ستفاده کرد چرا که به شدت سمی بوده و کمترین خاصیت ضدعفونی را در میان الکل‌ها دارد. هم چنین می‌تواند عوارضی نظیر درماتیت (التهاب پوست)، آسیب چشمی از جمله کوری، نارسایی کلیه، کما و مرگ شود.

اتانول الکلی با یک گروه اتیل در اسکلت کربن است و یک اسید ضعیف‌تر از آب است. اتانول الکلی است که در نوشیدنی‌های غیرمجاز استفاده می‌شود. اتانول یا الکل اتیلیک دارای بوی خاص و قابلیت آتش گیری است. گرچه اتانول می‌تواند برای ضدعفونی کردن دست‌ها گزینه خوبی باشد، اما استفاده از آن تنها زمانی توصیه می‌شود که آب و صابون در دسترس فرد برای شستن دست‌ها نباشد؛ چرا که یک صابون معمولی قدرت ضدعفونی بیشتری نسبت به تمام الکل‌ها را دارد.

آیا آب استخر ناقل ویروس کروناست؟

استخر جزء اماکنی است که احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا، با عطسه و سرفه در صورت تماس نزدیک وجود دارد

آب اغلب استخر‌ها دارای کلر است، ماده‌ای شیمیایی که ویروس‌ها را می‌کشد. برای همین شنا کردن در استخری که در آن از کلر استفاده شده باید امن باشد.

اما احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا در رختکن یا در محل در صورت دست زدن به سطوح آلوده مانند دستگیره در‌ها وجود دارد.

همچنین در چنین اماکنی احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا، با عطسه و سرفه در صورت تماس نزدیک وجود دارد.

 آیا ویروس کرونا از طریق وسایل گرمایشی از بین می‌رود؟

ویروس کرونا در درمای بالا از بین می‌رود؛ بنابراین توصیه می‌کنند هنگام رسیدن به منزل لباس‌های خود را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا در صورت وجود ویروس از بین برود.

ویروس کرونا سرمادوست بوده و در دما‌های پایین بهتر زنده می‌ماند. برخی از محققان ادعا می‌کنند این ویروس اگر در دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد برای مدت زمان ۲ تا ۹ روز بسته به نوع سطح، باقی بماند از بین می‌رود. با این حال به دلیل جدید بودن این ویروس، یافته‌ها درباره‌ی آن هنوز قاطع و جامع نیست و نمی‌توان هر ادعایی را به سادگی پذیرفت.

استفاده از خشک کن‌های برقی در سرویس‌های بهداشتی به تنهایی برای از بین بردن این ویروس کافی نیست؛ اما استفاده از آن‌ها پس از شستشوی مناسب دست‌ها مانعی ندارد. از سوی دیگر سازمان طب ملی انگلستان توصیه کرده برای ضدعفونی از محلول‌های الکلی استفاده شود و هیچ روش ضدعفونی دیگری را علمی نمی‌داند. همچنین توصیه شده است که از گرم‌ترین درجه‌ی آب برای شستشوی لباس ها، ملحفه و پتو استفاده شود.

تلفن همراه خود را چگونه ضدعفونی کنیم؟

روزانه در چندین نوبت، با دستمال آغشته به آب و صابون، اسپری‌های تهیه شده از ترکیب آب و الکل و یا پرتو‌های نوری فرابنفش (که باکتری‌ها و ویروس‌های نشسته بر سطح گوشی را از بین می‌برند)، صفحه نمایش تلفن همراه خود را ضدعفونی کنید.

با توجه به نحوه‌ی انتقال ویروس کرونا و بقای طولانی مدت آن بر روی سطوح خارجی، توصیه می‌شود در مکان‌های شلوغ، حتی المقدور از گوشی استفاده نکنید و علاوه بر شست و شوی مداوم دست ها، گوشی‌های تلفن همراه خود را نیز حداقل دوبار در هر روز، البته با رعایت موارد ایمنی و عدم آسیب‌رسانی به تلفن همراه، با مواد ضدعفونی نظیر الکل (اتانول) ضدعفونی کنید و تا حد امکان از تماس دست‌های آلوده خود با تلفن همراه و سر و صورت خودداری کنید.

آیا شیرینی و آجیل به ویروس آلوده می شود؟

خرید شیرینی اصلا امری ضروری و لازم نیست؛ چرا که کودکان با مصرف بی رویه شیرینی دیگر تمایلی به خوردن غذا نداشته و همین امر باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود و بسیار مضر است.

تمامی شیرینی جات، قند‌های ساده مانند شکلات از آنجایی که به فرد احساس سیری کاذب می‌دهد و آن‌ها را از مصرف غذا محروم می‌کند به هیچ عنوان نباید مصرف شوند.

افراد بهتر است از قند‌های ساده و بی ضرر مانند میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند تا به بدن شان آسیب نرساند.

رشد باکتری در شیرینی جات‌تر به نسبت شیرینی جات خشک بیشتر است؛ چرا که اکثر باکتری ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها به خصوص کپک‌ها در محیط‌های رطوبتی رشد بیشتری پیدا می‌کنند و به همین علت امکان آلودگی آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

شیرینی‌هایی که در خانه تهیه می‌شوند احتیاجی به قرار دادن در داخل مایکروفر ندارند و بستگی به حجم و رطوبت آن‌ها باید در داخل مایکروفر قرار بگیرند و حرارت ببینند.

در این شرایط بحرانی و خطرناک به هیچ عنوان افراد به خرید آجیل، شیرینی و … اقدام نکنند؛ چرا که امکان آلودگی این مواد خوراکی به ویروس کرونا وجود دارد و تنها در صورتی به مصرف آجیل بپردازند که از قبل در خانه هایشان موجود بوده است.

امکان آلودگی آجیل به ویروس کرونا در فروشگاه‌هایی که به صورت فله‌ای آن‌ها را به فروش می‌رسانند وجود دارد.

بهتر است افراد از فکر خرید آجیل و شیرینی بیرون بیایند، در صورت لزوم می‌توانند آجیل‌ها یا شیرینی‌های بسته بندی شده صنعتی را خریداری کنند.

آیا خستگی و خواب آلودگی نشانه بیماری کرونا است؟

خستگی و خواب آلودگی می تواند علائم هر عفونتی باشد، خواب آلودگی علامت اختصاصی  بیماری کووید ۱۹ محسوب نمی شود.

مردم باید بهداشت فردی را به طور کامل رعایت کنند و از مسافرت های غیر ضروری جدا پرهیز کنند.

اضطراب کرونا چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن دارد؟

نگرانی زیاد، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و این اختلال در سیستم ایمنی یکی از مهم‌ترین عوامل در ابتلا به ویروس و بالا رفتن میزان کشندگی آن است.

اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند. گاهی نیز اضطراب باعث رفتار‌های ناکارآمد می‌شود. برای مثال، ممکن است باعث شود، مکررا اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام‌های درست و دستورالعمل‌های علمی را ندیده بگیریم.

آیا ویروس کرونا از طریق نان منتقل می شود؟

کرونا ساعت‌ها روی سطوح مختلف باقی می‌ماند و از راه تماس سطوح با یک دیگر نیز انتقال می‌یابد.

نان

شیوه نامه انجمن علمی پزشکی برای رعایت اصول بهداشتی و خرید نان

۱: پیش از پوشیدن لباس‌های بیرون در منزل، سفره نان (پشت پلاستیکی_ روپارچه ای) تمیزی را به صورت تا شده آماده کنند به نحوی که روی پلاستیکی آن بیرون قرار بگیرند.

۲: لباس‌های بیرون را بپوشید و با دست غیر غالب سفره نان را بردارید.

۳: از دست غالب برای پوشیدن کفش، باز و بسته کردن درب منزل و … استفاده کنید.

۴: در نانوایی با همان دست غالب (آلوده) امور پرداخت را انجام دهید.

۵: سفره نان خود را با دست غیر غالب (تمیز) بر پیشخوان پهن کنید.

۶: از نانوا خواهش کنید نان‌ها را با انبر بر سفره شما قرار دهند. البته حتی اگر با دست هم نان را به شما تحویل دهد انتظار می‌رود گرمای نان ویروس‌ها را از بین ببرد به شرط اینکه نان واقعا داغ باشد.

۷: لبه‌های سفره را با دست غیر غالب (تمیز) جمع کنید و نان‌ها را پوشانده و بردارید.

۸: همچنان نان‌ها را فقط با دس تمسز تا منزل حمل کنید.

۹: در منزل بدون تماس دادن سفره با میز، از گوشه‌ی سفره گرفته و نان‌ها را روی میزی که پیش از این سطح آن تمیز و ضوعفونی شده است و با سبد مخصوص نان خالی کنید.

۱۰: سفره نان را در سبد لباس‌های در انتظار شستشو قرار دهید.

۱۱: لباس‌های بیرون خود را از تن خارج کنید و دست‌های خود را به شیوه صحیح بشویید.

آیا قرقره کردن دهانشویه جلو ابتلا به ویروس کرونا را می‌گیرد؟

سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به این سوال جواب منفی داده است؛ چرا که هیچ مدرک و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد قرقره کردن مایع دهانشویه در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا مفید است.

برخی برند‌های دهانشویه می‌تواند بعضی از میکروب‌ها را برای مدت چند دقیقه در بزاق دهان از بین ببرد. با این حال به این معنی نیست که مایع دهانشویه می‌تواند جلو ابتلا به ویروس کرونا جدید را بگیرد.

کدام ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفیدند؟

با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  برای مقابله با ویروس کرونا باید سیستم ایمنی بدن را از طریق تامین ویتامین‌های مختلف را افزایش داد.

با شناخت و مصرف منابع غذایی سرشار از ویتامین‌های مختلف، می‌توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

منابع غذایی ویتامین K

جعفری، گیاه خردل، پیاز، کلم فندقی، شلغم، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، خیار، کلم، توت فرنگی، جگر مرغ و گل کلم از منابع سرشار ویتامین K هستند.

منابع غذایی ویتامین C
فلفل قرمز، فلفل سبز، کشمش سیاه، کیوی، پرتقال، توت فرنگی، پاپایا، بروکلی، جعفری، آناناس، گریپ فروت، گل کلم، انبه و کلم بروکلی از منابع دارای ویتامین C هستند.

منابع غذایی ویتامین B۶

سینه بوقلمون، گوشت گوساله، ماهی تن، سینه مرغ، دانه‌های آفتابگردان، کنجد، نخود سبز و لوبیا چیتی مواد غذایی سرشار از ویتامین B۶ هستند.

منابع غذایی ویتامین D۳

انواع ماهی‌ها از جمله هالیبوت، کپور، سالمون وانواع قزل آلاها، ساردین، روغن کبد ماهی تن، تخم مرغ و شیر از منابع ویتامین D۳ هستند.

منابع غذایی ویتامین A

سیب زمینی شیرین، کلم برگ، هویج، اسفنجاج، جگر گاو، کاهو، کره، تخم مرغ، کدو حلوایی، بروکلی، زردآلو، طالبی، انبه، فلفل قرمز شیرین و ماهی تن از منابع حاوی ویتامین A هستند.

منابع غذایی ویتامین B۹

اسفناج، بروکلی، مارچوبه، لوبیا چشم بلبلی، جگر گاو، کلم، لوبیا قرمز، آوکادو، کاهو و پرتقال منابع سرشار از ویتامین B۹ هستند.

منابع غذایی ویتامین E

فندق، بادام، دانه‌های آفتابگردان، انبه، آووکادو، بروکلی، اسفناج، کدو گردویی، فلفل دلمه‌ای، زیتون، کلم برگ، چغندر برگ، گوجه فرنگی و کیوی از منابع ویتامین E هستند.

استفاده از اسپند و عنبر نسا برای ضدعفونی کردن محیط خانه مفید است؟

اسپند به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان آنتی باکتریال و تصفیه کننده هوای محیط شناخته می‌شود، دود کردن اسپند و عنبرنسا باعث ضدعفونی کردن هوای خانه می‌شود.

لازم به ذکر است، هنوز به صورت علمی ثابت نشده که دود کردن اسپند وعنبرنسا که باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود، اما انجام این کار ضرری ندارد.

اولین اقدام لازم بعد ورود به خانه چیست؟

در شرایط مثل الان که ویروس کرونا به شدت شیوع پیدا کرده است، بعد از مراجعه به خانه اولین اقدامی که لازم است انجام شود ضدعفونی کردن وسایلی است که با خود به همراه داریم.

مواد غذایی که از سوپرمارکت و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری می‌کنید در معرض آلودگی و میکروب قرار دارد، بعد از خرید بسته‌های موادغذایی مثل ماکارونی، بطری شیر، رب گوجه و … را با یک دستمال آغشته به مواد ضدعفونی، تمیز کنید و بعد در یخچال و کابینت قرار دهید.

میوه و سبزیجات را نیز قبل از قرار دادن در یخچال شسته و ضدعفونی کنید، زیرا محیط سرد و تاریک یخچال و فریزر محل خوبی برای ماندگاری ویروس کرونا است.

چه ضدعفونی کننده ای برای سطوح مناسب است؟

برای ضدعفونی کردن سطوح می‌توانید از این ترکیبات استفاده کنید، یک فنجان وایتکس را در با ۵ فنجان آب مخلوط کنید، محلول را روی سطح اسپری کنید و با یک دستمال تمیز فقط به صورت رفت روی سطح بکشید و سطح را ضد عفونی کنید.

دقت کنید اصلا نباید به صورت رفت و برگشت بکشید. دستمال را بعد از استفاده در هر سطح با همین محلول بشویید و برای سطوح دیگر استفاده کنید، رطوبتی که از محلول ضدعفونی روی سطح باقی می‌ماند را با دستمال خشک نکنید، اجازه دهید خود به خود خشک شود.

محلول‌های ضدعفونی کننده با آب گرم یا سرد ترکیب شوند؟

دقت کنید که محلول حتما باید با آب سرد درست شود و نه آب گرم، آب گرم خاصیت گندزدایی و ضدعفونی محلول را از بین می‌برد.

حمام و سرویس بهداشتی باید مرتب ضدعفونی شوند، روشویی دستشویی، توالت فرنگی در تماس مستقیم با افراد هستند، بنابراین باید تمیز و ضدعفونی شوند.

برای ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی می‌توانید از شوینده‌های مخصوص سرویس بهداشتی استفاده کنید. تمیز و ضد عفونی کردن دیوار و کاشی‌ها، کف و سردوش فراموش نشود.

در شرایطی که ویروس کرونا، که اکنون با عنوان کوید-۱۹ شناخته می‌شود، همچنان در حال گسترش است، سازمان‌های بهداشتی از مردم می‌خواهند که برای مهار شیوع این بیماری کشنده، به اقدامات اساسی برای حفظ سلامت خود توجه کنند.

اگرچه ممکن است بدیهی به نظر برسد، براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت و سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای مهار شیوع ویروس کرونا و سایر بیماری‌ها شستن دست‌هاست.

اما این بدان معنا نیست که یک شست‌شوی ساده با آب کافی است. طبق دستورالعمل نهادهای بهداشتی، شما باید دست‌های خود را به مدت «حداقل ۲۰ ثانیه» بشویید تا این اقدام پیشگیرانه موثر باشد.

شستن دست‌ها چقدر موثر است؟

‌به گفته سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، شستن دست بسیار مهم است، زیرا میکروب‌ها به راحتی از دست شسته‌نشده به اشیای دیگر مانند نرده‌ها یا سطح میز منتقل می‌شوند، که به نوبه خود می‌تواند افراد دیگر را بیمار کند.

شستن دست‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند ویروس کرونا یا سرماخوردگی را در بین مردم به میزان ۱۶ تا ۲۱ درصد کاهش می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اگر دستان شما به ویروس آلوده شده باشد، شستن آن‌ها ویروس را از بین می‌‌برد.

شستن دست‌ها همچنین خطر شیوع بیماریهای اسهال‌دار را در افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، به میزان ۵۸ درصد کاهش می‌دهد، و از گسترش عفونت‌های پوستی و چشمی‌ می‌کاهد.

چگونه می‌توانم از خود و خانواده‌ام محافظت کنم؟

بهترین راه محافظت همان است که برای هر عفونت تنفسی انجام می‌دهید. بهداشت خوب را از این طریق رعایت کنید:

مطمئن شوید که حد اقل برای ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا ژل ضد عفونی کننده الکلی دستهایتان را کاملاً تمیز کنید.

وقتی سرفه یا عطسه می‌کنید بینی و دهانتان را با دستمال کاغذی یا آرنج تا شده خود بپوشانید.

از تماس نزدیک با هر کسی که عوارضی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد اجتناب کنید.

مطمئن شوید که اگر مریض هستید در خانه بمانید.

اگر قرنطینه شوم آیا باید از سایر افراد در خانه‌ام جدا باشم؟

بله. اگر در خانه مشترکاً با کسان دیگری زندگی می‌کنید باید در اتاق دیگری بمانید یا تا آنجا که ممکن است از افراد دیگر فاصله بگیرید. وقتی با شخص دیگری در یک اتاق هستید و وقتی برای مراقبت پزشکی می‌روید ماسک جراحی بپوشید. اگر هست، از توالت دیگری استفاده کنید.

مطمئن شوید که با کسانی که در خطر بیماری شدید هستند مانند افراد سالمند و کسانی که بیماری‌های قلب، شش یا کلیه، و مرض قند دارند در یک اتاق نباشید.

دیدار کنندگانی که نیاز ضروری به بودن در خانه شما ندارند نباید در مدتی که قرنطینه هستید دیدن کنند.

روش صحیح شست‌وشوی دست‌ها چیست؟

باید در روز چندین بار و هر بار به مدت حداقل ۲۰ ثانیه دستان خود را با آب و صابون بشویید، مخصوصاً بعد از دستشویی رفتن، قبل از غذا خوردن، و بعد از پاک کردن بینی، و سرفه یا عطسه کردن.

سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند که برای شستن صحیح دستها این پنج مرحله را انجام دهید: خیس کردن، کف یا صابون زدن، مالیدن، آب کشیدن، خشک کردن.

ابتدا، دستان خود را با آب تمیز و جاری خیس کنید، سپس شیر آب را ببندید و به دست‌هایتان صابون بزنید. اکنون، دستان صابونی خود را به هم بمالید. در این مرحله، باید پشت دست، بین انگشتان و زیر ناخن‌های خود را با صابون تمیز کنید.

بعد از آن که تمامی ‌قمست‌های دست را با کف صابون پوشاندید، باید حداقل به مدت ۲۰ ثانیه یا تقریباً مدت زمان لازم برای خواندن ترانه «تولدت مبارک» دست‌هاتیان را خوب به هم بمالید.

پس از پایان مرحله مالیدن، باید دست‌هایتان را با آب تمیز بشویید و سپس با حوله تمیز یا خشک‌کن برقی خشک کنید.

روش صحیح شستن دست ها

اگرچه شستن دست‌ها با صابون و آب موثرترین روش برای کشتن میکروب‌هاست، در صورت عدم دسترسی به آب یا صابون، سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند از یک ضدعفونی کننده الکلی دست استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.

برای استفاده مؤثر از ماده ضدعفونی کننده دست، باید آن را روی کف دست بریزد و دستان خود را به هم بمالید. سپس باید ژل ضدعفونی را روی تمامی ‌سطح دست خود بمالید تا وقتی که خشک می‌شود. این فرایند معمولا باید حدود ۲۰ ثانیه طول بکشد.

ویروس چگونه پخش می‌شود؟

ویروسهای کرونای انسان از طریق قطره‌های آلوده که با سرفه یا عطسه پخش می‌شوند، یا تماس با دستها، سطوح یا اشیاء آلوده از کسی که ویروس کرونا دارد به دیگرانی که با او تماس نزدیک دارند منتقل می‌شوند.

فاصله زمانی بین وقتی که یک نفر در معرض ویروس قرار می‌گیرد تا وقتی که عوارض برای اولین بار ظاهر می‌شوند معمولاً ۵ تا ۶ روز است، اگر چه می‌تواند از ۲ تا ۱۴ روز باشد. به این دلیل، از کسانی که احتمالاً با یک مورد تایید شده تماس داشته‌اند خواسته می‌شود که خودشان را برای ۱۴ روز قرنطینه کنند.

به نظر می‌رسد که بیشتر موارد COVID-19 از کسانی که عوارض داشته‌اند پخش می‌شود. تعداد کمی از افراد ممکن است قبل از ظهور عوارضشان عفونی بوده باشند.

عوارض ویروس کرونا چیستند؟

بیماران ممکن است تب، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس و عوارض دیگری داشته باشند.

در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند باعث ذات‌الریه همراه با ناراحتی شدید و حاد تنفسی بشود.

بیماری کرونای ٢٠١٩ سه علامت مهم دارد، تب، سرفه و تنگی نفس.

تب در این بیماری می‌تواند زیاد باشد. تنها راه اطمینان از اینکه تب داریم استفاده از طب سنج است و احساس فرد معیار مناسبی برای قضاوت نیست. اگر تب سنج ندارید و اگر با دست زدن به صورت یا قفسه سینه‌تان احساس داغی می‌کنید شاید تب داشته باشید.

سرفه تک سرفه نیست و مکرر سرفه می‌کنید. معمولا سرفه‌های کرونای ٢٠١٩ خشک است.

در صورتی که بیماری فقط با این دو علامت خود را نشان دهد شدت آن خفیف است اما اگر تنگی نفس هم اضافه شد احتمال دارد بیماری شدید شود. درصد کمی هم ممکن است گلودرد داشته باشند. بنا بر تحقیقاتی که تاکنون انجام شده حدود هشتاد درصد افراد بیماری را خفیف تجربه می‌کنند.

مواردی که بیماری شدید یا وخیم می‌شود زمانی است که اختلال تنفسی و نفس تنگی ایجاد می‌شود. اینجا زمانی است که حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کرد.

تنگی نفس یعنی نفس کشیدن سخت، در قفسه سینه احساس فشار و تنگی درد، احساس نیاز به هوا و نفس بیشتر و در موارد شدید احساس خفگی ایجاد می‌شود.

در موارد شدید لب‌ها و صورت ممکن است کبود به نظر برسند و فرد ممکن است گیج و کم‌هوشیار باشد بخصوص اگر تب زیاد باشد.

احساس ضعف، خستگی و بدن درد هم ممکن است همراه این علائم باشند و ممکن است فرد نتواند فعالیت‌های عادی زندگی را انجام دهد.

اگر با کسی که COVID-19 دارد تماس پیدا کردم چه کار باید بکنم؟

اگر شما بعنوان کسی شناخته شوید که با شخصی تماس داشته که عفونت COVID-19 او در استرالیا تایید شده است، واحد بهداشت عمومی محلی با شما برای راهنمایی تماس خواهد گرفت. شما باید خودتان را در خانه برای ۱۴ روز بعد از تماس با شخص آلوده قرنطینه کنید و سلامت خود را تحت نظر بگیرید و اگر عوارض ظاهر شد آن را گزارش بدهید.

انتقال شخص به شخص ویروسهای کرونا عموماً بین کسانی صورت می‌گیرد که با هم   تماس نزدیک داشته‌اند. طرف تماس نزدیک معمولاً کسی است که با یک شخص عفونی حد اقل ۱۵ دقیقه رو در رو بوده‌ یا برای حد اقل ۲ ساعت با او در یک محیط بسته بوده است. واحد بهداشت عمومی با کسانی که طرف تماس نزدیک بیماران COVID-19 بوده‌اند در تماس خواهد بود. اگر عوارض ظاهر شدند، آن طرفهای تماس باید به واحد بهداشت محلی تلفن بزنند و عوارض را گزارش بدهند.

اگر تماس شما با آن شخص کمتر از این بوده، خطر عفونت در شما خیلی کمتر است. اما بعنوان یک احتیاط، شما باید هنوز سلامتی تان را برای ۱۴ روز بعد از آخرین باری که با شخص عفونی بودید تحت نظر بگیرید.  اگر عوارض در شما ظاهر شد، از جمله تب و/یا علائم تنفسی لطفاً به یک دکتر یا healthdirect، شماره ۲۲۲ ۰۲۲ ۱۸۰۰ تلفن بزنید. به دکترتان بگویید که با کسی تماس داشته‌اید که COVID-19 دارد. دکتر ممکن است به شما بگوید که به نزدیک ترین بخش اورژانس بروید. اگر اینطور بود، قبل از رفتن به آنجا تلفن بزنید.

راه اصلی انتقال در انسان چیست؟

تماس نزدیک با فرد آلوده یا مبتلا است. تماس نزدیک یعنی:

زندگی در یک خانه

تماس رو در رو مثلا چند دقیقه گفتگو

سرفه کردن کسی به صورت

بیش از پانزده دقیقه در فاصله دو متری فرد دیگری بودن

تماس با ترشحات بدن فرد آلوده یا مبتلا

چگونه مانع ایجاد استرس امکان ابتلا به کرونا شویم؟

دوری مستمر از وبسایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به او در مدیریت اضطرابش کمک کرده است.

زمان کمتری به خواندان و دیدن چیزهایی اختصاص دهید که حالتان را بد می‌کنند – شاید بهتر باشد فقط در زمانی مشخص سراغ اخبار بروید.

امروزه اطلاعات زیادی در گردش است – سعی کنید صرفا از منابع مطمئن مثل دولت و مقامات بهداشتی استفاده کنید.

در شبکه‌های اجتماعی کلیدواژه‌هایی را که ممکن است محرک اضطراب باشند ببندید و کاربران مسئله‌ساز را دنبال نکنید.

گروه‌های واتس‌اپی، تلگرامی و فیسبوکی آزاردهنده را ساکت کنید.

آیا شنا در استخر‌های عمومی بی‌خطر است؟

آب اغلب استخر‌ها دارای کلر است، ماده‌ای شیمیایی که ویروس‌ها را می‌کشد. برای همین شنا کردن در استخری که در آن از کلر استفاده شده باید امن باشد.

اما احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا در رختکن یا در محل در صورت دست زدن به سطوح آلوده مانند دستگیره در‌ها وجود دارد.

همچنین در چنین اماکنی احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا، با عطسه و سرفه در صورت تماس نزدیک وجود دارد.

آیا ویروس از طریق اسکناس و سکه منتقل می‌شود؟

دولت چین می‌گوید بانک‌ها باید تمامی اسکناس‌های دریافتی را پیش از آن که دوباره در اختیار مشتری قرار دهند، ضد عفونی کنند. دلیل این کار جلوگیری از پخش بیشتر ویروس کرونا است.

استفاده از کارت‌های اعتباری خطر تماس با پول را به حداقل می‌رساند، اما این کارت‌ها هم خود می‌توانند میزبان ویروس و سایر جرم‌ها باشند.

بهترین کار این است که پس از دست زدن به کارت‌ها، اسکناس و پول خرد دست‌هایتان را به دقت بشورید.

آیا باید موبایل‌هایمان را ضد عفونی کنیم؟

اعتقاد بر این است که ویروس کرونا با ذرات ناشی از سرفه و عطسه منتقل می‌شود. اما متخصصان بر این باورند که ویروس ممکن است روز‌ها روی سطوح فعال باشد.

برای همین مهم است که تلفن موبایل خودتان را و هم تلفن خانه و سر کار را به طور مرتب و دقیق تمیز و ضد عفونی کنید.

با استفاده از دستمال‌های دستمال ضدعفونی کننده گوشی خود را مرتب تمیز کنید تا از این ویروس و سایر بیماری‌ها در امان باشید.

آیا ویروس کرونا برای افرادی که آسم دارند خطرناک است؟

عفونت‌های تنفسی، مانند کروناویروس می‌توانند باعث تحریک نشانه‌های بیماری آسم شوند.

افرادی که آسم دارند باید روزانه اسپری آسم خود را طبق تجویز دکتر مصرف کنند. این امر به کاهش خطر حمله آسم ناشی از هر ویروس تنفسی از جمله ویروس کرونا منجر خواهد شد.

چه خطری زنان حامله را در صورت ابتلا به ویروس تهدید می‌کند؟

دانشمندان می‌گویند دلیلی در دست نیست که نشان دهد زنان باردار نسبت به افراد دیگر بیشتر مستعد ابتلا به کرونا ویروس هستند.

رعایت نکات بهداشتی ساده برای محافظت از خود در برابر ویروس مهم است. شستن مرتب دست‌ها با صابون و آب، عدم لمس صورت، چشم و دهان با دست‌های کثیف و عدم تماس با افرادی که حالشان خوب نیست.

آیا سفر کردن امن است؟

با شیوع و گسترش ویروس کرونا، توصیه شده که از سفر کردن به خصوص مناطقی که در آن افراد مبتلا وجود دارند، اجتناب شود. برای سفر‌های کاری هم توصیه این است که اگر سفر، ضروری نیست از انجام آن خودداری شود. به توصیه دولت یا نهاد‌های مسئول در کشوری که در آن زندگی می‌کنید عمل کنید.

آیا بچه‌ها را باید به مدرسه فرستاد یا نه؟

در برخی کشورها، مدارس را برای جلوگیری از شیوع ویروس تعطیل کرده‌اند. ژاپن از جمله این کشور‌ها است که مدارس را تا چند هفته تعطیل کرده است.

در برخی کشور‌ها توصیه شده دانش‌آموزانی که با افراد مبتلا تماس داشته‌اند یا نشانه‌های بیماری مانند سرفه، تنگی نفس یا تب دارند، باید در خانه بمانند و قرنطینه شوند و به مقام‌های ذی‌صلاح خبر دهند.

آیا ویروس کرونا مسری‌تر از آنفلوانزا و سرماخوردگی است؟

هنوز برای مقایسهٔ قطعی خیلی زود است، اما می‌دانیم که هر دو ویروس بسیار واگیر‌دار هستند.

به طور میانگین هر فرد مبتلا به ویروس کرونا دو تا سه نفر دیگر را هم آلوده می‌کند، در‌حالی‌که ویروس سرما‌خوردگی و آنفلو‌انزا معمولاً به طور میانگین فقط به یک نفر دیگر انتقال پیدا می‌کند.

البته افراد مبتلا به سرما‌خوردگی و آنفلو‌انزا به سرعت بیشتری بیماری را انتقال می‌دهند، پس می‌توان گفت هر دو ویروس به راحتی گسترش پیدا می‌کند.

آیا ویروس کرونا از طریق حیات‌وحش هم منتقل می‌شود؟

تا جایی که می‌دانیم شروع وشیوع اولیهٔ این ویروس در چین از منشا‌ء جانوری بوده است.

اولین موارد این بیماری در بازار محصولات دریایی در جنوب چین دیده شده است، جایی که جانوران وحشی از جمله پرندگان و خفاش و مار در آن به فروش می‌رسند.

هر‌چند جانور، میزبانی که بیماری را به انسان انتقال داده، نبوده است؛ و برای اهالی بریتانیا، احتمال اینکه این بیماری را از جانوری بگیرند، بسیار کم است.

آیا ممکن است با خوردن غذایی که فرد مبتلا به این بیماری تهیه کرده است؛ دچار بیماری شوید؟

اگر مراحل و شیوهٔ تهیه غذا بهداشتی نباشد، فرد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است این بیماری را به دیگری منتقل کند. ویروس کرونا با ذراتی که بر اثر سرفه روی دست‌ها می‌ماند، منتشر می‌شود. شستن دست‌ها پیش از لمس و خوردن غذا توصیهٔ همگانی خوبی است تا جلوی گسترش میکروب‌ها گرفته شود.

اگر یک بار مبتلا به ویروس کرونا شوید، پس از آن نسبت به این بیماری ایمن خواهید شد؟

وقتی افراد از این بیماری نجات پیدا می‌کنند، بدن آن‌ها تا حدودی چگونگی مقابله با آن را می‌شناسد و در صورت ابتلای دوباره می‌تواند ایمنی بیشتری داشته باشد. این ایمنی همیشگی نیست و کارایی کامل و مطمئنی هم ندارد و بر اثر مرور زمان کاهش هم پیدا می‌کند. هنوز روشن نیست بدن پس از ابتلا به این بیماری و بهبودی؛ تا چه مدت نسبت به ابتلای دوباره ایمن خواهد ماند.

تفاوت میان ویروس کرونا و سرما‌خوردگی چیست؟

ویروس کرونا و سرماخوردگی نشانه‌های مشابه زیادی دارند و بدون انجام آزمایش، تشخیص آن مشکل است. اصلی‌ترین نشانه‌های ویروس کرونا تب و سرفه است. سرما‌خوردگی معمولاً نشانه‌های دیگری هم دارد مانند درد‌های عضلانی و گلو‌درد، در حالی‌که مبتلایان به ویروس کرونا دچار تنگی‌نفس می‌شوند.

هرکس که فکر می‌کند دچار ویروس کرونا شده است، چه با فرد بیمار دیگری تماس نزدیک داشته است یا به مناطقی که این ویروس شیوع دارد سفر کرده است، باید با پزشک خود مشورت کند.

آیا استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس مفید است و هر چند وقت یک بار باید آن را عوض کرد؟

شواهد اندکی مبنی بر مفید بودن استفاده از ماسک وجود دارد. کارشناسان می‌گویند رعایت بهداشت، مثل شستن مرتب دست‌ها و بخصوص وقتی با دهان در تماس قرار می‌گیرد، خیلی بیشتر اثر دارد.

دورهٔ نهفتگی ویروس کرونا چه مدت است؟

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دورهٔ نهفتگی بیماری، یعنی پیش از بروز نشانه‌های بیماری، بین ۲ تا ۱۰ روز است.

این برآورد با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر دقیق‌تر خواهد شد.

آیا کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند دوباره سلامت کامل خود را باز‌می‌یابند؟

بله. بسیاری از کسانی که مبتلا به این ویروس می‌شوند فقط نشانه‌های مختصری از این بیماری را تجربه می‌کنند و بیشتر آن‌ها به طور کامل خوب می‌شوند.

هر چند این بیماری برای افراد مسن و کسانی که بیماری‌های دیگری مانند دیابت و سرطان دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خیلی خطرناک است.

یکی از کارشناسان کمیسیون بهداشت ملی چین می‌گوید بهبودی کامل از نشانه‌های خفیف ویروس کرونا حدود یک هفته طول می‌کشد.

آیا لباس ها آلوده می شوند؟

موضوع اینجاست که فرقی ندارد، چه کرونا باشد و چه نباشد، لباس‎هایی که بیرون از خانه می‌پوشید، همگی آلوده هستند. لباس‌های شما، با صندلی خودروی شخصی، مترو و تاکسی‌ها در تماس‌است و این یعنی آلودگی. آلودگی لباس‌های شما اجتناب‎ناپذیر است. حالا که ویروس کرونا هم شایع شده‎ است، آلودگی لباس‌های شما ممکن است بیشتر دردسرساز شود. پس شک نکنید، لباستان آلوده و ممکن است یکی از آن ویروس‌ها کوچک تاجدار به آن چسبیده باشد، نباید بی‎محابا به داخل خانه وارد شوید.

یک کمد یا یک قفسه مخصوص یا یک بقچه برای لباس‎هایی که با آن بیرون می‎روید، در نظر بگیرید. بهترین مکان برای نگهداری لباس‌های آلوده شما، کمد‌ها و قفسه‏ های دربسته هستند.

کاور نایلونی یا کاور‌های پارچه‎ای بهترین گزینه برای پوشش لباس‌های آلوده شماست.

لباس‎هایی را که با کاور پوشانده‎اید، درون کمد مخصوص آویزان کنید و دست‎هایتان را بشویید.

بهترین کار این است بعد از درآوردن لباس‌هایتان استحمام کنید.

یادآوری: با لباس‌هایی که با آن در سطح شهر و محیط کار حاضر می‎شوید وارد آشپزخانه نشوید و روی مبل خانه ننشینید.

رعایت اصول ایمنی ورود به منزل برای همه اعضای خانواده باید انجام شود.

هیچ‏گاه کفش‌هایتان را به داخل خانه نبرید. کفش‌ها منبع آلودگی هستند. به‌خصوص این که بدانید، عامل انتقال ویروس کرونا، مخاط و ترشحاتی است که در سطح شهر هم فراوانند. بهترین کار این است که کفش‌ها را در جا کفشی قرار دهید.

هر هفته یک بار، ته کفش تان را با یک مایع ضدعفونی‎کننده متوسط بشویید. البته مراقب باشید کفش تان از جنسی نباشد که به مواد ضدعفونی‌کننده حساس است و نتیجه شست‌وشو‌های هفتگی‎تان یک کفش خراب بشود.

قبل از ورود به منزل، قبل از این که پایتان را روی قالی خانه بگذارید، جورابتان را دربیاورید. جورابتان مدت زمان زیادی درون کفش بوده است و این یعنی منبع آلودگی.

جوراب‌تان را در روشویی دستشویی بشویید. یک مایع شست‌وشو که حاوی گندزدا‌ست، مانند پودر لباسشویی یا حتی مایع شست‌وشو می‏تواند برای شستن جوراب شما مناسب باشد. هر روز جورابتان را بشویید.

بعد از ورود به منزل، سوئیچ خودرو، کیف پول و وسایل دیگرتان را ضدعفونی کنید.

برای سوئیچ و کیف پولتان یک جای مناسب، کمد یا آویز در نظر بگیرید.

اگر بعد از ورود به منزل به دستگیره در دست زده‏اید، آن‌ها را ضدعفونی‏ کنید.

بعد از درآوردن لباس‎ها و قبل از شست‌وشوی دست، دستان خود را به چشم‎ها، بینی، دهان و حتی سطح پوستتان نزنید. این‌ها راه‎های ورود ویروس کرونا به بدن هستند.

چگونه در محل کار از ویروس کرونا ایمن یمانیم؟

پس با رعایت اصول بهداشتی، محیط کارتان را در شرایطی که ویروس کرونا در کمین‌تان است، ایمن کنید.

بهترین کار این است که با دستکش و ماسک به محل بروید، اما زمانی که به محل کارتان رسیدید، لازم نیست ماسک به صورت بزنید یا دستکش به دست داشته باشید.

آسانسور و دکمه‎های آن، می‎تواند محل خوبی برای رشد ویروس کرونا باشد. با یک دستمال کاغذی یا با دستکش، دکمه آسانسور را بزنید. اگر با انگشتان دکمه‎ها را لمس کردید، بعد از آن حتما دستانتان را بشویید.

قبل از این که پشت میز کارتان بنشینید، با دستمال و مواد ضد عفونی ‎کننده، کیبورد، میز کار، تلفن، خودکار و همه اجسامی را که در طول روز، با آن‌ها در تماس هستید، ضدعفونی کنید.

دست‎های خود را بعد از ضدعفونی کردن سطوح و اجسام، با اصول بهداشتی و به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

پشت میز کارتان، غذا نخورید، اما اگر مجبور شدید، قبل از آن دست ‎ها را بشویید و میز کارتان را دوباره ضد عفونی‎ کنید.

بهتر است یک ژل ضدعفونی کنند یا اسپری الکل رقیق روی میز کار خود داشته باشید، تا در صورت نیاز، دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.

در طول روز و با فواصل مشخص دست ‎های خود را با آب و صابون، بشویید. بهترین کار این است که ۲۵ تا ۳۰ بار، در روز، دست ‎هایتان را با آب و صابون بشویید.

در طول روز، دست ‎هایتان را به چشم‎ ها، بینی و دهانتان نزنید.

تلفن همراه و خودکار خود را ضدعفونی کنید. لیوان و وسایل شخصی‏تان را هم هر روز، با مواد گندزدایی متوسط، بشویید.

هر از چندگاهی، پنجره اتاق کارتان را باز کنید تا هوا در جریان باشد. این کار علاوه بر تهویه هوا و کاهش احتمال شیوع ویروس، بوی مواد ضدعفونی کننده را نیز کاهش می‌دهد.

ویروس کرونا در چه دمایی زنده است؟

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین، کووید ۱۹ در دمای ۴ درجه سانتی گراد پایدار است و می‌تواند برای چندین سال در ۶۰ درجه زیر صفر زنده بماند. این مرکز می‌گوید در دما‌ های بالاتر، مقاومت این ویروس کاهش می‌یابد، اما دما فقط بر ماندگاری ویروس تأثیر می‌گذارد نه توانایی آلودگی.

‌چه مایعاتی بنوشیم؟

بهترین مایع آب با مقدار کم نیترات است. آب تنها مایعی است که وازدگی با وجود سیری در آن کم است. شما دو لیوان آب پرتقال بخورید، از سومی آن زده می‌شوید، اما آب را حتی اگر میلی به غذا نداشته باشید، باز هم می‌توانید یک لیوان بیشتر بنوشید.

بیمار حتما باید در روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشد؛ اما این مقدار آب را باید حتما تقسیم کند. یک بار آب بخورید، یک بار چای کم‌رنگ با شیرینی کم، یک بار شیر بخورید، یک بار آبمیوه ساده نه کنسانتره که اصلا پیشنهاد نمی‌کنم؛ چون واجد شکر و دیگر مواد افزودنی است که برای اسهال و این دوره از بیماری به‌شدت بد است.

نوشیدنی‌ها را سرد و گرم بخورید، همه را پشت سر هم گرم یا سرد نخورید. یک بار شیر خنک بخورید، یک بار چای گرم بنوشید، دلتان نوشیدنی گازدار می‌خواهد، دلستر بنوشید، اما مدام نوشیدنی گازدار نخورید، این ۸ تا۱۰ لیوان نوشیدنی را به این منوال میل کنید.

آیا واقعا پوشیدن ماسک در انتقال بیماری تاثیری دارد؟

ویروس شناسان اعتقادی به موثر بودن ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس های هوازی ندارند، با این حال شواهدی موجود است که نشان می دهد ماسک صورت می تواند به پیشگیری از انتقال ویروس از دست به دهان کمک کند.

ماسک زدن

استفاده مرتب از ماسک صورت توسط مردم راه موثری برای جلوگیری از انتقال ویروس و باکتری های موجود در هوا نیست. راه انتقال بیشتر ویروس‌ها از هواست. علت موثر نبودن ماسک این است که آنها معمولا شُل هستند، فیلتر هوا ندارند و با پوشیدن آنها، چشم ها همچنان در معرض هوا قرار می گیرند.

البته پوشیدن ماسک می‌تواند خطر انتقال ویروس از خطر “پخش شدن” از طریق عطسه یا سرفه را کاهش دهد و نوعی محافظت در مقابل انتقال دست به دهان فراهم آورد.

پوشاندن دهان هنگام عطسه، شستن دست‌ها و عدم تماس دست شسته نشده با دهان می‌تواند خطر انتقال ویروس‌های تنفسی را کاهش دهد.

روش های محافظت از ابتلا به ویروس کرونا

وقتی عطسه و سرفه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بگیرید.

فوری دستمال را در سطل زبالهٔ دربسته بیاندازید.

دست‌های خود را به طور مرتب با صابون و مواد بهداشتی بشویید.

از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند (حداقل یک متر) فاصله بگیرید.

خودتان را با این کارها اذیت نکنید:

خوردن سیر

غرغره کردن دهان‌شویه

شستشوی بینی با محلول نمک

مالیدن روغن کنجد اطراف بینی‌

سازمان بهداشت جهانی اضافه می‌کند که هیچ‌کدام از این کارها برای محافظت در برابر این ویروس جدید کارساز نیست.

در وبسایت سازمان خدمات درمانی بریتانیا آمده است ک بهترین راه برای جلوگیری از مبتلا نشدن به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا اینهاست:

شستن مرتب دست ها با آب گرم و صابون

عدم تماس دست با چشم ها و بینی تا حد ممکن

داشتن سبک زندگی سالم

روش صحیح شستن دستها

🔹کارهایی که باید انجام دهید

▪️سعی کنید فاصله ی خود را حداقل به اندازه ی ۳ قدم از افراد دیگر به خصوص افراد پیر یا کسانی که دارای مشکلات سلامتی طولانی مدت بوده اند، حفظ کنید.

▪️از دوستان و خانواده و سرویس های خدمات رسانی بخواهید مواردی مانند مواد غذایی و داروها را درب منزل تحویل دهند اما از تماس با آنها خودداری کنید.

▪️در صورت امکان تنها بخوابید.

▪️دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب گرم مرتب بشویید.

▪️سعی کنید از افراد سالخورده و افرادی که دارای مشکلات سلامتی طولانی مدت هستند دوری کنید.

🔹کارهایی که نباید انجام دهید

▪️بازدید کننده نداشته باشید (از تحویل دهندگان بخواهید که بسته های ارسال شده به درب منزل را بیرون در ورودی قرار دهند.)

▪️برای پیاده روی، رفتن به مدرسه یا مکانهای عمومی خانه را ترک نکنید.

این نهاد همچنین به افراد توصیه می‌کند که قبل از تهیه غذا، در طول فرآیند تهیه غذا و بعد از آن، قبل از غذا خوردن، قبل و بعد از مراقبت از شخصی که دچار استفراغ یا اسهال است، قبل و بعد از معالجه بریدگی یا زخم، بعد از تعویض پوشک، پس از لمس حیوانات، خوراک حیوانات یا فضولات آن‌ها، پس از دست زدن به غذا یا داروی حیوانات خانگی و بعد از دست زدن هرگونه زباله، دستان خود را بشویند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 13, میانگین امتیاز: 4,54 از 5)
Loading...