پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

تیز کردن چاقو بدون نیاز به چاقو تیزکن

کار با چاقوی کند علاوه بر اینکه خطر بیشتری دارد، نیروی زیادتری صرف کرده و خسته کننده است. در این مطلب روش های مختلف تیز کردن چاقو با وسایل ساده و دم دستی را معرفی می کنیم.

روش های تیز کردن چاقو بدون چاقو تیزکن

قبل از اینکه ابزار مختلفی که با آنها می توان چاقو را تیز کرد معرفی کنیم، به برخی علل کند شدن چاقو می پردازیم.

پیاز و لیمو خاصیت اسیدی دارند و خرد کردن آنها باعث کندی چاقو می شود، پس بهتر است چاقویی مختص خرد کردن مواد اسیدی در نظر بگیریم و پس از پایان کار، بلافاصله چاقو را آب بکشیم.

شستن چاقو با ماشین ظرفشویی یا سیم ظرف شویی موجب کند شدن آن می شود.

خرد کردن پیاز

آیا چاقوی من کند شده ؟؟

راه های زیادی برای پی بردن به کندی چاقو وجود دارد. بهترین کار این است که تشخیص دهید چاقو به درستی کار نمی‌کند، بدین گونه که کارتان سخت تر می‌شود. همچنین می‌توانید پرتوی نور چراغ پرنور مثل چراغ پیشانی را مستقیم جلوی لبه‌‌ی ‌چاقو قرار دهید، چاقوی کند نور را منعکس می‌کند.

روش دیگر استفاده از ناخن شصت است. تیغه‌ چاقو را روی ناخن بگذارید، تیغه‌ی کند به راحتی سر می‌خورد در حالی که تیغه‌ تیز گیر می‌کند.

تیز کردن چاقو با روزنامه

چاقو را شسته و کاملا خشک کنید. سپس روی روزنامه ای پر از نوشته های سیاه بکشید. هر دو لبه چاقو را به این روش تیز کنید. سپس بشویید.

کربنی که در نوشته های سیاه وجود دارد چاقو را تیز می کند.

استفاده از مقوا

چاقو را در طول مقوا بکشید تا تیز شود.

تیز کردن چاقو با چاقوی دیگر

از پشت لبه چاقو برای تیز کردن استفاده کرده و تیزی چاقوی دیگر را در جهت مخالف لبه آن بگیرید. دقت کنید که اگر لبه های دو چاقو را به هم بمالید، هر دو آنها خراب می شوند.

تیزکردن چاقو با بیل

لبه های صاف بیل مانند چاقو تیر کن زبر هستند. چاقو را به لبه های صاف بیل بکشید.

سنگ و آجر

تیز کردن چاقو با سنگ

سنگ یا آجر با سطح صاف پیدا کنید. سنگ های موجود در مسیر رودخانه برای این کار مناسب هستند. چاقو را به لبه آجر یا سنگ بکشید تا تیز شود.

چاقو را از دسته بگیرید و بر روی سنگ به طرف خودتان بکشید. این کار را ادامه دهید تا یک طرف چاقو کاملاً تیز شود. چاقو را بچرخانید و طرف دیگر تیغ را تیز کنید. پس از اینکه تیز کردن تیغه با قسمت زبر سنگ به اتمام رسید، این بار با استفاده از سمت نرم‌تر سنگ، با همان زاویه‌ قبل بر روی تیغه بکشید. با اینکار یک سطح صاف و تیز بدست می‌آورید. این کار را چندین بار انجام دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

می توانید از حرکات متناوب استفاده کنید، یک سمت چاقو و سپس سمت دیگر آن را تیز کنید. حرکات متناوب به آرامی شیب چاقو را صیقل می‌دهند، قسمت شیب دار، لبه‌ تیز چاقو است.

کمربند چرمی

قسمت چرم کمربند هم می تواند تا حدودی چاقو را تیز کند. فقط مراقب باشید کمربند پاره نشود.

تیز کردن چاقو با استفاده از ظروف سرامیکی

تیز کردن چاقو با چینی قال

دو طرف لبه چاقو را روی قسمت زبر زیر طرف بکشید. فنجان های سرامیکی و ماگ وسیله ای مناسب برای این کار هستند. برای کشیدن چاقو ابتدا ته چاقو را از قسمت تیغه آن را روی ته کاسه در قسمتی که زبری دارد، قرار دهید و به طرف سر چاقو محکم بکشید

استفاده از نعلبکی چینی

گردی زیر نعلبکی و کاسه چینی هم برای تیز کردن چاقو مناسب است.

کاغذ سنباده

کاغذ سنباده را روی سطحی صاف قرار داده و دو طرف لبه چاقو را روی آن بکشید. به هیچ عنوان کاغذ سنباده را روی چاقو نکشید.

سوهان ناخن

از سوهان ناخن زبر هم می توانید برای تیزکردن چاقو استفاده کنید.

تیز کردن چاقو با لیوان شکسته

چاقو را روی شکستگی لیوان بکشید. زیر لیوان هم برای این کار مناسب است.

پنجره ماشین

چاقو را با لبه شیشه پنجره ماشین هم می توانید تیز کنید.

سوهان سنگ

تیز کردن چاقو با سوهان

سوهان های سنگ‌ یا سنگ چاقو تیز کن در مغازه‌‌های آهن آلات قابل دسترسی هستند. این سنگ‌ها معمولا دو صفحه دارند: سنگ نرم و سنگ سخت. می‌توانید با گرفتن دو سنگ مختلف و انتخاب این که چقدر سخت یا نرم است نرخ را تغییر دهید. معمولا باید تیز کردن چاقو را با صفحه‌ سخت شروع کنید، سپس از صفحه‌ نرم استفاده کنید تا تیز شدن چاقو به خوبی انجام شود.

بتن

اگر در جاده هستید می توانید بتن های کنار جاده را به عنوان سنباده بکار ببرید. تکه بتونی را پیدا کنید که بسیار صاف باشد، وگرنه می تواند به چاقوی شما آسیب برساند.

آلومینیوم

چیزهایی که از آلومینیوم ساخته شده اند، صیقل‌ دهنده‌ خوبی برای تیز کردن نهایی هستند، زیرا لایه‌ خارجی آن‌ها اکسید آلومینیوم است.

تیز کردن چاقو با سوهان میله ای

تیز کردن چاقو با سوهان میله ای

دسته‌ میله را به طوری که نوک آن روح سطح محکم ثابت شود نگه دارید: میله باید روی سطح سخت کاملا عمود باشد. برای امنیت بیشتر می‌توانید تکه ای حوله یا پارچه زیر نوک میله بگذارید که احتمال لغزش کم شود و همچنین سطح افقی از ضربه حفظ شود.

این بار هم زاویه مهم ترین نکته است: همانند سوهان سنگ زاویه ای که لبه‌ شیب دار را نگه می‌دارید نکته‌ مهمی در کل مراحل است. چاقو‌ها در سوهان‌های میله ای باید در زاویه‌ ۲۵ تا ۳۰ درجه نگه داشته شوند. اگر برای پیدا کردن زاویه‌ مناسب دچار مشکل شده اید می‌توانید از فروشنده‌ مغازه‌ آهن آلات کمک بگیرید.

یک سمت لبه‌ی چاقو را به میله بکشید: لازم نیست به تیغه فشار زیادی وارد کنید، بلکه باید آن را به آرامی ، از دسته‌ چاقو به سمت نوک تیغه روی میله بکشید. با توجه به کندی چاقو می‌توانید تعداد حرکات را تعیین کنید.

فراموش نکنید سمت دیگر را هم تیز کنید تا چاقو به طور یکنواخت تیز شود‌.

تیز کردن چاقو با سرما

یکی از روش های اشتباه برای تیز کردن چاقو قرار دادن آن در فریزر است. در این روش به دلیل دمای پایین فریزر لبه چاقو منقبض میشود و پس خارج کردن آن و گرم شدن به حالت اولیه برمیگردد و تیزی آن حداکثر برای پنج دقیقه باقی میماند پس میبینید این روش کارایی لازم را ندارد.

تیز کردن چاقوهایی با لبه دندانه دار

چاقوهایی با لبه‌های دندانه دار یا کمی دندانه دار باید به صورت متناوب و با ابزار و روش های مختلف تیز شوند‌. ابزار مورد نیاز میله ای شکل و شبیه سوهان‌هایی که برای تیز کردن اره برقی استفاده می‌شود است.

لبه‌ شیب دار چاقو را قرار دهید. برخلاف چاقو‌های لبه صاف با کمی شیب در دو سمت، چاقو‌های دندانه دار در یک سمت شیب برجسته تری دارند. فقط آن سمت که به طور واضح برجسته است را تیز کنید.

همه‌ شیارها را تیز کنید. سوهان میله ای را در هر یک از شیار‌ها قرار دهید، سوهان را در زاویه‌ خیلی کم قرار دهید و آرام حرکت دهید. مطمئن شوید که سوهان به طور کافی شیار‌های چاقو را پر می‌کند و آن را در جای مناسب تنظیم کنید.

برای امنیت بیشتر، سوهان را چند بار کوتاه و آرام به شیارها بکشید.

ناصافی ها را از بین ببرید. اگر دارید تیغه را تیز می‌کنید، تراشه‌های فلز یا ناصافی ها در سمت مقابل تیغه جمع می‌شوند. در انتها ناصافی های ایجاد شده را پاک کنید.

پشت چاقو را به سوهان سنگ نرم بکشید.

اگر راه های دیگری برای تیز کردن چاقو می دانید، با ما در میان بگذارید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 33, میانگین امتیاز: 3,91 از 5)
Loading...