پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

۱٠تکنیک برای درمان استرس و آرامش

درمان استرس

۱٠ تکنیک برای تمدد اعصاب و درمان استرس

آرام باشید. شما شایستگی آرامش را دارید.

به دست آوردن آرامش برای شما مفید خواهد بود و بر خلاف تصور بسیاری از مردم، به دست آوردن آرامش کار دشواری نیست.

برای داشتن آرامش نیازی نیست که حتما یک آخر هفته ی رویایی و پر هزینه داشته باشید. هر کدام از ۱۰ تکنیکی که در پایین توضیح داده می شوند می توانند به شما در به دست آوردن آرامش و درمان استرس کمک کنند.

 

۱- مدیتیشن

تنها چند دقیقه مدیتیشن در طول روز می تواند به شما در کاهش اضطراب و درمان استرس کمک کند. تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن روزانه ممکن است باعث تغییر مسیر های عصبی شده و شما را برای مقابله با استرس انعطاف پذیرتر کند.

مدیتیشن بسیار ساده است. صاف بنشینید و پاهایتان را بر روی زمین قرار دهید. چشم هایتان را ببندید. بر روی یک جمله مثبت و پرانرژی تمرکز کنید. این جمله را تکرار کنید. این کار را می توانید در ذهنتان انجام دهید و یا با صدای بلند تکرار کنید. یکی از دستهای خود را بر روی شکمتان قرار دهید و سعی کنید که ریتم نفس کشیدن خود را با جمله ای که تکرار می کنید همزمان کنید. فکر های آزار دهنده و مزاحم را از ذهنتان دور کنید.

 

۲- نفس عمیق بکشید

۵ دقیقه به خودتان استراحت بدهید و بر روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید. صاف بنشینید و چشمانتان را ببندید و یکی از دستهایتان را روی شکمتان قرار دهید. به آرامی و از طریق بینی هوا را به داخل شش هایتان بکشید. سعی کنید مسیر حرکت هوا، در داخل بدنتان و مجاری تنفسی را دنبال کنید. همین کار را برای خروج هوا انجام دهید با این تفاوت که عمل بازدم را از طریق دهانتان انجام دهید.

نفس عمیق می تواند با کاهش ضربان قلب و فشار خون، با استرس مقابله کرده و آن را کاهش دهد.

 

۳- به تمام معنا حضور داشته باشید

آرام باشید و از سرعت زندگی خود بکاهید. ۵ دقیقه همه چیز را فراموش کنید و تنها بر روی یکی از کارهایتان تمرکز کنید. مثلا در هنگام راه رفتن تنها بر روی برخورد هوا به صورتتان و یا صدای قدم هایتان تمرکز کنید. سعی کنید بر روی طعم و بافت هر چیزی که می خورید تمرکز داشته باشید و از آن لذت ببرید.

هنگامی که شما بر روی کارهایی که انجام می دهید تمرکز می کنید، فشار کمتر و در نتیجه استرس کمتری را احساس می کنید.

 

۴- ارتباط خود را با دیگران بیشتر کنید

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای کاهش و کنترل استرس هستند. سعی کنید با دیگران صحبت کنید. البته اولویت با صحبت کردن رو در رو، سپس تلفنی و در نهایت متنی است. خبر ها و مشغله های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. افزایش ارتباط شما با دیگران می تواند تاثیر چشم گیری در کاهش استرس و درمان آن داشته باشد.

 

۵- با بدنتان ارتباط برقرار کنید

هر روز بدنتان را به صورت ذهنی بررسی کنید و سعی کنید تاثیر استرس بر هر کدام از اندام هایتان را پیدا کنید. به پشت دراز بکشید یا اینکه بنشینید و پاهایتان را بر روی زمین بگذارید. از نوک انگشتان پایتان شروع کنید و تا بالای سرتان را به صورت ذهنی بررسی و به احساسی که هر کدام از اعضای بدنتان دارند توجه کنید.

برای ۱ تا ۲ دقیقه بر روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید و مسیر حرکت هوا را به داخل بدنتان دنبال کنید. بر روی هر کدام از اعضای بدنتان تمرکز کنید و احساسی که هر کدام از آنها دارند را درک کنید.

 

۶- حرکات آرامش بخش

به کمک یک کمپرس آب گرم، گردن و شانه های خود را برای ۱۰ دقیقه گرم نگه دارید. چشمانتان را ببندید و عضلات گردن، قفسه سینه و پشت خود را شل کنید. سپس کمپرس را بردارید و به کمک یک توپ تنیس یا چیزی شبیه به آن اندام های خود را ماساژ دهید. برای این کار می توانید کنار دیوار بایستید و توپ را بین کمر و دیوار قرار دهید. به کمک وزن بدنتان، به مدت ۱۵ دقیقه توپ را در این بین و با فشاری ملایم نگه دارید. سپس توپ را به نقطه ای دیگر از بدنتان ببرید و همین کار را تکرار کنید.

 

۷- با صدای بلند بخندید

خنده با صدای بلند نه تنها بر روی فشار های روانی تاثیر می گذارد و آنها را کم می کند بلکه باعث کاهش کورتیزول (هورمون استرس) و افزایش هورمون اندورفین (هورمون تاثیر گذار در خلق و خو) در مغز می شود. برای این کار می توانید از فیلم ها و یا کتاب های کمدی استفاده کنید و یا اینکه به دیدن یکی از دوستانتان که می تواند شما را بخنداند بروید.

 

۸- موزیک گوش کنید

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش می تواند باعث کاهش فشار خون، ضربان قلب و اضطراب شود. پس سعی کنید یک لیست از آهنگ های آرامش بخش و یا صدای طبیعت (صدای باران، اقیانوس، رودخانه، پرندگان و …) داشته باشید و در مواقع نیاز به آن گوش کنید. سعی کنید بر روی آهنگ و یا صدای یک ساز خاص تمرکز کنید. همخوانی با خواننده و یا داشتن تحرک همزمان با آهنگ می تواند به شما کمک بیشتری بکند.

 

۹- تحرک داشته باشید

لزومی ندارد که برای تحرک داشتن، مانند یک قهرمان دومیدانی بدوید. هر نوع ورزشی از جمله یوگا و پیاده روی می تواند بر روی افسردگی و اضطراب شما تاثیر گذاشته و باعث ترشح مواد شیمیایی خوبی در بدن شما شود. یک پیاده روی ساده و یا انجام چند حرکت کششی در محیط کار و یا بیرون نیز می تواند به شما کمک کند تا مدیریت بهتری بر روی استرس و اضطراب داشته باشید.

 

۱۰- سپاسگزار باشید

نسبت به چیزهایی که دارید آگاه باشید و از خودتان به خاطر داشتن این نعمت ها سپاسگزاری کنید. این کار به شما کمک می کند تا افکار منفی و نگرانی های شما کمتر شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...