سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

ویژگی آدم های موفق و افرادی که هرگز موفق نمی‌شوند

دوراهی موفقیت و شکست

بعید می‌دانیم تا به حال این سوال ذهن‌تان را به خود مشغول نکرده باشد که چرا بعضی از افراد در خیلی از مراحل زندگی خود موفق هستند در حالی که عده‌ای نیز انگار هرگز موفق نمی‌شوند و کنار می‌کشند؟

میان این دو گروه، تفاوت‌های اساسی وجود دارد، اما خوشبختانه حتی اگر شما جزو دسته‌ی ناموفق‌ها هم باشید، از همین امروز می‌توانید شروع به انجام کار‌هایی بکنید که ورق را برگردانید.با ما همراه باشید تا به شما بگوییم افراد موفق چگونه به هر آنچه می‌خواهند می‌رسند و شما چگونه می‌توانید بیشتر شبیه آن‌ها شوید.

من موفق خواهم شد

افراد موفق تصویر روشنی از هدف خود دارند

آیا واقعا می‌دانید چه می‌خواهید؟ بیشتر افراد نمی‌دانند! بیشتر انسان‌ها اصلا ایده‌ای از اینکه موفقیت چه شکلی است ندارند و نمی‌دانند از زندگی چه می‌خواهند. اگر ندانید چه می‌خواهید چگونه می‌خواهید تلاش بکنید؟ خیلی از افراد می‌خواهند کسب و کار خود را شروع کنند و ترجیح می‌دهند به جای اینکه برای یک نفر دیگر کار کنند، رئیس خودشان باشند، اما موفق نمی‌شوند.

علتش این است که نه می‌دانند دقیقا چه می‌خواهند و نه می‌دانند چه باید بکنند؛ بنابراین هرگز کاری را شروع نمی‌کنند.
اگر شما مسیر را بلد نباشید و خوب ندانید کجا قرار است بروید، در نهایت به جایی خواهید رسید که واقعا نمی‌خواستید آنجا باشید. شما نه تنها باید در ذهن خود، مسیر درست را ترسیم کنید بلکه باید هر بار که هدف‌تان را تجسم می‌کنید، انگیزه‌تان تقویت شود.

پس به چیز‌هایی فکر کنید که واقعا می‌خواهید در زندگی‌تان به آن‌ها برسید. خودتان را یک سال بعد چگونه می‌بینید؟ چه چیزی را می‌خواهید در خودتان تغییر دهید؟ در زندگی فعلی‌تان چه تغییری می‌خواهید ایجاد کنید؟ چه قرار است بکنید تا به تصویر ایده آلی که در ذهن‌تان دارید نزدیک‌تر شوید؟

افراد موفق برنامه دارند

افراد موفق همیشه برنامه دارند

موفقیت تصادفی نیست، بلکه یک علم است و باید برای آن برنامه ریزی داشت و طراحی‌اش کرد. یعنی شما می‌توانید موفقیت‌تان را طرح ریزی کنید. بعد از اینکه دقیقا مشخص کردید چه می‌خواهید و هدف‌تان چیست، قدم بعدی این است که یک برنامه‌ی درست و دقیق تعیین کنید تا بتوانید مسیرتان را در پیش بگیرید.

متاسفانه بیشتر افراد برنامه‌ای برای موفقیت خود ندارند. آن‌ها برای تعطیلات آخر هفته و مسافرت‌های خود خوب برنامه ریزی می‌کنند، اما برای آینده‌ی خود برنامه‌ای ندارند! در لحظه تصمیم گرفتن در بیشتر مواقع شما را به جایی نمی‌رساند.

بی‌برنامه‌گی باعث می‌شود هر چیزی به راحتی تمرکزتان را بهم بریزد و همیشه در حال مقایسه خود با دیگران باشید. پس منفعل نباشید و دست به کار شوید. رویا‌ها و هدف‌های‌تان را تنظیم و برنامه ریزی کنید و از همه مهمتر، طبق برنامه‌تان پیش بروید.

افراد موفق زود دست از تلاش نمی‌کشند

پشتکار و انسجام، نتیجه می‌دهد، اما شما باید صبور باشید و مدت زمان کافی برای چیزی که می‌خواهید تلاش کنید تا نتیجه بگیرید. شاید در ابتدا چیزی نبینید، مثلا طی اولین ماه‌های شروع کسب و کارتان درآمدی نداشته باشید، یا چند ماه اول بعد از شروع رژیم غذایی و ورزش وزن کم نکنید، اما نباید ناامید شوید و تلاش‌تان را متوقف کنید.

تغییر بالاخره روی خواهد داد فقط به تلاش و زمان نیاز دارد. وقتی نتیجه را ببینید احساس بسیار خوبی نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد و این حس موفقیت، کمک‌تان می‌کند جلوتر هم بروید و پیوسته رشد کنید. تا زمانی که هدف فعلی‌تان را دنبال می‌کنید، به دنبال هدف و فرصت دیگری نروید.

تداوم راهکار‌هایی که می‌دانید درست هستند، رمز موفقیت شماست. پس راه‌هایی را پیدا کنید که بتوانید ادامه‌شان دهید. اجازه ندهید طی مسیر، چیزی حواس‌تان را پرت کند یا امیدتان را بگیرد. ادامه دهید و به پیروزی‌تان ایمان داشته باشید، فقط صبر کنید.

افراد موفق محیط خود را تغییر می‌دهند

تاثیر محیط بر موفقیت افراد

محیط شما باید زمینه‌ی موفقیت‌تان را فراهم کند، البته اگر واقعا دوست دارید یک آدم معمولی نباشید و به چیز‌های بزرگ در زندگی دست پیدا کنید!

تغییر محیط یعنی اینکه دوروبرتان را از آدم‌های منفی خالی کنید، اطلاعات و دانش‌تان را در زمینه‌ای که مرتبط با تلاش‌تان است بالا ببرید، به سلامتی جسم و روح‌تان اهمیت بدهید و به طور کل، سبک زندگی‌تان را متناسب با هدف‌تان کنید. همه‌ی این‌ها شاید بی‌ربط به نظر برسند، اما ناخودآگاه بر نحوه‌ی قضاوت‌های‌تان، سطح انرژی‌تان و انگیزه و موفقیت‌تان اثر می‌گذارند.

تغییرات لازم را جوری اعمال کنید که انگیزه بخش، مثبت و خلاقانه باشد و به هر روزتان معنا بدهد. با افرادی که هدف‌هایی مشابه شما دارند ارتباط برقرار کنید، زندگی نامه‌ی افراد موفق را بخوانید، جا‌هایی بروید و در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که انرژی‌تان را افزایش می‌دهند، مراقب سلامتی‌تان باشید و روح و روان‌تان را دست کم نگیرید. همه‌ی این‌ها بخش‌های مهمی از شخصیت آدمی هستند که می‌خواهید بشوید.

افراد موفق به منفی باف‌ها گوش نمی‌دهند

همه‌ی ما حتما چند آدم منفی باف دوروبرمان داریم که به ما می‌گویند هدف‌مان ارزش تلاش کردن و منتظر ماندن ندارد، اینکه احمقیم و راه را بلد نیستیم، و اینکه رسیدن به هدف‌مان غیرممکن و وقت تلف کردن است. کاری که باید بکنید این است که این افراد را ندیده بگیرید و فقط روی هدف خودتان تمرکز کنید.

تقریبا همه‌ی افراد موفق در زندگی خود، زمانی احمق خوانده شده‌اند! هر محصول و کمپانی موفقی که می‌بینید زمانی غیرممکن به نظر می‌رسیده است، اما چیزی که پشت تمام این پدیده‌های متحول کننده وجود داشته، کسی است که معتقد به هدفش ایستاده، طبق باورهایش پیش رفته و به جمعیت منفی باف اطرافش گوش نداده است.

افراد موفق از اشتباهات خود درس می‌گیرند و دوباره تلاش می‌کنند

افراد موفق از شکست درس می گیرند

شکست، بخشی از فرمول موفقیت است، پس بهتر است از همین اول بپذیرید که اگر می‌خواهید موفق بشوید باید شکست را نیز قبول کنید. نسبت به اشتباهات خود سخت نگیرید و از آن‌ها فرار نکنید. اشتباهات شما، بزرگ‌ترین معلم‌تان هستند که شما را باتجربه‌تر و متبحرتر می‌کنند. فقط تسلیم نشوید و دوباره و بیشتر تلاش کنید.

افراد موفق بهانه تراشی نمی‌کنند

آن‌هایی که موفق نمی‌شوند می‌توانند به راحتی صد‌ها بهانه جور کنند؛ از اینکه چرا امروز روز خوبی برای شروع پروژه نیست گرفته تا اینکه چرا بهتر است صبر کنند تا باتجربه‌تر و باسوادتر شوند! بهانه‌ها فقط موانع ذهنی هستند که خودتان می‌تراشید و می‌سازید، پس خودتان هم می‌توانید خراب‌شان کنید.

وقتی کاملا به کارتان متعهدید، می‌توانید موانع را بردارید و تمام مشکلات پیش روی‌تان را دیریا زود برطرف کنید، اما اگر تعهد کاری نداشته باشید، به دنبال بهانه‌های بیخودی می‌گردید و مثلا می‌گویید: «خیلی سخت است»، «رقبای من بسیار قوی هستند و از پس آن‌ها برنمی‌آیم» یا «وضعیت بازار الان خوب نیست و تلاش من فایده‌ای ندارد».

دست از بهانه جویی بردارید و مسئولیت کامل زندگی و کارتان را بپذیرید. فقط در این صورت است که می‌توانید تغییرات لازم را ایجاد کنید. چون می‌دانید که شما تنها کسی هستید که نتیجه را خلق می‌کنید. به جای سرزنش کردن رقبای‌تان، روی تقویت خودتان کار کنید و ببینید چه چیز‌هایی باید اصلاح شوند تا به نتایج بهتری برسید.

افراد موفق قادرند فراتر از حد انتظار تلاش کنند

آدم‌های معمولی فقط همان کاری را انجام می‌دهند که از آن‌ها انتظار می‌رود و نه بیشتر! به همین دلیل است که هرگز از سطح خود بالاتر نمی‌روند و گویی همیشه درجا می‌زنند. اما افراد موفق ترجیح می‌دهند امروز سخت‌تر کار کنند تا بعدا موفق‌تر و خوش شانس‌تر باشند. آن‌ها بابت هر تلاش کوچکی برای خود ارزش قائلند، برای همین به راحتی می‌پذیرند که لازم است ساعت‌های بیشتری کار کنند، اگر لازم شد کمتر بخوابند و انرژی بیشتری صرف کرده و تمرکز خود را بالاتر ببرند.

افراد موفق مدام در حال یاد گرفتن چیز‌های تازه هستند

اگر از یاد گرفتن چیز‌های جدید فرار کنید، پس تنبلید و نمی‌توانید فراتر از آنچه هستید بروید. اما افراد موفق که پشتکار دارند و سخت کوش‌اند، مدام در حال آموزش دیدن در دانشگاه زندگی‌اند.

آن‌ها از دیگران، از گذشته، از سفر کردن و از تجربیات مختلف درس می‌گیرند تا هم خودشان را بیشتر بشناسند و محک بزنند و هم احتمال خطا را در آینده کمتر و کمتر کنند. این چیزی است که در زندگی روزمره‌ی آن‌ها دیده می‌شود و تاثیر چشمگیری دارد.

اگر مهارت‌ها و دانش‌تان را به روز نکنید چگونه می‌توانید در برابر رقبای‌تان موفق باشید؟ خیلی از افراد به این دلیل هرگز موفق نمی‌شوند که با وجود اینکه به دنبال موفقیت‌اند، از فراگرفتن مهارت‌های جدید و افزایش دانش خود فرار می‌کنند. آن‌ها کتاب نمی‌خوانند و به دنبال تازه‌ها نیستند. بهتر شدن با به روز کردن اطلاعات ارتباط مستقیم دارد.

افراد موفق انتظار نتیجه‌ی فوری ندارند و می‌توانند ریسک کنند

بیشتر آدم‌ها دوست دارند سریع و ساده به نتیجه برسند، اما افراد موفق می‌دانند که باید امروز وقت و انرژی صرف کنند تا در آینده نتیجه بگیرند. خیلی از افراد رویا‌های بزرگی دارند، اما تنها کسانی به رویا‌های خود می‌رسند که تحمل و پشتکار دارند. فقط رویاپردازی کردن شما را به جایی نمی‌رساند، دست به عمل بزنید و منتظر بمانید.

وقتی انتخاب می‌کنید که دست به کار شوید، خطر‌ها و ریسک‌ها خود نمایی می‌کنند، اما نگران نباشید، بله شما شکست هم خواهید خورد و طبیعی است که از تردید‌ها و طرد شدن‌ها بترسید، اما مهم این است که خیلی زود کنترل امور را به دست بگیرید و به مسیرتان برگردید. اگر ریسک نکنید و همیشه همان کاری را بکنید که قبلا می‌کردید، نتیجه همان خواهد بود که قبلا بوده.

افراد موفق هوشمندانه کار می‌کنند

یک آدم معمولی هر روز زمان زیادی را صرف انجام کار‌های بی‌ارزشی، چون زیاد فکر کردن، افسوس خوردن، حسادت کردن و … می‌کند. اما افراد موفق و خلاق آن‌هایی هستند که در عرض کمترین زمان ممکن، باارزش‌ترین کار‌ها را انجام می‌دهند و می‌دانند چگونه هوشمندانه و هدفمند تلاش کنند تا بیخود و بی‌جهت خسته نشوند.

قادر به مدیریت زمان بودن، حذف هر چیز اضافه‌ای که مفید و به دردبخور نیست، زودتر از خواب بیدار شدن، در یک زمان چند کار انجام ندادن، اتومات کردن بعضی از کار‌ ها و خیلی از راهکار‌های دیگر باعث می‌شوند شما زمان و انرژی بیشتری برای آنچه واقعا مهم است داشته باشید.

افراد موفق بابت هر آنچه که دارند قدردان و خوشحال‌اند

افراد موفق اغلب خوش برخورد و خوشحال هستند

آدم‌های موفق، حریص و قدرنشناس نیستند. آن‌ها برای هدف خود تلاش می‌کنند و می‌دانند که پیروز خواهند شد. اما تا آن زمان، هر آنچه که دارند را قدر می‌دانند و بابت‌شان خوشحال‌اند. شادی، مربوط به زمان حال است و وقتی به آن می‌رسید که بتوانید خوبی‌ها را ببینید و تغییرات کوچک را ایجاد کنید. افراد موفق با لبخند از خواب بیدار می‌شوند و از خداوند سپاسگزارند. حس قدرشناسی به افراد موفق، رضایت و انگیزه می‌دهد و مسیر‌های خوش شانسی را پیش روی‌شان باز می‌کند.

چرا بعضی از آدم‌ها هرگز موفق نمی‌شوند؟

همه دوست دارند موفق شوند، اما متاسفانه این اتفاق برای همه نمی‌افتد. خیلی از افراد به دلایل خاصی انگار هرگز نمی‌توانند موفق شوند:. اگر نتوانید اهمیت زمان را بفهمید، نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق می‌دانند که وقت چقدر ارزشمندتر از پول است و این نکته را هرگز دست کم نمی‌گیرند.. اگر از اینکه یک آدم معمولی باشید راضی هستید نمی‌توانید موفق شوید.

افراد موفق به دنبال بهتر بودن هستند و فرقی نمی‌کند در چه شرایطی باشند.. اگر اهمیت برنامه ریزی داشتن و طبق برنامه پیش رفتن را ندانید نمی‌توانید موفق شوید. آن‌هایی که عادت به برنامه ریزی ندارند، در واقع برنامه ریزی کرده‌اند که شکست بخورند.. اگر اهل بهانه تراشی هستید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق بابت کاری که نمی‌توانند انجامش دهند بهانه نمی‌آورند.. اگر کاری را که امروز می‌توانید انجام دهید به فردا موکول می‌کنید نمی‌توانید موفق شوید.

اگر می‌خواهید موفق باشید، باید کاری را که مربوط به امروز است، همین امروز انجام دهید، چون هیچکس نمی‌داند فردا چه خواهد شد.. اگر با کوچک‌ترین اتفاق، دست از تلاش می‌کشید و تسلیم می‌شوید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق خوب می‌دانند که چالش‌ها و سختی‌ها فقط زمانی بزرگ می‌شوند که آن‌ها را بزرگ ببینند.. اگرنمی‌توانید به تنهایی تصمیم بگیرید نمی‌توانید موفق شوید.

اگر به راحتی تحت تاثیر نظر دیگران هستید و هرگز تصمیم و انتخاب‌های‌تان با خودتان نیست نمی‌توانید موفق شوید.. اگر ذهنی باز و پذیرا ندارید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق توقع ندارند همه‌ی آدم‌ها از زاویه دید آن‌ها دنیا را ببینند.. اگر فکر می‌کنید خلاقیت به این معناست که سرتان را با هر کاری شلوغ کنید نمی‌توانید موفق شوید.

اینکه هر روزتان پُر از مشغله‌های زیاد است دلیل نمی‌شود موفق بشوید. سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که واقعا با چه چیزی سرگرم هستید؟ آیا وقت‌تان را با کار‌های باارزش پُر کرده‌اید یا صرفا وقت تلف می‌کنید؟ آدم‌های پُرمشغله لزوما موفق نیستند.. اگر خودتان را محدود کنید نمی‌توانید موفق شوید. افراد موفق هرگز توانایی‌های خود را محدود نمی‌کنند و باور دارند اگر بخواهند کاری را انجام دهند پس حتما می‌توانند.

 

منبع: elcrema، everydaypower ترجمه از هدی بانکی مجله برترین ها

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 20, میانگین امتیاز: 4,30 از 5)
Loading...