سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

فواید برس زدن مو / انواع برس مو

فواید برس زدن, انواع برس, روش برس کشیدن

فواید برس زدن مو / انواع برس مو

برس زدن موها یک ماساژ ملایم برای پوست سرتان است‎. برس زدن جریان هوا را بهتر به موها می رساند، پوست سر را نرم کرده و آب رسانی و تغذیه ریشه های مو را آسان تر می کند.

 

برس زدن مو یکی از معمولی‌ترین و ابتدائی‌ترین کارهایی است که توسط افراد انجام می شود، اما آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که ممکن است انتخاب برس نامناسب که به کار می‌برید، باعث ایجاد مو خوره، ریزش مو و مشکلات دیگرتان شده باشد؟ آیا برس سرتان را با دقت و آگاهی انتخاب کرده‌اید یا می‌دانید که چه نوع برسی برای موهایتان مناسب‌تر است؟

بیشتر ما موهایمان را بسیار با عجله و سریع شانه می‌کنیم (البته اگر وقت کنیم که آنها را شانه کنیم). اما واقعیت این است که برس زدن آرام و روزمره برای موها بسیار سودمند است.

این کار باعث می‌شود روغن‌های طبیعی موجود بر سطح موها گسترش یابند و مو را تغذیه کنند، ضمن آنکه موها پس از آن، درخشندگی خاصی می‌یابند. همچنین برس زدن باعث تحریک جریانات بر سطح پوست سر شده و انواع آلودگی و سلول‌های ‌مرده‌را می زداید.

 

انتخاب برس مناسب

آیا بُرس سرتان را با دقت و آگاهی انتخاب کرده‌اید یا می‌دانید که چه نوع بُرسی برای موهایتان مناسب‌تر است؟

 

انواع و اقسام بُرس ها

برس تونلی

برس تونلی,فواید برس زدن, انواع برس, روش برس کشیدن
این برس را به خاطر مجراهای باز‌ ‌و V شکل آن تونلی می‌نامند. این مجراهای باز به جریان هوا اجازه عبور می‌دهد. در نتیجه هوای گرم سشوار در لابه‌لای مو به گردش در آمده و خود را به ریشه مو می رساند و باعث افزایش سرعت در امر خشک شدن مو و انبوه به نظر آمدن آن می‌شود. این برس به خاطر فاصله زیاد سوزن‌هایش برای گره گشائی از مو نیز انتخاب مناسبی است.

 

برس کوسن دار

برس کوسن دار,فواید برس زدن, انواع برس, روش برس کشیدن
‌این برس دارای یک پایه کوسن دار پلاستیکی است که سوزن‌های برس روی آن سوار شده است. عموما به پایه این نوع برس ها کمی انحنا داده می‌شود. از این برس برای صاف و هموار کردن موها (بدون حجم دادن) استفاده می‌شود. در صورت استفاده از سوزن‌های فلزی بهتر است نوک سوزن‌ها، به توپی‌های پلاستیکی ختم شوند‌ تا موجب خراش پوست سر و شکستگی مو نشوند.

 

برس پدالی

برس پدالی,فواید برس زدن, انواع برس, روش برس کشیدن
این برس تا حدودی شبیه برس کوسن دار است. وجه تمایز آن در نوع کوسن، اندازه و شکل آن است و نسبت به برس کوسن دار، بزرگ‌تر و پهن تر است. مورد استفاده آن بیشتر موهای بلند و انبوه است، اما اندازه های کوچکتر آن برای موی کوتاه و متوسط هم می تواند به کار برده شود.

 

برس‌های پهن
شکل این برس‌ها مهم نیست، بیظی و یا مستطیل تفاوتی ندارد. در رابطه با اندازه، هرچه موهایتان بلندتر باشند، باید از برس بزرگتری استفاده کنید اما خیلی هم اهمیتی ندارد. برس‌های بزرگتر، ناحیه‌ی بیشتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، و برای همین برای دخترهای تنبل ایده‌ی خوبی است. اگر برس گرد ندارید، برس‌های پهن برای سشوار خانگی خوب هستند. مازا می‌گوید که اگر روی بدنه برس‌ها سوراخ وجود داشته باشد و یا ابری باشند، بهتر است.

 

‌برس های مدور
همانطور که از نام آن پیداست این برس به صورت مدور یا لوله‌ای است، یعنی سوزن‌های آن پیرامون یک میله استوانه‌ای شکل سوار شده و بیرون آمده است.

نکته مهمی که باید در مورد این نوع برس ها گفته شود آن است که بر خلاف آنچه به نظر می آید این برس تنها برای فر کردن مو کاربرد ندارد. بلکه با انتخاب نوع مناسب از این برس‌ها می توان به مدل دلخواه مو دست یافت، مثلا برای دستیابی به موی راست و ایستاده از برس‌هائی که سوزن‌های آن از هم فاصله زیادی دارند و برای صاف کردن موها از برس های متراکم تر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که هرچه قطر برس بیشتر باشد مو صاف‌تر می‌شود پس برای دستیابی به فر باید از برس‌هایی با قطر کمتر استفاده کرد.

 

برس های حرارتی

برس حرارتی,فواید برس زدن, انواع برس, روش برس کشیدن
امروزه انواع جدیدی از برس‌ها به نام برس‌های حرارتی وارد بازار شده است. این برس ها جزء طبقه‌بندی اصلی‌برس‌ها‌قرار نمی گیرند . بلکه نسخه های جدید بُرس هستند که‌ ‌در درون آن عنصر حرارتی به کار رفته تا کار برس و سشوار را همزمان انجام دهند و در وقت صرفه جوئی کنند.

برس های حرارتی معمولا از نوع مدور هستند اما انواع تونلی و مدل دهنده آن نیز در بازار دیده می‌شود. اگر شما جزء افرادی هستید که موی آسیب دیده دارند، به شما ‌اکیدا‌ً توصیه می‌کنیم که از برس های حرارتی استفاده نکنید.

 

ویژگی‌‌های یک برس خوب

حتما دوست دارید بدانید هنگام خرید یک برس خوب باید چه ویژگی‌هایی را در نظر بگیرید تا بتوانید به خوبی موهایتان را مرتب کنید و در عین حال به پوست‌سر و موهای شما صدمه‌ای وارد نکند. ما در اینجا راهنمایی برای خرید یک برس خوب به شما ارایه می‌دهیم:
* بهتر است موهای برس از جنس نایلون باشند نه پلاستیک. موهای نایلونی انعطاف‌ بیشتری دارند و کمتر موجب آسیب رساندن به موهایتان می‌شوند.
* هنگام خرید به دسته برس دقت کنید. برس‌هایی که دسته ارگونومیک دارند به شما امکان می‌دهند که آن را بهتر در دست بگیرید و کنترل بهتری نیز هنگام برس زدن موهایتان بر آن داشته باشید.

 

فواید برس زدن, انواع برس, روش برس کشیدن
* دقت کنید که یک بالشتک پارچه‌ای در انتهای موهای برس وجود داشته باشد چون این بالشتک موجب می‌شود موهای شما هنگام شانه کردن با برس کمتر آسیب ببینند.
* برس‌هایی را بخرید که انتهای موهای آن گرد باشد. این گردی موجب می‌شود سر موهای برس پوست‌سر شما را آسیب دیده و زخمی نکند. در عین حال موهای برس که از هم جدا و تکی‌تکی باشند بهتر از موهای به هم چسبیده است.

روش صحیح شانه یا برس زدن موها

حالا که برس مناسب را انتخاب کردید خوب است که به چند نکته مهم در مورد چگونه شانه کردن و روش برس زدن مو اشاره کنیم.

با موی خود به ملایمت رفتار کنید. غلاف اطراف هر تار مو به سمت پائین رشد می‌کند. هنگام خشک کردن موها با حوله یا شانه و سشوار زدن همیشه از سمت ریشه به سمت نوک مو دست را حرکت دهید تا مو نشکند.

از برس مناسب برای هر کاری استفاده کنید. برای صاف کردن مو از یک برس گرد و قطور، برای مجعد کردن و حالت دادن از برس گرد نازک و از برس تخت برای صاف و یکدست کردن سطح مو استفاده کنید.

استفاده از کرم‌ یا شامپوهای نرم کننده مو پس از حمام کردن، مو را نرم تر کرده و شانه کردن مو را راحت تر می‌کند.

موهایتان را پیش از شست وشو با شامپو برس کنید تا خوب از هم جدا شوند.

از خشک کردن خشن مو با حوله و شانه زدن و برس کشیدن سفت و سخت باید جدا خودداری کنید.

برس زدن باید دو بار در روز (صبح و شب ) و هر بار دست کم یک دقیقه انجام شود.

برای از هم جدا کردن موها، ابتدا شانه را روی نقاطی که گره‌های احتمالی وجود دارد بگذارید‌ و گره‌ها را باز کنید. موها را نکشید و به تدریج دسته هایی از مویتان را شانه کنید.

بهترین راه برس زدن موها این است که سر به طرف پایین باشد و از پشت گردن به طرف پیشانی موها برس شوند و سپس از کناره ها به طرف بالای سر این کار را ادامه دهید و در انتها با بُرس کردن از پیشانی به طرف پشت سر کار را خاتمه دهید.

اگر موهایتان را شستید، صبر کنید تا ۸۰ درصد از موهایتان خشک شوند و بعد برس بکشید.

فواید برس زدن, انواع برس, روش برس کشیدن

 

برس یا شانه مناسبی را انتخاب کنید. شانه های چوبی با دندانه های پهن و بلند ،بهترین گزینه برای این موها خواهد بود.

موها را از وسط تا پشت گردن ،به دو قسمت تقسیم کنید.سمتی که می خواهید اول شانه کنید،روی شانه بریزید.البته موهای ریخته شده روی شانه ،در یک مرحله و با هم شانه نمی شوند،بهتر است این رشته مورا با انگشتان دست به قسمت های کوچکتری تقسیم کرده و ابتدا رشته های زیر را به آرامی شانه کنید.سپس این رشته را از بقیه موها جدا کرده و به همین ترتیب ادامه دهید.بعد می توانید طرف دیگر را به همین نحو برس کشیده و یا شانه کنید.

برس زدن یا شانه کشیدن موها به این شکل، مثل این است که آنها را نوازش می کنید و همین کار از گره خوردن و در هم پیچیدن موها جلوگیری می کند.

این برس زدن ملایم و به نوعی ماساژدادن پوست و موی سر،را بهتر است اول به دفعات کمتری انجام داده و به مرور تعداد دفعات را افزایش دهید وبه ۵ بار در هفته برسانید.

فراموش نکنید برای اینکار، در گام نخست باید جنس موهای خود را بشناسید،اگر موهایی چرب دارید،لازم است که این شانه زدن ها با دفعات کمتری انجام شود،زیرا اینکار موجب تحریک بیشترفولیکول های مو و در نهایت افزایش میزان ترشح چربی پوست سر و ریزش موها خواهد شد. به علاوه آنها را چسبنده و چرب نشان خواهد داد.

نکته مهم دیگری که بهتر است توجه خاصی به آن داشته باشید،این است که برای جلوگیری از ریزش موها ، هرگز زمانی که موها هنوز خیس هستند آنها را شانه نکنید. زیرا موهای خیسی که در هم پیچیده و گاهی گره خورده اند ، به سختی از هم جدا شده و همین تلاش برای جدا کردن رشته های مو از هم، باعث تضعیف ریشه مو و کنده شدن موها خواهد شد.

بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاع از این موضوع، آسیب زیادی را به موها وارد کرده و موجب صدمه و ریزش موهای خود می شوند.

با مطالعه نکات بالا،از این پس بدون هیچ نگرانی از ریزش موها، می توانید موهایی زیبا و بلند و به درخشش آفتاب داشته باشید .

 

فواید برس زدن, انواع برس, روش برس کشیدن

نکاتی در مورد شستشوی موها

‌از شامپوهای معمولی و مناسب با نوع موهایتان استفاده کنید.

توصیه می‌شود از دو نوع شامپو به طور متناوب استفاده کنید.

به قدرت کف اعتماد نکنید، کف زیاد نمی تواند دلیل پاکی و تمیزی موها باشد. اکثر شامپوها نرم کننده هستند و کمتر کف می‌کنند.

دو بار شست و شو با شامپو در هفته توصیه می‌شود، اما برای کسانی که احساس لزوم می کنند، شست وشوی هر روزه هم ایرادی ندارد(البته به شرطی که از شامپوهای معمولی و مناسب مو استفاده شود).

دو بار شامپو کردن پی در پی بی فایده است و همان یک بار کافی استو در واقع بار دوم شستن، بیهوده پوست سر را حساس می کند و باعث ایجاد الکتریسیته در موها می‌شود.

اگر می‌توانید آبکشی را با آب سرد خاتمه دهید، چرا که این عمل باعث می‌شود کراتین موجود بر روی سطح بیرونی مو صاف شود. لذا موی شما با این عمل صاف تر، درخشان تر و براق تر خواهد شد.

‌به طور مداوم از سشوار استفاده نکنید. بگذارید گاهی اوقات موهایتان در هوای آزاد خشک شوند.

 

مزایا و فوایدبرس زدن موها

ممکن است همه‌ی ما بتوانیم از برس زدن روزانه موهایمان (دو تا سه بار در روز) فرار کنیم، اما این کار برای سلامت موها بسیار اهمیت دارد. از بین بردن گره‌های مو مهم است، اما دیگر تأثیر برس زدن موها این است که باعث بهبود جریان خون در پوست سر می‌شود. خبر خوب: برس کشیدن موها همچنین یک ماساژ ملایم برای پوست سرتان است.

 

بهداشت برس

نکته ای که بسیار مهم است واغلب فراموش می شود اینکه شانه و برس خود را حداقل هفته ای یک بار با آب و صابون بشویید.

برای اینکه برس تمیزی داشته باشید هر بار پس از شانه کردن موهایتان، موهای اضافی آن را بیرون بیاورید و دست کم ماهی یک بار آن را با آب گرم و صابون بشویید. بهتر است ست برس‌های خودتان را به آریشگاه ببرید چون در آرایشگاه‌ها برس‌ها برای آرایش سر افراد متعدد استفاده شده و امکان انتقال بیماری‌های پوست و مو مانند قارچ‌ها، شپش و کچلی وجود دارد. برس شما کاملا شخصی است و آن را حتی به اعضای خانواده‌تان قرض ندهید. امکان انتقال میکروب‌های بیماری‌های پوست و مو بین اعضای یک خانواده هم وجود دارد.

 

گردآوری: مجله تصویر زندگی

منابع:

تبیان
روزنامه سلامت
پزشکان ایران

بیتوته

مه شو

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 21, میانگین امتیاز: 4,10 از 5)
Loading...