سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

فواید بافتنی و تاثیرات شگفت انگیز آن بر اعصاب و مغز / بافتنی درمانی

فواید بافتنی تنها تهیه پوشاک و لوازم تزیینی نیست، بلکه راهی است برای درمان مشکلات روحی مانند بیماری افسردگی. بافتنی کمک می کند به آرامش برسیم و افکار منفی را از خود دور کنیم.

بافتنی سالم ترین و کم خرج ترین تفریح و سرگرمی برای آرامش مغز و اعصاب است. در ادامه همراه ما باشید تا با هم فواید بافتنی را مرور کنیم.

 فواید بافتنی برای مغز / بافتنی درمانی

فواید بافتنی برای بدن / بافتنی درمانی 

حتما شما هم با شنیدن کلمه ” بافتنی ” تصویر مادر یا مادربزرگ در ذهنتان نقش می بندد که با دو میل و کلافی کاموا در حال بافتن لباسی است. شاید تا پیش از این تصور می شد که این کار تنها کمک به اقتصاد خانواده و بی نیازی از خرید لباس و وسایل آماده است اما امروزه فواید بافتنی برای سلامت جسم و روان ثابت شده است. شناخت این فواید قطعا می تواند عده بسیاری را مجذوب این هنر سنتی کند.

بافتنی یک کار ساده و پیش پا افتاده نیست که بتوان در عرض چند دقیقه تمام کرد. به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ بافتنی ریتم خاصی دارد و با سرعت انتقال ذهن و فعالیت سریع دست ها شکل می گیرد. بافتنی تنها خلق یک لباس، کیف یا شال برای افراد مورد علاقه نیست بلکه پدیده اجتماعی است که به آن ” بافتنی درمانی ” نیز اطلاق می شود زیرا فعالیتی است که فواید بی شماری برای سلامتی دارد. این کار هنری به همه افراد در سنین مختلف توصیه می شود و به خصوص کسانی که از مشکلات رفتاری، معلولیت، استرس و… رنج می برند می توانند از این روش برای بهبودی کمک بگیرند.

 

۱- فعالیت هر دو نیمکره مغز

همزمانی حرکت میل و نخ در هر دو دست تا حد زیادی هماهنگی مغز را بهبود می دهد. اگر مدل پیچیده ای برای بافتنی انتخاب شود، مهارت ذهنی ریتم و هماهنگی را افزایش می دهد. شاید تعجب کنید اما بافتنی واقعا یک فعالیت درمانی برای همه افراد است. بررسی ها نشان می دهد کودکانی که دچار اختلالات روانی هستند، اگر مجبور به تمرکز و توجه روی یک فعالیت شوند بهبود می یابند. حتما این کار را به فرزندان خود آموزش دهید زیرا بافتنی فقط مختص به مادربزرگ ها نیست!

 

۲- کاهش استرس

زمانی که چند نفر در کنار هم بافتنی می بافتند، با یکدیگر گفتگو می کنند و روی کار خود مترکز می شوند که در این صورت مشکلات و نگرانی ها را تا حدی کاهش می دهد. بافتنی آرامش بخش است. این فعالیت دستی ساده و تمرکز روی آن دریچه های ایجاد آرامش را باز می کند و برای افرادی که دچار استرس یا اضطراب هستند مفید خواهد بود.

 

فواید بافتنی برای مغز / بافتنی درمانی

از فواید بافتنی کاهش استرس و تقویت اعتماد به نفس است

 

۳- فواید بافتنی در بهبود خلق و خو

حتما شما هم به خاطر دارید که در قدیم خانم ها زمانی که دور هم جمع می شدند بافتنی می کردند و در آرامش با هم حرف می زدند. این کار روابط اجتماعی را تقویت می کند زیرا باعث خلق روابط دوستانه، ارتباطات تازه و … می شود. البته بافتنی در تنهایی نیز به تقویت افکار کمک می کند زیرا افزایش مقدار آندروفین در کسب آرامش و کسب احساس شادابی مؤثر است.

۴- افزایش هماهنگی دستی

شاید مادربزرگ هایی که بافتنی می کرده اند، امروز دچار بیماری هایی مانند آرتروز باشند اما انگشتان و دست های آنها سرعت و چالاکی خاصی دارد. بافتنی دست ها را به فعالیت وا می دارد و مانع از این می شود که خیلی خشک و سفت گردد. این فعالیت سالم را حداقل یک ساعت در روز انجام دهید. به این ترتیب درد ناشی از بیماری هایی نظیر آرتریت کمی کاهش می یابد. به علاوه، بافتنی برای بچه ها می تواند هماهنگی دست ها را افزایش دهد و به بهبود فعالیت های دستی و مهارت بیشتر کمک می کند

۵- تقویت اعتماد به نفس و حس خشنودی نسبت به خود 

بسیاری از اشخاص اصلا بلد نیستند که میل بافتنی را در دستشان بگیرند و آغاز به بافتن کاموا کنند. هنگامی که شما بتوانید به خوبی از پس این کار ظریف برآیید چه بسا حس خوبی هم نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد.

بافتنی تنها گذراندن زمان نیست زیرا فرد را وادار می کند که روی یک طرح و هدف تمرکز داشته باشد. ساخت یک لباس، شال، کیف و… قطعا شایسته پاداش است. به علاوه لذتی بی مانند را برای فرد به همراه خواهد داشت که با صرف زمان و مهارت توانسته هدیه ای زیبا به عزیزانش ببخشد. این هدیه حتی از وسایل آماده نیز ارزشمندتر خواهد بود زیرا زمان، خلاقیت، احساس و هنر را در بردارد.

شما با استفاده از هنر دستان خودتان هم از لباسی که بر تن می کنید بیشتر لذت می برید و هم این که نسبت به خودتان حس خشنودی بیشتری پیدا کنید.

۶ – فرآیندی شبیه به مدیتیشن

هنگامی که بدانید که در فرآیند بافتن کاموا باید دقیقاً چه کاری انجام دهید حس ارامش وجود شما را فرا خواهد گرفت. کار با کاموا و بافتن آن دارای نکات ظریف و حساسی است که توجه شما را بکار می اندازد و در تقویت حافظه تان تأثیرگذار است.

حرکات ارام بخش ، تکراری و دقیق سبب می شود که ذهن شما همراه با بدنتان حرکت کند، از این رو میتوان بیان کرد که بافتن کاموا میتواند فرآیندی شبیه به مدیتیشن به شمار آید.

۷ – کمک به بهبود عملکرد ذهنی

از آنجایی که در حین بافندگی، تمامی بخش های مغز شما به یک باره تحریک میشوند و بکار می افتند بخش هایی من جمله لوب فرونتال( مربوط به پردازش، توجه و برنامه ریزی)، لوب پاریتال( مربوط به بخش اطلاعات حسی)، لوب اکسیپیتال( مربوط به اطلاعات بصری)، لوب موقت( مربوط به ذخیره خاطره ها و تفسیر زبان) بهمراه مخچه( مربوط به هم آهنگی دقیق و زمان حرکت) همه با فعالیت خویش میتوانند به افرادی که در عملکرد حرکتی خویش دچار مشکل هستند کمک کنند، به همین علت هم میتوان ذکر کرد که بافندگی می تواند علاوه بر بهبود عملکرد حرکتی سبب تحریک ذهن شما از مسایل ناراحت کننده و درد هم بشود.

عملکرد ذهنی شما بعد از هر گرهی که می زنید و رجی که می بافید ارتقاء پیدا خواهد کرد و این مسئله تأثیر بسیار زیادی در سلامت ذهنی تان خواهد داشت.

۸ – فواید بافتنی در کند شدن روند زوال عقل

علاوه بر تمام مزایایی که تابحال در رابطه با بافندگی و بافت کاموا یادآوری کردیم باید این مورد را هم اضافه کنیم که هنر بافندگی سبب می شود سلامت مغزی شما از نظر کند شدن روند کاهش حافظه و یا همان زوال عقل افزایش پیدا کند.

مطالعات نشان می دهد سالمندانی که به ساخت صنایع دستی مانند بافتنی سرگرم هستند حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کم تر از بقیه اشخاص در معرض اختلال شناختی و زوال عقل قرار می گیرند، به همین علت هم معمولاً سفارش می شود افرادی که سالمند هستند با کمک بافندگی ذهن خویش را فعال کنند تا از احتمال آلزایمر و زوال عقل خویش جلوگیری نمایند.

۹ – جلوگیری از آرتروز

همان قدر که شما با انجام بافندگی و بافت کاموا به سلامت مغز خویش کمک می کنید میتوانید در سلامت تر نگه داشتن مفاصلتان هم تأثیرگذار باشید. طبیبان معتقد هستند که استفاده از دست و انجام حرکات ارام با کمک انگشتان سبب می شود که غضروف های دست تقویت شده و قدرت بیشتری پیدا کند.

شاید بتوان بیان کرد که بافندگی مانند تایپ کردن و یا حتی بهتر از آن عمل می کند و بدون آنکه فشاری بر روی انگشتان وارد کند آنها را تقویت می نماید، به همین علت هم هست که پس از چند وقتی بافندگی خودتان حس می کنید.

صحبت پایانی 

برای سلامت ماندن عوامل متعددی باید دست بدست هم بدهند. داشتن تحرک بدنی روزانه مثل پیاده روی، نوشیدن آب کافی، داشتن تغذیه ی سالم، نوشیدن ترکیب آب و آب لیموترش و غیره جزء سفارش هایی است که در هر گوشه کناری برای سلامت ماندن به شما ارائه می دهند.

ما به شما می گوییم که علاوه بر انجام تمام این کارها، خیلی زود میل و کاموا بخرید و شروع به بافتن کنید، هر چه دلتان می خواهد، با هر رنگ و طرحی که بیشترین لذت را به شما می دهد، تنها یا با دوستان و اعضای خانواده.

از همین امروز تصمیم بگیرید بافتنی را به عنوان یک فعالیت بی نظیر در برنامه روزانه خود بگنجانید و از فواید بافتنی کردن بهره مند شوید.

 

حالا که با فواید بافتنی آشنا شدین پیشنهاد می کنم سری به بخش

»آموزش بافتنی قدم به قدم و رایگان در مجله تصویر زندگی« بزنید

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 62, میانگین امتیاز: 4,40 از 5)
Loading...