سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

علایم کمبود روی در بدن

zinc

علایم کمبود روی در بدن

ممکن است درباره عنصر روی مطالبی شنیده باشید. اما آیا از خواص آن به طور کامل اطلاع دارید؟ نتایج بررسی های جدید نشان می دهد که روی یکی از ریزمغذی های ضروری است.
به علت میزان کم این عنصر در بدن، اغلب اهمیت آن نادیده گرفته می شود. هر فرد روزانه به ۸میلی گرم روی نیاز دارد حال این سوال مطرح است که چگونه می توان متوجه کمبود روی در بدن شد؟ و علایم کمبود آن چیست؟
به طور مداوم مشکل معده دارید
روی با پروتئین واکنش می دهد و به عملکرد آنزیم های مختلف کمک می کند.
روی به عنوان کوفاکتور در فعالیت های متعدد روده ای نقش دارد؛ از این رو بدن بدون روی نمی تواند غذا را هضم و ماده مغذی را جذب کند. در اغلب موارد افراد علایمی مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را با عدم تحمل گلوتن اشتباه می گیرند. برای رفع این حالت، مواد غذایی غنی از روی مانند ماست را به مواد غذایی خود اضافه کنید.

دچار درد عضله می شوید
اگر بعد از ورزش کردن دچار درد عضله یا کبودی می شوید که طولانی مدت باقی می ماند، می توان احتمال داد که دچار کمبود روی هستید.

 

کمبود روی روند بهبود زخم را کند می کند.

البته روند درمان در هر فرد متفاوت است.

 

حس چشایی و بویایی ضعیف شده
روند کاهش چشایی و بویایی می تواند تدریجی باشد. بهترین راه برای پیشگیری از آن تغذیه مناسب است. روی نقش مهمی در عملکرد حس چشایی و بویایی دارد و کمبود آن باعث کاهش این دو حس مهم می شود.

 

همیشه بیمار هستید
هنگامی که بدن با کمبود روی مواجه است، فرد دچار اختلال در واکنش ایمنی می شود.
مدتی طول می کشد تا چشم به تاریکی عادت کند. این حالت بیانگر کمبود روی است.

 

تمرکز سخت می شود
نتایج بررسی ها نشان می دهد، کمبود مکمل های روی بر قدرت تمرکز تأثیر منفی می گذارد اما ترکیب مکمل های روی با مواد غذایی، باعث تغییر مثبت رفتاری می شود.

 

کندی در کاهش وزن
روی نقش مهمی در روند سوخت و ساز بدن دارد. کمبود روی باعث کاهش انرژی، احساس خستگی و کندی در روند کاهش وزن می شود. برای رفع این مشکلات نیازی به مصرف زیاد مکمل ندارید زیرا مصرف زیاد مکمل ها نیز عوارضی به همراه دارد.

 

روزگار نو

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 8, میانگین امتیاز: 3,38 از 5)
Loading...