سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه ماست خانگی سنتی با شیر محلی [آسان و خوشمزه]

طرز تهیه ماست خانگی شیرین و پرچرب

جهت تهیه ماست خانگی ابتدا شیر را بجوشانید (پس از به جوش آمدن شیر حرارت را کم کنید و ۱۵ دقیقه بگذارید شیر به آرامی بجوشد و آب اضافی اش تبخیر شود)؛ شیر را داخل ظرفی که برای ماست در نظر گرفته اید بریزید و اجازه دهید شیر کمی خنک شود (در زمان اضافه کردن ماست ، شیر باید به اندازه ای گرم باشد که انگشتتان گرمای شیر را حس کند اما نسوزد).

مقداری شیر را داخل کاسه ای بریزید و با ماست مخلوط کنید و پس از اینکه ماست و شیر خوب مخلوط شدند ان را به بقیه شیر اضافه کنید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا خوب ترکیب شود ( این روش برای حل شدن بهتر ماست می باشد ).

در ظرف را با ببندید سپس ظرف ماست را با حوله گرمی خوب پوشش دهید و در جای گرمی بگذارید ( نزدیک شوفاژ یا بخاری ) ؛ بسته به گرمای محیط ۵ تا ۸ ساعت زمان برای بستن ماست لازم است ؛ پس از اینکه ماست بسته شد ظرف را در یخچال قرار دهید تا ماست سرد شود ( ماست پس از سرد شدن سفت تر خواهد شد ).
تهیه ماست ترش : اگر ماست را برای تهیه دوغ یا آش می خواهید آن را در دمای گرم تری تهیه کنید تا ترش شود.
اگر ماست آب انداخت و تکه تکه شد یعنی شیر زیاد داغ بوده و یا ماست خیلی سرد بوده و یا مایه ماست کمتر از مقدار لازم بوده است.

بهتر است از شیر پرچرب استفاده کنید زیرا هرچه چربی شیر بیشتر باشد ماست سفت تری خواهید داشت.
برای تهیه ماست شیرین وانیلی برای تهیه دسر و … می توانید همزمان با اضافه کردن ماست به شیر ، مقداری شکر و وانیل شکری نیز به شیر اضافه نمایید. نوش جان .


تنها امکاناتی که برای درست کردن ماست نیاز داریم، شیر و کمی ماست تازه است. این تمام سرمایه‌ای است که باید داشته باشیم تا ماست‌بند خانه خودمان شویم و ماست‌های تجاری رنگارنگ را با ده‌ها ماده نگهدارنده و افزودنی و قوطی‌های پلاستیکی به خانه نبریم.

طرز تهیه ماست خانگی با شیر محلی

ماست یکی از ساده‌ترین و زنده‌ترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند در خانه خودمان بیفتد. در دنیای کوچکی که انتخاب می‌کنیم تا سالم بخوریم و بدن‌‌مان را از جریان‌های ناقص و بی‌اعتبار و ناسالم پاک کنیم. آنقدر آماده‌ کردنش ساده و بی‌دردسر است که می‌تواند اعتیاد بیاورد و هفته‌ای یک گالن ماست بزرگ در منزل درست کنیم و از خوردن هر قاشق‌اش لذت ببریم.

طرز تهیه ماست خانگی با شیر محلی

طرز تهیه ماست خانگی

مواد لازم برای تهیه ماست خانگی

شیر با چربی متوسط(بهتر است حدود دو درصد چربی داشته باشد)یک و نیم لیتر
ماست ساده تازه (برای هر لیتر شیر دو تا سه قاشق غذاخوری ماست کافی است)یک پیمانه
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

طرز تهیه ماست سنتی خانگی :

اینکه برای درست کردن ماست، باز هم به مقداری ماست نیاز داریم به این دلیل است که ماست با تخمیر قند شیر (لاکتوز) شکل می‌گیرد. باکتری خوب و مخصوص ماست، لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کند؛ همان چیزی که مزه ماست را ترش می‌کند. آن یک پیمانه ماست در واقع نقش باکتری زنده را بازی می‌کند.

۱- در اولین قدم باید شیر پاستوریزه را در یک قابلمه تمیز، بجوشانیم. شیر باید کاملا بجوشد تا آب اضافه بخار شود. یکی دو بار شیر را در حال گرم شدن هم می‌زنیم تا ته نگیرد. قبل از سررفتن شعله را خاموش کنیم. (اگر دماسنج مخصوص آشپزی دارید، میزان حرارت باید حدود ۹۴ درجه سانتیگراد یا ۲۰۰ فارنهایت باشد) شیر را کنار می‌گذاریم تا آرام خنک شود.

۲- شیر باید به دمایی حدود ۴۶ تا ۴۴ درجه سانتیگراد برسد. تا این مرحله هم بد نیست هر از چندی، شیر را هم بزنیم تا رویش نبندد. میزان گرمای کافی برای آماده شدن شیر را می‌توانیم با دست هم لمس کنیم. انگشت تمیز را در شیر نگه می‌داریم و اندازه گرما را تا حدی که بتوان مقاومت کرد، تشخیص می‌دهیم؛ دما کمی بیشتر از دمای بدن است، مثل آب گرم. کمی که این کار را بکنیم، اصلا دست‌هایمان آماده لمس و اندازه‌گیری گرمای شیر می‌شود.

بهتر است پیش از شروع مثلا یک تا دو ساعت قبل از آماده ‌کردن ماست، یک پیمانه ماست را از یخچال بیرون بگذاریم تا هم ‌دمای محیط شود. اگر ماست تُرش دوست دارید، مایه ماست باید کمی بیشتر از یخچال بیرون بماند.

۳- حالا نوبت کار با آن یک پیمانه ماست کنار گذاشته شده است. در یک کاسه، حدود یک پیمانه یا یک لیوان از شیر گرم را با ماستی که بیرون گذاشته‌ایم، خوب هم می‌زنیم. این کار برای این است که ماست را ناگهان وارد شیر نکنیم و به آن شوک ندهیم. هر چند که بعضی‌ها با روشی دیگر، از کنار ظرف، ماست را آرام در شیر می‌ریزند.

۴- مخلوط ماست و شیر کاسه را به قابلمه شیر برمی‌گردانیم و خوب هم می‌زنیم تا مایع یک‌دست شود. در قابلمه را می‌بندیم و در حوله یا دستمال ضخیمی می‌پیچیم و در یک جای گرم مثلا کنار شوفاژ یا داخل فر می‌گذاریم. بد نیست فر را کمی روشن کنیم تا فضا گرم شود. اگر بتوانیم چراغ یا شمعک فر را روشن بگذاریم یا دمایی حدود ۴۳ درجه را در جایی (کنار شوفاژ، بخاری یا در شرایط پتو پیچ) فراهم کنیم، عالی می‌شود. به هیچ‌وجه در این مرحله نباید در قابلمه باز شود یا مایع را هم بزنیم.

اگر دمای ثابت در این مرحله در تمام مدت، ۴۳ تا ۴۴ درجه سانتیگراد باشد، ماست بسیار خامه‌ای و خوشمزه و سفت می‌شود. برای ترش شدن ماست، دمای شیر برای مخلوط شدن با ماست باید از میزانی که گفتیم بیشتر باشد. همینطور اگر ماست بعد از گرمایش ۸ ساعته، بیشتر بیرون بماند و دیرتر خنک شود، ترش‌تر می‌شود.

۵- بهتر است این قابلمه یک شب بین ۴ تا ۸ ساعت در محیط گرم و ثابتی که برایش ساخته‌ایم، بماند. هر چه بیشتر بماند، ماست ضخیم‌تر و غلیظ‌تر خواهد شد. بعد از زمانی که باید بگذرد، آن را در یخچال می‌گذاریم. در این مرحله ظرف همچنان گرم است ولی بهتر است در یخچال تا سه ساعت بدون دست ‌خوردن بماند. سه ساعت بعد، با برداشتن درِ قابلمه، بهتر است آبی را که روی ماست آمده، با قاشق تمیز جمع کنیم. (اگر دوست دارید این مایع، بسیار خوب و مقوی است و برای خوردن عالی، اگر نه آن را بیرون بریزید.) بعد ماست را هم بزنیم تا حالت خامه‌ای‌اش مشخص شود.

۶- می‌توانیم در چند شیشه تمیز و کاملا خشک، ماست را تقسیم کنیم. یا در یک شیشه بزرگ در دار. اگر ظرف سفالی با علامت غیر سمی و امن برای نگهداری غذا دارید، می‌توانید ماست را در آن بریزید تا جا بیفتد. در این مرحله می‌توانیم سبزی خشک، میوه تازه خردشده یا سیر و موسیر هم به شیشه‌های مختلف اضافه کنیم. شیشه‌های دربسته را در یخچال می‌گذاریم تا برای هر بار مصرف، آماده باشند.

اگر می ‌خواهید بعد از این تجربه دلربا، ماست خانه خودتان را تامین کنید، همیشه مقداری از همین ماست خانگی را کنار بگذارید تا در مرحله‌‌های بعدی، دیگر همین یک ذره مایه ماست هم خانگی باشد. به دور از هر نوع افزودنی و مواد نگران‌کننده.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 309, میانگین امتیاز: 4,30 از 5)
Loading...