سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه شربت سکنجبین خانگی با نعناع

زکریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. یکی از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد، و آن چه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند.
اگر سکنجبین (از سرکه و نعناع به دست می‌آید) را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پرسود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته و یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ می‌باشند منافع زیاد دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.

عرقیات گیاهی علاوه بر آنکه می‌تواند از عطش و دمای بدنتان بکاهد می‌تواند فواید متعددی برای سلامت جسم و روح شما داشته باشد.

شربت سکنجبین

مواد لازم برای شربت سکنجبین

شکر۱ کیلوگرم
آب۲ لیوان
سرکه۱۰۰ گرم
نعناع۱۵۰ گرم
گلابکمی
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

طرز تهیه شربت سکنجبین با نعنا :

شکر را با آب مخلوط کرده روی حرارت می گذاریم تا بجوشد. بعد نعناع های شسته شده را با ساقه درون آن می ریزیم. کمی که جوشید سرکه و گلاب را کم کم اضافه کرده، پس از آنکه غلیظ شد از صافی رد می کنیم.(هر گاه با کفگیر مایع را برداشته ریختیم مایع در لبه کفگیر نیم دایره جمع شود و وسطش شکاف بخورد، سکنجبین آماده است. نباید شکر زیاد روی حرارت بماند؛ زیرا شربت تلخ می‌شود.)
این شربت را می توان با خیار رنده شده سرو نمود که طعم فوق العاده خوبی به آن می دهد.

شربت سکنجبیناین شربت به دلیل داشتن سکنجبین اثرات ضددل‌درد و ضدنفخ دارد و خیار آن اثرات خنک‌کننده و ضدتشنگی دارد. برای تهیه آن می‌توانید مقداری خیار رنده شده را به مخلوط آب و شربت سکنجبین اضافه کنید و سرد بنوشید. نوشیدن شربت سکنجبین به دلیل خاصیت و طبع سرد و خنکی که دارد موجب کاهش حرارت بدن و از بین رفتن گرمای درونی می‌شود. به این ترتیب فرد بعد از نوشیدن این شربت احساس راحتی و خنکی می‌کند. بهتر است این شربت را به صورت خنک در کنار یخ سرو کرده و مقداری خیار رنده شده نیز در آن بریزید تا علاوه رفع تشنگی، التهاب‌های ناشی از گرما را در بدن تسکین دهد.این شربت طعم بسیار خوبی دارد و بسیار مناسب برای فصل گرماست.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 70, میانگین امتیاز: 4,21 از 5)
Loading...