سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه باسلوق خانگی [ انواع ژله ای، رنگی، راحت الحلقوم و سجوق]

باسلوق نوعی شیرینی شبیه راحت الحلقوم هستش که از سوغاتی های شهرستان مراغه، ساوه، ملایر و اراک هستش. از سری آموزش های تهیه انواع شیرینی در مجله تصویر زندگی با طرز تهیه باسلوق خانگی با ما همراه باشید. باسلوق رو می تونید برای شب یلدا و عید نوروز در رنگ ها و طعم های مختلفی مثل باسلوق انار  و باسلوق هندوانه تهیه کنید.

باسلوق خانگی

مواد لازم برای تهیه باسلوق خانگی (برای ۸ نفر)

نشاسته۱ فنجان
شکر۱ و نیم فنجان
جوهر لیمویک چهارم قاشق چایخوری
آب۳ فنجان
پودر نارگیلنصف فنجان+میزان لازم
مغز آجیلبه میزان لازم
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

مواد مورد نیاز برای تهیه باسلوق ژله ای :

  • آب سرد ۲ پیمانه
  • پودر ژله ۱ بسته
  • آب جوش ۱ پیمانه
  • کره نصف قاشق غذاخوری
  • شکر ۱ پیمانه

 مواد لازم برای سجوق :

  • گلاب نصف پیمانه
  • گردو به میزان لازم
  • شیره انگور ۲پیمانه
  • نشاسته نصف پیمانه
روش تهیه باسلوق در منزل
 

طرز تهیه باسلوق خانگی ساده (راحت الحلقوم):

برای تهیه باسلوق خانگی ابتدا نشاسته را در ۲ فنجان آب سرد حل کرده ، می گذاریم ته نشین شود. سپس آب روی آن را بر می داریم و بقیه را در قابلمه می ریزیم. ۳ فنجان آب به نشاسته اضافه کرده و با شکر و جوهر لیمو روی حرارت ملایم قرار می دهیم . مرتب آن را به هم می زنیم تا مایع بپزد، طوریکه از دیواره ی قابلمه جدا شود و مثل توپ در وسط ظرف قرار گیرد. در قالب کم عمقی کمی پودر نارگیل ریخته و مایع راحت الحقوم را روی آن می ریزیم و بقیه پودر نارگیل را روی مایع می ریزیم . سپس با دست آن را در کف قالب پهن می کنیم و می گذاریم تا کاملاً خنک شود.
سپس با قیچی آن را به صورت مربع یا مستطیل یا لوزی برش داده و برش ها را در بقیه پودر نارگیل می غلتانیم . باسلوق ها را در ظرفی چیده و روی آنها پودر پسته می پاشیم . اگه به هنر شیرینی پزی در خانه علاقمند هستید حتما سری هم به بخش آموزش شیرینی پزی مجله تصویر زندگی بزنید.


عکس باسلوق خانگی 

باسلوق مغزدار:

برای تهیه باسلوق مغزدار همه مراحل بالا رو انجام میدیم ولی در انتها روی سینی پودر نارگیل میریزیم و خمیر رو کامل پهن میکنیم و داخلش روی یه خط صاف فرضی مغز دلخواه مثل گردو رو قرار میدیم و دوباره جمعش میکنیم و به صورت استوانه درش میاریم و میذاریم کامل سرد بشه بعد برش میدیم.میتونید از انواع پودر مغز ها هم داخل یا روی باسلوق یا به جای پودر نارگیل استفاده کنید.


مراحل و دستور تهیه باسلوق

نکات مهم در درست کردن باسلوق خانگی :

  1. در صورت تمایل می توانید به جای پودر نارگیل از آرد استفاده کنید.
  2. برای معطر کردن راحت الحقوم می توانید از کمی گلاب استفاده کنید.

باسلوق ژله ای:

برای تهیه این نوع باسلوق ابتدا نشاسته را در ۲ پیمانه آب سرد حل میکنیم و می گذاریم ته نشین شود. سپس آب روی آن را بر می داریم. بعد ۲پیمانه آب رو با نشاسته کامل مخلوط کنید تا صاف بشه و گلوله گلوله نشه(میتونید با همزن هم هم بزنید).
پودر ژله رو به رنگ و طعم دلخواه انتخاب کنید و با ۱لیوان آب جوش مخلوط کنید و بذارید روی حرارت و صبر کنید تا کاملا زلال بشه و همه را حل بشن.بعد بذاریدش کمی خنک بشه.
وقتی کامل سرد شد اون رو با نشاسته مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید و بذارید روی حرارت و خوب مخلوط کنید.اجازه بدید اون قدر بمونه تا نشاسته کامل براق بشه بعد بهش شکر و کره رو اضافه کنید.(در کل مراحل باید سریع مواد رو هم بزنید تا ته نگیره).
وقتی کامل سفت شد طوری که به سختی از قاشق شما چکه کرد شعله رو خاموش کنید.
از قبل یه ظرف رو انتخاب کنید و روش پودر نارگیل بپاشید و بعد مایه رو داخلش بریزید و بینش یا روش هم نارگیل بپاشید یا مغز اضافه کنید و اجازه بدید بمونه و خودشو کامل بگیره.


 

 

نکات:

  • اگر دوست دارید این باسلوق شبیه نوع بیرونی بشه حتما ۳قاشق پودر ژلاتین هم به مواد اضافه کنید(به پودر ژله هنگام مخلوط کردن با آب اضافه کنید)
  • بهتره رنگ ژله شما تیره باشه تا باسلوق قشنگ تر بشه.
  • میتونید مثل موارد بالا بین باسلوق مغز بذارید و بعد لایه بعد رو بریزید(مواد رو طی چند مرحله بریزید و بینش مغز استفاده کنید)


 

باسلوق رنگی:

طرز تهیه باسلوق رنگی دقیقا مثل مورد بالاست با این تفاوت که داخل پودر ژله چند قطره رنگ خوراکی همرنگ با ژله هم اضافه میشه مثلا ژله موز رنگ زرد،ژله بلوبری رنگ آبی و …

طرز تهیه سجوق:

برای تهیه این نوع باسلوق ابتدا نشاسته را در ۲ پیمانه آب سرد حل میکنیم و می گذاریم ته نشین شود. سپس آب روی آن را بر می داریم.
سپس نشاسته و شیره انگور و گلاب را با هم مخلوط و خمیری یکدست درست کنید و مثل مراحل بالا روی حرارت بسیار بسیار ملایم قرار دهید و کمی صبر کنید تا نشاسته پخته و به شکل توپ در بیاید خمیر را مفصل ورز دهید. سپس وسط آن بادام یا گردو قرار دهید و آن را به صورت رول در آورید و در پایان با پودر نارگیل تزیین کنید.


باسلوق

 نکات:

۱)در صورت تمایل نشاسته را ابتدا با گلاب مخلوط کرده و بعد از پخت با بقیه مواد مخلوط کرده و خمیر کنید.
۲)در صورت تمایل اگر خمیر خیلی سفت بود به آن ۲پیمانه آب هم اضافه کنید یا به جای آب از گلاب استفاده کنید.
نوش جان

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 35, میانگین امتیاز: 3,71 از 5)
Loading...