سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

ساعت طرح ترافیک در ماه رمضان ۱۴۰۲

محدوده طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۲

محدود طرح ترافیک تهران

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران جزئیات اجرای طرح ترافیک ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

عمار سعیدیان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اجرای طرح ترافیک در سال جدید گفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران همزمان با آغاز سال ۱۴۰۲ طرح ترافیک اجرا می‌شود و بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک امسال ۲۰ درصد افزایش دارد، البته در مدت ۱۳ روز تعطیلات نوروزی این طرح اجرا نشد و از فردا صبح دوشنبه ۱۴ فروردین ماه طرح ترافیک با تعرفه سال ۱۴۰۲ مصوبه شورای شهر اجرایی می شود.

عوارض طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا سال ۱۴۰۲

توضیحضریب زمانیدارای معاینه فنی برتر یا خیرمیزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیکمیزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا
اگر وسیله نقلیه ای چند بار توسط دوربین ها در یک روز مشاهده شود. اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بودورود بعد از ساعت ۱۰ – خروج قبل از ساعت ۱۶۳۸۶/۳۱۶ ریال۱۹۳/۱۵۸ ریال
۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
ورود قبل از ساعت ۱۰ – خروج قبل از ساعت ۱۶۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
۷۸۸/۴۰۰ ریال۳۹۴/۲۰۰ ریال
ورود قبل از ساعت ۱۰ – خروج بعد از ساعت ۱۶۸۲۷/۸۲۰ ریال۴۱۳/۹۱۰ ریال
۱/۱۸۲/۶۰۰ ریال۵۹۱/۳۰۰ ریال
ورود بعد از ساعت ۱۰ – خروج بعد از ساعت ۱۶۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
۷۸۸/۴۰۰ ریال۳۹۴/۲۰۰ ریال
اگر وسیله نقلیه ای یک بار توسط دوربین ها در یک روز مشاهده شود.قبل از ساعت ۱۰۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
۷۸۸/۴۰۰ ریال۳۹۴/۲۰۰ ریال
ورود بعد از ساعت ۱۰ و قبل از ساعت ۱۶۳۸۶/۳۱۶ ریال۱۹۳/۱۵۸ ریال
۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
بعد از ساعت ۱۶۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
۷۸۸/۴۰۰ ریال۳۹۴/۲۰۰ ریال

 

قیمت بسته ترافیک ۱۴۰۲

بسته یکماههبسته سه‌ماههبسته شش‌ماههنوع معاینه فنی
۱۳/۳۲۰/۰۰۰ ریال۳۷/۶۸۰/۰۰۰  ریال۷۰/۹۲۰/۰۰۰ ریالمعاینه فنی عادی
۹/۳۱۲/۰۰۰ ریال۲۶/۴۰۰/۰۰۰ ریال۴۹/۶۳۲/۰۰۰ ریالمعاینه فنی برتر
۱/۳۳۲/۰۰۰ ریال۳/۷۶۸/۰۰۰ ریال۷/۰۹۲/۰۰۰ ریالبرقی – هیبریدی

سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا

وی با بیان اینکه کما فی السابق هر شهروند دارای پلاک با سر شماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد، اظهار کرد: در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور، “نصف تعرفه عوارض تردد در  محدوده طرح ترافیک” از وی دریافت می‌شود.

خرید طرح ترافیک

سعیدیان فر با تاکید بر اینکه رزرو طرح ترافیک از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» انجام می‌شود و افرادی که به صورت روزانه قصد ورود به طرح ترافیک را دارند، باید تردد خود را رزرو کنند، افزود: البته شهروندان می توانند عملیات رزرو را به صورت هفتگی و از چهارشنبه هفته قبل و یا به صورت روزانه  انجام دهند.

وی ادامه داد: تهرانی ها حتی پس از بازگشت به مبدأ، تا ساعت ۲۴ همان روز امکان رزرو دارند البته در صورتی که سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد؛ چراکه طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، سقف سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۰۳ هزار دستگاه خودرو است.

هزینه طرح ترافیک

سعیدیان‌فر در مورد قیمت طرح ترافیک نیز گفت: نرخ پایه عوارض سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۲ هزار و ۵۶۰  تومان است؛ اما نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است و همچنین داشتن معاینه فنی برتر ملاک تاثیر گذاری بر روی قیمت تمام شده تردد است، به گونه ای که اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۸۶ هزار و ۳۱۶ ریال به ازای هر روز تردد در محدوده طرح ترافیک و۱۹۳ هزار و ۱۵۸ ریال به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲

سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، درباره جریمه خودروهای بدون طرح ترافیک گفت:

  • خودروهایی که بدون مجوز وارد محدوده طرح می‌شوند توسط پلیس جریمه نمی‌شوند.
  • پرداخت عوارض و جریمه از سوی شهرداری اعمال می‌شود.
  • جریمه ورود به محدوده طرح بدون داشتن مجوز، ۱۰۹ هزار تومان است.

ساعات طرح ترافیک تهران ۱۴۰۲

به گفته وی، اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ۵۵۱ هزار و ۸۸۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵ هزار و ۹۴۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران، تشریح کرد: اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ وارد و بعد از ساعت ۱۶ خارج از محدوده شود باید مبلغ ۸۲۷  هزار و ۸۲۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۴۱۳ هزار و ۹۱۰  ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد. همچنین اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر بعد از ساعت ۱۰ وارد و بعد از  ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۵۵۱  هزار و ۸۸۰  ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵ هزار و ۹۴۰ ریال به ازای هر روز در محدوده  کنترل آلودگی هوا بپردازد.

وی افزود: اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ ورود و خروج از محدوده داشته باشد باید مبلغ ۵۵۱  هزار و ۸۸۰  ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵  هزار و ۹۴۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

وی گفت: همچنین اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر بعد از ساعت ۱۶ ورود و خروج داشته باشد باید مبلغ ۵۵۱  هزار و ۸۸۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵  هزارو ۹۴۰  ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲ برای تهرانی‌ها چقدر است؟

از ۱۴ فروردین‌‌ماه ورود به محدوده طرح ترافیک بدون رزرو قبلی، هزینه ۱۰۹ هزار تومانی را به‌عنوان جریمه روزانه به رانندگان متخلف تحمیل می‌کند.

دستورالعمل اجرای طرح ترافیک در سال جدید تغییر یافته و به‌دنبال آن، قیمت طرح ترافیک و قیمت بسته‌ای ترافیکی افزایش پیدا کرده‌اند. روزانه ۱۰۹ هزار تومان نیز به‌عنوان جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲ اعلام شده است.

عوارض طرح ترافیک در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. درحالی‌که تردد روزانه در محدوده طرح ترافیک در سال گذشته ۴۴ هزار تومان بود، ولی عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۲ به ۵۲۵۰۰ تومان رسیده است. البته این رقم بسته به ساعات ورود و خروج و همین‌طور داشتن معاینه فنی برتر، کمتر می‌شود. به عنوان مثال، اگر ورود به محدوده بعد از ساعت ۱۰ صبح و خروج از آن قبل از ساعت ۴ بعدازظهر باشد، قیمت طرح ترافیک حدودا ۳۸۵۰۰ تومان خواهد بود.

با توجه به افزایش ۲۰ درصدی نرخ طرح ترافیک، حالا قیمت بسته ترافیکی یک‌ماهه به ۱ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان، قیمت بسته ترافیکی سه‌ماهه به ۳ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان و قیمت بسته ترافیکی شش‌ماهه به ۷ میلیون و ۹۲ هزار تومان رسیده است.

واضح است که با افزایش نرخ طرح ترافیک و بسته‌های ترافیکی، جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲ نیز تغییر یافته و بیشتر شده است. از ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری، ورود به محدوده طرح ترافیک بدون رزرو قبلی، پرداخت هزینه ۱۰۹ هزار تومانی را به‌عنوان جریمه روزانه به رانندگان متخلف تحمیل می‌کند.

برخلاف عوارض طرح ترافیک و بسته‌های ترافیکی، جریمه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. مبلغ این جریمه در سال گذشته ۹۸۵۰۰ تومان بود. ناگفته نماند اگر راننده‌ای بدون خرید طرح ترافیک وارد محدوده ترافیکی شود، ملزم به پرداخت دو جریمه متفاوت است؛ یکی جریمه راهنمایی و رانندگی که توسط پلیس راهور به ثبت می‌رسد و دیگری جریمه عوارض ترافیک که به حساب شهرداری واریز می‌شود.

طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲ برای روزهای شنبه تا چهارشنبه در نظر گرفته شده است، ولی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها خبری از اجرای آن نیست. طرح ترافیک از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز شده و تا ساعت ۵ بعدازظهر ادامه دارد. بنابراین پرداخت هزینه ۱۰۹ هزار تومانی به‌عنوان جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲ بر عهده رانندگانی خواهد بود که در بازه تعیین‌شده و بدون رزرو قبلی، وارد محدوده ترافیک می‌شوند. فراموش نکنید که طرح ترافیک متفاوت با طرح آلودگی هوا یا همان طرح زوج و فرد است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 16, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...