سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

روش های پیشگیری و کنترل چربی خون

 

پیشگیری از چربی خون - کنترل چربی خون - درمان کلسترول بالا

راههایی برای پیشگیری و کنترل چربی خون

 

مصرف چربی های اشباع ،مستقیما چربی خون را افزایش می دهند

چربی خون عبارتست از بالا رفتن مقدارکلسترول و یا تری‌گلیسرید از مقدار طبیعی آنها در خون که باعث بیماری چربی خون می شود.

افزایش چربی خون با تجمع در دیواره رگ ها، تنگی آنها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق می شود. درمان به موقع و مناسب افزایش چربی خون، نه تنها قادر است از تنگی عروق قلبی جلوگیری کند، بلکه می تواند از پیشرفت آن نیز جلوگیری کرده و حتی باعث بهبود آن شود.

به طور کلی، عموم افراد جامعه باید از سن ۲۰سالگی نسبت به آزمایش چربی خون خود اقدام کنند. چنانچه سطح چربی خون شما طبیعی است، هر پنج سال یک بار (از سن ۲۰ سالگی به بعد) و در صورت بالا بودن چربی خون، باید هر دو تا شش ماه، یک بار چربی خون خود را آزمایش کنید. به منظور حذف اثر چربی موجود در غذا، ضروری است آزمایش چربی خون پس از ۱۲ تا ۱۴ ساعت ناشتا بودن انجام شود. این کار دقت آزمایش را افزایش می دهد.

 

جهت کنترل چربی خون موارد زیر را رعایت کنید:

√ از مصرف الکل و سیگار به شدت پرهیز شود.
√ برای کنترل چربی خون انجام ورزش به صورت منظم، حداقل هفته ای سه روز انجام شود، بهترین ورزش پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا است.

√ برای کنترل چربی خون بهتر است وزن ایده آل حفظ شود و در صورت وجود چاقی، کاهش وزن اکیدا توصیه می شود.

√ استرس های محیطی را تا حد ممکن کاهش دهید.

√ برای پیشگیری و کنترل چربی خون توصیه می شود از رژیم غذایی حاوی کم ترین میزان چربی استفاده شود. به خصوص باید از مواد غذایی حاوی کلسترول و چربی های اشباع شده پرهیز نمود. از شیر و فرآورده های لبنی کم چرب و یا بدون چرب استفاده شود.

از مصرف کره و خامه خودداری شود. هر گونه چربی گوشت قرمز و همچنین پوست مرغ قبل از پخت جدا شده و دور ریخته شود. از تخم مرغ به صورت محدود استفاده شود. حتی الامکان از سرخ کردن مواد غذایی خودداری شده و مواد غذایی به صورت آب پز و کبابی ، تنوری ( فر) تهیه شود.

√ در صورت تجویز پزشک با صلاحدید او می توانید از داروهای کاهنده‌ی تری گلیسیرید و کلسترول خون استفاده کنید.
√ مصرف مواد غذائی حاوی چربی های اشباع شده را تا حد ممکن کاهش دهید.

 

پیشگیری از چربی خون - کنترل چربی خون - درمان کلسترول بالا

 

چربی های مواد به دو گروه اشباع شده و اشباع نشده تقسیم می گردند:
چربی های اشباع شده :
(مانند گوشت قرمز سوسیس، کالباس، همبرگر، قلوه، مغز زبان، کره، پنیر، بستنی، شکلات، نارگیل ،کلوچه، پیراشکی و شیر پرچرب) مستقیما چربی خون را افزایش می دهند.

چربی های اشباع نشده:
(مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن ذرت و گوشت ماهی، اردک و غاز) اثرشان مانند چربی های اشباع شده نیست و مستقیما چربی خون را افزایش نمی دهند؛ به علاوه چربی های اشباع نشده موجود در ماهی نه تنها خطر انسداد عروق را کاهش می دهد، بلکه به رقیق شدن خون کمک می کنند.

 

بیتوته/alodoctor.ir/namnak.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...