سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

تقویت ناخن ها با روش های طبیعی

در قفسه فروشگاه ها محصولات متعددی وجود دارد که وعده تقویت ناخن و بازگرداندن رطوبت به آنها را می‌دهد، در حالی که روش های درمانی طبیعی برای بدست آوردن ناخن هایی مقاوم و سالم نیز وجود دارد!

تقویت ناخن ها

چگونه ناخن هایمان را تقویت کنیم؟

استفاده از روغن، راه بسیار خوبی برای مقاوم شدن، سالم ماندن و رشد ناخن هاست. به مطالعه ی این راهنما ادامه دهید تا بدانید چگونه با استفاده از روغن می‌توانید به سلامت ناخن هایتان کمک کنید.

ناخن ضعیف، شکننده، می تواند خسته کننده باشد ! هزاران محصول وجود دارد، که ناخنها را قوی و سخت تر، می کند و حتی سریع تر بلند می کند.با این حال، شما می توانید ناخن های خود را در چند مرحله ساده قویتر کنید. آیا زیاد دست های خود را در آب نگه می دارید، مانند شنا کردن و یا شستن ظروف؟ فعالیت های روزانه تا حد زیادی در شکنندگی ناخنها موثر است.

اکثر مردم در فواصلی از زندگی‌شان با ناخن هایی شکننده یا حتی ترک خورده دست و پنجه نرم می‌کنند! این یک بیماری آزار‌دهنده است که معمولا به واسطه ی خشکی بیش از اندازه ی بستر و پوست اطرف ناخن بوجود می‌آید. زمانی که چنین اتفاقی بیفتد، ناخن شما سلامت و استحکام اش را از دست داده و رشدی دشوار خواهد داشت.

روغن تقویت ناخن

در قفسه فروشگاه ها محصولات متعددی وجود دارد که وعده ی تقویت ناخن و بازگرداندن رطوبت به آنها را می‌دهد، در حالی که راه‌های درمانی طبیعی دیگری نیز برای بدست آوردن ناخن هایی مقاوم و سالم نیز وجود دارد!

استفاده از روغن، راه بسیار خوبی برای مقاوم شدن، سالم ماندن و رشد ناخن هاست. به مطالعه ی این راهنما ادامه دهید تا بدانید چگونه با استفاده از روغن می‌توانید به سلامت ناخن هایتان کمک کنید.

چگونه از روغن برای تقویت ناخن هایتان استفاده کنید؟

۱ – نصف فنجان از روغنتان را در کاسه ی مخصوص مایکرویو بریزید و درون مایکرویو قرار دهید. به مدت یک و نیم دقیقه آنرا روشن نمایید، سپس کاسه را خارج کنید.

۲ – اجازه دهید تا روغن کمی خنک شود.

۳ – ناخن هایتان را در روغن فرو کنید تا به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه خیس بخورند.

۴ – با این کار به ناخن هایتان کمک می‌کنید تا از طریق جذب سریع به خوبی مرطوب شوند.

۵ – دستانتان را از روغن خارج کنید و با استفاده از انگشتانتان روغن را بخوبی بر روی ناخن و پوست اطرافش، با حرکات کوچک دایره وار ماساژ دهید.

۶ – روغن مازاد را از دستانتان بشویید.

۷ – این روند را بصورت هفتگی تکرار نمایید.

۸ – برای مرطوب کردن روزانه، قطره‌ای از روغن را روی هر ناخن بچکانید، و آنرا بر روی ناخن و پوست اطراف ماساژ دهید تا جذب شود.

۹ – پیش از اینکه به رختخواب بروید، ناخن هایتان را در مخلوطی از آب لیمو و روغن با تناسب یک به سه بخیسانید. پنج دقیقه صبر کنید، سپس دستکشی بپوشید و اجازه دهید که تمام طول شب روغن بر روی ناخن هایتان باقی بماند. در صورت نیاز صبح دستانتان را بشویید.

روغن هایی که می‌توانید استفاده کنید:
روغن زیتون
روغن نارگیل
روغن آواکادو
روغن هسته انگور
روغن جوجوبا


ناخن‌های قوی و سالم، نشان‌دهنده‌ سلامتی بدن است. با رعایت نکات زیر ناخن‌هایتان را تقویت کرده و از استحکام آن‌ها لذت ببرید.

برای تقویت ناخن ها بیوتین مصرف کنید

بیوتین، که با نام ویتامین H و ویتامین B۷ هم شناخته می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B است. از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، در بدن ذخیره نمی‌شود و برای تأمین این ویتامین باید به صورت روزانه آن را مصرف کنیم.

بیتوتین علاوه بر تقویت مو و ناخن، به اصلاح عملکرد سیستم عصبی بدن هم کمک می‌کند. مواد غذایی مثل ماهی ساردین، تخم مرغ پخته شده و حبوبات، منبع خوبی برای تأمین بیوتین هستند. همچنین می‌توانید برای تأمین آن از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. فراموش نکنید که قبل از مصرف مکمل بیوتین حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

ناخن‌ها را بیش از حد در معرض آب قرار ندهید

خیس شدن ناخن‌ها و قرار گرفتن بیش از حدشان در آب، باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن‌های شما می‌شود. پس حتما در زمان شست‌وشوی ظرف‌ها دستکش بپوشید و در زمان استحمام، دست‌های خود را بیش از حد در معرض آب قرار ندهید. البته دور ماندن کامل از آب غیرممکن است، اما تا جایی که امکان دارد ناخن‌ها را در معرض رطوبت قرار ندهید.

برای تقویت ناخن ها آب بنوشید

نوشیدن آب به میزان کافی، برای سلامتی ضروری است و این موضوع شامل ناخن‌های شما هم می‌شود. ناخن‌ها، بدون دریافت رطوبت کافی از بدن، شکننده شده و به‌راحتی پوسته پوسته می‌شوند یا می‌شکنند. نوشیدن آب به میزان کافی، به حفظ رطوبت ناخن کمک کرده و به آن‌ها استحکام می‌بخشد.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

مطمئن شوید که رژیم غذایی سالم و متنوعی دارید؛ همچنین توصیه شده است که از یک مولتی ویتامین مناسب همراه با مواد معدنی استفاده کنید. یک رژیم غذایی بدون وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم می‌تواند سلامت کلی بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ این موضوع شامل ناخن‌ها هم می‌شود.

به محصولات آرایشی‌ای که مصرف می‌کنید، دقت کنید

بسیاری از لاک‌های ناخن یا مواد درمانی آن حاوی مواد شیمیایی قوی هستند که به ناخن‌ها آسیب رسانده و آن‌ها را ضعیف می‌کنند. همچنین بهتر است از لاک پاک‌کن‌هایی که حاوی استون هستند خودداری کنید، زیرا استون به ناخن آسیب می‌زند. بهتر است از لاک‌های ناخن بدون مواد شیمیایی و لاک پاک‌کن‌های بدون استون باشید.

ناخن‌های خود را ژلیش نکنید

ژلیش ناخن، یک گزینه‌ی مناسب برای افرادی است که رشد ناخن آن‌ها مشکل داشته و شکل ظاهری زیبایی ندارد. اما استفاده‌ی مکرر از آن می‌تواند ناخن‌ها را ضعیف کند یا حتی باعث کنده شدن آن‌ها شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر مجبور هستید از ژلیش ناخن استفاده کنید، به صورت مکرر از آن استفاده نکنید.

قرار گرفتن ناخن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش، که بخشی از مراحل ژلیش است، عامل خطرناکی بوده و باعث ابتلا به سرطان می‌شود. درست است که مدت زمان کوتاهی در معرض آن قرار می‌گیرید، اما قرار گرفتن در معرض این اشعه باعث آسیب رسیدن به ناخن و ایجاد پیری در پوست اطراف آن می‌شود.

همیشه ناخن‌های خود را لاک نزنید

لاک ناخن بسیار زیبا است و ظاهر دست را چندین برابر جذاب می‌کند، اما استفاده‌ی مداوم از لاک، حتی اگر فاقد مواد شیمیایی قوی باشد، می‌تواند ناخن‌های شما را ضعیف کند. ناخن‌ها نیاز به تنفس دارند؛ لاک ناخن‌های خود را پس از یک هفته به کمک یک لاک پاک‌کن غیر استونی پاک کنید و یک هفته به آن استراحت دهید تا خود را بازسازی کند.

ناخن‌هایتان را زیاد بلند نکنید

بلند بودن ناخن یکی از دلایل شکستن و شکاف برداشتنِ آن است. تا حد ممکن ناخن‌ها را کوتاه کنید یا به اندازه‌ی خیلی کمی بلند کنید. با این کار از آسیب دیدنِ احتمالی ناخن‌ها جلوگیری کرده‌اید و ظاهری زیبا به آن‌ها داده‌اید.

از ناخن‌های خود به‌عنوان ابزار استفاده نکنید!

برای باز کردن در قوطی یا برداشتن چیزی از فضایی کوچک، از ناخن‌هایتان استفاده نکنید. برای این کار‌ها می‌توانید از پنجه‌ی خود کمک بگیرید یا با کمک یک گیره‌ی کاغذ، وسایل ریز را بردارید. استفاده از ناخن به جای ابزار، باعث شکستگی و خرد شدن آن شده و در نتیجه ناخن‌هایتان را ضعیف می‌کند.

برای تقویت ناخن از لوسیون ناخن استفاده کنید

اگر بعد از پاک کردن لاک احساس کردید ناخنتان خشک است، می‌توانید از کرم مرطوب کننده یا لوسیون روی آن بزنید. همچنین لازم است که پس از هر بار شست‌وشوی دست‌ها، این کار را تکرار کنید.

ناخن‌هایتان را خشک نکنید

اگر از محصولات ضدعفونی کننده زیاد استفاده می‌کنید، اجازه ندهید که مدت زمان طولانی روی ناخن‌هایتان باقی بماند. استفاده‌ی مداوم از مواد ضدعفونی کننده می‌تواند ناخن‌ها را خشک و شکننده کند.

ناخن را از یک جهت سوهان بکشید

سوهان زدن ناخن

برای سوهان کشیدن ناخن‌ها لازم نیست سوهان را مثل اره از چپ و راست، پشت سر هم، روی ناخن بکشید. این کار باعث ضعیف شدن ناخن‌های شما می‌شود. برای سوهان کشیدن از یک جهت شروع کنید و به آرامی پیش بروید تا به کناره‌های ناخن برسید.

در استفاده از محصولات تمیزکننده احتیاط کنید

هنگام نظافت منزل، حتما از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. بسیاری از محصولات تمیزکننده حاوی مواد شیمیایی هستند که ناخن‌ها را ضعیف می‌کند. دستکش از تماس مستقیم دست با مواد شیمیایی جلوگیری کرده و از ناخن‌های شما محافظت می‌کند.

به شامپوی خود دقت کنید

اگر از شامپوی مناسب برای مو‌های چرب استفاده می‌کنید و یا شامپوی شما خاصیت خشک کنندگی جنس مو دارد، ممکن است باعث ضعف و شکنندگی ناخن‌هایتان شود. سعی کنید هر چند هفته یک بار شامپوی خود را عوض کنید و تأثیر آن را بر روی ناخن‌ها ببینید.

ناخن‌ها می‌توانند پیغام‌های زیادی را درباره‌ی بدنمان به ما منتقل کنند. اگر روش‌های مختلفی را در ارتباط با ناخن انجام می‌دهید و از آن‌ها مراقبت می‌کنید، اما باز هم تغییر شکل داده و ضعیف شده‌اند، لازم است در این مورد حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا سلامت شما را بررسی کند. گاهی ممکن است یک بیماری زمینه‌ای باعث نازک و شکننده شدن ناخن‌ها شود و با یک درمان ساده، هم سلامت به شما بازگردد و هم وضعیت ناخن‌هایتان بهتر شود.

منابع

bartarinha.ir

hidoctor.ir

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 42, میانگین امتیاز: 4,45 از 5)
Loading...