سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

روش های تسکین خارش پوست سر

خارش پوست سر

تسکین دهنده های خارش پوست سر

 

آیا پوست سرتان به خارش افتاده است؟ طوری که صبح، ظهر و حتی شب ها هم می خارد؟ برای کاهش و تسکین این مشکل، روش های متعددی وجود دارد، مانند استفاده از شامپوهای مناسب، استفاه از ماسک، پماد و غیره. در این مطلب ساده ترین روش های تسکین دهنده ی خارش پوست سر را عنوان می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

از استفاده زیاد از شامپوهای ساینده بپرهیزید
باید بدانید که استفاده ی مکرر و افراطی از شامپوهای ضدشوره، شامپوهای ضد موهای چرب و غیره می تواند باعث تحریک پوست سر شود، چون استفاده ی زیاد از این محصولات می تواند به پوست سر آسیب زده و باعث خشکی آن شود.

برخی افراد تصور می کنند که استفاده ی مکرر از شامپوهای ضدچربی آنها را از شر موهای چرب خلاص می کند، اما این باور اشتباه است.

برای رفع خارش پوست سر، استفاده ی افراطی از این نوع شامپوها را کنار بگذارید. استفاده از این محصولات باید حداکثر دو مرتبه در هفته باشد. در بین این فواصل نیز باید از شامپوهای ملایم استفاده کنید. در غیر اینصورت احتمال اینکه پوست سرتان تحریک شده و به خارش بیافتد زیاد است.

 

در رنگ کردن موها احتیاط کنید
توجه داشته باشید که رنگ مو، شامپوهای نامناسب، کرم مو و غیره جزو محصولاتی هستند که استفاده ی زیادشان امکان ایجاد حساسیت پوستی را بالا می برد.

در این صورت امکان دارد پوست سر بسوزد و باعث ایجاد خارش و سوزش شود.حتی در مواردی پلاک هایی در پوست سر ظاهر شده و پوسته پوسته می شود.

در صورت بروز حساسیت به رنگ مو، باید خیلی زود آن را از سرتان پاک کنید. سپس به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا لوسیون حاوی کورتون را برای استفاده ی موضعی تجویز کند. استفاده از این محصولات باعث تسکین خارش پوست سر می شود.

برای پیشگیری از این قبیل حساسیت ها بهتر است ابتدا رنگ مو را به پشت گوش تان بزنید و ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر حساسیتی مشاهده نشد، می توانید از آن استفاده کنید.

 

از شامپوهای ملایم و تسکین دهنده استفاده کنید
زمانی که پوست سر خشک و دچار اگزما یا درماتیت شوره ای شود، شروع به خارش و سوزش می کند و امکان دارد که پلاک های قرمز رنگی نیز روی پوست سر ایجاد شود.

برای مقابله با این مشکلات، شامپوهای خاصی وجود دارد که تسکین دهنده هستند. توجه داشته باشید که شامپوهای ضدشوره برای نابودی قارچ هایی که در پوست سر رشد می کنند و باعث خارش می شوند تولید شده اند. این شامپوها برای پوست های تحریک شده نیز موثر است. اما لازم است که این قبیل محصولات با احتیاط، یعنی دو بار در هفته استفاده شوند.

اگر خارش پوست سر شدید باشد لازم است که به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا شامپوهای مخصوص را تجویز کند. لازم است که این شامپوها را به سر زده و حدود پنج دقیقه صبر کنید و بعد شستشو دهید.

 

خارش پوست سر

 

پمادهای مخصوص برای مقابله با قرمزی های روی پوست
زمانی که پوست سر به دلیل مشکلاتی مانند اگزما یا درماتیت شوره ای تحریک شده و آسیب می بیند، امکان دارد که قرمزی و خارش تا لبه ی پیشانی نیز پیش بیاید. در این صورت پولک های قرمز و گردی در محل رویش موها و روی پیشانی و گاهی ابروها پیدا می شود. در این صورت کرم های مخصوصی وجود دارند که باعث تسکین خارش و رفع این قرمزی ها می شوند.

اگر این قرمزی ها خفیف باشند، می توانید دو تا سه مرتبه در روز از این کرم ها استفاده کنید. اگر این قرمزی ها شدید باشند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. پمادهایی مانند کتودرم برای مقابله با این مشکلات موثرند.

 

از شامپوهای مخصوص پوست سر حساس استفاده کنید
در برخی افراد، پوست سر بدون بیماری و دلیل خاصی می خارد. به عقیده ی متخصصان، پوست سر این افراد صرفا حساس شده و پای مشکل خاصی در میان نیست.

در این صورت استفاده از شامپوها و لوسیون هایی که مخصوص پوست سر حساس هستند، می تواند راهگشا باشد و از خارش جلوگیری کند.

می توانید هر هفته دو تا سه مرتبه از این شامپوها استفاده کنید. اگر مشکل رفع نشد، می توانید از لوسیون مخصوص استفاده کنید. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بهتر راهنمایی تان کند.

 

ماسک روغن زیتون را دریابید
اگر پوست سر و همچنین موهایتان خشک است و پماد یا لوسیون خاصی در دسترس ندارید، می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. این روغن تغذیه کننده است و سلول های پوست را احیا می کند.

برای تهیه ی ماسک روغن زیتون کافیست یک قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص را روی موها بریزید و با یک کیسه ی پلاستیکی یا حوله ی گرم ببندید.

حدود ۳۰ دقیقه روغن را روی موها و کف سرتان نگه دارید. سپس حوله را بردارید و پوست سر و همچنین موهایتان را به آرامی ماساژ دهید.

در نهایت موهایتان را با شامپوی روزانه تان شستشو دهید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

 

منبع: تبیان

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...