سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

برای خوب خوابیدن و سرحال بیدار شدن چه کنیم

خواب راحت - سرحال بیدار شدن - خوب خوابیدن

خواب یکی از اساسی‌ترین نیازهای بدن است. ما یک‌سوم عمرمان را در خواب بسر می‌بریم، پس باید اهمیت بیشتری به‌ خواب‌مان بدهیم. برای خیلی از ما خوابیدن و بیدار شدن سخت است. زمان بیدار شدن احساس خستگی می‌کنیم، زمان خوابیدن با افکار آشفته به خواب می‌رویم و یا به سختی خواب‌مان می‌برد. راه‌هایی وجود دارد که با کمی تغییر در عادت‌های‌مان، می‌توانیم احساس بهتری داشته باشیم. در یادداشت این هفته شما را با ۱۵ راه برای بهتر خوابیدن  و سرحال بیدار شدن آشنا می‌کنم.

 

کم کردن نوشیدنی‌های دارای شکر

شکرِ مشکل‌ساز. بله بدن‌ ما به شکر برای سوخت‌وساز نیاز دارد، ولی همین سوخت‌وساز باعث فعالیت بیشتر بدن می‌شود و ما خسته می‌شویم. شما می‌توانید با کم کردن مصرف شکر، خواب بهتری داشته باشید. مثلا برای نوشیدن قهوه از شکر کمتری استفاده کنید. بعد از ساعت ۵ بعدازظهر شکر مصرف نکنید. این کار باعث می‌شود تا فعالیت سوخت‌وساز کمتر شود و بدن قبل از خواب آرامش داشته باشد.

 

مصرف کمتر کافئین

همانطور که مصرف شکر مقدار انسولین را بالا می‌برد، مصرف کافئین هم باعث بالا رفتن آدرنالین در خون می‌شود. اگر کار مهمی ندارید که نیاز به بیدار ماندن داشته باشد، بعد از ساعت ۵ بعدازظهر کافئین مصرف نکنید.

 

مصرف مقداری میوه

مصرف میوه برای بدن بسیار مفید است. برای خواب بهتر، مقدار کمی میوه مصرف کنید. این میوه‌‌ها به بدن برای تولید ملاتونین کمک می‌کنند. این هورمون به چرخه‌ی خواب و نیز بیدار‌شدن کمک می‌کند. تعدادی انگور و یا دیگر میوه‌های تازه شما را آماده‌ی خوابی راحت می‌کند.

 

مکمل‌های ملاتونین

شما می‌توانید تحت‌نظر پزشکِ خود برای تنظیم چرخه‌ی خواب از مکمل‌های ملاتونین استفاده کنید. هرچند بهتر است از موادغذایی طبیعی برای فعالیت و تولید این هورمون در بدن کمک بگیرید.

 

نوشیدن چای گیاهی

بدون شکر و کافئین. نوشیدن چای آرامش‌بخش است و بعد از یک روز کاری و خسته‌کننده، بدن شما را آماده‌ی یک خواب راحت می‌کند. نوشیدن چای نعناع و بابونه بسیار خوب است. برای آشنایی با انواع نوشیدنی‌های گیاهی، خواندن این مطلب را پیشنهاد می‌کنم.

 

مطالعه‌ی بیشتر

رژیم‌غذایی و ورزش به خواب خوب کمک می‌کند، ولی بیشتر از همه یک ذهن آرام به شما برای آرامش کمک می‌کند. قبل از خواب با نور کم بنشینید و شروع به خواندن کتاب کنید. این کار ذهن شما را آماده‌ی یک خواب آرام می‌کند.

 

خواندن مجله

خواندن مجله راهی برای کمتر فکر کردن به ماجراهای روز است. با این کار استرس شما کمتر شده و راحت‌تر می‌توانید برای روزهای آینده برنامه‌ریزی کنید. همچنین بار فکری شما کم شده و می‌توانید خوابِ همراه آرامش داشته باشید.

 

کنارگذاشتن لوازم الکترونیک در رختخواب

لوازم الکترونیک مانند موبایل و تبلت که همیشه همراه‌مان هستند، باعث اختلال در خواب‌مان می‌شوند. وقتی در تاریکی از این لوازم استفاده می‌کنیم بخاطر نوری که دارند، باعث خستگی چشم و پریشانی افکار می‌شوند. برای آرامش داشتن در خواب، شما می‌توانید این لوازم را از یک ساعت معین تا بیدارشدن خاموش کنید.

 

غیرفعال کردن snooze ساعت

دکمه‌های چرت‌زدن روی ساعت‌ها به چرخه‌ی خواب خوب شما لطمه می‌زند. این کار باعث می‌شود، وقتی شما از خواب بیدار می‌شوید تا چندبار بیدار شوید و دوباره بخوابید. این اتفاق شما را در طول ‌روز کسل می‌کند.

 

یک صبحانه‌ی واقعی

فکر کردن به یک صبحانه‌ی خوب، به بهتر بیدار شدن کمک می‌کند. وقتی صبح بیدار شوید و یک صبحانه‌ی خوب بخورید، ذهن‌تان آماده‌ی کارهای روزانه می‌شود. همین اتفاق اگر تکرار شود، شما با فکرکردن به صبحانه‌ی روز بعد به خواب می‌روید و صبح با اشتیاق بیدار می‌شوید.

 

نوشیدن آب بیشتر

نوشیدن آب بیشتر به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. نوشیدن مقداری آب قبل از خواب به هضم غذا کمک می‌کند، که باعث می‌شود سبک‌تر به رختخواب بروید.

 

عوض کردن نور اتاق

هنگام خوابیدن سعی کنید تمام نورهای اضافی را خاموش کنید. خوب است برای چراغ‌های روشن از نورهای قرمز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ساعت بدن، غروب آفتاب و رسیدن شب را احساس کند و آماده خواب شود.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...