سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

خنک کردن خانه بدون کولر با این ترفندها

 روش های ساده برای خنک کردن خانه بدون کولر 

خنک کردن خانه در هوای گرم تابستان بدون استفاده از کولر نیز امکان پذیر است. با ما همراه باشید تا روش هایی برای پایین آوردن دمای منزل را به شما آموزش دهیم.

چگونه می توان خانه و منزل را بدون کولر خنک کرد؟ آیا در خانه یا ساختمانی گرم به سر می برید؟ کولر شما قادر به خنک کردن خانه شما نیست؟ آیا این امکان وجود دارد دمای یک محیط را بدون استفاده از وسایل سرمایشی پایین بیاوریم؟ از گرمای تابستان نمی توان فرار کرد.

تابستان که از راه می رسد همه به دنبال راه های خنک کردن خانه می افتند. کولرها و اسپیلت ها به جای خود؛ اما آن ها دارای هزینه های زیادی هستند و بهتر است از آن ها برای روزهایی که واقعا گرما کلافه کننده است استفاده کرد و برای روزهای دیگر از روش های طبیعی و دکوراسیونی برای خنک کردن خانه استفاده کرد.

با خنک کردن خانه و پایین نگه داشتن دمای آن در مصرف آب و برق هم صرفه جویی می شود، ضمن اینکه با سر و صدا های عجیب و غریب هم سر و کار نداریم.

نکاتی که امروز به آن ها اشاره می شود ، نکات ساده و البته بسیار پر کاربردی است که می تواند دید شما را نسبت به خانه ی گرم تغییر دهید؟

 

نحوه خنک کردن خانه بدون کولر

خنک کردن خانه در تابستان بدون کولر با چند ترفند ساده

 

ظرف آب خنک پشت پنجره بگذارید

پشت پنجره های خانه تان یک ظرف بزرگ از آب قرار دهید، این ظرف های آب به سان چشمه های آب عمل می کنند و هنگامی که باد می وزد و از روی این ظرف ها عبور می کند خنک می شود و به این ترتیب هوای خانه شما هم خنک می شود. از این سیستم قبلا هم در بادگیرهای ایرانی استفاده می شده است. این هم یک روش طبیعی برای خنک کردن خانه بدون کولر.

 

پرده ها را بکشید

پممکن است  که خیلی ساده به نظر بیاید ولی باید بدانید چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از گرما از طریق درب و پنجره ها وارد خانه ی شما می شود پس تنها با کشیدن پرده ها به تنهایی می توان تا ۷ درصد در مصرف برق صرفه جویی کرد و دمای داخل خانه را تا ۲۰ درجه کاهش داد. به عبارتی کشیدن پرده ها از تبدیل شدن خونه شما به یک گلخانه کوچک جلوگیری می کند مخصوصا برای خانه هایی که پنجره آن ها به سمت جنوب و یا غرب است.

 

خنک کردن خانه با کشیدن پرده

با کشیدن پرده ها می توان دمای داخل خانه را تا ۲۰ درجه کاهش داد

 

در استفاده از درب ها باهوش باشید

بستن درب اتاق ها از بیرون رفتن هوای خنک در گرم ترین ساعات روز جلوگیری می کند. همچنین باید در اتاق رو در ساعات خنک شب باز بگذارید حتی اگر از کولر استفاده می کنید. با این کار هوای خنک به صورت طبیعی تر در فضای خانه ی شما جریان خواهد داشت.

 

خنک کردن خانه در تابستان

درب اتاق ها را در گرمترین ساعت روز بسته و در ساعات خنک شب باز بگذارید

 

ترفند پنکه را یاد بگیرید

حتی یک کولر هم نمی تواند یک نسیم مصنوعی خنک دریایی را به وجود بیاورد اما شاید با این ترفند و یک پنکه ساده شما بتوانید از پس آن بر بیایید. درون یک ظرف مناسب مقداری یخ قرار دهید. حال این ظرف یخ را به گونه ای در مقابل مسیر و جریان باد پنکه قرار دهید که باد منشع شده از پنکه از میان یخ ها عبور کرده و سپس در فضای خانه جریان یابد. این باد تا متر ها سرمای خود را حفظ می کند و شما چیزی از یک نسیم کنار آب کم نخواهید داشت.

 

خنک کردن خانه در تابستان

در یک ظرف مقداری یخ قرار دهید، این ظرف را به گونه ای در مقابل مسیر و جریان باد پنکه قرار دهید.
این یک ترفند فوق العاده است. حتی می توانید در روشی دیگر چندین بطری کوچک آب را به یخ تبدیل کرده و سپس آن ها را در پشت پنکه آویزان کنید که این روش ها همانند روش قبل بسیار به کمک شما می آید.

 

درست کردن کولر با پنکه،ترفند ساخت کولر با پنکه

استفاده از یخ و پنکه برای خنک کردن خانه بدون کولر

 

استفاده از ملحفه های کتانی 

به نظر می رسد باید زمان تغییر، تعویض و یا نظافت ملحفه و روتختی ها را باید کوتاه تر کنید. این کار نه تنها به بهداشت و تمیزی تخت و اتاق شما کمک می کند بلکه نقش به سزایی در هرچه بهتر شدن خواب و البته دمای تخت شما دارد. منسوجاتی مثل ملحفه و بالش های پشمی عایق های خوبی هستند ولی برای این فصل استفاده از کتان بهتر است چرا که این نوع پارچه بسیار بهتر هوا را از خود عبور داده و خنک تر هستند.

استفاده از محلفه کتانی و نخی

ملحفه و روبالشت کتانی استفاده کنید

 

خنک کردن خانه با تنظیم پنکه های سقفی 

احتمالا در این رابطه دانش کافی را نداشتید. پنکه های سقفی باید در هر فصل تنظیم شوند. پنکه های سقفی را در فصل تابستان در جهت خلاف عقربه های ساعت می بایست تنظیم کنید و در فصل زمستان بر عکس. اینکار در در خنک شدن و انتشار باد خنک بسیار تاثیر دارد و شما با برعکس چرخاندن پره های پنکه در واقع منزل را گرم م کنید.

 

درست کردن کولر با پنکه سقفی

برای خنک شدن خانه در تابستان پنکه سقفی را خلاف جهت عقربه ساعت تنظیم کنید

 

مهم تر از درجه حرارت منزل، درجه حرارت بدن است

اگر اجداد ما تونستند بدون استفاده از کولر زنده بمانند پس نگران نباشید شما هم می توانید. شاید خنک کردن بدن از داخل هم ایده بدی نباشد که مدام به دست فراموشی سپرده می شود. اما چگونه؟ از نوشیدن نوشیدنی های خنک گرفته تا گذاشتن پارچه خنک بر روی مکان هایی از بدن که ضربان قوی تری دارند مثل مچ دست و گردن. ایده دیگر انتخاب هوشمندانه لباس هاست که باز هم باید به سراغ لباس های نخی و نوعی از پارچه بروید که به راحتی هوا از میان بافت های آن ها عبور می کند. در رابطه با رنگ ها هم حتما اطلاع از جذب گرما و انرژی توسط لباس های تیره تر دارید. پس باید در فصل گرم به سراغ رنگ های روشن بروید.

 

خنک کردن بدن

گذاشتن پارچه خنک بر روی مکان هایی از بدن که ضربان قوی تری دارند

 

خنک کردن خانه با روشن کردن هواکش ها

حتما شما هم چه در سرویس های بهداشتی به هنگام استحمام و یا در هنگام آشپری از آشپزخانه از منابع آب گرم استفاده می کنید. یا اصلا مدام بر روی اجاق شما غذا ها در حال جوشیدن و تولید بخار هستند. روشن کردن هواکش ها بعد از یک دوش بخار یا هنگامی که در حال آشپزی هستید بسیار در هدایت و انتقال هوای گرم به خارج از منزل تاثیر دارد. پس از فن و یا هودهای آشپزخانه غافل نشوید.

خنک کردن خانه در تابستان،خنک کردن خانه

روشن کردن هواکش ها بعد دوش یا هنگام آشپزی خانه را خنک می کند

تخت خود را ضد گرما کنید

این ایده هم با اینکه کمی عجیب به نظر می رسد ولی می توانید بسیار تاثیر گذار باشد و شما را غافل گیر کنید. یک بطری آب را در فریزر قرار بدهید تا منجمد شود سپس این بطری های یخ را در زیر و پایین تخت خود جاسازی کنید. بهتر است این کار را دقایقی یا شاید ساعاتی قبل از خواب انجام دهید. پس از مدتی یخ ها گرمای تخت را مخصوصا در ناحیه پایین تخت و محل قرار گرفتن پا ها جذب کرده و ان ناحیه را خنک می کند. حتما شما هم می دانید خنک شدن پاها هنگام خواب تا چه اندازه در داشتن خواب شیرین تاثیر گذار است.

 

خنک کردن خانه در تابستان،خنک کردن خانه

جاسازی بطری آب منجمد در زیر و پایین تخت برای خنک شدن

هوای خنک شبانه

معمولا در اکثر نقاط شب ها دما روبه کاهش نهاده و دمای هوا بسیار مناسب می شود. اگر در مکانی زندگی می کنید که بر همین روال است و دمای هوا در سب خنک تر است پس حتما از این نعمت خدادادی استفاده کنید. پنجره ها را باز کنید تا هوای خنک داخل شود حتی  از یک پنکه برای به جریان انداختن هوا می توانید استفاده کنید ولی حواستان باشد که به هنگام صبح مجدد گرما شروع می شود و شاید لازم باشد زودتر درب و پنجره ها را ببندید.

راههای خنک کردن خانه,روش خنک کردن خانه

باز کردن پنجره ها در شب و به جریان انداختن هوا با پنکه 

 

استفاده های لامپ های کم مصرف

اگر به دنبال فرصتی بوده اید که از شر این لامپ های پرمصرف خلاص شوید شاید هم اکنون زمان آن رسیده است. این لامپ های رشته ای با تبدیل کردن ۹۰ درصد انرژی به گرما باعث گرم شدن و اتلاف مقدار قابل توجهی انرژی می شوند. پس بهتره از لامپ های مهتابی یا لامپ های کم مصرف استفاده کنید.

 

درست کردن کولر با پنکه, ترفند ساخت کولر با پنکه

از لامپ های مهتابی یا لامپ های کم مصرف استفاده کنید زیرا گرمای شان کمتر است

 

منبع:چگونه می توانید 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 18, میانگین امتیاز: 3,89 از 5)
Loading...