جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

ثبت نام جدید سامانه یکپارچه فروش خودرو

عرضه شاهین و ساینا از فردا در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

سامانه تخصیص خودروهای یکپارچه داخلی اعلام کرد: با توجه به برنامه‌ تولید گروه سایپا محصولات شاهین با گیربکس اتوماتیک و ساینا SDA از طریق این سامانه از فردا (پنج‌شنبه، هفتم دی‌ماه) به مدت پنج روز عرضه می شود.

طرح های فروش این عرضه شامل طرح عادی (کنترل های مرتبط با رعایت محدودیت های ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب شورای رقابت جهت متقاضیان طرح عادی انجام می شود)، طرح خودروهای فرسوده (خودروهایی که مورد تایید ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده باشند)، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (فقط مختص مادرانی که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مورد تایید سازمان ثبت احوال کشور است) خواهد بود.


بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو از فردا

جدیدترین طرح عرضه محصولات جدید یا مازاد تولید شرکت های خودروساز از فردا دوشنبه (۲۰ آذر ۱۴۰۲) تا روز چهارشنبه (۲۲ آذر ۱۴۰۲) در دسترس متقاضیان قرار دارد.

به گزارش تصویر زندگی، فروش فوق العاده هفته خودرو از فردا آغاز می شود و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت به خرید خودروهای عرضه شده اقدام کنند. علاوه بر متقاضیان عادی، دارندگان خودروهای فرسوده و همچین مادران دارای دو فرزند و بیشتر نیز همانند اداور گذشته می توانند نسبت به در اختیار گرفتن محصولات عرضه شده اقدام کنند.

چه خودروهایی عرضه می شود؟

آن طور که اخبار منتشر شده نشان می دهد شرکت های ایران خودرو، کرمان موتور، صنایع خودروسازی ایلیا، آرین پارس موتور و سانیار موتور پارسیان، پنج خودروسازی هستند که محصولات خود را در جدیدترین طرح فروش فوق العاده خودرو از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس متقاضیان قرار می دهد.

ایران خودرو قرار است جدیدترین محصول خود یعنی هایما X۷ را در تیررس انتخاب مشتریان قرار دهد. آرین پارس موتور نیز تنها محصول خود یعنی لاماری را به متقاضیان عرضه می کند.

کرمان موتور با عرضه سه محصول خود یعنی KMC X۵، JAC S۳ و JAC J۴ بیشترین عرضه را در این دور از فروش سامانه یکپارچه به خود اختصاص داده است.

همچنین متقاضیان واجد شرایط در این دور از فروش خودرو دایون Y۷ محصول جدید صنایع خودروسازی ایلیا را می توانند انتخاب کنند.

تیگارد X۳۵ کراس اووری است که توسط سانیار موتور پارسیان مونتاژ می شود و خریداران حاضر در این طرح فروش می توانند به در اختیار گرفتن این خودرو نیز فکر کنند.

آن طور که در اطلاعیه سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام شده شرایط عمومی متقاضیان عادی به این صورت است که هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت‌های خودروسازی است.

حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال است. امکان ثبت نام برای متقضیانی که ۱۸ سال سن ندارند هنوز امکان پذیر نمی باشد.

دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو شرط دیگری است برای متقاضیانی که قصد شرکت در این طرح فروش را دارند الزامی است. بنابراین متقاضیان باید پیش از شرکت در این طرح فروش وضعیت گواهینامه خود را تعیین تکلیف کرده باشند.

متقاضیانی که طی ۴۸ ماه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و …) اقدام کرده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

دارندگان پلاک انتظامی فعال نیز امکان ثبت نام و خرید خودرو را از این طرح فروش ندارند.

همچنان انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.

کلیه افرادی که دعوتنامه برای ایشان صادر شده و یا خرید خودرو داشته‌اند و متقاضیانی که در طرح‌های جایگزینی قبلی سامانه و یا طرح عرضه خودروی وارداتی شرکت کرده‌اند امکان انتخاب خودرو را نخواهند داشت و مشمول این طرح نیستند.

برای همه متقاضیان مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه که موعد زمانی تحویل خودرو آنها پیش از این در فصول آتی و یا سال ۱۴۰۳ تعیین شده است (متقاضیانی که در طرح‌های جایگزینی قبلی و یا طرح عرضه خودروی وارداتی شرکت کرده‌اند امکان انتخاب خودرو را نخواهند داشت)، امکان لغو سفارش و انتخاب خودرو از محصولات عرضه شده میسر است.

متقاضیان دقت کنند با توجه به اینکه نوع طرح فروش برگزار شده،فروش فوری است پس از فراخوان و اعلام مهلت واریز وجه توسط خودروساز، متقاضیان حداکثر ۵ روز فرصت دارند تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند.


درحالی‌که اخبار مختلف حاکی از حذف اثر شورای رقابت بر فرآیند عرضه خودرو هستند، مرحله سوم سامانه یکپارچه آغاز به کار کرد. سازوکار عرضه خودرو در مرحله سوم تغییر کرده است. براساس روند جدید، دیگر نیازی به بلوکه‌کردن مبلغ مشخصی در حساب افراد نیست. خودروسازان نیز براساس مازاد تولید خود، خودروهایشان را در سامانه یکپارچه عرضه می‌کنند.

بدیهی است که دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا ظرفیت مازاد ندارند، چرا که تمامی ظرفیت تولید خود را تا سال ۱۴۰۳ در جریان مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه فروخته‌اند. بنابراین تنها خودروسازان خصوصی در این مرحله حضور دارند. چهار شرکت کرمان موتور، مدیران خودرو، خودروسازی ایلیا و سانیار موتور پارسیان در مرحله سوم سامانه یکپارچه حضور یافته‌اند.

مهلت ثبت نام

مرحله سوم عرضه خودرو به‌صورت یکپارچه از دوشنبه ۲۴ مهرماه آغاز شده است و تا پنجشنبه ۲۷ مهرماه ادامه دارد.

لیست خودروهای عرضه شده مرحله سوم

در این مرحله ۹ محصول از بین خودروهای مونتاژی قابل انتخاب توسط خریداران هستند. جک J4، کی ام سی J7، جک S3 و جک S5 فیس‌لیفت محصولات کرمان موتور را در این مرحله تشکیل می‌دهند. مدیران خودرو نیز آریزو ۶ پرو اکسلنت، فونیکس FX پرمیوم و ام وی ام X55 پرو را در سامانه یکپارچه عرضه کرده است.

خودروهای جدید مرحله سوم سامانه یکپارچه

دو شرکت جدید این مرحله، سانیار موتور پارسیان و صنایع خودروسازی ایلیا هستند. سانیار موتور پارسیان محصول شاخص خود یعنی تیگارد X35 را در مرحله سوم عرضه کرده است. این خودرو به صورت اقساطی فروخته می‌شود که شرایط فروش آن را در لینک زیر می‌توانید مشاهده کنید:

دیگر محصول جدید مرحله سوم، دایون Y7 از صنایع خودروسازی ایلیا است. این خودرو نیز هم‌اکنون در دو حالت قابل خریداری است. در حالت اول مشتریان می‌توانند با پرداخت یک میلیارد و ۶۰۶ میلیون تومان، دایون Y7 را به‌صورت نقدی خریداری کنند. در بخشنامه دیگری، دایون Y7 با پیش‌پرداخت ۸۰۳ میلیون تومان قابل خریداری است. موعد تحویل این خودرو در هر دو نوع شیوه فروش، ۹۰ روز کاری عنوان شده است.


سامانه یکپارچه خودرو ساعت ۲۰ امشب باز می‌شود

(۱۴۰۲/۰۶/۰۶) مدیر طرح یکپارچه خودرو از باز شدن این سامانه در ساعت ۲۰ روز دوشنبه ششم شهریور ماه خبر داد.

به گزارش تصویر زندگی: «مهدی تقدسی» در گفت‌ وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اعلام این خبر افزود: همان‌طور که پیشتر وعده داده شده بود، بازگشایی مجدد سامانه با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و نیز محصولات جدید، برای سه درصد باقی‌مانده از ثبت‌نام کنندگان مرحله دوم ضمن حفظ اولویت آنان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های خالی اعلام شده، این دسته از متقاضیان می‌توانند ۹ محصول از محصولات دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو را انتخاب کنند.

تقدسی افزود: همچنین در این مرحله برای افرادی که تاریخ تحویل خودروهای آنان برای دو خودروساز کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو در فصول آتی مشخص شده (یعنی پاییز و زمستان ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳)، امکان ثبت نام وجود دارد و این دسته از افراد نیز می‌توانند همان خودروهای ثبت نام شده خود یا دیگر خودروهای این خودروسازان را زودتر تحویل بگیرند.

مدیر طرح یکپارچه خودرو خاطرنشان‌کرد: با توجه به ظرفیت‌های خالی اعلام شده از سوی شرکت‌های مدیران خودرو و کرمان موتور، متقاضیان دو دسته یاد شده می‌توانند به انتخاب ۹ محصول از محصولات دو شرکت مذکور بپردازند.

وی گفت: از شرکت کرمان موتور چهار مدل خودروی جک J۴, J۷, S۳ , S۵ و از شرکت مدیران‌خودرو پنج خودروی آریزو ۶، FX، تیگو۷، X۲۲ و X۵۵ برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

مدیر طرح سامانه یکپارچه خودرو افزود: تحویل این خودروها حداکثر سه ماهه خواهد بود و به نوعی فروش فوق العاده محسوب می‌شود.

تقدسی تاکید کرد: پس از این مرحله نیز، ظرفیت موجود همه خودروسازان مجددا بررسی خواهد شد و بر مبنای آن مراحل آتی طرح یکپارچه خودرو اطلاع رسانی خواهد شد.

اطلاعیه شماره چهار

با توجه به روند رو به رشد تولید خودرو در سال جاری و عدم تمایل بخشی از متقاضیان به تکمیل وجه علیرغم فراخوان های صادره توسط خودروسازان و ظرفیتهای خالی موجود برخی شرکت های خودروساز،در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودروی شورای رقابت و با هدف تسهیل شرایط برای متقاضیانی که در سامانه ثبت نام نموده و دارای پروفایل کاربری می باشند، ظرفیتهای خالی خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه عرضه خواهد شددراین مرحله، با توجه به اعلام شرکتهای کرمان موتور و مدیران خودرو مبنی بر امکان فروش فوق العاده محصولات خود با تحویل حداکثر سه ماهه ، صرفا متقاضیان دارای شرایط به شرح ذیل می¬توانند نسبت به ثبت نام درسامانه اقدام نمایند:

۱- برای همه متقاضیان محصولات شرکتهای مذکور که موعد زمانی تحویل آنها پیش از این در فصول آتی و یا سال ۱۴۰۳ تعیین شده امکان جابجایی خودرو از محصولات همان شرکت و سپس تکمیل وجه آن با طی فرایند ذیل فراهم می باشد:

• در ابتدا متقاضی باید گزینه لغو سفارش خود را از قسمت جزییات سفارش انتخاب نماید تا خودرو قبلی حذف گردد .

• پس از لغو سفارش برای هر متقاضی از سبد محصولات اعلامی در سایت، امکان انتخاب محصول مهیا شده و میبایست خودروی جدید خود را از همان خودرو ساز انتخاب نماید .

• پس از پایان مهلت تغییرخودرو به سایت خودروساز مراجعه و نسبت به واریز وجه اقدام نموده تا فرآیند ثبت نام نهایی گردد.

تبصره ۱ : در صورت انتخاب خودرو بیش از ظرفیت موجود در فصول اعلام شده ،تخصیص به ترتیب اولویتهای تعیین شده قبل صورت خواهد گرفت.

تبصره۲:درصورتی که متقاضی سفارش قبلی را لغو و امکان انتخاب خودروی جایگزین فراهم نگردد کماکان اولویت قبلی ایشان محفوظ خواهد ماند

۲- متقاضیانی که در دور دوم سامانه نوبت دهی هیچ خودرویی به آنها تخصیص داده نشده است نیز امکان انتخاب تمامی محصولات دو شرکت مذکور برای ایشان فراهم می باشد.بدیهی است ظرفیت قابل عرضه به ایشان از محل عدم تکمیل ظرفیت پس از تخصیص به متقاضیان بند ۱ خواهد بود.

*مدت زمان جابه جایی و یا انتخاب خودرو از ساعت ۲۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۶ تا ساعت ۲۰ روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۹ خواهد بود.

*کلیه افرادی که تاکنون دعوتنامه برای ایشان صادر شده و یا خرید خودرو داشته اند مشمول این طرح نمی باشند.

به جهت تسهیل در فرایند انجام کار پیشنهاد می گردد متقاضیان جهت مشاهده محصولات و اطلاع از جزئیات برنامه فروش خودروسازان به سایت شرکت های مذکور مراجعه نمایند .

مرحله سوم سامانه یکپارچه فروش خودرو

شهریور؛ آغاز ثبت نام مرحله سوم طرح یکپارچه فروش خودرو

مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو گفت: شهریور ماه ثبت نام مرحله سوم در سامانه یکپارچه فروش خودرو آغاز خواهد شد.

آقای مهدی تقدسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه خودروسازان ظرفیت تولیدشان را افزایش داده اند، افزود: شهریور ماه ویرایش خودرو برای متقاضیان مرحله دوم طرح یکپارچه فروش خودرو آغاز و پس از آن، ثبت نام مرحله سوم آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد از متقاضیان مرحله دوم ثبت نام خودرو از شرکت سایپا و ۱۰ درصد از شرکت کرمان موتور در سامانه یکپارچه فروش خودرو واریز وجه نکرده اند بنابراین در زمان ویرایش امکان انتخاب بیشتری از خودرو وجود دارد.

تقدسی گفت:به زودی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای متقاضیان مرحله سوم باز خواهد شد. در ویرایش مرحله دوم تمهیداتی برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودرویشان ۱۴۰۳ بوده، دیده شده است.

گفتنی است؛ تاکنون دو مرحله ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شده است؛ در مرحله اول، تعداد ثبت‌نام کنندگان به گفته آقای امید قالیباف سخنگوی سابق وزارت صمت، بیش از ۹۳۶ هزار نفر بود که ۷۸۰ هزار نفر متقاضی محصولات ایران خودرو، ۳۲ هزار نفر متقاضی محصولات سایپا و ۱۲۴ هزار نفر متقاضی دیگر خودروسازان بود.

در مرحله دوم تعداد ثبت نامی بیش از ۲ میلیون نفر بودند که به گفته آقای مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، متقاضیان طرح خودروی فرسوده و طرح جوانی جمعیت با اولویت نسبت به متقاضیان طرح عادی، امسال خودروهایشان را تحویل خواهند گرفت. نکته‌ای که وجود داشت در مرحله دوم برخی ثبت نام کنندگان، متقاضیان خودرو‌های خودروسازان بخش خصوصی بودند، اما از آنجایی که خودروساز مورد تقاضا ظرفیت نداشته، به این دسته از متقاضیان خودرویی تخصیص داده نشد، طبق آنچه که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفته بود به ۹۷ درصد از متقاضیان، خودرو تخصیص داده شد و فقط ۳ درصد باقیمانده اند و اکنون قرار است شهریور ماه امکان ویرایش برای این افراد فراهم شود.


ثبت‌نام بخشی از جاماندگان متقاضی خودرو در مرحله دوم فروش یکپارچه

(۱۴۰۲/۰۵/۱۴) به گفته مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، بخشی از سه درصد باقیمانده از مرحله دوم که با ظرفیت جذب نشده گروه خودروسازی کرمان‌موتور مواجه شده بودند، این امکان برای تحویل خودروها و نوبت‌دهی به مشتریان توسط شرکت فراهم شده و این دست متقاضیان می‌توانند برای ادامه فرآیند ثبت‌نام خود اقدام کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا، اواخر خرداد ماه، نتایج قرعه‌کشی نوبت‌دهی مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، بر روی سایت سامانه مذکور بارگذاری شد که براساس آن به ۹۷ درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ثبت‌نام کرده بودند، طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه تولید خودروسازان، تخصیص صورت گرفت اما برای  ۳ درصد متقاضیان  که ثبت درخواست خودروهای CKD (محصولات خودروسازان خصوصی) داشتند، با توجه به محدودیت ایجاد شده و ظرفیت جذب نشده خودروسازان، تخصیص صورت نگرفت.

بدین ترتیب قرار شد با حفظ اولویت، امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برایشان فراهم خواهد شد. مقرر شد برای این افراد، با توجه به اینکه ظرفیت خالی برای تعدادی محصول هم در سال جاری و هم در ۱۴۰۳ وجود دارد، پس از برنامه‌ریزی، مجدد سایت سامانه فعال شود تا برای خودروهایی که مشخصا ظرفیت خالی دارند، ثبت تقاضا انجام شود.

طبق آنچه که اعلام شده بود، بازگشایی مجدد برای این دست افراد در  شهریور  ماه امسال اعلام شده بود اما حال گروه صنعتی کرمان‌موتور، توانسته زودتر از موعد ظرفیت ایجاد کند تا بخشی از آن سه درصد جامانده که متقاضی محصولات کرمان‌موتور بوده، بتوانند ادامه فرآیند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

در این رابطه، مهدی تقدسی- مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:  بخشی از آن سه درصد  که محصولات کرمان‌موتور را انتخاب کرده بودند و آن زمان ظرفیت تخصیص وجود نداشت، اکنون ظرفیت تخصیص باز شده (با افزایش تولید یا فراهم شدن امکان عرضه محصولات) تا بتوانند ادامه فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودروی خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: ثبت‌نام این افراد از طریق سایت خود شرکت کرمان‌موتور انجام می‌شود؛ تنها ما اسامی افراد را در اختیار شرکت خودروساز قرار داده و اعلام کرده‌ایم که این افراد در مرحله دوم فروش یکپارچه ثبت درخواست محصولات کرمان‌موتور داشته اما خودرو به آن‌ها تخصیص داده نشده است. با توجه به فراهم شدن امکان تحویل خودروها و وجود طرح‌های متنوع که توسط شرکت ارائه شده، عرضه می‌تواند به‌ سرعت انجام شود.

گفتنی است که شرکت کرمان موتور نیز در اطلاعیه‌ خود اعلام کرده که منتخبان مرحله دوم محصولات از امروز (شنبه ۱۴ مرداد ماه) به مدت سه روز ( تا دوشنبه ۱۶ مرداد ماه) می‌توانند جهت تکمیل ثبت نام خود از طریق سایت فروش اینترنتی شرکت کرمان موتور اقدام کنند.

شایان ذکر است امکان فروش به صورت اقساطی و نقدی فراهم است؛ اما طبق تاکید کرمان موتور ، در صورت تکمیل ظرفیت فروش اقساطی ، ثبت نام صرفا به صورت نقدی امکان پذیر است.


(۱۴۰۲/۰۴/۱۲) مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو درباره دور سوم طرح فروش یکپارچه توضیحاتی را ارائه کرد و تاکید داشت که طرح فروش یکپارچه قطعا به این دو مرحله محدود نخواهد بود. وی همچنین تصریح کرد:  اما اینکه فرآیند مرحله سوم دقیقا چه زمانی باشد، هنوز مشخص نیست و قطعا پس از اتمام مرحله دوم، برای مرحله سوم و اجرای آن برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت.

به گفته قدسی، احتمالا مرحله سوم تخصیص فروش خودرو در شهریورماه انجام می شود. مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: البته خودرو‌های عرضه‌شده در این مرحله به ۳درصد متقاضیان جامانده از مرحله دوم اختصاص دارند. به این گروه از متقاضیان در مرحله دوم سامانه جامع عرضه خودرو هیچ‌گونه خودرویی اختصاص داده نشده بود. تقدسی گفت: متقاضیان طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده باید توجه داشته باشند که همچون دو طرح دیگر (عادی و طرح حمایت از قانون جوانی جمعیت ویژه مادران) باید برای تعریف حساب وکالتی به نام سازمان حمایت و مسدود کردن وجه ۱۰۰میلیون تومان اقدام کنند.


(۱۴۰۲/۰۳/۱۶) در حالی که بسیاری از متقاضیان خرید خودرو منتظر آغاز مرحله سوم فروش در سامانه یکپارچه خودرو هستند، هنوز زمان دقیقی برای آن اعلام نشده است.

به گزارش تصویر زندگی به نقل از اخبار خودرو ، در همین زمینه مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با اشاره به تداوم روند فروش یکپارچه خودرو‌ها آغاز مرحله سوم سامانه یکپارچه به‌زودی خبر داد و گفت: طرح فروش یکپارچه خودرو ختم به این دو مرحله نخواهد شد، اما اینکه فرآیند مرحله سوم دقیقا چه زمانی باشد، هنوز مشخص نیست و قطعا پس از اتمام مرحله دوم، برای مرحله سوم و اجرای آن برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت.

مهدی تقدسی تشریح کرد: با توجه به چالش‌های برگزاری مرحله دوم از جمله غیبت ایران خودرو که مورد انتقاد بسیاری از متقاضیان قرار گرفته، از حالا بسیاری مشتاق برگزاری مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو با حضور این شرکت هستند.

وی درباره تنها تفاوت مرحله اول فروش یکپارچه خودرو با مرحله دوم توضیح داد: تنها تفاوت این مرحله از فروش خودرو با مرحله نخست، این است که طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده هم اضافه شده و همچنین متقاضیان از همان ابتدا می‌توانند پنج اولویت خودرویی خود را تعیین کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 195, میانگین امتیاز: 3,83 از 5)
Loading...