سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

جزئیات تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ و سوابق تحصیلی داوطلبان

تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور سراسری نهایی شد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش مراکز آموزش عالی (کنکور سراسری) نهایی شد.
به گزارش خبرگزاری برنا، محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش  در  صفحه خود در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت:  ابراز امیدواری کرد که با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی شاهد موفقیت بیشتر دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار در نتایج کنکور خواهیم بود.

با نظر شورای نگهبان، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش مراکز آموزش عالی (کنکور سراسری) نهایی شد.

ان شاءالله با اجرای این مصوبه ضمن توجه به مرجعیت معلم، مدرسه و برنامه درسی، شاهد موفقیت بیشتر دانش‌آموزان به ویژه از مناطق کمتر برخوردار در نتایج کنکور خواهیم بود.


نمره کل آزمون و سابقه تحصیلی داوطلبان در کنکور ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ از سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده، فردا پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه به پایان می‌رسد. ایسکانیوز در ادامه نحوه محاسبه نمره کل آزمون و سابقه تحصیلی داوطلبان را بررسی کرده است.

تأثیر قطعی سابقه تحصیلی ۴۰ درصد است

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی ۱۰ درصد (در مجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی درگروه‌های آزمایشی هنر و زبان ‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی درگروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۵/۱۹درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۵/۶ درصد (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

نمره کل سابقه تحصیلی چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول صفحات ۳۹ تا ۵۱( ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی) ساخته می‌شود.

با توجه به نامه شماره ۱۲۳۵۲/۱۴۰۱/دش مورخ ۸ آبان ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرف‌های و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

امتناع از شرکت در آزمون نهایی در کنکور چه پیامدی دارد؟

درصورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکنند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ می‌شود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست.

در هر نوبت آزمون اختصاصی، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده، اطلاع رسانی می‌شود. برای پذیرش در سال ۱۴۰۲ ،نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبت‌های آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی (میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته می‌شود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است.

رتبه سهمیه و کشوری چگونه محاسبه می‌شود؟

رتبه در سهمیه و رتبه کشوری براساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود. نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در کارنامه داوطلبان که در مرداد ماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنان قرار میگیرد، اطلاع‌رسانی می‌شود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبت‌های معتبر هر داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره‌کل نهایی لحاظ و در کارنامه اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی میشود و در کارنامه داوطلبان که سازمان سنجش آموزش کشور صادر می‌کند، نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلب درج می‌شود.

تکلیف سوابق تحصیلی داوطلبانی که در شهریور دیپلم می‌گیرند، چیست؟

برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نمی‌شوند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ می‌کنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه می‌شود و ملاک اعمال در گزینش علمی است. ۸ -نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی داوطلب که در مردادماه برای پذیرش همان سال، اطلاع رسانی می‌شود، درج خواهد شد.


تأثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور از سال ۱۴۰۵

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در خرداد ۱۴۰۳، همه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت.
محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در خرداد ۱۴۰۳، همه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت.

وی افزود: از آنجایی که در سال ۱۴۰۵ سابقه تحصیلی برای پایه دهم باید داشته باشیم لذا سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۵ در سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم تأثیر ۶۰ درصد قطعی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سابقه تحصیلی برای سال ۱۴۰۲ عدد ۴۰ درصد قطعی است، گفت: نکته قابل توجه این مصوبه نسبت به مصوبه قبلی مجلس شورای این است که در گذشته تأثیر مثبت داشتیم و صرفاً در پایه دوازدهم بود اما اکنون ۴۰ درصد قطعی است؛ برای کنکور ۱۴۰۳ نیز این تأثیر ۵۰ درصد قطعی و برای پایه دوازدهم است. برای سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی پایه یازدهم هم ایجاد می‌شود و سوابق یازدهم و دوازدهم با تأثیر ۶۰ درصد است.

کاظمی گفت: پیش‌دانشگاهی از سال ۱۳۹۲ حذف شد، در این سال‌ها موضوع بحث حذف کنکور مطرح بوده است و در قانون مجلس شورای اسلامی تأکید بر حذف کنکور و پذیرش از طریق سوابق تحصیلی بوده و قانون مشتمل بر سنجش و پذیرش کنکور است؛ در این سال‌ها قانون تبصره‌ها و تغییراتی با هدف ایجاد عدالت بیشتر و همچنین کاهش استرس و اثرات سو کنکور بر نظام آموزشی، داشته است.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که شیوه ارزشیابی به هر صورتی که انجام می‌شود، جهت دهنده به نظام آموزشی است، گفت: با توجه به اینکه شیوه ارزشیابی تستی است، این شیوه طبیعتاً نظام آموزشی را به همین سو خواهد کشید و می‌بینیم که در سال‌های اخیر آثار بحث تست در دوره ابتدایی ورود کرده است و از طرفی هم تلاش سه‌ساله دانش‌آموزان قرار است در یک آزمون سه، چهار ساعته ارزیابی شود که طبیعتاً بحث استرس و آینده یک فرد و دانش‌آموز است.

کاظمی تصریح کرد: با همه این جهات، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس نقشه جامع علمی کشور تصمیم گرفت که نسبت به کنکور سراسری ورود کند و زمینه‌سازی برای اینکه توجه بیشتر به محتوای برنامه درسی در نظام آموزشی کشور اتفاق بیفتد، انجام دهد و بر همین اساس مصوب شد که تأثیر کنکور تا سه سال آینده به حداکثر ۴۰ درصد برسد و سوابق تحصیلی برای ورود به مراکز آموزش عالی لحاظ شود.

وی درباره مصوبه شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: این مصوبه مربوط به سال ۱۴۰۰ است و ابلاغ هم شده و از طریق جراید و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد؛ البته ابهاماتی هم بود مثلاً اگر یک دانش‌آموز یک عنوان درسی را جزو سوابق تحصیلی نداشت طبیعتاً هیچکدام از سوابق تحصیلی برایش منظور نمی‌شد. یا اینکه حتماً باید سوابق تحصیلی مرتبط می‌بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: ابهاماتی در آن مصوبه وجود داشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مجدداً نسبت به بازنگری این مصوبه اقدام کرد و اصلاحات را انجام داد و اطلاع‌رسانی هم تا قبل از شروع سال تحصیلی در شهریور انجام شد.

وی با اشاره به اقتصاد حول کنکور، گفت: یکی از اهداف این مصوبه، ایجاد عدالت آموزشی بیشتر بود. ولی برخی افراد این موضوع را به‌گونه‌ای دیگر جلوه می‌دادند. نکته دیگر این است دو آزمون در سال وجود دارد ولی پذیرش یکبار انجام می‌شود؛ دانش‌آموزان برای پذیرش در دانشگاه یک نمره کل دارند که مشتمل بر دو بخش است.

کاظمی ادامه داد: این دو بخش شامل آزمون اختصاصی کنکور سراسری در دروس تخصصی و همچنین سوابق تحصیلی است که اینها نمرات تراز شده چه در آزمون تخصصی چه در سوابق تحصیلی است. سوابق تحصیلی هم مجموع دروس امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود.


برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ در دو مرحله

رئیس سازمان سنجش درباره جزئیات برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ در دو مرحله دی و تیر توضیح داد.عبدالرسول پورعباس درباره جزئیات برگزاری اولین مرحله کنکور سراسری ۱۴۰۲ گفت: اولین مرحله کنکور سراسری سال آینده در دی امسال برگزار می شود و به معدل داوطلب مربوط نیست.

او افزود: آزمون سراسری برگزار می شود و نمره آن تا دو سال ذخیره خواهد شد و معتبر است. دومین مرحله کنکور ۱۴۰۲ تیر ۱۴۰۲ برگزار می شود و نمره آن هم تا دو سال معتبر خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: داوطلبی که امسال قصد پذیرش در دانشگاه را دارد، باید نمره سابقه تحصیلی او آماده باشد.

تاثیر معدل در کنکور 1402

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

پورعباس ادامه داد: پس از برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در تیر، داوطلب انتخاب رشته می کند که سوابق تحصیلی ۴۰ درصد و آزمون ۶۰ درصد موثر هستند و نتایج کنکور شهریور اعلام می شوند.

او گفت: اگر کنکور در سال ۱۰ بار هم برگزار شود، هیچ مشکلی برای پذیرش داوطلب ایجاد نخواهد کرد.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: معدل پایه دوازدهم داوطلبان کنکور برای پذیرش آن ها در دانشگاه اعلام می شود و سازمان سنجش نمره خام داوطلب را اعلام می کند. آزمون سراسری ۴۰ درصد یا ۶۰ درصد نمره کل است و فارغ التحصیلی بعدا ۴۰ تا ۶۰ درصد اضافه می شود.

او افزود: این نمره کل است که باعث تقاضای پذیرش داوطلبان در دانشگاه می شود. فارغ التحصیلی آموزش و پرورش ممکن است ترمیم شده یا نشده باشد که سازمان سنجش رتبه ای که مورد قبول داوطلب در برگزاری دو کنکور باشد را لحاظ خواهد کرد.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: احتمالا کنکور از سال های آینده ۳ بار در سال برگزار شود که به نفع داوطلب است. اگر متقاضیان کنکور نتوانند تا زمان آزمون دی مطالعه کتب را به پایان برسانند، می توانند تیر ۱۴۰۲ در مرحله دوم کنکور شرکت کنند و مرحله اول کنکور که در دی برگزار می شود مانند کنکور آزمایشی برای آن ها لحاظ می شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 15, میانگین امتیاز: 3,20 از 5)
Loading...