پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

منابع ویتامین C را بشناسید / منابع ویتامین ث

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث

مواد غذایی که منابع ویتامین C هستند

منابع ویتامین C , تغذیه سالم, خواص ویتامین c, مواد غذایی حاوی ویتامین c, روش های جذب ویتامین c, میوه های دارای ویتامین c, منابع غنی ویتامین c, منبع اصلی ویتامین c, منابع غذایی ویتامین c

بیشتر جانداران این ویتامین را خود می‌سازند اما جاندارن دیگری مثل انسان هستند که باید این ویتامین را در طول روز از موادی که مصرف می‌کنند بدست بیاورند. این ویتامین هم بصورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم بصورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین ث و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین ث است. نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند.

زمانی که در مورد ویتامین C فکر می‌کنید حتما اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند پرتقال است. یک عدد پرتقال تنها حاوی ۷۰ میلی گرم ویتامین ث است، اما میوه ها و سبزیجات گوناگونی وجود دارند که سرشار از این ویتامین C هستند. در این مقاله به معرفی تعدادی از منابع ویتامین C می پردازیم.

 

سیب زمینی :

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث

یک عدد سیب زمینی متوسط که با پوست کبابی شده است حاوی ۲۵ میلی گرم ویتامین C می‌باشد که ۲۵ درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تأمین می‌کند.

 

توت فرنگی:

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث

توت فرنگی حاوی ۸۵ میلی گرم از ویتامین C در هر پیمانه است. این ماده منگنز نیز دارد که به پایدار و ثابت بودن قند خون کمک می‌کند. فقط مطمئن شوید که توت فرنگی ارگانیک و طبیعی خریداری می‌کنید.

 

آناناس از منابع ویتامین C است :

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث
آناناس حاوی ۷۹ میلی گرم از ویتامین C در هر پیمانه است. بر خلاف سایر میوه‌ها، آناناس حاوی مقادیر قابل توجهی از آنزیم بروملین است که به هضم پروتئین کمک می‌کند.

 

سیب زمینی شیرین :

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث
سیب زمینی شیرین یکی از سبزیجات سرشار از مواد مغذی مفید است. ویتامین C موجود در سیب زمینی شیرین از ابتلا به سرطان، بیماری‌های چشمی، افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری به عمل می‌آورد.

 

کلم قمری از منابع ویتامین C است :

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث

کلم قمری حاوی ۸۴ میلی گرم از ویتامین C در هر پیمانه است

کلم قمری حاوی ۸۴ میلی گرم از ویتامین C در هر پیمانه است. این ماده همچنین دارای خواص ضد سرطانی است. شما می‌توانید از کلم قمری در نودل‌ها استفاده کنید یا از آن در تهیه آش استفاده کنید.

 

انبه:

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث
انبه شیرین و آبدار حاوی ۱۲۲ میلی گرم از ویتامین C به ازای هر پیمانه است. این میوه همچنین منبع عالی از زیگزانتین است که یک آنتی اکسیدان قوی برای کمک به سلامت چشم است و آن را از اسیب اشعه‌های مضر نور خورشید حفظ می‌کند. شما می‌توانید از این میوه خوشمزه در اسموتی‌های خود استفاده کنید.

 

شلغم :

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث

 

شلغم جزو سبزیجات نسبتاً ارزان قیمت و بسیار سالمی است که آماده کردنش نیز بسیار ساده بوده و در عین حال حاوی ویتامین C زیاد و اسید آمینه های ضروری است.

یک فنجان شلغم پخته شده حاوی ۳۵ کالری و ۱۸ میلی گرم ویتامین C می‌باشد. ویتامین C موجود در این ماده‌ی غذایی مانند آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و رادیکال‌های آزاد را کنترل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

 

کیوی از منابع ویتامین C است :

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث
تنها دو عدد از کیوی‌های خوشمزه حاوی ۱۲۸ میلی گرم از ویتامین C است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کیوی به خواب مناسب و خوب کمک می‌کند و کیفیت آن را بهبود می‌بخشد. این کار به خاطر سطح بالای سروتونین در این ماده است که نقش آغاز کنندگی خواب را دارد.

 

پاپایا از منابع ویتامین C است :


همانند آناناس و انبه، پاپایا نیز دارای ویتامین C بالایی است. یک عدد پاپایای کوچک تقریبا ۹۵ میلی گرم ویتامین C دارد. این ماده همچنین حاوی آنزیم پاپائین است که به کاهش التهاب کمک می‌کند.

 

فلفل دلمه‌ای:


همه فلفل دلمه‌ای‌ها حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C هستند. مقدار ویتامین c در فلفل دلمه‌ای سبز ۹۵ میلی گرم و در فلفل دلمه‌ای زرد ۳۴۱ میلی گرم است. همچنین این ماده کالری بسیار کمی دارد.

 

کلم بروکلی از منابع ویتامین C است :

منابع ویتامین C , منبع ویتامین ث
یک پیمانه کلم بروکلی خام و خرد شده حاوی ۸۱ میلی گرم ویتامین C به همراه ویتامین K است که برای سلامت استخوان‌ها و لخته شدن خون ضروری است.

 

منابع:مجله سلامتی/ویکی پدیا

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 19, میانگین امتیاز: 4,47 از 5)
Loading...