جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

متن نامه درخواست کار را چگونه بنویسیم؟ | دانلود فایل آماده [word] درخواست کار

با وجود اینکه درخواست شغل یکی از نامه های بسیار رایج است اما چون نویسندگان آن غالبا تجربه اداری ندارند در تنظیم متن نامه درخواست کار دچار مشکل می شوند.

در خواست کار در حقیقت یک نوع آگهی فروش خدمت است و در این زمینه داوطلبان فراوانی رقابت می کنند. به همین دلیل شیوه نوشتن نامه درخواست تاثیر زیادی در موفقیت فرد جویای کار دارد.

متقاضی کار باید نامه خود را با خواسته های کارفرما هماهنگ کند یعنی مسائلی را در نوشته خویش بیاورد که کارفرما به دانستن آنها نیاز دارد.

 

نامه درخواست کار

اصول نوشتن نامه درخواست کار 

آرایش ظاهری و متن نامه نیز دلیل خوبی بر علاقه و نظم و سلیقه نویسنده آن می باشد. بنابراین برای تهیه یک درخواست مناسب شغل بهتر است به موارد زیر توجه کرد :

جالب بودن ظاهر نامه انتخاب کاغذ سفید و استاندارد در قطع مناسب با مقدار مطلب

تایپ شدن نامه یک امتیاز به شمار می آید.

تمیز و مرتب بودن که خود گویای دقت و علاقه نویسنده نامه و اهمیت داشتن شغل برای وی می باشد.

فونت و سایز یکسانی برای تایپ نامه درخواست کار و رزومه خود استفاده نمایید.

ازفونت ها یا کادرهای فانتزی و یا کاغذ رنگی استفاده نکنید.

از چاپگرهای سوزنی نیز بهره نگیرید و همچنین نامه خود را دستخط هم ننویسید.

 

برای تهیه یک نامه درخواست شغل تأثیرگذار از یک سو چارچوب و قالب اصولی نامه‌های اداری معمولی باید رعایت شده و از سوی دیگر باید نامه دربردارنده سه مطلب و مفهوم اصلی به شرح ذیل باشد:

۱- پاراگراف اول: علت نوشتن نامه؛

۲- پاراگراف میانی: چیزهایی که متقاضی کار از خود ارائه می دهد؛

۳- پاراگراف نهایی: چگونگی پیگیری های بعدی .

 

علت نوشتن نامه درخواست شغل

نامه درخواست شغل باید با دقت بسیار برای هر موقعیت و هدف ذکر شده در بالا طراحی شود، این طور نباشد که یک نامه درخواست شغل تهیه کرده و برای تمام موارد ارسال گردد. یک متقاضی کار به علل مختلف ممکن است با یک کارفرما مکاتبه کرده و درخواست شغل نماید . برای هرکدام از این موارد باید نامه درخواست شغل به صورت خاصی نوشته شود.
در برخی موارد متقاضی کار از جانب یک دوست یا آشنا به یک کارفرما معرفی می‌شود. در چنین مواردی بایده حتماً نام شخصی که این ارتباط را برقرار کرده است ذکر شود، در واقع با این کار به نوعی کارفرما ترغیب به خواندن نامه می شود.

چنانچه نامه مورد نظر مربوط به شغلی است که از طریق آگهی‌های شغلی کارجو ازآن مطلع شده است ، ذکر منبع آگهی و عنوان شغل لازم است. از همه مهم‌تر، اشتیاق و تمایل فرد برای به دست آوردن آن شغل نیز باید بیان شود وسعی گردد توانایی‌ها و قابلیت‌های فردی با شرایط مورد نیاز برای آن شغل تطبیق داده شود.

چنانچه نامه درخواست شغل مورد نظر جزء آن دسته از نامه‌هایی است که شرکت یا سازمان مورد نظر هیچ‌گونه آگهی شغلی یا استخدامی نداده است بلکه متقاضی کار با نوشتن این نامه قصد دارد قابلیت های فردی خود را ارائه کرده و در خصوص موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی ممکن اطلاعاتی کسب نماید ، از آنجا که این دسته از نامه‌ها، ناخواسته می‌باشند( یعنی نویسنده متقاضی کاراست اما کارفرما درخواستی برای استخدام نداشته وهیچ گونه تمایلی نبوده است) قالبی که نوشته می شود بسیاراهمیت دارد و باید به نحوی باشد که کارفرما برای خواندن آن تمایل پیدا کند.

آنچه از خود ارایه می‌دهید

در پاسخ به آگهی شغلی، خصوصاً آن دسته از آگهی‌ها که شرایط، خصوصیات و ضوابط خاصی را مطرح می‌نمایند، نحوه ارایه توانایی‌ها و تجربیات به نحوی که با موقعیت مورد نظر همخوانی داشته باشد، بسیار حایز اهمیت می‌باشد.

آگهی شغلی باید بررسی شده و تمامی شرایط و ضوابط مورد نظر کارفرما فهرست گردد. سپس فهرستی از تجربیات ، مهارت‌ها و توانایی‌های متقاضی باید تهیه شده وبا شرایطی که فهرست شده بود تطبیق یابد و به صورت یک پاراگراف یا جدول ارائه شود.

در نامه درخواست شغل مورد نظر بهتر است به جای آنکه منتظر آن باشید که کارفرما مواردی را به شما پیشنهاد نماید، باید فرد با اشاره به قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که دارد خود را واجد نیازهای کارفرما نشان دهد و نظر او را برای مطالعه ” مشخصات و سوابق ” خود یا اصطلاحا رزومه ای که همراه نامه ارسال شده جلب نماید. این مورد را بدین صورت می‌توانید انجام داد که کارفرما یا شخص مخاطب قانع شود نویسنده درباره شرکت مورد نظر اطلاعات جامع و کاملی به دست آورده‌ و در واقع مطمئن است که مهارت‌های مورد نیاز شرکت را در خود سراغ دارد.

متقاضی کار باید بر دستاوردهای، یافته‌ها و مهارت‌های ارتباطی خود تأکید داشته باشد و نشان دهد که مهارت‌های تحصیلی خود را چگونه به مهارت‌های شغلی و برعکس منتقل می‌نمایید و متعاقباً هر دو مهارت تحصیلی و شغلی را به شغل درخواستی منتقل خواهد کرد.

سوابق تحصیلی و کاری

در این قسمت از نامه از تحصیل کار آموزی و میزان تجربه ای که در زمینه شغل در خواستی مورد نیاز است سخن گفت. باید بر اساس خواسته های کارفرما این قسمت را تکمیل کرد.بهتر است داوطلب هر نوع کار – حتی جزئی – مربوط به شغل درخواستی خود را شرح دهد. به طور مثال اگر در تابستان ها برای کسب مخارج تحصیل خود کار می کرده ذکر کند زیرا ممکن است در جای خود یک امتیاز باشد.

معرف

متقاضی کار از افراد مورد اعتماد و معتبر باید به عنوان معرف در درخواست خود نام ببرد زیرا چنین افرادی مانند ضامنی هستند که می توانند اعتماد کارفرما را جلب نمایند.

مصاحبه

در این قسمت تقاضای تعیین وقت برای مصاحبه می کنند. و شماره تلفن تماس خود و اقوام و آشنایان را در نامه قید می کنند تا تماس تلفنی دچار مشکل نشود.

جملات این قسمت باید لطیف و غیر آمرانه باشد . مانند این جمله : ممکن است افتخار مصاحبه را به من بدهید ؟ در صورت نیاز لطفا با شماره تلفن … تماس حاصل فرمایید.

 

نحوه پیگیری

با تکرار و تأکید بر علاقه و تمایل به شغل مورد نظر، آدرس ، شماره تماس، آدرس ایمیل و سایر مواردی که می تواند برای تماس با متقاضی کار مفید باشد باید در اختیار کارفرما قرار گیرد.

متقاضی کار می تواند در درخواست خود به صورت مستقیم وقتی برای ملاقات حضوری با فرد مسوول استخدام و مصاحبه شغلی درخواست نماید و شیوه پیگیری آن راهم ذکر نماید.

در برخی موارد کارفرماها به وضوح می‌خواهند که از هرگونه تماس تلفنی اجتناب کرده و منتظر پاسخ از طرف آن‌ها باشید، که این مانعی در برابر پیگیری به حساب می‌آید. در چنین مواردی بایستی تمام سعی خود را جمع کرده تا به نحوی به شرکت دسترسی یافت و یا حداقل باید اطمینان حاصل شود که نامه درخواست شغل به مخاطب رسیده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

نامه درخواست کار

 

نکاتی که باید رعایت شود تا یک نامه استخدامی موفق داشته باشید:

نامه درخواست شغل باید جامع و کامل باشد نه آنکه تکرار رزومه‌تان باشد و هدف تشریح و بیان اطلاعات و در واقع ایجاد شناختی از خودتان می‌باشد.

نامه درخواست شغل به نوعی معرف شما به کارفرما است، در حالیکه رزومه درباره شما صحبت می‌کنند.

همانند رزومه، نامه درخواست شغل نیز جزء ابزار بازاریابی مهم به شمار می‌آید.

پرهیز از نوشتن موارد غیر لازم، اگر درخواست کننده تجربه یا تخصصی در رشته ای ندارد نباید مطلبی درباره آن بنویسد. همچنین اگر در آگهی از حقوق بحثی نشده است نباید در نامه درباره آن سخنی به میان آورد. مانند “حاضرم با حداقل حقوق کار کنم”

در صورت نیاز کارفرما، سوابق تحصیلی و شغلی (رزومه) خود را ضمیمه نامه درخواست کار نمایید.

بهتر است رزومه را پیوست درخواست کرده و در متن نامه درخواست درج نکنید.

نامه درخواست باید شامل اطلاعات فردی لازم شما باشد.

چنانچه نامه درخواست شغل نتواند نظر استخدام کننده را جلب نماید مرحله اولیه با موفقیت طی نمی شود و رزومه به هیچ وجه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و به بایگانی راکد سپرده خواهد شد.

نامه خود را قبل از فرستادن غلط گیری و اصلاح نمایید تا عاری از اشتباهات املایی، دستوری و چاپی باشد. بهتر است فرد مورد اطمینان دیگری نیز آن را بخواند.

نامه خود را به نام فردی که شما را استخدام می‏ کند و یا مدیریت استخدام و یا قسمت استخدام ارسال کنید . این کار تاثیر مثبتی را بر روی خواننده نامه استخدامی شما می‏ گذارد.

نامه خود را به نام شخصی بفرستید، نه به نام شرکت . از اسم و سمت شخص فوق استفاده کنید .

با کلمات دلخواه خود بنویسید. نامه استخدامی شما به مانند رزومه شما باید کاملاً نشان دهنده و بازتاب اندیشه و تفکر شما نسبت به چنگ آوردن شغل جدید باشد. کارفرمایان دنبال اطلاعات علمی و همچنین شوق و ذوق کاری شما هستند.

از کتابهای مرجع را برای برطرف کردن و احیاناً کمک در نکات دستور و املایی کمک بگیرید.

در نامه خود نشان دهید که اطلاعاتی از سازمان یا شرکت فوق دارید و بدون اطلاع درخواست کار نداده اید.

از عبارت و جملاتی استفاده کنید که برای کارفرما قابل شناخت و معنی‏ دار باشد. .

آدرس کامل و شماره تلفن خود را در نامه خود قید کنید.

حالت رسمی و یا حرفه‏ ای به نام خود بدهید تا خود را به صورت حرفه ‏ای جلوه دهید.

“من“ را کم ارزش جلوه دهید و به “شما“ اهمیت بدهید . یعنی کاری کنید که کلماتی مانند “من انتظار دارم“ را به “شما می‏ خواهید“ تبدیل کنید .

مطمئن مطالب را بیان کنید اما خودنمایی نکنید .

مطمئن شوید که کارفرما نامه شما را با بینش منحصر به فرد مربوط به شما میخواند . موضوع اصلی تمامی موارد قابل ذکر در نامه را تجربه، توانایی، قدرت, هنر و نیروی کاری خود قرار دهید و نیز شرح دهید که چگونگی این موارد در خدمت شرکت قرار می گیرد و در این هنگام سعی  کنید از کلمات و جملاتی استفاده کنید که به گرمی حالات شما را بیان کند.

نامه خود را به گونه ‏ای طرح کنید که نشان دهد شما به هر نحو شایسته همکاری با ایشان هستید. . توضیح دهید که شما که هستید و چه کاری را می خواهید برای کارفرما انجام دهید، بیان کردن این حالات در لغت زیاد مشکل نیست و نیز نشان دهید که شما خود نیز درخواست همکاری دارید.

هدف اصلی نامه استخدامی خود را در پاراگراف ابتدایی شرح دهید.

نسبت به درجات علمی و مدارج تحصیلی خود در نامه اهمیت بدهید. می ‏توانید به نحوی آنها را جلوه ‏دار نمایش دهید، یا نوع قلم آنها را عوض کنید و یا زیر آنها خطی بکشید.

کوتاه و مختصر و خلاصه آن را ارایه کنید . نامه را ساده و تمیز ارائه نمایید نه در هم ریخته، در هر پاراگراف از هفت خط بیشتر ننویسید و نیز سعی کنید در هر پاراگراف از پنج خط یا کمتر بهره ببرید. طول جملات را تنوع ببخشید، هیچ یک از جملات خود را طولانی عرضه نکنید اما آنها را کوتاه هم قطع نکنید ، برای یک نامه استخدامی یک صفحه کاملاً کافیست .

توانایی ‏های خود را با دلیل اثبات کنید.

نامه اصلی را بفرستید نه کپی.

عکس خود را به نامه خود الصاق نکنید. به غیر از نوشتن نامه استخدامی برای شغلهایی مانند: بازیگری و شغلهایی که با چهره سر و کار دارند، اختصاص دادن فضایی به عکس خود در نامه استخدامی کاری بیهوده است، برای کارفرمایان همین مهم است که قابلیتها و توانایی های شما را با کار خود مرتبط بدانند.

 

اجزای نامه و درخواست اداری 

هر درخواست یا نامه اداری از پنج جزء زیر تشکیل می شود :

الف- به نام خدا

ب – اسم و سمت سازمانی گیرنده نامه

ج- متن درخواست یا نامه

د- تشکر و قدردانی

ه–  مشخصات امضاء کننده

 

در ادامه نمونه های نامه درخواست کار برای ادارات دولتی و نامه های درخواست کار از نماینده مجلس و امام جمعه را می توانید مشاهده و دانلود کنید.

 

نمونه نامه درخواست کار از شرکت / اداره

جناب آقای ……

مدیر محترم شرکت / ریاست محترم اداره ……………

موضوع : درخواست استخدام

با سلام و احترام،
بدینوسیله پیرو درج آگهی استخدام آن شرکت در نشریه …….. مورخ ……… جهت همکاری در بخش ……… ، به پیوست مشخصات و سوابق شغلی خود (رزومه) خود را برای اعلام آمادگی جهت همکاری تقدیم می دارم.
امیدوارم ویژگی های اینجانب از جمله ، تحصیل در رشته …………… و گذراندن دوره های ……. و ….. و ….. ، داشتن مهارت های ارتباطی قوی ، اعتماد به نفس بالا و اشتیاق به یادگیری مداوم و به روز نمودن اطلاعات شغلی، مورد توجه آن مدیریت محترم قرار گیرد و فرصتی را فراهم سازد تا بتوانم خواست ها و خدمات مورد نظر آن شرکت را برآورده سازم.

ضمن آرزوی توفیق و بهروزی برای جنابعالی ، از وقتی که به بررسی رزومه اینجانب اختصاص می دهید تشکر نموده و آمادگی خود را جهت حضور در آن شرکت / اداره برای ارائه سایر اطلاعاتی که لازم باشد و آشنایی بیشتر اعلام می دارم.

با تشکر فراوان

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضا

 

دانلود به فرمت ورد 

 

نمونه نامه درخواست استخدام

جناب آقای / سرکار خانم ………………..

مدیریت محترم/ریاست محترم ………….

 

با عرض سلام و خسته نباشید

احتراما به استحضار می رساند عطف به اطلاعیه شماره ……… مورخه ….. در باب موضوع استخدامی، اینجانب …………………  فرزند ………………… به شماره ملی ……………….. به پیوست، مشخصات و سوابق شغلی خود را تقدیم می دارم.

امید است تجربیات و ویژگی های اینجانب از جمله گذراندن دوره های ……………….. و تسلط به زبان …………..  و داشتن سابقه …….. ساله در سمت ………….. شرکت ………………… نظر شخص شما را جلب کرده و فرصتی را برای اینجانب فراهم نماید.

با تشکر و سپاس فراوان از وقت قرار داده شده برای بررسی رزومه اینجانب و آرزوی بهروزی

 

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضا

 

📌 دانلود به فرمت ورد [word, doc]

نمونه درخواست کار از نماینده

نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شهر/شهرستان

با عرض سلام و ادب

احتراما اینجانب …….. ساکن شهر …………. دارای مدرک تحصیلی …………. در رشته ……………. می باشم. لذا چنانچه برای حضرت عالی امکان پذیر است شرایطی برای معرفی اینجانب جهت استخدام در شرکت / اداره ………… فراهم نمایید.

ضمناً اینجانب دارای …. سابقه کار در زمینه های ………….. بوده و علاوه بر مدرک دانشگاهی دارای مدرک …………. نیز می باشم.

پیشاپیش از توجه و عنایت آن نماینده ارجمند و مردمی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

با آرزوی توفیق

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضا

 

نمونه نامه درخواست شغل به امام جمعه

محضر مبارک حجت الاسلام و المسلمین ………

امام جمعه فرهیخته و دلسوز شهر/شهرستان ………..

با سلام و احترام

اینجانب …….. ساکن شهر ………….. دارای مدرک تحصیلی ……….. هستم. مدتی است که از کار بیکار شده و به دنبال شغل می گردم. لطفا شرایطی برای معرفی اینجانب جهت استخدام در شرکت / اداره فراهم نمایید.

ضمنا اینجانب دارای …. سال سابقه کار در ………. می باشم و علاوه بر مدرک دانشگاهی، دارای مدارک ………. هستم.

پیشاپیش از بذل توجه و عنایت آن مقام محترم تشکر و قدردانی می نمایم.

و من ا… توفیق

 

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضا

 

منابع

mokatebat92.blogfa

mhsndadgar.blogfa

iranestekhdam

saednews

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 76, میانگین امتیاز: 4,25 از 5)
Loading...