پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

گذرنامه زیارتی را به صورت اینترنتی و غیرحضوری دریافت کنید

صدور گذرنامه زیارتی

سخنگوی پلیس گفت: صدور گذرنامه زیارتی با یک هشتم قیمت و درکمترین زمان ممکن برای ایام محرم و سفر در دستور کار پلیس قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار منتظر المهدی، سخنگوی پلیس اعلام کرد: صدور گذرنامه زیارتی با یک هشتم قیمت و در کمترین زمان ممکن برای ایام محرم و سفر در دستور کار پلیس قرار گرفت مشاهدات عینی و بررسی سوابق سنوات قبل، حکایت از آن دارد که امسال نیز خیل عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در راهپیمایی اربعین حضور چشمگیر داشته باشند.

وی افزود: با رایزنی و مذاکرات به عمل آمده فی‌مابین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق و تفاهم صورت گرفته با پلیس مقرر گردید، گذرنامه زیارتی برای متقاضیان عتبات عالیات صادر شود.

به روز رسانی: اجباری به نصب اپلیکیشن پلیس من نیست. می توانید با ثبت نام در سایت sakha.epolice.ir بعد از ثبت نام از بخش پنل اقدام نمایید.

۱- ثبت نام و ورود به سامانه سخا

ابتدا وارد آدرس sakha.epolice.ir شوید. در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام ننموده اید. نیاز به ثبت نام خواهید داشت.

۲- درخواست صدور گذرنامه زیارتی

مطابق تصویر زیر از منو سمت راست روی خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه کلیک کنید تا زیر منو مربوطه باز شود. روی درخواست صدور گذرنامه زیارتی کلیک کنید.

۳- انتقال به سایت egozar.epolice.ir

مطابق تصویر زیر فرایند درخواست پاسپورت زیارتی را تکمیل نمایید. ظاهراً شرط صدور گذرنامه زیارتی منوط به ثبت نام در سامانه سماح می باشد که متن خبر را در پایین این صفحه می توانید مطالعه کنید.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی

  • این گذرنامه صرفا برای مسافرت زیارتی به کشور عراق قابل استفاده می باشد.
  • افرادی که گذرنامه معتبر داشته باشند امکان دریافت گذرنامه زیارتی ندارند.
  • این گذرنامه فقط برای یک نفر (فردی که با کدملی خود وارد سامانه شده است) صادر می شود و افراد در همه سنین می توانند پس از ثبت نام در سامانه با نام کاربری خود وارد شوند و درخواست گذر زیارتی ثبت نمایند.

مدارک موردنیاز گذرنامه زیارتی

  • تصویر موافقت رسمی همسر برای بانوان دارای همسر.
  • تصویر گواهی فوت یا طلاق نامه برای بانوانی که همسر آنها فوت شده یا طلاق گرفته اند. آن دسته از بانوان متاهل که به دلیل عدم دسترسی به همسر(مفقودالاثر یا غیرقابل دسترس بودن) قادر به اخذ رضایت نمی باشند صرفا با ارائه نامه از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  • تصویر موافقت رسمی ولی یا قیم برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال (متقاضیان زیر ۱۸ سال درصورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخص نشدن قیم یا ولی قهری با ارائه مجوز از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  • درصورتی که در سامانه عکس وجود نداشته باشد بارگذاری عکس رنگی زمینه سفید ۴*۶ (تمام رخ، بدون عینک، بدون کلاه و کروات، از تاریخ گرفتن آن بیش از یک سال سپری نشده باشد، درمورد دوشیزگان بالای شش سال با رعایت کامل حجاب اسلامی)
  • کارکنان شاغل در نیروهای مسلح امکان ثبت درخواست گذرنامه زیارتی به صورت اینترنتی ندارند و باید به مراکز پلیس مهاجرت و گذرنامه شهر خود مراجعه نمایند.
  • به منظور ثبت درخواست صدور گذرنامه زیارتی لازم است اطلاعات آدرس، محل صدور و محل تولد شما در سامانه وجود داشته باشد. درصورتی که اطلاعات محل تولد یا محل صدور وجود ندارد در صفحه اطلاعات فردی آنها را وارد کنید و درصورت عدم وجود آدرس، آدرس خود را در سامانه ثبت نمایید.

اعتبار گذرنامه زیارتی چند سال است؟

اعتبار این گذرنامه‌های زیارتی، مانند دیگر گذرنامه‌ها ۵ سال بوده و صرفاً برای سفر به عتبات عالیات در ماه‌های محرم و صفر است، هر چند که رایزنی‌های لازم با طرفِ عراقی، برای استفاده در سایر ایامِ سال نیز در دستور کار قرار دارد.

هزینه صدور گذرنامه زیارتی چقدر است؟

سخنگوی فراجا گفت: هزینه صدور گذرنامه حدود ۵۰ هزار تومان برآورد شده است که در مقایسه با گذرنامه عادی خیلی ارزان‌تر و حدود یک هشتم قیمت است.

زمان تحویل گذرنامه زیارتی چند روز است؟

سردار منتظرالمهدی خاطر نشان کرد: این گذرنامه زیارتی از زمان درخواست تا تحویل بین ۳ تا ۵ روز کاری به دست متقاضیان درب منزل خواهد رسید؛

درخواست گذرنامه زیارتی از طریق اپلیکیشن پلیس من

فرایند ثبت و درخواست گذرنامه زیارتی صرفاً از طریق اپلیکیشن پلیس من انجام می‌شود و برای آن دسته از عزیزانی که امکان استفاده از اپلیکیشن برایشان دشوار است می‌توانند با مراجعه به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها (نه دفاتر پلیس +۱۰) درسراسر کشور درخواست خودشان را ثبت و ارسال کنند.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی برای اتباع خارجی

وی اعلام کرد: اتباع خارجی مقیم ایران باید با مراجعه به دفاتر کفالت در سراسر کشور، درخواست خود را برای صدور مدرک مسافرتیِ زیارت عتبات عالیات ثبت کنند و طبق روال و در اسرع وقت برای آنها نیز مدرک مسافرتی مربوطه صادر و تحویل خواهد شد؛ در این خصوص نیز مرز چذابه برای تردد اتباع بیگانه مقیم ایران در نظر گرفته شده است.

سخنگوی فراجا گفت: پلیس از بهمن ماه سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ هزار گذرنامه برای متقاضیانی که در سال‌های گذشته برگه تردد زیارتی دریافت و موفق نشده بودند گذرنامه دریافت کنند گذرنامه بین المللی صادر و به درب منزل آنها ارسال کرده است.

شرط صدور گذرنامه ویژه اربعین اعلام شد

دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین گفت: گذرنامه ویژه اربعین فقط به افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.
به گزارش مشرق، امسال برای تسهیل سفر اربعین ، اقداماتی در حال انجام است. یکی از برنامه‌هایی که تاکنون پس از مذاکره با طرف عراقی نهایی شده، صدور گذرنامه ویژه اربعین است.

سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: گذرنامه ویژه اربعین به مدت پنج سال اعتبار دارد و تنها برای سفر اربعین صادر می‌شود.

صدور چنین گذرنامه‌ای برای نخستین‌بار بین ایران و عراق اجرایی شده و هدف از این امر، سهولت تردد زائران اربعین است. ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده بود که نام‌نویسی از متقاضیان زیارت اربعین از اول محرم آغاز می‌شود، اما هنوز سازمان حج و زیارت به عنوان متولی نام‌نویسی از متقاضیان، اطلاعیه‌ای منتشر نکرده است. حتی سامانه سماح هم با تغییراتی در اختیار افراد قرار دارد و امکان ثبت‌نام در این سامانه برای اربعین وجود ندارد.

با این وجود، امید کوثری، دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: گذرنامه ویژه اربعین پس از بازگشایی سامانه سماح فقط به افرادی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

سال گذشته با همکاری طرف عراقی، زائران به جای گذرنامه با برگه ویژه اربعین به عراق مشرف شدند و در حماسه اربعین شرکت کردند. امسال این برگه، به گذرنامه ویژه اربعین تبدیل شده که هزینه صدور آن ۵۰ هزار تومان است.

گذرنامه ویژه اربعین فقط در ایام اربعین و البته سفر به عراق اعتبار دارد و افراد امکان سفر به سایر کشورها را با این گذرنامه ندارند. البته ستاد اربعین از زائران خواسته در صورتی که گذرنامه آن‌ها تا زمان تشرف، کم‌تر از ۶ ماه اعتبار دارد، نسبت به تعویض یا تمدید آن اقدام کنند و به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند. اگر هم قصد سفر اربعین با گذرنامه ویژه را دارند، از حالا نسبت به دریافت آن اهتمام داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل برای سفر برنامه‌ریزی کنند.

سال گذشته حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده و به زیارت اربعین مشرف شدند. بر اساس برنامه‌ریزی ستاد اربعین، همه زائران باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و استفاده از برنامه‌هایی که برای اربعین امسال تدارک دیده شده، با ثبت‌نام در سامانه سماح امکان‌پذیر است.

امسال هم پیش‌بینی شده بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کشورمان به زیارت اربعین مشرف شوند. اعزام زائران هم از اول ماه صفر آغاز می‌شود.

اخبار زیر مربوط به سال گذشته می باشد

برگ گذر ویژه اربعین تا پایان ماه صفر اعتبار دارد

سخنگوی فراجا گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با طرف عراقی، برگ گذر ویژه اربعین حسینی(ع) تا پایان ماه صفر اعتبار دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار “مهدی حاجیان” با اعلام این خبر، اظهار داشت: با هماهنگی های به عمل آمده با طرف عراقی برگ گذر ویژه اربعین حسینی(ع) تا پایان ماه صفر اعتبار دارد.

وی افزود: زائران عزیزی که قصد دارند بعد از ماه صفر در کشور عراق حضور داشته باشند توصیه می شود گذرنامه رسمی به همراه داشته باشند چرا که گذرنامه ویژه اربعین بعد از پایان ماه صفر قابل پذیرش نیست.

گفتنی است پیش از این تاریخ اعتبار گذر ویژه اربعین تا روز ۲۶ شهریور مصادف با اربعین حسینی اعلام شده بود که با هماهنگی های به عمل آمده با کشور عراق تا آخرین روز ماه صفر تمدید شد.


از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه‌ها زائران اربعین

سردار مهدی حاجیان؛ سخنگوی فراجا از آمادگی ادارات مهاجرت و گذرنامه برای از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: البته متقاضیان باید بدانند که ظرف ۷۲ ساعت گذرنامه به دست آنها می رسد و بنابر همین موضوع باید برنامه‌ریزی کنند.

تسنیم: سخنگوی فراجا گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۶ هزار نفر به کشور بازگشتند و به تدریج موج برگشت زائران در حال افزایش است.

سردار مهدی حاجیان؛ سخنگوی فراجا در خصوص آخرین اقدامات فراجا در خصوص صدور و تمدید گذرنامه اظهار کرد: تا به امروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار گذرنامه جدید و ۵۵۰ هزار گذر ویژه اربعین صادر شده و ۴۱۰ هزار گذرنامه منقضی شده نیز تمدید شده‌اند.

سخنگوی فراجا از آمادگی ادارات مهاجرت و گذرنامه برای از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: البته متقاضیان باید بدانند که ظرف ۷۲ ساعت گذرنامه به دست آنها می رسد و بنابر همین موضوع باید برنامه‌ریزی کنند.


عدم صدور گذرنامه‌ اربعین در پی بسته‌شدن مرز

توقع بر این بود که زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل، امداد و نجات، تغذیه و پذیرایی و مخصوصا آبرسانی را مهیا کنند که شرایط مهیا نشد.
رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین از توقف صدور گذرنامه اربعین تااطلاع ثانوی خبر داد.به گزارش ایسنا، سردار شرفی با اشاره به جلسه بامدادی ستاد مرکزی اربعین در پی بروز مشکلاتی برای زائران، گفت: متاسفانه در ۱۶ شهریور به لحاظ عدم تمهیدات لازم از طرف کشور عراق، تعداد قابل ملاحظه ای از زائران عزیز در مرز خسروی ما دچار مشکلات تنفسی شدند و بعد از این موضوع شب گذشته هم شرایط بدی در مرز مهران داشتیم، هم زائران عزیزی که به سمت عراق رفته بودند و هم زائرانی که در پایانه بودند به دلیل تراکم جمعیت و عدم پذیرش مناسب زائران توسط عراق تعداد قابل توجهی از آنها دچار ناراحتی های تنفسی شدند و شرایط خوبی نبود.

وی بااشاره به جلسه وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین با مقامات عراقی گفت: تعهداتی داده شده اما به مرحله عمل نرسید، توقع بر این بود که زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل، امداد و نجات، تغذیه و پذیرایی و مخصوصا آبرسانی را مهیا کنند که شرایط مهیا نشد.
رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین در ساعت یک بامداد جلسه ای را در مرز مهران به ریاست وزیر کشور و سایر اعضا تشکیل داد، گفت: جمع‌بندی جلسه این شد که ما بخاطر سلامت، امنیت و کرامت زائران خودمان محدودیت‌هایی اعمال و بسته شدن مرزها را منعکس کنیم که این تصمیم عملیاتی شد.

وی درباره تکلیف زائرانی که در پایانه‌ها حضور دارند نیز گفت: به شرط اینکه بتوانیم با طرف عراقی وارد مذاکره شویم و به شرط تامین سلامت و امنیت ، این زائران اهسته به سفر عتبات عالیات می‌روند.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد در محورهای منتهی به مرزهای اربعین از همه زائران درخواست کرد که فعلا به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند، زائران عزیزی که بلیت اتوبوس تهیه کردند بلیت‌ آنها هم لغو شد و هزینه آن عودت می‌شود.

شرفی همچنین اعلام کرد که نیروی انتظامی نیز از چاپ گذرنامه ویژه اربعین و تمدید گذرنامه فعلا خودداری می‌کند تا شرایط تغییر کند.


درخواست اینترنتی برگ گذر موقت ویژه اربعین

افراد می‌توانند با مراجعه به سایت epolice.ir درخواست برگ گذر ویژه اربعین خود را داشته باشند. به گزارش تصویر زندگی به نقل از مهر، سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجا در گفت و گو با خبر ساعت ۱۴ گفت: افرادی که تاکنون درخواست صدور گذرنامه خود را در دفاتر پلیس ۱۰+ ثبت نکرده اند یا هنوز گذرنامه آنها به دستشان نرسیده است می‌توانند با مراجعه به سایت epolice.ir درخواست برگ گذر ویژه اربعین خود را داشته باشند. وی افزود: این برگ گذر ویژه‌ها تا ۷۲ ساعت بعد از درخواست برای متقاضیان ارسال خواهد شد.

باخبر شوید: آخرین اخبار پیاده روی اربعین در ۲۴ ساعت گذشته

وارد سامانه epolice.ir شوید

(ظاهرا این گزینه از سایت حذف شده از لینکی که پایین قرار گرفته مستقیم وارد سامانه بشید)

اگر از دسته‌ی افرادی هستید که به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس+۱۰) رفته و درخواست صدور گذرنامه داده‌اید و قصد رفتن به کشور عراق برای شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارید و هنوز گذرنامه به دستتان نرسیده است، می‌توانید از طریق سایت epolice.ir صدور برگه گذر ویژه اربعین را درخواست کنید و پس از دریافت این برگه به کشور عراق سفر کنید.

قبل از اینکه با نحوه درخواست این برگه آشنا شوید، مطالعه نکات زیر می‌توانید راهنمای شما باشد:

مهلت برگه گذر ویژه تا کی هست؟

این برگه تا پایان تاریخ ۳ مهر ماه سال ۱۴۰۱ اعتبار دارد و تنها فقط برای یکبار خروج از کشور به مقصد عراق است و قبل از ۲۸ صفر می‌بایست برای ورود به کشور عراق از آن استفاده کنید.
این برگه برای سفرهای زمینی و هوایی قابل استفاده می‌باشد.
طلاب و دانشجویان عزیزی که به خدمت سربازی نرفته‌اند نمی‌توانند از این برگه استفاده کنند و برای شرکت در پیاده‌روی اربعین حتماً باید گذرنامه داشته باشند.

برای گرفتن برگ گذر ویژه اربعین بایستی در سامانه سخا ثبت نام کنید

برای ثبت درخواست صدور برگه ویژه اربعین، به پایگاه اینترنتی خدمات الکترونیک انتظامی به نشانی epolice.ir مراجعه و وارد بخش خدمات اینترنتی و یا نشانی https://sakha.epolice.ir/portal بشوید.
پس از ثبت‌نام و یا ورود به سامانه، مطابق تصویر زیر از منوی کناری، بخش گذرنامه و سپس درخواست گذرنامه را انتخاب نمایید. در صفحه‌ای که نمایان می‌شود در صورتی که درخواست گذرنامه خود را در دفاتر پلیس+۱۰ ثبت کرده باشید می‌توانید گزینه برگه تردد ویژه اربعین را برگزینید. پس از انتخاب این گزینه روی عبارت موافقم کلیک کنید و مراحل بعدی نشان داده شده را تا انتها انجام داده و در پایان درخواست خود را نهایی کنید.در صورت وجود هرگونه پرسش در خصوص سامانه می‌توانید با تلفن ۰۲۱۸۱۲۴۰۰۹۰ در ارتباط باشید.

نحوه گرفتن برگ گذر موقت برای فرزندان زیر ۱۸ سال

با توجه به اینکه امکان خرید سیم کارت به نام فرزندان زیر ۱۸ سال نیست و برای ثبت نام در سامانه سخا و درخواست برگه تردد ویژه اربعین بایستی سیم کارت به نام متقاضی باشد. سرپرست (پدر یا مادر) این افراد در سامانه ثبت نام کرده و از بخش درخواست گذرنامه ———> ثبت آشنایان / بستگان برای فرزندان خود درخواست صدور برگه موقت کنند.

گرفتن برگ گذر موقت برای افراد زیر 18 سال

هرگونه سوال و تجربه و رفع مشکلات احتمالی در فرایند صدور گذرنامه و … را از بخش نظرات در پایین این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 124, میانگین امتیاز: 4,03 از 5)
Loading...