پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

چگونه در برابر خوردن شیرینی مقاومت کنیم

 

پرهیز از خوردن شیرینی - مقاومت در برابر خوردن شکر و شیرینی

راهکارهای مهار اشتهای خوردن شیرینی

 

آیا اشتهایی سیری ناپذیر در مقابل خوردن شیرینی و شکر دارید؟ در این مقاله به راهکارهایی جهت مهار این اشتها اشاره خواهد شد .

آیا ٢ ساعت پس ازخوردن یک شیرینی دانمارکی به عنوان صبحانه ، هم چنان اشتهای خوردن غذاهای شیرین را، دارید ؟ آیا برای جلوگیری از افت فشار ، یک شکلات کامل را می خورید ؟ و بعد از آن یک نوشابه گازدار می نوشید ؟ اگر خوردن اسنکهای شیرین باعث می شود تا باز هم اسنکهای بیشتری بخواهید ، بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید و افراد زیادی دچار این مشکل هستند .خوردن کربوهیدارت زیاد ، بدون پروتئین و یا چربی ، گرسنگی را به سرعت کاهش می دهد و انرژی زیادی به بدن وارد می شود ،اما به سرعت هم از بدن خارج می شود و باعث گرسنگی مجدد و میل به خوردن غذاها و خوراکیهای شیرین می شود . راهکارهای زیر به شما می آموزد چگونه یک بار برای همیشه ، میل شدید به خوراکیهای شیرین را در خود از بین ببرید .

دلیل میل به خوردن شیرینی

دلایل زیادی برای این میل وجود دارد . به گفته کریستین گربستاد ، سخنگوی سازمان تغذیه آمریکا ، مزه شیرین ،اولین مزه خوشایند برای انسان از بدو تولد می باشد . کربوهیدارتها هورمون شیمیایی سراتونین در مغز را برانگیخته میکنند، که همان احساس خوشایند پس از خوردن کربوهیدارت است . شکر هم جزء کربوهیدراتهاست ، اما کربوهیدارت گونه های دیگری هم دارد ، مثل غلات ، میوه ها و سبزیجات . به اعتقاد سوزان مورس ، دکترای تغذیه ، خوراکیهای شیرین هورمون اندورفین را نیز در بدن آزاد می کنند و باعث آرام شدن فرد می شوند ، و مانند مواد مخدر عمل میکنند . خوراکیهای شیرین بسیار خوشمزه هستند و زمانی که شما از این خوراکی لذت بخش، گاهی استفاده می کنید ، جلوگیری از اشتهای مجدد برای خوردن شیرینی کار آسانی نخواهد بود . مشکل زمانی بروز می کند که شما در خوردن شیرینی زیاده روی کنید. اکنون در اکثر غذاها و خوراکیهای کارخانه ای از قبیل نان ، ماست ، آبمیوه و انواع سس ، شکر وجود دارد . آمریکاییها در مصرف شکر به شدت زیاده روی می کنند ، طبق آمار انجمن قلب آمریکا، آمریکاییها به طور متوسط ٢٢ قاشق چای خوری شکر در روز مصرف میکنند، که توصیه می شود این مقدار برای زنان به ۶ قاشق چای خوری و برای مردان به ٩ قاشق چای خوری کاهش پیدا کند.

٨ راهکار سریع برای جلوگیری از میل به خوردن شیرینی

١- کم بخورید : به گفته کری نویل متخصص تغذیه از انجمن تغذیه آمریکا ، میتوانید از شکلات مورد علاقه و یا شیرینی مورد علاقه تان ، یک تکه بخورید و همه آن را نخورید تا اشتها و میل شدید شما به شیرینی ، کمی کاهش یابد.

٢- مخلوط کردن غذاها : اگر خوردن تکه ای از شکلات و کمی شیرینی شما را راضی نمی کند ، می توانید خوراکیهای شیرین را با غذاهای دیگر مخلوط کنید ، به طور مثال : موز را با مقداری سس شکلات میل کنید و یا بادام را با چیپس شکلات مخلوط کنید . در نتیجه نه تنها میل به خوردن شیرینی را در خود پاسخ داده اید ، بلکه مواد مغذی نیز به شما رسیده است .

٣- ترک ناگهانی شکر : برای برخی افراد ترک ناگهانی شکر مناسب تر است . اگرچه ۴٨ تا ٧٢ ساعت اول بسیار سخت خواهد بود . اما چند روز بعد کم کم عادت خواهند کرد .

۴- خوردن آدامس : دیو گرات متخصص تغذیه معتقد است ، در هنگام میل شدید به شیرینی می توانیم با خوردن آدامس ، کمی از این میل را کاهش دهیم .

۵- خوردن میوه : زمانی که میل شدید به خوردن شیرینی دارید ، میتوانید به جای خوراکیهای شیرین ، میوه بخورید . به این ترتیب فیبر کافی هم به بدن شما می رسد . دانه های روغنی ، آجیل و میوه خشک هم جایگزین بسیار مناسبی هستند .

۶- پیاده روی : زمانی که میل شدید به خوردن شیرینی به سراغتان می آید ، از منزل خارج شده و پیاده روی کوتاهی انجام دهید .

٧- کیفیت را به کمیت ترجیح دهید : زمانی که میل شدید به خوردن شیرینی به شما فشار می آورد ، خوراکیهای کوچکتر و با کیفتتر را انتخاب کنید . مثل شکلات کمی تلخ ، ترافل . بیاموزید که این میل شدید را با میزان کمتری شکر پاسخ دهید .

٨- منظم غذا بخورید: اگر بین وعده های غذایی شما فاصله زیادی باشد ، میل به خوردن خوراکیهای شیرین افزایش می یابد . سعی کنید به طور منظم هر سه تا پنج ساعت غذا بخورید ، تا قند خون شما در میزان مناسبی قرار داشته باشد . بیشتر از پروتئین و غذاهای فیبر دار استفاده کنید .

برای میزان نگه داشتن قند خون ، وعده های غذایی خود را به دو قسمت تقسیم کنید . بخشی از صبحانه را زودهنگام و بخشی دیگر را به عنوان میان وعده میل کنید . وعده ناهار نیز به همین ترتیب .

 

پرهیز از خوردن شیرینی - مقاومت در برابر خوردن شکر و شیرینی - کاهش میل به شیرینی

۵ راهکار دائمی برای کاهش میل خوردن شیرینی

یکی از بهترین راه های مبارزه با میل به شیرینی، این است که قبل از شروع آن را متوقف کنیم.

١- شیرین کننده های مصنوعی ممنوع : این نوع شیرین کننده ها به نظر جالب هستند . اما در طولانی مدت باعث چاقی مفرط می شوند.

٢- به خودتان جایزه دهید : اگر توانستید این میل را به خوبی مدیریت کنید ، به خودتان جایزه بدهید . به یاد داشته باشید که چرا این تصمیم را گرفته اید و برای هر قدم موقفیت آمیز، به خودتان جایزه دهید.

٣- آرام باشید : به مدت یک هفته، روی میل شدید خود به خوردن شیرینی تمرکز کنید ، و ببینید که چه غذاهایی در طول این هفته میل کرده اید. رژیم های خیلی سخت به دلیل عدم برنامه ریزی ، در زندگی ما شکل می گیرند. آرام باشید و با برنامه ریزی آنچه را باید بخورید، میل کنید، نه اینکه زمانی که درمانده هستید، هر آنچه می خواهید میل کنید.

۴- کمک بگیرید : بسیاری افراد زمانی که استرس دارند ، عصبانی هستند و یا افسردگی دارند، میل بیشتری به خوردن خوراکیهای شیرین دارند. اما بدانید که غذا مسائل روحی را بهبود نمی دهد. بهتر است برای حل مسائل روحی و روانی خود مشاوره و کمک بگیرید.

۵- راهکارها را با هم امتحان کنید : ممکن است در هفته های مختلف راهکارهای متفاوت برایتان بهتر باشد. سعی کنید از راهکارهای متنوع استفاده کنید. برای خنثی کردن این میل شدید ، باید به راهکار مناسب خود برسید.

در آخر باید اشاره کنیم که خیلی به خود سخت نگیرید . برای از بین بردن این میل به زمان نیاز دارید. تغییر بسیار سخت است، خواه اقتصاد جهان باشد، خواه تغییر در سیستم زندگی فردی.

 

shafajoo.ir

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,75 از 5)
Loading...