سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

فوت و فن های شستن لباس ها با ماشین و با دست

داشتن مجهزترین ماشین های لباس شویی هم ما را از دانستن نکات ریز شستن لباس ها بی نیاز نمی کند، در بخش اسرار خانه داری به برخی از نکات مهم شستشوی لباس ها با دست و با ماشین لباسشویی اشاره می کنیم:

 

فوت و فن های شستن لباس ها

فوتهای کوزه گری در شستن لباس ها

قدیم ترها که ماشین های لباس شویی هنوز از خانه های ما سر در نیاورده بودند، شستن لباس ها با دست انجام می شد، اما حالا کافیست دکمه ماشین لباس شویی را فشار دهید تا به راحتی هر چه تمام تر لباس ها شسته و حتی خشک شوند، اما این راحت تر شدن کارها لزوماً باعث نمی شود که لباس ها بهتر و تمیزتر شسته شوند.

در واقع داشتن مجهزترین ماشین های لباس شویی هم شما را از دانستن نکات ریز شستن لباس ها بی نیاز نمی کند، در ادامه به برخی از این نکات اشاره می کنیم:

نرم و خوش بو شدن لباس ها

جوش شیرین شوینده بسیار مفیدی است، ۱.۴ تا نصف فنجان جوش شیرین برای شست وشو می تواند لباس هایتان را نرم و خوشبو کند.

 

جایگزین سفید کننده ها در شستن لباس ها

می توانید میزان محلول سفید کننده تان را با بهره جستن از جوش شیرین به نصف تقلیل دهید. در ماشین های لباسشویی که از بالا پر می شوند یک دوم فنجان و در آن هایی که از جلو پر می شوند ۱.۴ فنجان جوش شیرین بریزید تا به استفاده بیش از حد از سفید کننده ها نیاز نداشته باشید.

 

زداینده بو از لباس

سرکه در زدودن بوهای بد از لباس – به خصوص بوی سیگار – بسیار مفید است. اگر کمی سرکه سفید به آب شستن لباس خود اضافه کنید بوهای نامطبوع لباس از بین خواهد رفت یا اگر قصد شستن لباس را ندارید لباس ها را بالای ظرفی که در آن یک فنجان سرکه سفید و چند لیتر آب است آویزان کنید تا در اثر بخار حاصل، بوی نامطبوع آن ها از بین برود.

 

از بین بردن اثر صابون از لباس ها

در آخرین وهله شست وشو، یک فنجان سرکه روی لباس ها بریزید و نتیجه آن را مشاهده کنید. سرکه آن قدر قوی نیست که تار و پود لباس را از بین ببرد. در عوض می تواند اثر قلیایی شوینده ها یا صابون را از بین ببرد.

سرکه نیز اسیداوریک را هم از بین می برد از این رو افزودن یک فنجان سرکه به آب در آخرین مرحله شست وشو برای لباس کودکان بسیار سودمند است.

 

شست و شوی پلیور

پلیورها معمولاً با جنس های پشم، آکریلیک، آنقوره، لمزوول و… در بازار وجود دارند. این گونه لباس ها باید فقط با دست شسته شوند و برای شستن آن ها هرگز نباید از ماشین لباس شویی استفاده شود. مدت زمان شستن باید کوتاه و آب کشی آن باید ملایم و آرام باشد، آب اضافی را بگیرید و حتماً در سطحی صاف خشک کنید.

 

توصیه ای برای شستن لباس های پشمی

اگر لباس پشمی را در آب ولرم حاوی یک قاشق گلیسیرین آبکشی کنید، پارچه نرم و لطیف می شود و ضمناً مانع از ایجاد خارش پوست بدن می شود.

 

شستن لباس های نازک در ماشین لباسشویی

لباس های نازک معمولاً با دست شسته می شوند؛ زیرا امکان دارد با شست وشو در ماشین چروک یا پاره شوند. اگر روزی خواستید پارچه های ظریف را در ماشین بشویید، آنها را تا کنید و درون یک روبالشی قرار دهید. سپس در ماشین لباسشویی بگذارید.

 

شست و شوی کت و شلوار و پالتو

اینگونه لباس ها را نباید در آب شست وشو داد، بلکه باید خشک شویی شوند. هنگام اتوکشی باید از بخار و حرارت ۱۵۰ درجه سانتی گراد استفاده شود.

 

حفظ کننده رنگ لباس های تیره و جین

کمتر کدبانویی است که برای شستن لباس های تیره رنگ مشکل نداشته باشد. این لباس ها در شست وشو رنگ زیادی از دست می دهند و بور و کدر می شوند.

توصیه می کنیم لباس تیره و جین را در تشتی حاوی یک فنجان سرکه سفید و مایع شستن لباس و آب سرد قرار دهید و بعد از نیم ساعت خیساندن در این محلول، لباس را به آرامی شست و شو دهید و با آب سرد آبکشی کنید.

سرکه سفید، مانع از دست رفتن رنگ لباس و در ضمن باعث براق شدن لباس می شود.

 

 

منبع:سلامت نیوز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 11, میانگین امتیاز: 3,82 از 5)
Loading...