سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آغاز به کار سامانه رتبه بندی معلمان از ۲۶ مرداد

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشگاه فرهنگیان را در راستای سند تحول بنیادین احیا کردیم که کار بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش است.
یوسف نوری در گفت و گویی تلویزیونی گفت: اولین اقدام تحولی در راستای ایجاد سند تحول بنیادین تحول در مرکز سقل آموزش و پرورش یعنی همان تربیت معلم است.

او گفت: دانشگاه فرهنگیان بیشینه زیادی دارد که در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه شده، اما متاسفانه دستخوش حواشی شده که باید در این سال‌ها آن را ترمیم می‌کردیم.

او افزود: در دانشگاه فرهنگیان نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بود. در حالی که در برنامه ششم باید یک به بیست باشد. اولین اقدامی که با همکاری وزارت علوم انجام شد ترمیم این نسبت است.

او ادامه داد: جمعیتی بالغ بر ۵۶۰۰ دکتر معلم داریم که از بین این‌ها ۱۰۰۰ نفر برای دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شود.

او گفت: اکنون در زیست بوم آموزش الکترونیکی دانشجویان ما باید مهارت کار با نرم افزار‌های رشته خود را بلد باشند و تصویب شده هر دانشجو معلمی که فارق التحصیل می‌شود حتما باید آزمون جامع استاندارد بدهد و ۶ مهارت را هم فرا بگیرد تا گواهی سلامت معلمی را دریافت کند که در رتبه بندی معلمان نیز مهم است. این از کار‌های مهمی است که وظیفه دانشگاه فرهنگیان است.

او ادامه داد: برای معلمان چند پایه در دانشگاه فرهنگیان رشته نداشتیم و اکنون این موضوع در حال پیگیری است. یعنی معلم باید در تمام ۶ ساحت علمی همه را یاد گرفته باشد و بداند که چه انجام می‌دهد.

او افزود: در این مدت توانستیم دانشگاه فرهنگیان را در راستای سند تحول بنیادین احیا کنیم که کار بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش است.

رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان

نوری درباره رتبه بندی گفت: یکی از کار‌هایی که برای معلمین باید انجام شود همین لایحه است. لایحه رتبه بندی معلمان برای یک دهه قبل است و باید اجرا می‌شد؛ که در این دولت با همت که وجود داشت سال گذشته در اسفند ماه قانونی در این بار تصویب شد.

او ادامه داد: رتبه بندی معلمان وارد عملیاتی اجرایی شدن شده است و در این مدت آیین نامه آن نیز آماده شد و مشکلاتی نیز بود نهایتا آیین نامه اول در تیر ۱۴۰۱ تصویب شد و پس از اصلاح در ۱۵ همین ماه آیین نامه نهایی شد.

او ادامه داد: سامانه رتبه بندی از امروز باز شده تا به صورت آزمایشی همکاران می‌توانند کار‌های خود را انجام دهند، اما از ۲۶ همین ماه سامانه به صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.

به گفته نوری بخشی از مطالبات نیز به همکاران پرداخت خواهد شد تا زمانی که رتبه معلمین مشخص شود. البته این را هم باید عنوان کرد که رتبه بندی امری زمان بر است. البته از تاخیر صورت گرفته بابت آیین نامه رتبه بندی از تمامی همکاران عذر خواهی می‌کنیم.

او افزود: اکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر شامل رتبه بندی می شوند، اما سعی می‌کنیم سریع‌تر کار‌ها را انجام دهیم و بخشی از مطالبات را به تدریج پرداخت خواهیم کرد.

او گفت: شروع رتبه بندی برای هر فردی حداقل یک ماه طول خواهد و می‌توان گفت تا آخر سال کامل عملی خواهد شد.

نوری افزود: مسابقات فرهنگی ورزشی معلمین ۱۴ سال بود که انجام نمی‌شد، اما امسال با همت همکاران بار دیگر احیا شد و رویداد بزرگ و خوبی در جامعه آموزش و پرورش بود.

او گفت: عموم اعتباراتی که از سازمان برنامه بودجه دریافت می‌کنیم حق و حقوق کارکنان آموزش و پرورش و پرسنل است.

او گفت: آموزش و پرورش به ان دلیل که زود بازده نیست به آن توجه چندانی نمی‌شود که البته در این دولت سعی شده این اتفاق پیش نیاید. خیرین ما سال گذشته ۳۴۰۰ میلیارد هزینه کردن، اما امسال ۸۰۰۰ میلیار اعتبار پیش بینی کرده اند.

نوری درباره هزینه مدارس دولتی و غیر دولتی در کشور افزود: سه دسته مدارسه داریم دولتی عادی و غیر دولتی و مدارس خاص. درباره مدارس غیر دولتی اگر تخلفی صورت گرفته است با توجه به شهریه‌هایی که به نسبت هر مدرسه تعیین کرده ایم مردم می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و حتما به آن رسیدگی می‌شود. البته شهریه‌ها در مدارس غیر دولتی وجود دارد و در سایت مدارس غیر دولتی نیز وجود دارد و موردی بود مردم حتما اعلام کنند. یک از شاخصه‌های تعیین شهریه مدارس موفقیت‌های مدارس در سال‌های گدشته است که شورای مدارس غیر دولتی این ارقام وقیمت‌ها را برای مدارس تعیین کرده اند و امسال در این رابطه مشکل نداریم.

او گفت: تا اکنون بیش از ۴۰ مدرسه را به دلیل بعضی تخلفات شناسایی شده اند.

او ادامه داد: مورد دوم مدارس دولتی خاص هستند مثل مدارس سمپاد؛ که حق ثبتی را از والدین می‌گیرند که میانگین کشوری ۳ میلیون تومن است که ۴۰ درصد افراد تخفیف‌هایی نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

او گفت: بخش اعظمی از قبولی‌های کنکوری‌های امسال حاصل همین مدارس سمپاد دولتی است که اتفاقا ۳۰ درصد همین دانش آموزان سمپاد فرزندان همکاران فرهنگی ما هستند که وضع مالی چندان مناسبی ندارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون ۱۳ و نیم میلیون نفر دانش آموز داریم که بیشتر آن‌ها شهریه پرداخت نمی‌کنند. البته ما باید تمامی مدارس را با کیفیت کنیم و همه در مدارس با کیفیت درس بخوانند.

او ادامه داد: وجود مدارس غیر دولتی از نظر کمی کمک به آموزش و پرورش است، اما اگر بررسی شود اختلافاتی را این موضوع در کشور به وجود آورده است.

در دنیا مدارس ابتدایی غیر دولتی و و خصوصی به ندرت داریم و به نوعی ما در جهان خاص هستیم.

نوری گفت: امسال ۷۵ درصد قبولی‌های ما دولتی بودند، اما متاسفانه در جامعه گفته می‌شود سمپاد دولتی نیست، در حالی که مدارس استعداد‌های درخشان نیز دولتی محسوب می‌شود. برای مردم ذهنیت اشتباهی ایجاد کردند که مدارس سمپاد غیر دولتی هستند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...