سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

شرایط نگهداری ماهی قرمز؛ چه غذایی بدهیم؟

نگهداری ماهی قرمز

در این مطلب به نکات مهم در خصوص خرید، تغذیه و نگهداری ماهی قرمز می پردازیم.

نکاتی مهم درباره نگهداری ماهی قرمز عید

ماهی قرمز Goldfish (نام علمی: Carassius auratus auratus)، که به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می‌شود، گونه‌ای ماهی از سردهٔ کپورچه‌ها است.این ماهی همه‌چیزخوار است. زیستگاه اصلی آن معمولاً در سیبری و جنوب شرقی آسیا است. اهلی‌سازی آن نزدیک به هزار سال پیش در چین صورت گرفت.

ویژگیهای ظاهری ماهی قرمز

بدن این ماهی از نظر شکل ظاهری شبیه ماهی کپور و ماهی برکه‌ای است. شکم و پهلوها نقره‌ای فام و باله دمی فاقد خال‌های سیاه است. تعداد فلس بر روی خط جانبی آن ۳۲–۲۸ عدد و نخستین کمان آبششی در انواع رشد یافته دارای ۵۰–۳۹ عدد خار است. دهان این ماهی نیمه تحتانی است و فلس‌های بدنش بزرگ و ضخیم و دندانه‌دار هستند. پرده صفاق در این گونه از ماهی‌ها تیره‌است.

شرایط محیطی نگهداری ماهی قرمز

ظرف مناسب نگهداری ماهی قرمز

اولین موضوعی که می تواند به عنوان یک عامل مهم در عمر بیشتر ماهی موثر باشد، محل زندگی آن است. ظروفی که در آنها ماهی فروخته می شود، اغلب کوچک است و نباید اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می شود. هر چه سطح مقطع بالای تنگ کوچک تر باشد، اکسیژن کمتری می تواند وارد آب شود. پس سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک برای نگهداری ماهی ها استفاده نکنید.

شرایط آب مناسب نگهداری ماهی قرمز :

آبی که برای زندگی ماهیان انتخاب می کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دهان گشاد نگهداری و سپس مورد استفاده قرارداد. هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی ها کثیف شود این کار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و درنهایت مرگ آنها شود.

نحوه تعویض آب ماهی قرمز :

برای تعویض آب نباید آن را یکدفعه عوض کرد. با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته ایم جایگزین می کنیم. در طول هفته باید ۱ یا ۲ بار آب ظرف ماهی ها را به این صورت تعویض نمود. در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هرقطعه ماهی انگشت قد، حداقل یک لیترمنظور شود، و از شن و ماسه‌های رنگی و نیز برای تزئین آکواریوم و تنگ‌های ماهی استفاده نکنید.

نحوه نگهداری ماهی قرمز عید

دمای محیط برای نگهداری ماهی قرمز

بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.

غذای ماهی قرمز چیست؟

ماهی های قرمز کوچک، حیوانات بسیار سخت جانی هستند و هر چیزی را می خورند. لذا به راحتی می توانید در شرایطی که غذای مناسب در دسترس ندارید از خرده های نان، شیرینی و … به مقدار کم به عنوان غذا به آنها بدهید. اما اگر در نگهداری آنها مبتدی هستید به شما پیشنهاد می شود از غذاهای آماده آنها که ارزان قیمت هم می باشد تهیه کنید. فقط مطمئن باشید که غذایی را که می خرید مربوط به Goldfish می باشد. ماهی های نیز مانند انسان به پروتئین، ویتامین و … برای رشد و زندگی نیاز دارند.

چه غذایی به ماهی قرمز بدهیم تا بزرگ شود؟

در ارتباط با غذا دادن باید دقت کنید که دادن زیاد غذا به آنها و ماندن آنها در ظرف باعث آلودگی آب شده و برای ماهی ها خطراتی به همراه خواهد داشت. سعی کنید به مقدار بسیار بسیار کم، در سه نوبت غذایی همانند خودتان به آنها غذا دهید و مقدار آن باید به گونه ای باشد که غذای اضافی در آب نماند.
ماهی, ماهی قرمز, نگهداری ماهی قرمز عید

قبل از خرید ماهی قرمز عید بدانید

۱- ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه نمائید.
۲- از خرید ماهی از فروشندگانی که آن ها را به صورت متراکم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند خودداری گردد.
۳- از خرید ماهیانی که دارای علایمی مانند باله‌های تا خورده و جمع شده هستند، در اطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده می‌شود، بدن رنگ پریده و لکه لکه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده، ماهی حالت بی‌قراری دارد و بدون آن‌که دریک جا قرار گیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالد، چشم‌ها به صورت یک طرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولک‌های ماهی ریخته است، خودداری کنید.

نکات بهداشتی:

  • افراد حساس و دارای سوابق آلرژی به هنگام تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند.
  • همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلافاصله دست های خود را با آب و صابون به دقت بشویند.
  • از دست زدن کودکان به ماهیان جلوگیری نموده و آموزش بهداشت فردی به آنها در خصوص عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارائه شود. درصورت بروز هرنوع علائم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه شود.
  • از رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه ها، تالاب ها و آب های آزاد جدا خودداری کنید.
  • در صورت بروز هر گونه علایم بیماری یا ناراحتی در ماهی‌ها، ماهی بیمار بلافاصله برای جلوگیری از سرایت بیماری جدا از سایر ماهی‌ها نگهداری شود. نگه داشتن ماهی بیمار به مدت بیست دقیقه در یک لیتر آب که یک قاشق نمک هم به آن اضافه شده است، برای برخی از بیماری‌ها می تواند مفید واقع شود.

چکار کنیم ماهی قرمز نمیرد:

  • به جای نگهداری ماهی در تنگ‌های کوچک و نامناسب لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ مثل آکواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسبِ بزرگ نگهداری شود تا علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اکسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی‌ها فراهم شود.
  • از قراردادن آکواریوم‌ها و تنگ‌های ماهی درجلوی نورمستقیم آفتاب، کنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنید.
  • برای حمل و نقل ماهیان زینتی در بسته بندی های کوچک ( کیسه های پلاستیکی بدین منظور مناسبند) باید دو برابر میزان آب، فضای خالی از هوا وجود داشته باشد. ماهی نباید بیشتر از ۲ ساعت در این شرایط بماند.
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 267, میانگین امتیاز: 4,38 از 5)
Loading...