جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

روش تمیز کردن لکه فرش در منزل و نکاتی درباره نگهداری بهتر از فرش

آشنایی با روش تمیز کردن لکه فرش در خانه

یکی از مراحل مهم خانه تکانی عید تمیز کردن لکه فرش و شستشوی فرش است. اگر می خواهید فرش را در منزل بشویید حتما در این بخش از اسرار خانه داری همراه ما باشید تا با بهترین روش های رفع انواع لکه از روی فرش و نحوه نگهداری از فرش آشنا شوید.

 

روش تمیز کردن لکه فرش در منزل    

روشهای تمیز کردن لکه فرش در منزل

 

مراحل تمیز کردن لکه فرش  

یکی از مشکلاتی که برای فرش ها ممکن است رخ دهد بوجود آمدن لکه های مختلف روی آنها است.  پاک کردن هر کدام از این لکه ها نیز روشی مخصوص به خودشان را دارند چرا که در صورت عدم توجه ممکن است فرش از آنچه هست خراب تر شود. در در ادامه به روش تمیز کردن لکه فرش اشاره می کنیم.

 

پیش از تمیز کردن فرش حتماً خوب جارو بزنید تا گرد و غبار آن گرفته شود ، با مقداری ماست لکه‌هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید (مخصوصا لکه چای و نسکافه ) ، برای این منظور ماست را روی سطح لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید و در صورت لزوم چندین بار این کار را تکرار کنید سپس با دستمال تمیز خوب خشک نمائید.

 

پاک کردن سریع لکه فرش :

فراموش نکنید که اگر لکه بر روی فرش بیش از یکی دو روز بماند ثابت می‌شود پس توصیه می‌شود لکه را هر چه زودتر با مواد پیشنهاد شده پاک کنید.

 

پاک کردن لکه ادویه از فرش :

برای پاک کردن لکه ادویه از کمی آب‌لیمو و آب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک روی آن بکشید.

 

تمیز کردن چسب قطره ای از روی فرش

لکه چسب ها از جمله سمج ترین لکه هایی هستند که می توان از آن ها نام برد. این لکه ها می توانند فرش شما را از بین ببرند چرا که وارد تار و پود فرش می شوند.

چطور می شود چسب قطره ای را که روی فرش ریخته و مثل سنگ سفت شده را پاک کرد؟

برای پاک نمودن چسب قطره ای از روی لباس و فرش دو راه حل وجود دارد. اولین مورد استفاده از بخار است. برای این کار می توانید ار اتو بخار استفاده نماده و پارچه ایی روی محل لکه قرار داده و به محل لکه بخار دهید تا چسب با حرارت باز شده و به پارچه بچسبد و از بین رود. برای این کار بهتر است سریع اقدام کنید تا بتوانید لکه را کاملا از بین ببرید.

 

بهترین حلال چسب قطره ای استون است که به کمک آن می توان انواع مختلف لکه های باقی مانده از چسب را از بین برد.

 

سرکه یکی دیگر از حلال های موثر و کاربردی در جهت پاک کردن لکه های چسب به حساب  می آید که با استفاده از پارچه آغشته به سرکه به راحتی می توان چسب های خشک شده را نرم و جدا نمود.

 

برای پاک کردن لکه چسب ابتدا به اندازه یک قاشق غذاخوری مایع تمیز کننده با PH متوسط را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید و همچنین می توانید مقداری نیز آمونیاک به آن اضافه کنید تا چسب ها را به راحتی بتوانید پاک کنید. البته توجه داشته باشید که درصورت استفاده زیاد از آمونیاک ممکن است فرش شما زودتر پوسیده شود.

روش تمیز کردن لکه فرش در منزل

روشهای تمیز کردن لکه فرش در منزل

لکه شمع بر روی فرش ، موکت و سطوح بافت دار 

شاید گاهی برای شما رخ بدهد که اشک های شمع در تولدها و یا در زمان قطعی برق روی زمین افتاده و لکه هایی را به وجود آورد. برای حل این مشکل ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن ، پارافین سخت شده را بردارید سپس کاغذ روغنی و یا دستمال حوله‌ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکه حاصل از پارافین قرار دهید ، حال اتو را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ چندین بار حرکت دهید ، حرارت ناشی از اتو پارافین‌های باقی مانده در میان بافت‌ها را آب کرده و جذب کاغذ می‌کند.

در صورت لزوم این کار را چند بار تکرار کنید.

 

پاک کردن لکه انار از سطح فرش

لکه انار رنگ قرمز خود را با قدرت روی سطوح باقی می گذارد. بنابراین سرعت عمل بسیار مهم است. یک راه حل خوب خانگی این است که با ترکیب آب و سرکه سفید می توانید محلولی درست کنید تا از شر این لکه خلاص شوید. در صورت لزوم می توانید مقداری شامپو فرش نیز به این محلول اضافه نمایید تا شما را در بهتر پاک کردن لکه کمک کند.

 

تمیزکردن لکه شربت رنگی روی فرش

یک لکه آب انار روی فرش کرمی دستباف ریخته لکه مال دو ماهه پیش هست راهنماییم کنید چطور آن را پاک کنم ؟

چیزهایی که برای تمیز کردن شربت رنگی از روی فرش نیاز دارید:

– آب کربناته یا گازدار

– آب

– مایع تمیز کننده فرش

– بطری اسپری

– اتوی لباس

– حوله سفید

– جاروبرقی

 

اگر لکه فرش هنوز خیس است، آب گازدار روی آن بریزید و محوطه را پوشش دهید.

روی لکه یک حوله یا کهنه بگذارید تا هر چقدر که ممکن است مایع را استخراج کنید، حواستان باشد هیچ وقت قالی را نمالید، این کار باعث عمیق تر شدن نفوذ نوشیدنی و بزرگ تر شدن لکه فرش می شود.

اتو را در بالاترین دمای ممکن تنظیم کنید.

در ضمن، محلولی از مایع تمیز کننده فرش و آب داغ را در بطری اسپری بریزید.

محلول را توسط بطری اسپری روی لکه فرش اسپری کنید، یک حوله سفید را روی آن بگذارید.

نکته: از حوله رنگی استفاده نکنید چرا که رنگ آن به قالی و فرش منتقل می شود.

 

روی حوله را اتو کنید و هر ۱۰ ثانیه آن را حرکت دهید.

اتو را مدام تکان دهید تا از سوختگی و ذوب شدن قالی جلوگیری کنید، نوشیدنی باید به حوله منتقل شود، سپس حوله را سروته کنید تا یک محیط تمیز روی قالی را بگیرد (می توانید از یک حوله دیگر استفاده کنید)، وقتی فرش رو به خشک شدن رفت، یک بار دیگر محلول پاک کننده را روی آن بریزید و مراحل تمیز کردن را انجام دهید تا وقتی که لکه پاک شود.

بگذارید فرش خشک شود، سپس آن را جاروبرقی بکشید تا نرمی و حالت خود را بگیرد.

 

تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی فرش

روش تمیز کردن لکه فرش در منزل

روشهای تمیز کردن لکه فرش در منزل

لکه گیری چای و قهوه از روی فرش را هم توضیح بدهید؟

لکه چای و قهوه روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر است و باید ابتدا اضافی آن را برداشت و با آب نیمه گرم و مقداری پودر لباس شویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه ها باز باقی ماند از آب اکسیژنه ۵ درصد و مقداری آب لکه زدایی را ادامه دهید تا خوب پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و مالش دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل قبل تمیز و زیبا گردد.

 

تمیز کردن لکه فرش : لکه دوده

یکی از لکه هایی که شاید کمتر با آن روبه رو شوید لکه های دوده است. البته بهتر است با نحوه تمیز کردن آن آشنا باشید تا در زمان نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. برای از بین بردن آثار دوده بویژه بر روی فرش یا موکت تیره بایستی مقداری نمک روی لکه بپاشید.

 

تمیز کردن لکه فرش : لکه آدامس

برای از بین بردن لکه آدامس بایستی از یخ استفاده کرد بدین صورت که قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا آنکه کاملاً سخت و شکننده شود سپس برای از بین بردن آثار آن از یک ماده شوینده استفاده کنید. البته به غیر از یخ می توانید از سفیده تخم مرغ نیز استفاده کنید همچنین روش استفاده از آن نیز به مانند یخ است.

 

تمیز کردن لکه فرش : لکه جوهر خودکار

در خانه هایی که دانش آموزها هستند این لکه بسیار زیادی دیده می شود. برای این منظور مقدار زیادی اسپری موی مخصوص روی لکه بپاشید. بگذارید خشک شود سپس به آرامی با محلول آب و سرکه آن را تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که میزان سرکه ای که استفاده می کنید به اندازه ای نباشید که تارهای فرش را خراب کند.

 

پاک کردن لکه‌های قدیمی از فرش :

برای رفع لکه‌های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده‌اید، مقداری کف خمیر ریش روی محل لک بریزید سپس محل را با پارچه‌‌ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید ، محل لک را با پارچه ی تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید ، هر گاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی رطوبت فرش از بین برود.

 

تمیز  کردن لکه کاکائو ، چسب و بستنی از فرش :

ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکّه بیشتر پخش نشود سپس ۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون اینکه محل لکه را بمالید ، به آرامی آن را تمیز کنید ، چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید اثر ماده ی ریخته شده به طور کامل از بین می‌رود سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

روش تمیز کردن لکه فرش در منزل

روشهای تمیز کردن لکه فرش در منزل

پاک کردن لکه‌های رنگی از فرش :

برای پاک کردن لکه‌های قهوه ، چای و مواد رنگی نظیر آب انگور ، ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل مورد نظر را بگیرید سپس مقداری آب معدنی یا سودا روی آن بریزید و پس از چند دقیقه محل را با دستمال پاک کنید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکه بر فرش بر جای نماند.

 

تمیز کردن لکه مواد چرب از فرش :

برای رفع لکّه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیر چرب که زود خشک نمی‌شود بر مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکّه قرار دهید ، به این ترتیب مقداری از ذرات جذب پنبه وحلّال روی آن می‌شود ، این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا تمام لکّه از بین برود سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

 

تمیز کردن لکه فرش : تنباکو و نیکوتین

این لکه ها از جمله سرسخت ترین و محتمل ترین لکه هایی هستند که می توانید روی فرش پیدا کنید. این نکته را در خاطر داشته باشید که بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین است. در ابتدا مقداری از گلیسیرین را روی محل مورد نظر بریزید و به آرامی آن را تمیز کنید سپس دوباره این کار را انجام دهید و مقداری لکه پاک کن نیز روی آن بریزید و برای نیم ساعت آن را روی محل بگذارید سپس آن را بشویید. با این کار باید تمام لکه های حاصل را از بین برود.

 

نکاتی برای نگهداری و تمیز کردن لکه فرش 

 

تمیز کردن لبه های فرش :

گرد وخاک لبه‌های فرش را با یک برس دستی نظافت پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید ، برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و کمی پودر لباس‌شویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن زیر آن را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا رطوبت فرش گرفته شود.

 

مایع تمیز کننده فرش :

صابون لباسشویی و شامپوی فرش که قلیایی کمی دارند شوینده‌های خوبی برای فرش هستند ، اگر شامپو فرش در دسترس ندارید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب بزنید تا کف کند سپس کف را با یک تکه تور که زیاد آب جذب نمی‌کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

 

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش :

وسایل سنگین مثل پایه مبل معمولاً بر روی فرش جا می‌گذارند ، یک تکه یخ روی محل مورد نظر بگذارید و سپس دستمال خشکی رویش قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرید و پرزهای قالی را به حالت اول برگرداند.

روش تمیز کردن لکه فرش در منزل

روشهای تمیز کردن لکه فرش در منزل

شفاف کردن رنگ فرش :

ابتدا روی فرش مخلوط تفاله چای و نمک بپاشید سپس با جاروبرقی جارو کنید تا رنگ فرش شفاف شود.

 

جلوگیری از جمع شدن فرش :

فرش‌های ابریشم یا ماشینی زود جمع می‌شوند برای جلوگیری از جمع شدن فرش دور تا دور انرا از زیر با نوارهای چرمی بدوزید.

 

ضد عفونی و جلا دادن فرش :

بعضی از میهمانان عادت دارند با کفش روی فرش‌های تمیز منزل شما بیایند ؛ بهتر است بعد از جارو زدن فرش دستمال بزرگ حوله‌ای را آغشته به آب و سرکه سفید کنید و آرام روی پرزهای قالی بکشید ، مقدار سرکه نباید زیاد باشد و گرنه به رنگ فرش آسیب می‌رساند.

 

طرز تهیه شامپو فرش خانگی برای تمیز کردن لکه فرش :

اگر شامپو فرش در دسترس ندارید ۲ قاشق چایخوری نمک + ۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب هم بزنید تا کف کند سپس از کف برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

 

روش تمیز کردن انواع لکه فرش در منزل و نکاتی درباره نگهداری بهتر از فرش

 

 

گردآوری : گروه خانواده مجله تصویر زندگی 

منبع:بیتوته/ایرانکوک/فرش ایران

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 18, میانگین امتیاز: 4,17 از 5)
Loading...