سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

روزه گرفتن در دوران بارداری و شیردهی

روزه گرفتن در زمان بارداری و شیردهی

در زمان بارداری و شیردهی میشه روزه گرفت؟

 
برخی پژوهش ها نشان می دهد مادران می توانند در دوران بارداری و شیردهی به راحتی روزه بگیرند به شرط آنکه مواد مغذی و آب و مایعات کافی در فاصله افطار تا سحر استفاده نمایند.

 
برخی پژوهش ها نشان می دهد مادران می توانند در دوران بارداری و شیردهی به راحتی روزه بگیرند به شرط آنکه مواد مغذی و آب و مایعات کافی در فاصله افطار تا سحر استفاده نمایند. اما نمی توان به همین سادگی به همه مادران توصیه کرد تا روزه بگیرند. در واقع برخی شرایط وجود دارد که می تواند رشد جنین و نوزاد شیرخوار شما را مختل نماید.

طبق تحقیقات انجام شده مادران بارداری که در سه ماهه اول دچار ویار هستند، بهتر است روزه نگیرند. روزه داری با کاهش قند خون در مادران باعث تشدید حالت تهوع در این دوران شده و کاهش قند خون مادر باعث کاهش قند خون جنین شده و در نتیجه تاثیر بر روی رشد و نمو سلول های مغزی می شود که در سه ماهه اول جنینی در حال تشکیل هستند.
 
روزه داری در دوران بارداری و شیردهی

روزه داری در سه ماهه سوم بارداری نیز توصیه نمی شود. در این دوران بیشترین وزن گیری جنین اتفاق می افتد و در واقع کاهش قند خون مادر با توجه به اینکه منبع اصلی تامین انرژی در نوزاد می باشد می تواند سبب تولد نوزاد کم وزن همراه با کاهش قند خون و ایجاد اختلالات تنفسی به سبب زایمان زودرس شود.

همچنین گرسنگی طولانی مدت بیشتر از ۸ ساعت سبب افزایش ترکیبات کتونی در بدن مادر شده که از طریق جفت به جنین منتقل می شود و می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی جنین شود.

توصیه می شود مادرانی که با وزن کم باردار می شوند نیز روزه نگیرند. مخصوصا مادرانی که هنگام بارداری وزن زیر ۵۰ کیلوگرم دارند یا شاخص توده بدنی (BMI) آنها زیر ۱۸ است.

بهترین زمان برای روزه داری در ماه مبارک رمضان برای مادران باردار سه ماهه دوم است. بهتر است مادر در این دوران از مصرف نوشیدنی های کافئینه مثل قهوه و چای پررنگ اجتناب کند و در فاصله بین افطار تا سحر مقدار مناسب و کافی آب و مایعات بنوشد و همچنین مواد غذایی مغذی مثل لبنیات، گوشت، حبوبات، خشکبار و انواع میوه ها و سبزی های تازه را استفاده نماید.

 

روزه گرفتن در زمان بارداری و شیردهی

 

آیا می توانم در زمان شیردهی روزه بگیرم؟

این کاملا بستگی به سن کودک شما دارد. در ۶ ماهه اول با توجه به اینکه تغذیه انحصاری با شیر مادر توصیه شده و غذای اصلی کودک شیر است، توصیه می شود که مادران روزه نگیرند. کم آبی حجم شیر مادر را تحت تاثیر قرار می دهد و این می تواند باعث کم آبی در کودک به خصوص در ماههای گرم سال شود.

در فاصله ۶ ماهگی تا یکسالگی با توجه به شروع تغذیه تکمیلی مادر می تواند روزه بگیرد. بدن مادر این توانایی را دارد که در هنگام روزه داری به اندازه کافی شیر تولید نماید. میزان کالری کمتری که شما دریافت می کنید تفاوت چندانی در میزان شیر تولیدی ندارد.

ولی در واقع این خود شما هستید که تاثیر روزه داری را احساس خواهید کرد. اگر حس می کنید که میزان شیر شما کم شده و کودکتان گرسنه می ماند یا وزن گیری او دچار اختلال شده بهتر است روزه نگیرد.

اگر شما در فاصله افطار تا سحر غذای کمی دریافت کنید تا وزن کم کنید یا احتیاجات تغذیه ای شما برآورده نشود ، نوع چربی شیر شما تغییر خواهد کرد. در واقع مقداری از چربی موجود در شیر توسط سینه مادر ساخته شده و بقیه از طریق غذاهایی که دریافت می کنید تامین می شود. نوع چربی دریافتی مادر مستقیما بر روی چربی شیر تاثیر دارد. همچنین روزه داری باعث آزاد شده ذخایر چربی مادر و دریافت بیشتر تری گلیسریدها توسط کودک می شود.

همچنین در مطالعه ای نشان داده شده که شیر مادرانی که روزه می گیرند میزان روی، پتاسیم و منیزم کمتری دارد.

شیردهی می تواند باعث کم آبی در بدن مادر شود و این کم آبی می تواند سبب سرگیجه، سردرد، احساس خستگی و ضعف شدید و دردهای بدنی شود. اگر شما این علائم را داشتید بهتر است یک لیوان آب همراه کمی شکر و نمک میل کنیدو برای نیم ساعت استراحت کنید.

برای روزه داری آماده باشید. قبل از شروع ماه رمضان خریدهای خود را انجام دهید تا بیشترین استراحت را در روزه داری داشته باشید و در هوای گرم از منزل خارج نشوید. همچنین یک لیست غذایی تهیه کنید که مطمئن باشید تمام مواد مواد مغذی مورد نیاز را از هنگام افطار تا سحر دریافت می کنید. آرام باشید و در طول روز استراحت کنید.

روزه‌داری زنان شیرده و باردار درصورت رعایت برنامه تغذیه‌ای مناسب، در رشد کودکان اختلالی ایجاد نمی‌کند. تحقیقات نشان می دهد، دریافت مواد غذایی مناسب در فاصله افطار تا سحر، استفاده از قندهای طبیعی مثل خرما و توت.

سبزی خوردن و انواع سالادها. استفاده از کربوهیدرات های پیچیده و نان های سبوس دار، مصرف انواع گوشت و لبنیات و مهمتر از همه اضافه وزن مناسب مادر به خصوص در دوران بارداری و مصرف سحری برای مادرانی که میخواهند روزه بگیرند از اهمیت بالایی برای روزه داری سالم برخوردار است.
 
سخن آخر

در پایان توصیه می شود برای روزه داری با پزشک خود و مشاور تغذیه مشورت نمایید تا با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و بررسی شرایط و وضعیت مادر و کودک اقدام به روزه داری نمایید.برخی پژوهش ها نشان می دهد مادران می توانند در دوران بارداری و شیردهی به راحتی روزه بگیرند به شرط آنکه مواد مغذی و آب و مایعات کافی در فاصله افطار تا سحر استفاده نمایند.

 

 

نی نی سایت – نرگس جوزدانی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 2,67 از 5)
Loading...